Kommentera!

Sv: Kommentera!

Jag tycker att du skall hålla i yttertygel och sparka på med innerskänkeln tills han släpper! gör jag alltid. lite längre tyglar kanske och mjuk hand när han släppt.
Lycka till!

Sshameless skrev:
Jag tycker att du skall hålla i yttertygel och sparka på med innerskänkeln tills han släpper!

Så sa våran första tränare också, så det kanske funkar på en del hästar. Men det gjorde bara min häst mer spänd, kortare i hals och steg och mer frustrerad. Jag är glad att jag valde en annan väg.

Det där med "stöd på yttertygeln"... en del tolkar det som att man ska hålla ordentligt i yttertygeln och se till att den alltid är sträckt, oavsett vad som händer. Backar hästen in näsan så fortsätter man att "dra" i yttertygeln, för att det "ska" vara ett visst tryck i den.

Enligt min syn så kommer suget i yttertygeln när hästen är mjuk och avspänd och har lärt sig att söka bettet, då länger den självmant ut halsen och sträcker sig till bettet. Jag anser att man inte ska dra bettet till hästen, man ska lära hästen att söka bettet och följa eftergiften framåt.

På första bilden är det du som drar ihop honom, vad jag kan se. Sidostycket (kraftigt bakdraget) och bettets placering visar att du tar rejält i honom. Rent spontant tycker jag att det första du ska prova är att lägga fram handen, följ med framåt i hans rörelser och sadla länge bak så att du slipper sitta på bogbladet.
Det är svårt att ge konkreta råd över internet bara med hjälp av två bilder (jag vet inte heller om jag är nog kunnig för att göra det även om det vore möjligt ;) ) Mitt bästa råd är att ta hjälp av en duktig tränare och rida regelbundet för denna!

Nirak

*knapplån - fundring till samtliga*

En fundering som jag har.. vill testa min teori ;)

Om hästen går och "kryper bakom", oavsett HUR den gör det.. bör jag inte möta den där i sitt undankrypta ställe? Kan den inte i så fall lära sig att där bakom får jag vara i fred och det är ganska skönt att vara där!?

Om man i stället söker en lätt kontakt i dess undankrupna ställe, erbjuder en lätt kontakt och är jättenoga att ge eftergift när den erbjuder det minsta framåt med huvudet och berömmer.. kan det vara ett sätt?

Det finns säkert lika många rätta metoder som det finns ekipage! Det där blev inte bra för mig på min häst, men det kan säkert funka för någon annan. Jag håller med om att man inte ska låta dem komma undan och gå och lata sig där bakom, men jag använder andra sätt att "möta hästen" där än att dra bettet till honom.

Men det svåra med ridning är väl att det sällan finns någon mirakelmetod som alltid funkar, man får försöka läsa av hästen och prova sig fram... Så det är ju jättebra att få många olika tips, så kanske något stämmer bra :idea:

Hjälp vilken form! Hur mår han i ryggen egentligen? Kan beskriva metoden westerryttarna använder sig av som jag fått prova på. Tycker det funkar helt fantastiskt- "vanliga" dressyrryttare ar mycket att lära av westernridningen (och kanske vice versa ;) )

Hästen måste ändra attityd till handen och bettet- vilja söka sig nedåt så fort du tar minsta lilla i tygel. Detta ska funka direkt man sitter upp (inte efter en timmas dressyrpass). Om hästen är förstörd och hård i munnen måste man börja om från början och visa den hur den ska reagera när man tar i tygeln. Man kan börja från halt (sedan skritt-trav-galopp) och använda ena eller båda tyglarna. Håll ett stadigt tag i tygel och invänta reaktion. När du märker en tendens till att hästen mjuknar MINSTA LILLA ger du omedelbart TOTAL eftergift (dvs länger ut tygeln). Så fort hästen kör upp skallen och börjar gå emot gör du samma sak igen. Håll emot och invänta rekation- sedan eftergift. Den fattar snabbt; mjukna för bettet och ned med skallen = eftergift. Du ska kunna rida hästen i den låga formen på långa tyglar (börjar den fippla med skallen räcker en liten vibration i tygeln som påminnelse). Inte fören då kan du höja kraven och försiktig börja plocka upp den med bibehållen rygg... Framåt-nedåt sökningen är det absolut mest grundläggande i hästen utbildning innan man börjar med annat!

Hoppas du kommer tillrätta med formen!
stretchh.png

Bra beskrivning. Håller med och vill tillägga att det går bra att börja den inlärningen från marken.
När reflexen söka framåt sitter där redan innan du klättrar upp är det mycket lättare...

jag vet inte om jag skall lägag mig i...

BÄND FÖR GUDS SKULL INTE NED HÄSTEN.
problemet sitter inte i huvudet och halsen utan problemet sitter i bröstryggen. ( möjligen munnen då?)

Bröstryggen måste komma upp då åker huvudet framåt nedåt av sig själv.

Då är frågan istället VAD hindrar bröstryggen att komma upp

*sadelns placering - har redan konstaterats
*passar sadeln över huvud taget?
*tygelns LÄNGD - på den korta tygelns så kommer hästen inte att få plats att komma upp med bröstryggen.
* Hästens rygg. Att halsen står upp som ett fyrtorn beror på att hästen spänner sina ryggmuskler till försvar. Det kan som sagt vara sadeln, handen, munnen, osv, men hästen kan också ha ont i ryggen- vara överansträngd. En DUKTIG ET är på sin plats. Protesterar hsäten mycket kanske man skall kolal upp den på klinik.

När allt ovanstående är kollat så rider man - som redan sagts- en sådan här häst uppför på en låååååååång tygel.

Att tömköra den på lika låååång tygel så att den kan hitta sin raka magmuskel behöver den nog också. Liksom cavalettibommar i skritt.

Om man skall utbilda om en sådan här häst så behöver man en oberoende sits, så att man aldrig tar för mycket i munnen.
Att kolla munen och prova på bettlöst är ju också en bar ide.

Med sådana här hästar så måste man prova sig fram med och ffa ta reda på VARFÖR blir det såhär??? Åtgärdar man inte grundorsaken så kommer du aldrig tillrätta med problemet.

:smirk:

Vet att jag har kommenterat de här bilderna i en tidigare tråd i höstas? Om det fortfarande inte är ngn förbättring kanske man borde fundera på om det är ngt fel.. Vet ju inte hur du rider heller, men om man ser på bilderna ser det prydligt och mjukt ut.
Men det kan kanske vara så att han efter att ha gått länge i en sån form med tidigare ryttare har fått problem med ryggen. Kanske kan det vara ngt med tänderna eftersom du säger att han är hård? Ständigt ridande av kandar kan ju ha orsakat ngt fel i munnen..
Rider du för tränare? Vad säger han/hon om situationen?

sådär är en kompis häst, hon var helt nerbruten och stoppade näsan emot sin egna underhals, t.om ännu värre än vad din häst gör där :eek:

hon har fått vara ute och skritta på lång tygel och mjuk hand i skogen utan några krav i 6 månader nu och hon är som en annan häst nu, lugn och sansad i de allra flesta lägen och accepterar numera ett tryck i munnen utan att krulla ihop sig, har börjat musklat om sig bra nu

och då är allt lagt åt sidan, bara ut och skritta och bli hel i kropp och själ igen, ingan krav på form alls

att börja att jobba på kort tygel i trav/galopp är nog inte till så stor nytta om man går efter erfarenheterna jag har av det stoet iaf, hon la in sig direkt
i skritt jobbades hon i en lägre form med långa tyglar, fungerade jättebra och speciellt när hästen måste tänka på vart hon sätter fötterna, t.ex. på ett kalhygge = underbara träningsmetoder om den är "städad" och det inte ligger allt för mycket skit överallt

Rid med gramantygel för att motverka att han pressar upp sådär. Försök få honom lösgjord, så att han söker sej ner till bettet och inte uppåtbakåt. När du kortar tygeln låt honom inte få stöd i bettet utan låt honom söka sig fram till bettet. Lycka till!

Niinnaa skrev:
Rid med gramantygel för att motverka att han pressar upp sådär. Försök få honom lösgjord, så att han söker sej ner till bettet och inte uppåtbakåt. När du kortar tygeln låt honom inte få stöd i bettet utan låt honom söka sig fram till bettet. Lycka till!
Ne, jag tycker inte du ska borja med gaman pa honom, kan inte halla med dar:crazy:

Jag håller med Zuzzi till 100%.

Trådskaparen: Med en så extremt inlärd häst tror jag inte du har mycket val. Det finns nog knappast någon genväg eller snabbväg runt det hela.

Jag tror inte det är rollkur ridning som orsakat detta - snarare hopdragen ridning och en mycket stark ridning framifrån och bak.....:crazy: Kandar????

Sshameless skrev:
Jag tycker att du skall hålla i yttertygel och sparka på med innerskänkeln tills han släpper! gör jag alltid. lite längre tyglar kanske och mjuk hand när han släppt.
Lycka till!
Det låter ju smart :crazy: tvinga hästen till avslappning...

Nä, läng på tyglarna, lätta i sitsen och låt hästen få slappna av av sig själv, förtroende för handen kan ta tid, men tvinga inte på hästen en kontakt som den inte vill ha. Det skapar bara spänningar.

Hej!

Sökte på kul på namnet Dry Martini och kom till Buke och din tråd...
...jag har haft en skimmel vi namn Dry Martini på foder 95, tror jag det var. Kan det vara samma häst? Han såldes senare till Leksand...hör gärna av dig om det kan vara samma häst...halsen påminner om honom :-)

Mvh Marielle

Hej!

Sökte på kul på namnet Dry Martini och kom till Buke och din tråd...
...jag har haft en skimmel vi namn Dry Martini på foder 95, tror jag det var. Kan det vara samma häst? Han såldes senare till Leksand...hör gärna av dig om det kan vara samma häst...halsen påminner om honom :-)

Mvh Marielle

Niinnaa skrev:

Jag tror inte graman är att rekommendera i det här fallet, denna häst bör inte känna någon låsning framtill som gramanen lätt kan åstadkomma, speciellt om ryttaren inte är väldigt skicklig och erfaren.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023