Sv: Kommentera!
Jag har en exakt likadan fast svart
Skillnaderna är väl att min häst är extremt känslig i och rädd om sin mun, du skrev att din var "hård". Och min var bara riden något halvår när jag köpte, hade inga meriter alls.
Det har varit MASSOR med jobb att få honom att förstå att det är ok att länga ut halsen... Det finns säkert många olika metoder, men här kommer lite av hur jag har jobbat. Jag är inte alls bra på att förklara, men jag gör ett försök. Nu utgår jag alltså från hur jag har gjort, jag har inte analyserat dina bilder mer än konstaterat att han verkar vara väldigt lik mitt lilla monster
Kom ihåg att det är hästen som ska söka bettet, du ska inte dra bettet till hästen! I början travade jag runt massor med långa, lösa tyglar bara för att han ska våga prova länga ut halsen...
Försök bromsa honom med din kropp, inte med tygeln. Om han vill springa ifrån: hitta först hans takt och försök sedan succesivt känna in en lugnare takt i dig och få honom att anpassa sig till den. I steget framåt - tänk att du håller hästen mellan dina lår och "lyft" honom bakåt när benet är i luften. Använd dina magmuskler. Hitta tajmingen. Andas djupt, spänn dig inte.
Rid inte bara runt runt. Byt varv ofta, flytta, böj, växla tempo och gångart, osv så att de får något att koncentrera sig på och inte bara stelnar till och pinnar iväg.
Börja jobba med den gångart som hästen har lättast för. Många tjatar om att jobba i skritt först - men min häst var allra värst i skritten. Jättespänd, korta steg gick över huvud taget inte att sträcka tygeln och ha kontakt med munnen, han bara krullade ihop sig och taktade. Traven fungerade bäst för oss, så jag jobbade i trav och försökte hitta längningen där.
För att länga ut halsen neråt... Prova denna övning, på liten volt. Ta igenom ställningen i nacken (led eller "lyft" med innerhanden). Precis när hästen lyfter det inre bakbenet så med innerskänkeln ber du honom att flytta in det under kroppen. Lätta MASSOR i innerhanden (ordentligt glapp tygel) och följ med ordentligt med ytterhanden. Man får vara snabb i hjälperna och det gäller att hitta tajmingen. Denna övning kan med fördel göras från marken!
Sitter det fast ordentligt så testa framdelsvändning och när bakdelen "mjuknar" och han flyttar in inner bak så brukar de "ge efter" även i framdelen. Då är du med och lättar snabbt i tygeln enligt ovan, rider framåt ur vändningen.
Även i trav kan man tänka på liknande sätt. Böj-Flytta-Släpp, snabba hjälper och rätt tajming.
Och det räcker inte med lite längre hals. Försök få honom att gå med näsan i gruset och länga/stretcha överlinjen massor. Ha det som en bild i alla fall, även om du förstås ska vara nöjd med och berömma minsta ansats. Sen när man hittat denna sträckning så kan man börja flytta vikten mera bakåt. Tänker man det för tidigt så är det så lätt att det blir sänkt rygg och hopdragen hals, som på bilderna.
Sitt inte för tungt på ryggen! Lätt i rumpan och släpp upp hans rygg. Tänk att du ska suga med dig hans rygg upp.
Tänk även på att hästen ska vara lätt och rörlig i bogarna. Kan du flytta dem fram och tillbaka? Vikthjälp och yttertygel, följer ytterbogen med? Lite som bakdelsvändning. Hitta den känslan både i skritt och trav.
Om din häst är som min så kan det vara bra att prata mycket medan man rider. Hitta ljudkommandon för "bromsa" (viktigast...), "ta i nu", "läng steget" osv. Och massor med beröm. Precis när du lättar tygeln och han gör minsta ansats till att länga ut sig, säg "braaa". Min häst bara älskar att få beröm, man riktigt ser hur han myser. Dessutom verkar han bli mer koncentrerad på att jobba när jag pratar, och kanske jag slappnar av mera av det?
Gillar han inte bett så kan det vara nyttigt att rida bettlöst. T.ex sidepull eller kapson (inte hackamore på en sån häst).
Hjälp, det blev mycket text det här
Men jag vet hur jobbigt det är med den typen av "krullmästare"...
Här kommer en bra länk också!
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/shoulder-in_volte.php