Sv: Komma ihåg hoppbanan
Jag ser alltid till att studera banskissen först. Noggrant! Hur många hinder är det, tempo och maxtid. Ev omhoppning, vilka svängar skulle passa bra att ta. På banskissen får du en bättre översikt över banan. Dessutom hinner du förbereda dig innan du väl ska gå banan, för den tiden kan många ggr vara lite knapp.
När jag väl går banan ser jag till att fokusera och gå banan precis som jag ska rida. Dvs ordentliga vägar. Jag stegar mellan hinder,stannar till och tänker till lite hur jag ska rida linjen.
Andra ggr jag går banan vill jag alltid gå själv och vara i min egen lilla värld. Då går jag igenom hela banan och alla avstånd, ev mäter jag en linje till ifall jag är osäker på hur jag ska rida den.
Blundar och memorerar banan i huvudet.
Ett tips är att alltid ha med ett litet block och penna och göra små anteckningar. Ex hinder 1-grön/vitt 6 språng fram till hinder 2-rött! DÅ kan du i lugn och ro sätta dig i bilen sen och memorera banan!
Finns tid brukar jag försöka kolla på 1-2 stycken för att se ev svårigheter och att jag är rätt ute i mina tankar ang linjer och vägar.
När jag hoppat fram klart och pustar ut lite ägnar jag den minuten till att tänka igenom banan en gång till. Hur ska jag rida den? ser hela banan framför mig och hur vi klarar banan galant
Peppar peppar men har i princip aldrig glömt banan
Tror det är viktigt att komma ihåg att man tävlar för att man tycker det är skoj, och att man ska tävla för sin egen skull (minskar nervositeten!)...för är man väldigt nervös kan det vara svårare att komma ihåg banan