Kommer detta gå vägen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rockbitz
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kommer detta gå vägen?

Ska ni behålla fölet sedan också,eller ska det tillbaka?

Förhoppningsvis kommer det att gå bra,vet en b-ponny som blev betäckt med ett rätt så stort varmblod,det slutade då bra.

Hej.
Fölet ska tillbaka el säljas efter avvänjning.

Hon har ej fölat än och verkar inte vara på G. Står kvar hos ägaren.

Skönt att det stoet klarade sig.

mvh sara

Oj oj kanske inte blir någon kul förlossning då shettisar kan ha jobbiga fölningar som det redan skrivits om i tråden. Men håller tummarna att det kommer att sluta lyckligt för sto o fölis!!!!
Har själv sett en variant av shettis fjording (pappa var fjording!) Den såg jag som treåring men hade det varit min häst hade jag tagit bort den då den hade rejäla exteriöra avvikelser ja den bilden glömmer man inte! Men det hade gått bra för stoet (hon överlevde men hade haft det jobbigt så de hade fått hjälpt fölis ut)
LYCKA TILL!!!!!!

Hon har inte fölat ännu, verkar som att magen gått ihop sig lite mer oxå. jag har själv inte sett ponnyn sen jag startade tråden. Hon är betäckt i början av feb hade dom skrivit upp.
Hoppas hon varit skendräktig el bara fet. El absorberat.

Hon skulle ta ut en veterinär nu i dagarna, då får jag höra lite mer.

Hej även jag fick en del ovett när min förra fjordhingst hade lyckats hoppa över staketet in till mitt varmblods sto men den förlossningen gick bra han syns på min avatar inte den bästa bild men han är jätte söt på kortet är han bara ett par tim gamal född 18/2-08

Det låter inget vidare. Får väl hoppas som du skriver att hon är tom.

Vi fick en stussbjudning på en shettis för fem år sedan. Det var inte att leka med och jag hade turen på min sida, för vet hann ut och vi lyckades få ut bakbenen och ryckte resolut ut fölungen under en värk, då hade den både hjärtstopp och andades givetvis inte.
Men den slungades och fick HLR och dagen därpå en resa till djursjukhuset. Hon vägde 9,6 kilo! Modern 85 cm fader 83 cm.
I dag är hon som sagt fem år och blev i somras mamma till en liten Iris och den förlossningen gick enligt skolboken.

Däremot så fick vi ganska tråkiga komplikationer på vårt gamla sto som gick 18 dagar över tid och fölade en bamseunge på 58 cm i mkh, själv är hon 85 cm. Sedan länge är han högre än mor sin. Fadern är 104 och ganska smäcker.
Märren fick nervskador i v. bak och var så pass dålig att vi lyfte henne den första tiden för att hon skulle kunna ställa sig upp. Nu syns det mest då hon travar, att benet inte riktigt hänger med.
Inga fler föl där inte.

Vi har haft tur, den turen har inte alla.

Gira :banana: -som inte väntar så smått i fölningsboxen i år.

M-L, varför fick du ovett för en blandning mellan fjording och varmblod? Var det för typen av korsning eller för nån risk för komplikationer?

Det var för att det var just korsningen.Det var inte meningen att det skulle hända men rätt som det är ringer grannen och säger att min hingst stod inne hos mitt sto..dåligt stängsel skrev en men han hade tre trådar med ström i men hoppa kunde han:bump: sen blev han såld och jag skaffade ett annat sto som sällskap och min travare brunstade och var tjurig emot henne så jag trodde aldrig att hon hade blivit dräktig :omen det var hon och ut kom en liten ljus kille som är helt underbar:D

Hon har inte fölat ännu, verkar som att magen gått ihop sig lite mer oxå. jag har själv inte sett ponnyn sen jag startade tråden. Hon är betäckt i början av feb hade dom skrivit upp.
Hoppas hon varit skendräktig el bara fet. El absorberat.

Hon skulle ta ut en veterinär nu i dagarna, då får jag höra lite mer.

Nyfiken...
Hur har det gått med det här?

// M

Hej!! Vi hade otur med en tjuvbetäckning som vi inte upptäckte förrän stoet var några månader in i dräktigheten och hennes övervikt(vilket vi inte förstod hur hon kunde vara så tjock) vissade sig vara ett föl i full rörelse i magen. Stoet är shettland på 90 cm och hingsten ett varmblod på 160 cm. en morgon i slutet av september så stod hon där med sitt lilla stoföl och båda två vid mycket god vigör!! och det lustiga är att vi har fått mycket god kritik på fölets fina exteriör av kunniga människor. Lite lustigt med tanke på den extrema korsningen! men slutet gott, allting gott!!

Men nu vill vi veta hur det var med denna ponnyn som TS skrivit om också :)
Hallåååååå! Nyfiken ju :bump:

Hej!

Vi hade en a-ponny på ridskolan som visade sej vara dräktig med stor häst. Minns inte storleken på hingsten (tjuvbetäckt), men fölet blev precis över ponnymåttet som vuxen. Var väldigt liten och söt när den kom ut dock.
/ Lavinia

Hej.
Har inte varit på buke på evigheter.
Det komma iaf inget föl, skönt nog.

Sto på 107 cm ca är dräktig med en bred hingst på 145 cm el kanske mer. Fölar snart kring Feb.

Har nån varit med om så stor skillnad?

Stoet är shetlands ponny med ett tidigare föl

Hingsten, numera valack är nån welsh blandning. Mycket grov, men oxå fet. (så det feta har han ju ätit upp sig av)

Så hon var inte dräktig? det måste kännas bra
Grattis

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
6 054
Senast: Opra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka