Kommer ett föl snart

R

Rattfylla

Jag behöver så mycke goda råd, tips, hjälp, ja allt. Kan inget men jag vill kunna göra nytta om de skulle behövas. Jag mottager alla goda råd, ALLA!

Mitt råd är i första hand att du tar och lämnar hästen till någon som kan något om fölning... I andra Läs böcker, prata med folk och ta kontakt med veterinärer så du vet vart du kan ringa om det går snett... Framför allt se till att ha någon med kunskap och erfarehet i din närhet och som hjälper till...

Skaffa boken "att bli med föl" den är väldigt bra. Sedan måste du har kunniga i närheten som hjälp o stöd!

Inte riktat som ett påhopp till dig, utan mer en stilla undran, varför det är så många som tar föl utan att veta just någonting om det? Tycker det är många trådar där folk säger att de inte kan någoning.. Varför tar man då föl, kan man inte vänta ett par år så man lärt sig mer...? :confused: :crazy:

Jag måste bara få hoppa in och säga att jag förstår ditt resonemang och håller med men det är inte alla hästägare som känner någon annan de kan lära sig om ex fölning av rent praktiskt om man nu inte tvångs- hälsar på en främling med kommande föl. Och då är det ändå svårt att närvara vid annans fölning. Om du förstår vad jag menar?
Rent teoretiskt, muntligen, går det såklart att utbyta erfarenheter med andra utan häst men det är ju inte samma sak.

När kommer fölet då? Iår eller har du betäckt iår så det kommer nästa år?
Kommer det iår är det nog bäst att du iaf läser på lite och helst tar hjälp av kunnigt folk inom aveln.
Kommer den nästa år har du ju ett helt år att ta reda på information osv.

Varför är alla så säkra på att det är hennes häst som ska föla? Jag tycker det låter som det är en häst i stallet som ska ha föl och hon vill hjälpa till.

malu

Om jag får säga vad jag tror så är det hennes inlånade shettis som ska föla.
Den som hon har lånat av ett välkänt stuteri som lånar ut ponnyer till höger och vänster utan att skriva fodervärdsavtal eller ens bry sig om att berätta att stoet kan vara dräktig. :crazy:
Den här stuteriägaren bryr sig inte om sån´t enligt Rattfylla, den här välkända stuteriägaren bryr sig bara om att hans hästar har det bra! :smirk:

Har du haft ut veterinären ännu och fått dräktigheten bekräftad?
Fick du inga goda råd då?

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 081
Senast: Keb71
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar