Sv: Kommentera!
jag vet inte om jag skall lägag mig i...
BÄND FÖR GUDS SKULL INTE NED HÄSTEN.
problemet sitter inte i huvudet och halsen utan problemet sitter i bröstryggen. ( möjligen munnen då?)
Bröstryggen måste komma upp då åker huvudet framåt nedåt av sig själv.
Då är frågan istället VAD hindrar bröstryggen att komma upp
*sadelns placering - har redan konstaterats
*passar sadeln över huvud taget?
*tygelns LÄNGD - på den korta tygelns så kommer hästen inte att få plats att komma upp med bröstryggen.
* Hästens rygg. Att halsen står upp som ett fyrtorn beror på att hästen spänner sina ryggmuskler till försvar. Det kan som sagt vara sadeln, handen, munnen, osv, men hästen kan också ha ont i ryggen- vara överansträngd. En DUKTIG ET är på sin plats. Protesterar hsäten mycket kanske man skall kolal upp den på klinik.
När allt ovanstående är kollat så rider man - som redan sagts- en sådan här häst uppför på en låååååååång tygel.
Att tömköra den på lika låååång tygel så att den kan hitta sin raka magmuskel behöver den nog också. Liksom cavalettibommar i skritt.
Om man skall utbilda om en sådan här häst så behöver man en oberoende sits, så att man aldrig tar för mycket i munnen.
Att kolla munen och prova på bettlöst är ju också en bar ide.
Med sådana här hästar så måste man prova sig fram med och ffa ta reda på VARFÖR blir det såhär??? Åtgärdar man inte grundorsaken så kommer du aldrig tillrätta med problemet.
:smirk: