Kommer era hästar till er i hagen?

Sv: Kommer era hästar till er i hagen?

Det beror lite på vilken typ av hage osv. min häst går i om hon kommer eller inte samt beroende på eventuellt sällskap. Nu går hon i rasthage som inte är så särskilt rolig eller med något direkt roligt att göra och då kommer hon på en gång. Men om går i en stor kuperad hage, gräshage eller dyl. så är det inte helt säkert att hon kommer för att man ropar.. då kan hon tycka att det finns bättre saker att göra, sedan brukar hon oftast följa med de andra hästarna och göra som de gör. Kommer de så gör hon det men om de stannar gör hon det. Så det där är lite olika.

Det beror på vilken hage han går i och hur roliga hans kompisar är för tillfället.Oftast kommer han när jag visslar, förutsatt att han inte har något bättre för sig...:angel:

Mina kommer i stort sett alltid. Men de vet ju att i boxen finns foder....

Hade en nordis en gång som var rätt egen.

Hon gick med en skimmel som var en grå lite djävul! När hans matte kom skulle han inte in! Så när någon annans matte kom försökte han få igång den hästen och springa mot ägaren och sedan förbi. Han såg på en gång vems människa som gick i hagen.

Likaså försökte han stressa upp min häst. Hon sprang jämte honom till de kom fram till mig; då tvärnitade hon och gick fram till mig medans skimmeln i full kareta galopperade förbi. Han såg lika snopen ut varje gång!

Min nya häst kommer väldigt sällan, men det är för att det är blött i hagen och fina herrn vill inte bli blöt om tassarna..

Mina brukar komma när jag ropar på dom.. Men hingsten kan ibland få för sig om att jag behöver motion och då är det bara att knalla till honom.. hehe:)

Har ingen egen häst, men min förra medryttarhäst kom fram till mig när jag skulle hämta honom i hagen. Dock sällan ända fram eftersom den ranghögste alltid först skulle hälsa (nosade snällt) på alla människor som gick in i hagen. Innan detta var gjort släpptes ingen annan häst fram...:smirk:

Mina kommer oftast, men det beror lite på vilken tid på dagen man hämtar dem. Nyligen efter utsläpp känner de väl inte att de behöver komma. Så där någon timme innan insläpp står de oftast vid grinden.

*Knapplån*

Min kommer oftast när man ropar, eller som någon skrev - så möts vi på mitten!

När man väl kommer brukar jag klappa henne och ge henne en puss:)

Om dom har väldigt mkt mat så får man väl gå ner..;)

Min häst kommer alltid fram till mig när jag kommer med grimman.
Oftast gnäggar hon så fort hon får syn på min bil eftersom hon inte tycker det är någon höjdare att vara ute på vintern. :p

Men även om sommaren brukar hon komma mig tillmötes, även om hon då och då stannar och tar en tugga gräs. (Hon vet väl att det är lika bra att ladda upp inför det hårda arbetet)

Är lite olika faktiskt. Alla gnäggar i tur och ordning när jag blir synlig för dem. Unghästen kommer när jag visslar, de andra är mer avvaktande. De kommer till grinden om det är dags för insläpp, annars får jag hämta dem. Ena stoet vill inte bli infångad innan hon fått kissa i lugn och ro:D Hon går undan när man kommer, kissar i lugn och ro, och kommer sedan till en... Aldrig varit med om liknande...

Mitt ponnyföl kommer alltid nu när hon inte går med mamman längre, gnäggar oxså.

Min ponnyåring kommer nu, har varit lite reserverad/skygg innan (precise som sin mor :crazy:)

Mitt halvblodssto som är dräktigt är en riktigt ranghögt skräp:love:;). Hon kommer om och när det passar henne och då inte ända fram. Ibland måste hon faktiskt mutas med mat om hon tycker att hon varit ute för lite. Nu är det inte ett problem längre ftersom hon går på lösdrift nu:).

Mit ponnysto är ganska reserverad. Kommer fram ibland men oftast får man gå efter henne en stund. Ha nog råkat mkt illa ut tidigare i sitt liv. När man väl fångat så är hon verkligen världens snällaste mest lätthanterliga, urgullig

Senast ändrad:

Glömde lägga till att hon gnäggar ibland också! :) =)

Ibland gnäggar hon högt och gällt och kommer i 180 knyck och ibland får jag gå och hämta.

Den lilla får jag hämta men hon kommer alltid och möter upp.

Mina kommer inte in och får mat, de kommer in och blir aktiverade.

Går på lösdrift och fodras i hagarna.

Senast ändrad:

så länge det finns en antydan till grässtrån kvar i hagen SVAR NEJ :smirk: men nu för tiden ja ibland, oftast är hon inne redan, då jag kommer upp på kvällstid.
Men då hon kommer brukar det vara någon hagkompis som tar första stegen o då ska min kuse 'tävla' o hinna fram först fast hon eg inte vill komma :rofl:

Hästen kommer när man visslar, får alltid en liten morot och klapp på halsen då blir man populär.

när han har lust så kommer han, oftast är detta om jag kommer på eftermiddagen. På förmiddagen skulle han nästan aldrig få för sig att komma =p möjligtvis om det var kallt som tusan ;p

På kvällen har mina hästar alltid kommit i full galopp när jag har ropat för då är det ju mat.

Samma sak om jag kommer vid lunchtid på dagen.

Övriga tider kommer oftast hela flocken när man ropar på dem, men det går långsamt och ska stannas många gånger på vägen för en tugga gräs :). Går man ut till flocken har man dock genast alla hästars uppmärksamhet och då kommer de gärna fram.

oftast! hon vet att hon får mkt berömm och ngt litet gott när hon komr,men om inte hemstar jag henne..:D

Herregud, ja! Mina är som KARDBORRAR när jag går ut i hagen:) De är roliga, det är liksom; här e jag! Välj mig, välj mig!

Men nu är detta ju i o f sig unghästar som inte börjat arbeta på riktigt ännu så det kan ju ändra sig när det innebär arbete att bli hämtad i hagen.

Visst är det kul, man känner sig väldigt poppis :D. Så fort jag öppnar ytterdörren står hela flocken med spetsade öron och väntar vid grinden. "Nu kommer mat-tanten, hurraaaa!!!" Hästar jag sålt för flera år sedan kommer fortfarande till staketet om jag kommer i bilen och hälsar på, de känner igen den och står redo när jag kliver ur bilen :love:

Hos oss har det varit så att även skygga eller osociala hästar har blivit kardborrar när jag jobbat med dem några dagar. Inget framfusigt men alla vill vara säkra på att inte missa vad som händer. Jag får gå in och flytta runt dem för att kunna göra det jag ska. Går jag runt hagen och kollar staketen följer alla med på led - i rangordning - om jag inte lägger ut hö först. Känner mig som en skäll-ko (Mamma Muuu :D) med hela hopen i bakhasorna :angel:

Det lustiga är att de som ibland ger hästarna godis oftast får hämta hästarna långt uppe i skogen. Av mig får de aldrig godis etc, bara den mat de ska ha. Men mig följer de...

mina ponnier kommer aldrig! de bara står där och viftar med örona..;)

hästarna brukar lunka lite i lagom takt, mot en. de är mera: ja jag veeet, vi måste in. slut på det roliga.

men sedan när man väl har dem i grimman brukar det bli fart på ponnierna! då vill de arbeta igen..:love:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 639
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka