Kommentera!

Sv: Kommentera!

Blomqvistarn skrev:
Ja detta r ifrån höstas. Tyvärr har jag inga nyare men ska försöka skaffa. Han har sänkt sig lite men inte mycket. Han är väldigt stark och hård i munnen efter x antal år på kandar. Halvhalten? Jo, jag kramar mjukt i tygeln och håller om med skänklarna, då brukar han ta den ganska bra men han drar gärna in mulen mot bringan då, kanske beror på rollkuren? När man lättar får han lite bättre form i ett par sekunder men springer på som satan. Han vill gärna springa ifrån arbetet. Tips?
När jag tittar på dina bilder får jag inte alls uppfattningen att han har gått i "rollkur" (eller också är min uppfattning fel), däremot är han alldeles för hög och ihopdragen så att han inte får med sig ryggen. Rollkur är ju en mycket lägre variant där man får ryggen och nacken mer välvd. Kanske har fel :o

*KL*
Precis som nämns här ovanför tror inte jag heller att hästen har ridits i rollkur, i så fall i en mycket dålig variant.
Själv har jag en häst som krullar ihop sig spontant utan att ha graman eller rollas ihop.
Det löser jag på följande sätt. Mjukt och bestämt drivande framåt, arbetet ska komma bakifrån, bakbenen ska trampa ordentligt under och ryggen ska höjas. Mjukt och lätt stöd på bettet, när hon stödjer på bettet ger jag henne beröm genom en klapp på halsen och med rösten om så behövs. Jag länger efter ett par steg tygeln något och när hon tar stödet på den försiktigt längda tygeln, ger jag beröm igen. Lirkar på så vis ut henne centimeter för centimeter.
Jobbar även mycket med upphöjd cavaletti. Vill hon inte ta den mjuka hjälpen, så får hon snava. Massor av beröm när hon slappnar av.
Ibörjan var det väldigt kämpigt att få dem att krulla ur en enda millimeter. Efterhand har det gått bättre. Min häst kan idag jobba med en härligt lång och låg hals.
Mjuka händer och framåt, bromsa med sätet och absolut inte handen.
Sadlingen har flera andra påtalat och även jag vill se sadeln längre bak

*knapplån*

- Börja från marken och lär in en ny reflex. Dra bettet liiite åt sidan och vibrera. Minsta lilla början till att tugga belönar du med omedelbar eftergift - släpp tygeln. Beröm med rösten och börja om igen. Tar lite tid i början, men de flesta hästar förstår snabbt!

apocalypsen skrev:
*KL*
Precis som nämns här ovanför tror inte jag heller att hästen har ridits i rollkur, i så fall i en mycket dålig variant.
Själv har jag en häst som krullar ihop sig spontant utan att ha graman eller rollas ihop.
Det löser jag på följande sätt. Mjukt och bestämt drivande framåt, arbetet ska komma bakifrån, bakbenen ska trampa ordentligt under och ryggen ska höjas. Mjukt och lätt stöd på bettet, när hon stödjer på bettet ger jag henne beröm genom en klapp på halsen och med rösten om så behövs. Jag länger efter ett par steg tygeln något och när hon tar stödet på den försiktigt längda tygeln, ger jag beröm igen. Lirkar på så vis ut henne centimeter för centimeter.
Jobbar även mycket med upphöjd cavaletti. Vill hon inte ta den mjuka hjälpen, så får hon snava. Massor av beröm när hon slappnar av.
Ibörjan var det väldigt kämpigt att få dem att krulla ur en enda millimeter. Efterhand har det gått bättre. Min häst kan idag jobba med en härligt lång och låg hals.
Mjuka händer och framåt, bromsa med sätet och absolut inte handen.
Sadlingen har flera andra påtalat och även jag vill se sadeln längre bak
Det låter som vi har precis samma problem, min häst har också en tendens att krulla ihop sig men det går mycket bättre nu när hon orkar bära sig bättre. Hon var inte så mycket riden när jag köpte henne. :rofl:

Min var knappt riden någonting och hon spänner sig för minsta lilla. Tyvärr kommer spänningarna med automatisk ihopkrullning:mad: - frustrerande mellan varven om man inte är på humör just den dagen.

Men visst går det att åtgärda, man får bara ha tålamod, vara bestäms och ha mjuka silkesvantar även om det enda man vill göra är att skrika högt.
Vid ett par tillfällen har jag varit så arg att jag har bara släppt allt, suttit av och lett hem. Det är ingen idé att ens försöka när pållan har fått en dit, jag sabbar bara allt jag har gjort hitentills då:crazy:

Kan du inte prova att sära på händerna lite, så att hästen får mer stöd från tyglarna? Jag menar inte att du ska såga ner hästen, utan att du rider med vanlig mjuk hand fast du har dem mycket lägre ner, + ledande tygeltag. Så fick jag rida med min häst ett tag (under unghästutbildningen) för att han behövde ett ganska stort stöd för att kunna hålla kvar sig där nere. Så fort det börjar gå bra kan du försöka flytta ihop händerna cm för cm för att se hur det går. Det tar tid, kan jag säga dig ;)

Detta fungerade iaf jättebra på min häst, går idag i en jättefin och stadig form och har en känslig mun. Det kanske inte fungerar på alla hästar, men det kanske är värt att prova?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023