Kommentarer/agerande

Eurydome

Trådstartare
Vad heter det när en person säger eller gör saker som är precis på rätt sida gränsen i syfte att det ska bli svårt för den utsatte att säga ifrån, men som ändå tydligt är ägnade att väcka obehag eller ge sexuell uppmärksamhet som man vet inte är önskad?

sexuella trakasserier?

Jag tänker på beteende och kommentarer som alltså inte är brottsliga men som ändå ger obehag. Som är lätta att avfärda med att det bara var ett skämt eller att personen är överkänslig. Jag är ute efter en eventuell psykologisk term för själva beteendet.

Otrevlig
Mobbare
Skitstövel
Rövhatt
As
Osv

Haha! Absolut, men jag är ute efter just det där att balansera på gränsen på ett väldigt utstuderat sätt. Jag har för mig att det heter något särskilt.

Jag har sett det nämnas i sammanhang där det gäller oönskad sexuell/romantisk uppmärksamhet. Även här på buke tror jag.

Nej, gaslighting är ju vad som görs ifall någon påpekar beteendet. I situationen jag tänker på så påpekas det inte.
Ok, du tänker mer en form av subtil sexism/sexuella trakasserier? När det typ är normaliserat? Normaliseringsprocess?
Haha! Absolut, men jag är ute efter just det där att balansera på gränsen på ett väldigt utstuderat sätt. Jag har för mig att det heter något särskilt.

Jag har sett det nämnas i sammanhang där det gäller oönskad sexuell/romantisk uppmärksamhet. Även här på buke tror jag.
Sociopat? Jag kan inte komma på någon direkt psykologisk term, om vi inte pratar om att diagnosera människan som utför beteendet? Det du beskriver är ju en form av manipulation som kan ha många "bakgrunder" så att säga.

Vad heter det när en person säger eller gör saker som är precis på rätt sida gränsen i syfte att det ska bli svårt för den utsatte att säga ifrån, men som ändå tydligt är ägnade att väcka obehag eller ge sexuell uppmärksamhet som man vet inte är önskad?
Jag förstår precis vad du menar och det borde finnas ett uttryck just för det. Ska fundera. 🤔

Åh, jag vet att jag hört ett ord som borde stämma in! Typ som när vissa medlemmar på forum konstant sitter och hackar preciiis på gränsen för att inte bli utkastade va?
Jag har googlat som en dåre men hittar bannemig ingenting, det närmsta jag kommer är allegoriskt angrepp men det är väl mer bara en av de grejer en sån person gör antar jag.

Åh, jag vet att jag hört ett ord som borde stämma in! Typ som när vissa medlemmar på forum konstant sitter och hackar preciiis på gränsen för att inte bli utkastade va?
Jag har googlat som en dåre men hittar bannemig ingenting, det närmsta jag kommer är allegoriskt angrepp men det är väl mer bara en av de grejer en sån person gör antar jag.

Ja precis.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 566
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Otherside
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 405
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar