Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

feel

Trådstartare
Man blir ju lite mer känslosam av sig när man är gravid, och jag får väldigt mycket frågor om vad jag ska göra av hästen när jag har fått barn... Ja jag kommer ju ha kvar den såklart?

Är man verkligen en så dålig människa/mamma för att man väljer att ha häst? Jag har ingen möjlighet att ha medryttare mer än kanske max någon dag i veckan och kommer därför ta hand om och rida hästen själv, vilket tar ca 2- max 3 timmar om dagen. Stalljour har vi ca 3 heldagar/termin, vardagar sköts fodringar/in-utsläpp av personal. Är det så fruktansvärt att jag bara är tillsammans med mitt barn 21 timmar om dygnet? Har man ingen rätt till ett intresse för att man har barn?

Hästen är en del av mitt liv, jag mår otroligt bra av att få rida, både fysiskt och psykiskt, känslan av ett riktigt bra dressyrpass är det bästa jag vet, eller få skritta ut i nysnön... Kommer jag bli en dålig mamma för att jag vill fortsätta med detta?

Sv: Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

Ja! En bra mamma har INTE häst! En bra mamma ger upp allt som är viktigt för henne själv för att istället ägna sig på heltid åt att baka bullar. Punkt!

;)

Hm...jag måste vara en femfalt dålig mamma, med tanke på antalet hästar :angel:

Allvarligt talat, om hästen är viktig för dig kommer du säkert kunna hitta nåt sätt att få det att gå ihop även efter att barnet har kommit.
Barnet kanske har en pappa också? Inte funderar HAN på att ge upp sina viktigaste intressen för att bli pappa?
En glad förälder är en bra mycket bättre föräldrer än en frustrerad o ledsen!
Jag skulle iallafall må skit utan hästarna, mamma eller ej.

Det man kan tänka på är väl snarast att hitta sätt att underlätta hästeriet, eftersom man onekligen får betydligt mindre egentid med småbarn.
Medryttare, lösdrift, halvfodervärd kan vara lösningar, liksom stallplats med "all inclusive". Det är ändå en relativt kort tid som barnen är riktigt små...sen blir det lite lättare med tid igen.

Det är inte en fråga om föräldrakvalitet utan snarare att barn kan ta väldigt mycket tid i början och att bristen på föräldrarutin gör att man inte riktigt har koll på hur allt kan lösas. Det går ju inte att spekulera i hur det kommer att bli för just dig och vad du får för sorts unge men det är faktiskt ganska klokt att ha en plan B på lut om det blir så att omständigheterna gör att det inte funkar för dig att sticka i väg varje dag.

Alltså, jag ska ju få min bebis om en månad så jag har inget facit på hur det blir. Men jag har iaf tänkt att dels ha två medryttare och när det är mina dagar så hoppas jag kunna mocka under dagen när bebis sover i vagnen och ev rida på kvällen när pappan är hemma. Jag har 600 m till stallet och tror att det kommer hjälpa mycket plus att jag står i ett inackorderingsstall där vi i princip bara mockar själva, resten ingår i hyran så man måste inte passa tider för fodringar osv. Men visst, jag undrar också om jag har gjort en glädjekalkyl. Varningar har utfärdats för mig med! :crazy:

Jag blir också alldeles lycklig av hästen, både av ridningen, skötseln och kontakten vi har. Jag har haft henne i 16 år och kan inte göra mig av med henne hur som helst. Hur skulle det gå??? :cry:

Alldeles väldigt många mammor jag känner (och jag själv) har häst. Det fungerar!!! Däremot kan det väl vara bra för sin egen skull att inte ha jätte, jättehöga ambitioner med hästeriet/ridningen när bebben är nyfödd, och de första veckorna/månaden kan det nog vara skönt med lite extra hjälp/avlastning. Man är ju lite sliten efter förlossning mm.

Lycka till!

Ja du kommer bli en hemsk mamma ;)

Ärligt talat så är lyckliga mammor bra mammor så gör hästen dig lycklig ska du självklart ha kvar den. Sen gäller ju samma sak för hästägare så känner man att det blir för mycket är det tyvärr så. Jag har alltid haft hästar så för mig finns inget annat och det är aldrig någon som har frågat heller. Sen som någon skrev innan så får man sänka ambitionsnivån något och ta hästeriet för vad det är men så länge man trivs finns inga hinder :)

Lycka till med bebis och häst!

/Vilya som ligger på BB med två små tjejer och planerar att få mocka själv på måndag och hyser visst hopp om att kunna ta den obligatoriska julritten, även om det bara blir ett varv runt gårdsplanen ;)

Jag tror att du blir en bättre mamma om du har kvar din passion och din kärlek till hästar. Det finns ingenting jag ångrar så mycket som att jag lade ner ridningen när jag blev gravid första gången ( 20 år sedan ). Största delen av mitt vuxna liv har jag saknat hästar och ridning. Ju fler år som gick dessto svårare var det att ta upp det igen. En stor del av min personlighet handlar om hästar så lite drastiskt skulle man kunna säga att jag kände mig halv. Nu är jag sedan några år hel igen. Alla i min närhet har kunnat bevittna hur jag förvandlats från en ganska konfliktsökande och bitter individ till en helnöjd människa igen. Tänk vilken mycket gladare mamma mina barn hade fått växa upp med om jag bara varit klok nog att inse att man faktiskt kan ha både barn och häst. Sen är det såklart inte lätt om man har superambitioner med sin ridning, men sådär lite lagom bara för att det är så fantastiskt. Lycka till med både bebis och häst.

äh, säg åt de som "varnar" att barnet har faktiskt en pappa också. Punkt!

Du har fått mycket tips, och en del berättelser från andra här ovan som har både barn och häst. Det viktigaste är ju att ta till sig det som Mino skriver.. och det är att även om du inte VILL ändra på tiden med häst etc, så kan du ju faktiskt komma att bli tvungen till det. Lite beroende på hur bebis är/mår, och även hur du själv reagerar på allt.

//doris med 2 barn ( 3,5 år och 9 månaders bebis) + 5 hästar

*delvis kl*

Tyvärr så är utbudet av medryttare/halvfodervärdar här riktigt dåligt, de duktiga ryttarna har egen häst eller är redan "upptagna" och min häst funkar inte med orutinerade ryttare. Så jag har inte så mycket att välja på, det måste gå helt enkelt. Har två små skötare som hjälper med stallpyssel och sådant, men de är inte så rutinerade så jag vill lämna honom helt till dem. När jag ska föda och någon vecka/veckor efter så får jag självklart hjälp men sedan blir det svårare.

Har räknat med att han får vila 2-3 månader i samband med förlossning och sedan sättas igång igen till sommaren, så då blir ju stalltiden automatiskt kortare eftersom jag inte rider första tiden. Men sedan vill jag igång igen som vanligt, hobbydressyrryttare, så jag elitsatsar ju inte direkt.

Jag har heller ingen plan B... det måste helt enkelt gå, och bebis har en pappa som ställer upp til 100%.

Tack för alla peppningar, man blir så nervös och rädd när alla "skrämmer" en hela tiden.

En sak bara som kan vara värt att ha i bakhuvudet. Även om bebisen har en pappa som ställer upp och stöttar till 100% så kan det ju hända att bebben t.ex vägrar att ta flaska = vill helammas från tutte. Då kan det bli lite knepigt eftersom tiden man kan vara ifrån bebisen begränsas en del. Så även om pappa ställer upp kan det ju liksom vara så att pappa och bebis måste vara med i stallet.

Detta är min erfarenhet: Innan jag skaffade barn kunde jag inte förstå att det fanns mammor som lade ner hela sina liv och levde för sina ungar istället (flera av mina kompisar sålde hästarna och levde helt och hållet för familjen). Jag hävdade stenhårt att jag skulle behöva min ensamtid och vara med hästarna.

När jag fick barn prioriterade jag om livet. Jag sålde inte hästarna, men jag har inte ridit så mycket sedan dess, när Amanda var liten behövde jag den tid jag hade över till att sova. Men då är jag en väldigt trött människa också. Jag har inte heller haft den back up som jag hade önskat från sambo eller så så det har helt enkelt varit så att när jag väl har haft egentid så har jag fått prioritera den på att vila.

Der är klart att det funkar :) när jag fick mitt första barn hade jag åtta hästar i stallet iofs mest unghästar och avelsston men två tävlingshästar också. Jag var ensam mamma med henne och det fick helt enkelt bara gå. Hade mycket hjälp av mina föräldrar men de flyttade när dottern var runt året så då klarade jag det själv. Mina barn har alltid fått hänga med på det jag gör och barn mår bra av frisk luft :) fast det bästa är ju om barnen har en pappa också, tänk bara vad det gör för deras relation att ha en mamma som verkligen låter pappan ta sitt ansvar :)

Nu ska vi kanske inte börja diskutera amning i den här tråden, men jag är inte säker på att jag vill amma, och måste jag amma varje timme i månader i sträck så tror jag att det får vara faktiskt.

Ja alltså jag är inställd på att det ska gå, det måste göra det helt enkelt. Har du klarat 8 hästar ensamstående så borde jag klara en häst ;)

En sak bara som kan vara värt att ha i bakhuvudet. Även om bebisen har en pappa som ställer upp och stöttar till 100% så kan det ju hända att bebben t.ex vägrar att ta flaska = vill helammas från tutte. Då kan det bli lite knepigt eftersom tiden man kan vara ifrån bebisen begränsas en del. Så även om pappa ställer upp kan det ju liksom vara så att pappa och bebis måste vara med i stallet.

En sån var mitt andra barn och det funkar att amma i sadelkammaren också om man måste :) fast den gången hade jag Emro som medryttare fast "mina" dagar skötte jag själv med sonen i själen och sen kom pappan så jag kunde rida och de åkte och handlade eller gick ut med hunden under tiden.

*jag är äckligt positiv men skyller på förlossningshormoner*

Tyvärr så är utbudet av medryttare/halvfodervärdar här riktigt dåligt, de duktiga ryttarna har egen häst eller är redan "upptagna"

Har räknat med att han får vila 2-3 månader i samband med förlossning och sedan sättas igång igen till sommaren, så då blir ju stalltiden automatiskt kortare eftersom jag inte rider första tiden.

Jamen det är väl bra...låter som en hyfsat realistisk plan :)
Några månaders vila gör ingen skada för pålle, och så får du tid att lära känna bebis ordentligt och ställa om till det nya livet.

det måste helt enkelt gå, och bebis har en pappa som ställer upp til 100%.

Det underlättar ju helt klart! Mycket jobbigare att vara ensam förälder och ha häst...även om även det kan gå om man måste. Med en fungerande pappa bör det kunna gå riktigt bra att få egentid med hästen.

Har 2 barn. Den ena är 3 år och den andra blir 1 år i årsskiftet.

Visst funkar det att ha häst. Men som fler skrivit kanske man inte kan hålla igång träningen på samma sätt och de 2-3 timmarna i stallet kanske tar 5-6 timmar för bebis inte vill samarbeta.

Sen är ju alla barn så olika. Min son sov 4 timmar efter lunch i vagnen medans jag fixa stallet. När han var 10 mån flyttade jag hästen till ett kollektiv och han kunde sitta i vagnen 3 timmar medans jag släppte ut hästarna, mockade och red. Han satt och kikade, sov lite ibland. Jättenöjd.
Lillasyrran där emot accepterar inte en stillastående vagn! Så henne får jag ha i bärsele om jag måste ta med henne i stallet.
De första 2 månaderna ammade hon varannan timme dygnet runt. Det tog över 6 månader att få henne att ta flaskan. Hon vägrade att bli matad, puré och gröt har aldrig gått. Napp testade vi alla varianter men hon fick kvälvningar av alla.

Jag har dessutom fått förlossningsdepression efter båda mina förlossningar. Så jag har haft min häst utlånad några månader för att läka psykiskt.

När bebis är liten, under 6 månader. Så visst kan de amma varje timme då, lika väl som de ska ha flaskan varje timme. Sugandet är mer än mat. Ett tecken från barnet att den vill ha mer närhet. De kan ju inte direkt resa sig och gå och klättras upp i ens famn ;)

Det underlättar ju helt klart! Mycket jobbigare att vara ensam förälder och ha häst...även om även det kan gå om man måste. Med en fungerande pappa bör det kunna gå riktigt bra att få egentid med hästen.

Vi har vart tillsammans hemma på heltid i 8 månader nu. Men inte har jag kunnat få bra med egentid i stallet för det. Bebis har vägrat pappa, vägrat flaska, napp, mat.
Jag ammade, åkte till stallet, ammade, åkte och red, ammade/nattade, åkte och avslutade i stallet.

På tävlingarna har hästskötaren fått fixa hästen och skritta fram. Sen bära bebis i bärsele om vi inte haft tur att hon somnat. Och så fort jag ridit klart så böt vi.

När hon var 6 månader började hon äta vår mat och vid 7 mån åt hon sig mätt. Så då slapp jag amma henne.

Nu är hon 11 månader, och jag har sen kanske 2 månader tillbaka vart hemifrån hela dagarna utan problem. Men det tog som sagt över ett halvår att få henne att acceptera det!
Nu har jag min häst som tar sin tid + pluggar och jobbar halvtid.

Bebis har vägrat pappa, vägrat flaska, napp, mat. Jag ammade, åkte till stallet, ammade, åkte och red, ammade/nattade, åkte och avslutade i stallet.

Visst kan det bli så... alla barn är ju olika.

Nu är hon 11 månader, och jag har sen kanske 2 månader tillbaka vart hemifrån hela dagarna utan problem. Men det tog som sagt över ett halvår att få henne att acceptera det!

Fast ett halvår är ändå ganska kort tid, ur ett längre perspektiv. Klart man kan få en krävande bebis, och man får ju räkna med att låta hästandet stå tillbaka rejält den allra första tiden...om det sen blir 2, 3 eller 8 månader kan man ju inte veta innan
MEN sen öppnas det nya möjligheter, som i ditt fall, när barnet och pappan kan börja ta hand om varandra.

Nä tror att vilan kommer göra gott för pålle, vi har gått fort framåt på senaste, fått ordning på en massa problem samt börjat sätta bytena osv, så nu trappar vi ned med lite "gravidridning" (mest lösgörande, skogsskritt, longering) och sedan får han vila helt när det börjar närma sig förlossning och den tiden efteråt som jag behöver för att känna mig fräsh igen. Tror att både han och jag mår gott av ridvila och att smälta allt nytt.

Fördelen med stallet jag står i är att det finns väldigt bra möjligheter att mata bebis (vare sig den ammar eller äter flaska), byta blöjor och fixa. Så min plan är att jag ska kunna promenera dit och göra klart mockning/foder på dagen och sedan fara iväg och rida på kvällen när pappa är hemma, då blir det ju heller inte så lång stund åt gången.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar