Komma ihåg hoppbanan

Deimion

Trådstartare
Hej! Har du något tips att memorera hoppbanan snabbt? Har jätteproblem med det. Glömmer alltid bort den inne på banan. Hur brukar du göra?

Sv: Komma ihåg hoppbanan

Tyvärr inga tips för jag har samma problem men hoppas att andra svara massor ;)

Gör det inte snabbt utan låt det ta den tid det tar. Planera in så du har tillräckligt med tid att gå banan vid tävling.

Sen är det något man brukar bli bättre och bättre på med tiden.

För mig brukar det funka rätt bra om jag har med mig ett häfte och en penna och ritar upp banan :) Då kan jag kolla på den när som helst så slipper man springa av och an till listorna ;)
Så brukar jag gå banan flera flera gånger ända tills den sitter :grin:

Jag har haft sjukt mkt problem med att komma ihåg banan, men jag tycker nog att det blir bättre ju fler banor man hoppar.

Annars så brukar jag försöka visualisera banan för mig själv i huvudet tills jag kan den utantill, sen har jag också med mig en liten whiteboardtavla som jag ritar ner banan på.

Hej! Har du något tips att memorera hoppbanan snabbt? Har jätteproblem med det. Glömmer alltid bort den inne på banan. Hur brukar du göra?

Jag brukar tänka i färger. Alltså rött hinder,blått hinder sväng höger mot grönt hinder. Svårförklarat och väldigt vimsigt skrivet kanske men jag hoppas du fattar va jag menar :)

Så gör jag också!
Struntar i nummer och memorerar hur hinderna ser ut istället.
Sen är det ju mycket lättare när man tävlat några gånger då ser man ett visst mönster i hur dom bygger.(blir ju svårare ju högre klassen är)
Om man bara hittar starten så brukar hinderna komma på rad.
Jag har kommit in på en lokal 90cm utan att ens se banskissen, chansade på en logisk väg och den var rätt :banana: men då hade jag ju tävlat några gånger ;)

*KL*

Jag brukar råplugga banan och sedan, innan jag går därifrån, checkar jag den genom att blunda och tänka hela banan, sen tittar jag och rättar. Sen repeterar jag den på listan, i huvudet och kollar lite när dem andra hoppar :D Men det med att checka utan att titta är det som gör att iaf jag minns (=

Banorna brukar vara ganska enkla speciellt i lägre klasser och inomhus, då går det inte att bygga på så många olika sätt. Jag brukar memorera "långsida" "snett igenom" "långsida" "böjt spår" osv. Jag har dock ovanligt lätt för att komma ihåg banor och även långt efteråt;)

Jag brukar börja med att gå banan utan att titta på banskissen innan. Låter kanske konstigt men banorna är ju oftast ganska logiskt byggda, då känns det ganska bra att se vägarna utan att veta hur de är i förväg. Man blir liksom tryggare då, "Om jag glömmer banan så kommer jag ändå se när jag kommer in"
Sen ställer jag mig vid ingången till banan, pekar ut den och "rider" därifrån (hur många galoppsprång här, innanför eller utanför det hindret, vilken färg är nästa, är det oxern eller grinden osv)
Sen går jag en gång till, stegar osv om det behövs. Sen sitter banan för mig. Tryggheten ligger i att jag vet att jag ser rätt vägar även om jag glömmer banan :p Då glömmer jag inte heller eftersom jag inte är nervös för att göra det.

Jag ser alltid till att studera banskissen först. Noggrant! Hur många hinder är det, tempo och maxtid. Ev omhoppning, vilka svängar skulle passa bra att ta. På banskissen får du en bättre översikt över banan. Dessutom hinner du förbereda dig innan du väl ska gå banan, för den tiden kan många ggr vara lite knapp.

När jag väl går banan ser jag till att fokusera och gå banan precis som jag ska rida. Dvs ordentliga vägar. Jag stegar mellan hinder,stannar till och tänker till lite hur jag ska rida linjen.

Andra ggr jag går banan vill jag alltid gå själv och vara i min egen lilla värld. Då går jag igenom hela banan och alla avstånd, ev mäter jag en linje till ifall jag är osäker på hur jag ska rida den.
Blundar och memorerar banan i huvudet.

Ett tips är att alltid ha med ett litet block och penna och göra små anteckningar. Ex hinder 1-grön/vitt 6 språng fram till hinder 2-rött! DÅ kan du i lugn och ro sätta dig i bilen sen och memorera banan!

Finns tid brukar jag försöka kolla på 1-2 stycken för att se ev svårigheter och att jag är rätt ute i mina tankar ang linjer och vägar.

När jag hoppat fram klart och pustar ut lite ägnar jag den minuten till att tänka igenom banan en gång till. Hur ska jag rida den? ser hela banan framför mig och hur vi klarar banan galant:D

Peppar peppar men har i princip aldrig glömt banan:angel: Tror det är viktigt att komma ihåg att man tävlar för att man tycker det är skoj, och att man ska tävla för sin egen skull (minskar nervositeten!)...för är man väldigt nervös kan det vara svårare att komma ihåg banan

jag tycker oxå att det är väldigt svårt att gå banan.
fokusera inte på att tänka på hur du ska rida den de första gångerna du går den utan bara på hur den e.
jag går banan hela tiden typ när den e öppen, så vet jag att jag kan den sen XD:angel:

direkt när du kmr in på kolektingring eller på banan så memorerea banan.
tänk oxå på att det hjälper jätte mkt om man ser andra rida innan!<3

lycka till!

Jag har också problem med att glömma banan :p Jag går alltid ensam och mångamånga gånger. Mitt tips är aatt gå grunden för sig och omhoppningen för sig:idea:hehe jag har råkat rida omhoppningen först faktiskt!:bow:

jag lär mig färgerna.
Dvs 1:an - gulsvart
2:an - blåvit
3:an - mur
Osv.
Mkt lättare om man är på banan och får hjärnsläpp och leta efter ett blått hinder än att inte ha någon aning.

Be någon förhöra dig på färgerna när du gått banan, tex, de frågar "2:an?" Och du svarar "blåvit"

jag har inget problem längre med att komma ihåg banan men när jag hade det bruka jag gå klassen innan (förutsatt att de inte ändrar banan då)
och sen brukade jag titta på typ 5 ekipage från läktaren för att memorera banan. kan inte minnas att jag någonsin blivit utesluten för att ha hoppat fel hinder med den taktiken iaf. nu är det snart 5 år sen jag slutade med tävlandet men många gånger har banorna varit rätt logiskt planerade så man nästan kunde räkna ut vilket håll man skulle åt efter varje hinder. antar att de gör banorna svårare och mer oförutsägbara idag..

Jag brukade alltid tänka det som ett dressyrprogram tex "långsida, snett igenom, långsida, halvt igenom etc" och så memorerade jag färgerna på hindrena.

Plus att jag brukade ha med mig eget papper och penna och rita upp banan, då kunde jag träna på den så fort jag hade en tid över.

Jag harockså såna problem , men när jag får gå den på tävling brukardet gå bra .

Glömde också banan ganska ofta innan, men ju mer tävlingsrutin man får desto bättre går det.
Jag kollar alltid lite snabbt på banskissen, för att få ett hum om helheten. Sen går jag banan, antingen själv eller i sällskap. Stannar upp efter målgången i grundomgången för att memorera och peka för mig själv och sen går jag omhoppningen och gör likadant där. Jag har också kommit fram till att jag har börjat referera de olika hindrenas färger till flaggor, ex. först sverige oxern, sen frankrike, sen svartvita, etc. Detta funkar väldigt bra för mig :laugh:

Jag gör det inte snabbt, helt enkelt. Ser till att jag har gott om tid på mig att gå banan, går den minst två och oftast tre gånger. Sista gången går jag i min egna lilla värld, tänker mig att jag sitter till häst: rider igenom svängarna, tar en förhållning där och underhåller med skänkeln där. Sen går jag igenom banan i huvudet ett par gånger också, typ "blågula, sen långsidan, grönvita och rödvita, snett igenom räcket, etc". Och om möjligt försöker jag se ett par ekipage också.

Går igenom banan en sista gång i huvudet när jag står i collect ring.

Det brukar funka, faktiskt - och då är jag notoriskt dålig på att lära mig banor. Men det blir bättre med övning, faktiskt.

en gång glömde jag samma bana fyra gånger i rad, sjukt pinsamt. sen dess har jag aldrig glömt banan.

men annars brukar jag först gå banan två gånger sen går jag upp på läktaren och ''går den i huvudet'' ett par gånger. sen om jag har möjlighet kollar jag när dom andra rider.
(: lycka till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 453
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka