Komma i form.

H

Hoppelit

Vi ryttare måste också vara i bra kondition, presis som våra hästar, för att orka rida. Då är min fråga till er: VIlka muskler ska man träna i hoppning på oss människor? Vad kan man göra för övningar?

Sv: Komma i form.

Jag tycker inte att det behövs tränas några speciella muskler utöver det som tränas när man rider. Men en bra sak är att stå upp i galoppen för där tränar du de mesta och framför allt din balans.

Fast när jag rider flera hästar (2 st) samma dag blir jag oftast lättare irriterad och orkar inte riktigt rida min andra häst när jag har ridit båda, så det är kondition som behövs.

Du har helt rätt i att konditionen är viktig för att man ska orka så löpning, spinning eller liknande är bra att komplettera med 1-2 ggr i veckan. Förutom det så är ju ryttarens bålstabilitet, koordination och balans viktiga men här är det svårt att säga vad just du behöver. Om du vet vilka svaga punkter du har så är det lättare att hitta rätt träning för att stärka just dom delarna.
Dessutom tycker jag att man som ryttare bör ha koll på sin egen "liksidighet" också efter som den påverkar hästen. En sned ryttare kommer förr eller senare få en sned häst.

Trillade av hästen i ett ganska illa fall för tre somrar sen. Fokus låg ganska mycket på Rehabilitering som sen utvecklades till ett ganska genuint styrketräningsintresse. Nu när det börjar bli allvar igen med hästen så känner jag att jag rent fysiskt blivit en bättre ryttare nu när jag är starkare i kroppen på alla sätt. Samt att jag kan jämna ut eventuella muskelojämnheter det blir av ridningen, då hästar tenderar att vara ojämnt starka. Jag tränar klassiskt 3-split schema, och kondition dom dagar jag inte är på gymmet. Har aldrig känt att träningsvärk har påverkat ridningen, eller tvärt om. :)

Jag håller på att försöka träna upp min kropp riktigt ordentligt, för att kunna prestera bättre... Jag anser att det krävs mycket benmuskler, men även mag och rygg. Simning är bra, då används nästan samma muskler.

Jag ser min träning lite som ett "projekt", för att få mer resultat. Därför har jag både börjat fys- och mentalträna! =)
Här kan du läsa mer om hur det går, och vilka övningar jag gör.

Pilatesboll rekommenderar jag! :laugh: Då tränar man både bålstabilitet, balans, styrka och koordination. Här finns bra övningar!

Kondition är jätteviktigt för alla ryttare!

Jag har tömkört min häst i uppförsbacke några ggr (ganska brant).
Även om jag inte gjort det sådär supermånga ggr så tycker jag det är superbra. :D

För att få stabilitet i den lätta sitsen så är det bra at träna vaderna. Bara enkla tålyft brukar ge mer stabilitet i skänkelläget..

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
777
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka