Kommer detta gå vägen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rockbitz
  • Startdatum Startdatum
R

rockbitz

Sto på 107 cm ca är dräktig med en bred hingst på 145 cm el kanske mer. Fölar snart kring Feb.

Har nån varit med om så stor skillnad?

Stoet är shetlands ponny med ett tidigare föl

Hingsten, numera valack är nån welsh blandning. Mycket grov, men oxå fet. (så det feta har han ju ätit upp sig av)

Sara

Sv: Kommer detta gå vägen?

Det finns väl ingen som kan säga svaret på denna fråga.
Däremot skulle jag se till att hon absolut inte fölar utan övervakning.

Det finns massor av folk som påstår att fölet anpassar sig, men bäckenet är inte så rymligt att en för stor fölunge kan komma ut hur som helt.
Även normala föl kan fastna vid bogarna och vid korset.

jag har vart med om värre en gång:crazy:... en b-ponny på ca 120 betäcktes med ett stort fullblod

Senast ändrad av en moderator:

hehe, ingen av våra.

Var och kika på det stoet i söndags, får ta hem det om 2 v, men funderar på om hon får stå kvar tills hon fölat.

Sto på 107 cm ca är dräktig med en bred hingst på 145 cm el kanske mer. Fölar snart kring Feb.

Hingsten, numera valack är nån welsh blandning. Mycket grov, men oxå fet. (så det feta har han ju ätit upp sig av)

Sara

Min veterinär sa en gång att naturen oftast löser det där....på alla djurarter. Avkomman blir inte större än att den kan komma ut och tar sedan igen det när den väl är född sa han.....
Men vad vet jag?
Tänkte att det kunde trösta lite om du är orolig :)
// M

Jag har varit med om ett b-ponny sto på ca 120cm som blev betäckt med en ardenner hingst, det slutade lyckligt som tur var, ut kom en liten Razzel

Sara
Ingen kul sits, man undrar hur f*n de tänkte när den tillverkades. :mad: Man ska vara medveten om att shettisar är överrepresenterade när det gäller förlossningsproblem även vid renrasig avel, hur man då vågar använda betydligt större hingstar övergår mitt förstånd.
Det finns väl ingen som kan säga svaret på denna fråga.
Däremot skulle jag se till att hon absolut inte fölar utan övervakning.

Det finns massor av folk som påstår att fölet anpassar sig, men bäckenet är inte så rymligt att en för stor fölunge kan komma ut hur som helt.
Även normala föl kan fastna vid bogarna och vid korset.
Håller helt med!
Min veterinär sa en gång att naturen oftast löser det där....
Oftast....
Och den där gången när det år åt pipsvängen, den gång som faller utanför "oftast", då står man där och har orsakat en massa onödigt lidande för det stackars stoet, som först betäcktes av en alldeles för stor hingst och sen dessutom ska försöka föda fram ett föl som är för stort för att få ut....

Men vem har påstått att detta var en betäckning "med vilje"???
Jag trodde ju i min enfald att det var ett misstag som ingen upptäckt förrän det var försent..... :confused:

// M

Hej.
ja det var inte med vilje, men upptäcktes samma dag iofs. Stoet är undersökt efteråt så inget gått sönder av hingsten. Allt såg bra ut, men dräktigheten fick fortsätta.

Men vem har påstått att detta var en betäckning "med vilje"???
Jag trodde ju i min enfald att det var ett misstag som ingen upptäckt förrän det var försent..... :confused:

// M
Jadu, det kan man aldrig veta...
Den sista idioten är inte född än, jag har sett flera planerade avkommor med shettismamma/halvblodspappa och jag gråter när jag ser dem. Tyvärr går det inte att göra något för att förhindra det, bara att agera i efterhand om det går åt skogen.
Hej.
ja det var inte med vilje, men upptäcktes samma dag iofs. Stoet är undersökt efteråt så inget gått sönder av hingsten. Allt såg bra ut, men dräktigheten fick fortsätta.
Man kan ju undra varför de låter en sån vansinnig dräktighet fortsätta, när de nu vet om förutsättningarna.:mad:

Jag har ett stort och kraftigt halvblodssto som är betäckt med en trait Poitvin hingst. Denna hingst är mer än 10 cm högre och ett kraftigt kallblod. Är detta också en vansinneskorsning då? Finns inga att jämföra med av denna ras i Sverige men min veterinär påstod också att jag absolut inte behövde vara orolig. Men tankarna går ju lite trots detta. Mitt sto är ca 1,62 hög och mycket grov, Hingsten är ca 1,78.

I ditt fall är det inte någon större fara. Det som är så sorgligt i TS fall är att det är ett shetlandssto inblandat. De är som Ameo skrev högrepresentanta när det gäller fölningar som går snett, redan med renrasiga föl.

Jag föredrar att använda stora ston och små hingstar om man nu ska ha olika höjder på dem.

Tror det är stor skillnad på riskerna med att betäcka en shettis med en såpass stor hingst och ett hlb med en grövre hingst.
Är väl så att fölet vanligtvis anpassar sen men som tidigare redan sagt så är shettisar redan inom rasaven överrepresenterade när det gäller förlossningssvårigheter.

*såg nu att det redan fanns ett liknande svar*

Skönt att få de svaren för många aom inte själva håller på med avel har undrat lite hur det kommer gå. Jag har då hänvisat till veterinärens ord men det är klart, ibland blir ju jag också orolig. Tack för svar!

En vän till mig hade en valack som var 1.67.
Mamman var ett russ på 119 cm och pappan ett fullblod på 1.70.
Det var en smitbetäckning, och vid förlossningen strök mamman med pga stora inre skador, och ut kom en fölunge som var alldeles deformerad i ansiktet och exteriören var inte heller det vackraste.

Det var inget fel på hästen, han användes många år som ridhäst, men det var bland det fulaste jag någonsin sett. Och mamman, ja, hon fick sätta livet till.

Så det är inte alltid som naturen 'löser det själv'.

Och just en shettis, som även vid avel av sin egen storlek har en förmåga att ha svåra förlossningar.. Jag skulle vara otroligt orolig.

hehe, ingen av våra.

Var och kika på det stoet i söndags, får ta hem det om 2 v, men funderar på om hon får stå kvar tills hon fölat.

Tänk bara på att dräktiga ston inte får transporteras någonstans de sista 35 dagarna före beräknad fölning.

Hejsan.
Vi kom fram till att inte frakta och att det vore bäst om hon fölade på hemma plan.
Fall det skulle hända något.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
6 054
Senast: Opra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka