Kommentera!

Blomqvistarn

Trådstartare
Kan någon ge mig tips på hur jag ska få min häst att söka sig mer nedåt? Han låser sig som ni ser och sänker ryggen. Tidigare ägare var ett fans till rollkur effekten och red honom på det viset med kandar! Han låser sig i denna form nästan jämt. Driver jag och gör halvhalter springer han bara och drar ihop sig. Jag vet att jag tittar nedåt. Kommentera vill ha både negativ och postiv kritik. ;)
{CD32783E-6768-4CDA-95D1-2728833CFB1A}.jpg

{A84F496C-953A-4836-B379-D81C5DD8D279}.jpg

Sv: Kommentera!

Intressant!

Har du några nya bilder? De här ser ut att vara från i höstas?

Det går oftast att få en annan form, men måste fråga först lite om hur du rider. Halvhalten tex, hur gör Du? mvh/T_B

Ja detta r ifrån höstas. Tyvärr har jag inga nyare men ska försöka skaffa. Han har sänkt sig lite men inte mycket. Han är väldigt stark och hård i munnen efter x antal år på kandar. Halvhalten? Jo, jag kramar mjukt i tygeln och håller om med skänklarna, då brukar han ta den ganska bra men han drar gärna in mulen mot bringan då, kanske beror på rollkuren? När man lättar får han lite bättre form i ett par sekunder men springer på som satan. Han vill gärna springa ifrån arbetet. Tips?

Sådana hästar är svåra att korrigera.
Jag skulle prova med att skritta över bommar och cavaletti på långa tyglar, ut i skogen och klättra, rida i kuperad terräng och över stock och sten (allt i skritt och på lång tygel) för att få honom att börja tänka framåt-nedåt först, innan jag gör något annat uppsuttet. Det blir lite som att börja om på en unghäst.
Löshoppa över låga studsar och hinderserier (gärna låga men breda oxrar) för att få honom att använda huvud-hals-rygg rätt - var noga med att ha avstånd som passar så att han får rätt avsprångspunkter.
Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att longera med chambon, som ger tryck på nacken när hästen höjer huvudet, och inte begränsar nosen utan låter nosen komma fram trots att formen är låg. Det kan ta ett tag innan det börjar ge effekt på sådana här hästar - arbeta gärna över bommar här också och ev. på lite "konstiga" avstånd (i skritt) så att hästen verkligen blir tvungen att se var den sätter fötterna.

hur reagerar han på sidvärtsrörelser? tex skänkelvikning i skritt? Åttvolter osv

Min häst har inte blivit "rollkurad" men är byggd naturligt som din häst går nu (typ)

Från början så körde han bara upp huvudet och sprang, så jag fick börja om från början. I skritt, på volter hit och dit, serpentiner, flytta osv.. så han slappnade av och sänkte sig och fick "sug" mot bettet. När detta funkade och blev "befäst" så började vi med trav. Jag kan säga att jag ännu inte har kommit till galopp, dock busar vi runt i galopp i skogen, dock gärna lite uppför så han får jobba "rätt" ändå (han gör det då i alla fall) Varför det inte blir galopp i ridhuset beror på att han inte orkar korta sin galopp än och det känns som att han ska gå omkull i hörnen, han har också väldigt stora rörelser. och får jag inte honom att arbeta "rätt" i galopp, så känns det som att jag förstör det vi bygger upp. Det är ju inte ok att gå med huvudet i det blå annars, varför är det det i galoppen då!?!?

En ombyggnad av min häst kan man säga..

Hade inte läst ditt svar när jag gjorde mitt inlägg.
Kontrollera att du inte använder tygel och skänkel SAMTIDIGT när du gör halvhalterna, då blir hjälperna motverkande. De kan komma tätt efter varandra men inte i samma ögonblick, då blir hästen spänd.

Arbeta gärna med renodlade hjälper, som på en unghäst, utan att ha några krav på var han ska hålla huvudet.

Okej tack det ska jag tänka på ! Jo han reagerar bra på sidvärtsrörelser, han sänker sig bra där, i skritten alltså. Men när vi kommer till trav då kör han upp huvudet såhär.. :/ Han har gått FEI med ryttaren som köpte honom av uppfödaren, sedan kom han till henne med kandaret :/ Så han kan mycket. Men vet inte riktigt hur jag ska få honom att minnas att dressyren kan vara rolig och att han inte behöver ha ett kandar i munnen? Dry Martini heter han föresten, efter Martini 744 :) Fler kommentarer?

Tycker du ska ta det lite lugnt med dressyren ett tag. Jobba med andra saker så att han förknippar DIG och DIN ridning med något roligt utan krav. Rida ut i terrängen, över bommar etc. Så att han blir lösgjord, slappnar av och kommer igång med ryggverksamheten på ett naturligt sätt (utan inverkan med hjälperna). När han har gjort detta är det troligtvis inga större problem med dressyren heller.

Såg en liknande häst på videoband av Ellen O Warren, kanske kan vara något att titta på för att få något tips.

Skulle nog som lilith skriver ta det lugnt med dressyren om du får honom att arbeta framåt nedåt på annat sätt så blir det lättare.

Jag har arbetat min häst mycket i en lugn trav på halvlång tygel med enhandsfattning för att få honom att förstå att han kan sänka huvudet när jag sitter på. Genom att bara lugnt jogga på i en fyrkant eller stor volt och inte ställa krav så ger man hästen en möjlighet att själv komma på vad som känns bäst. Skulle inte försöka göra mycket dressyrigt innan hästen kan röra sig rakt fram och avslappnat söka sig framåt-nedåt. Frustningar är ett bra kvitto på avslappning.

Att lära om en häst att söka sig till bettet och skicka energin framåt är svårt. Men när de väl kommer på hur de ska göra så ser man hur skönt de tycker att det är.

Liliths förslag låter bra.
Tänk hela tiden, lägg ner. Försök att få bakbenen engagerade hela tiden.
En lätt hand o led, visa vägen.
Kan du visa när han lägger in näsan?

Håller helt med dig, det är precis vad jag skulle göra. Lång tygel hela tiden, slappna av, slappna av, slappna av.....

Måste bara tillägga, dra bak sadeln, den ligger för långt fram och låser bogarna på hästen (och gör den mer framtung).

Jag har en exakt likadan fast svart :rofl:

Skillnaderna är väl att min häst är extremt känslig i och rädd om sin mun, du skrev att din var "hård". Och min var bara riden något halvår när jag köpte, hade inga meriter alls.

Det har varit MASSOR med jobb att få honom att förstå att det är ok att länga ut halsen... Det finns säkert många olika metoder, men här kommer lite av hur jag har jobbat. Jag är inte alls bra på att förklara, men jag gör ett försök. Nu utgår jag alltså från hur jag har gjort, jag har inte analyserat dina bilder mer än konstaterat att han verkar vara väldigt lik mitt lilla monster :)

Kom ihåg att det är hästen som ska söka bettet, du ska inte dra bettet till hästen! I början travade jag runt massor med långa, lösa tyglar bara för att han ska våga prova länga ut halsen...

Försök bromsa honom med din kropp, inte med tygeln. Om han vill springa ifrån: hitta först hans takt och försök sedan succesivt känna in en lugnare takt i dig och få honom att anpassa sig till den. I steget framåt - tänk att du håller hästen mellan dina lår och "lyft" honom bakåt när benet är i luften. Använd dina magmuskler. Hitta tajmingen. Andas djupt, spänn dig inte.

Rid inte bara runt runt. Byt varv ofta, flytta, böj, växla tempo och gångart, osv så att de får något att koncentrera sig på och inte bara stelnar till och pinnar iväg.

Börja jobba med den gångart som hästen har lättast för. Många tjatar om att jobba i skritt först - men min häst var allra värst i skritten. Jättespänd, korta steg gick över huvud taget inte att sträcka tygeln och ha kontakt med munnen, han bara krullade ihop sig och taktade. Traven fungerade bäst för oss, så jag jobbade i trav och försökte hitta längningen där.

För att länga ut halsen neråt... Prova denna övning, på liten volt. Ta igenom ställningen i nacken (led eller "lyft" med innerhanden). Precis när hästen lyfter det inre bakbenet så med innerskänkeln ber du honom att flytta in det under kroppen. Lätta MASSOR i innerhanden (ordentligt glapp tygel) och följ med ordentligt med ytterhanden. Man får vara snabb i hjälperna och det gäller att hitta tajmingen. Denna övning kan med fördel göras från marken!

Sitter det fast ordentligt så testa framdelsvändning och när bakdelen "mjuknar" och han flyttar in inner bak så brukar de "ge efter" även i framdelen. Då är du med och lättar snabbt i tygeln enligt ovan, rider framåt ur vändningen.

Även i trav kan man tänka på liknande sätt. Böj-Flytta-Släpp, snabba hjälper och rätt tajming.

Och det räcker inte med lite längre hals. Försök få honom att gå med näsan i gruset och länga/stretcha överlinjen massor. Ha det som en bild i alla fall, även om du förstås ska vara nöjd med och berömma minsta ansats. Sen när man hittat denna sträckning så kan man börja flytta vikten mera bakåt. Tänker man det för tidigt så är det så lätt att det blir sänkt rygg och hopdragen hals, som på bilderna.

Sitt inte för tungt på ryggen! Lätt i rumpan och släpp upp hans rygg. Tänk att du ska suga med dig hans rygg upp.

Tänk även på att hästen ska vara lätt och rörlig i bogarna. Kan du flytta dem fram och tillbaka? Vikthjälp och yttertygel, följer ytterbogen med? Lite som bakdelsvändning. Hitta den känslan både i skritt och trav.

Om din häst är som min så kan det vara bra att prata mycket medan man rider. Hitta ljudkommandon för "bromsa" (viktigast...), "ta i nu", "läng steget" osv. Och massor med beröm. Precis när du lättar tygeln och han gör minsta ansats till att länga ut sig, säg "braaa". Min häst bara älskar att få beröm, man riktigt ser hur han myser. Dessutom verkar han bli mer koncentrerad på att jobba när jag pratar, och kanske jag slappnar av mera av det?

Gillar han inte bett så kan det vara nyttigt att rida bettlöst. T.ex sidepull eller kapson (inte hackamore på en sån häst).

Hjälp, det blev mycket text det här :o Men jag vet hur jobbigt det är med den typen av "krullmästare"...

Här kommer en bra länk också! http://www.sustainabledressage.net/rollkur/shoulder-in_volte.php

som någon annan oxå skrev, sadla längre bak ev använd svanskappa, hur ska han annars kunna höja främre delen av halsen om sadeln ligger där?

Min häst har också en tendens att bli lite spänd över ryggen. Hon är väldigt känslig i munnen och det har varit svårt att "få fram henne till bettet". Hade en medryttare en gång som tyckte att hon var väldigt hård i munnen (vilket hon absolut inte är), men den ryttaren blev fast i tyglarna och det gjorde att hästen kände obehag och blev spänd och "kärv" i munnen...

Tror att du måste tänka väldigt mycket på dig själv, att inte bli fast i tyglarna, rid enbart lösgörande, öka-minska volten och tempot, ställ och böj, skänkelvikningar (om den inte blir ännu mer spänd av de) försök att i första hand få den avslappnad... Om du känner att hästen är "hård" i munnen, tänk först "är jag hård i handen"?

Endel hästar är tränade med i stort sett den hållning som OP visar på bilderna, gärna då med kandar. Man rider i 45 minuter, och sen möjligtvis lägger ner hästen (som sänker sig av ren utmattning får man förmoda). Jag tror att dessa hästar är näst intill döda i munnen. OP kan nog ha rätt där.

Endel hästar har också en medfödd tendens att bara dra in halsen, så där, och då måste man utbilda dem att sträcka sig. Det tar tid. De kan vara hyperkänsliga eller ha den exteriören.

Jag har använt ungefär metoden som AnnA_ beskriver med väldigt många hästar. Med rätt timing och mjukhet, samt mycket beröm, så funkar det.

Var bor du?

Theresa

Dra bak sadeln! Den ligger för långt fram på bogarna. Har du provat att klättra och rida mer "avslappnat"?

Tömkör, om du kan. Eller låt någon duktig göra det och visa hur man gör.

Visst har han knäckt av lite i halsen också? Jag läste på "daddes" sida (som nu är borta???) om hur man kunde få knäckta hästar att använda alla muskler fram till nacken. Långa tyglar ung i höjd med bröstvårtorna ( på en själv:) ) och så håller man händerna mot bröstet och förmår hästen att själv bära sitt huvud där uppe. Detta skulle göras i trav eller helst galopp, gärna över hinder eller i terängen. Alla förhållningar och eftergifter görs med överlivet.Kanske verkar bakvänt, när du vill få hästen lång och låg.... men jag inbillar mig att den tacksamt sänker sitt huvud när den gått och kämpat med ovana muskler vid nacken.....

Och som sagt, flytta sadeln typ en halvmeter bakåt. Och slappna av själv.... Superfin häst!!!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023