"Komineraler"

A

AtletShipping

har läst att man inte bör ge det till hästar och märkte att i stallet ingår mineraler i hyran dock ko minerlaer (vet inte vilket märke men det stod nåt och sedan "normal" och en orange påse.
Det innehöll samma mineraler som i häst mineraler men ingen b12 och kvoten Ca/p kvoten låg på 2 eller 2,1.
Prata med en foderexpert på Granngården och han sa att det inte var nån fara att ge till häst om man gav mindre mängd (typ 50g)
för om hästen fick överskott av nåt så var det ingen fara för det "sköljdes" igenom kroppen, men det man skulle akta sig för var överskottet av vissa fettlösliga vitaminer som fanns i för det kunde leda till förgiftning.
Han sa oxå att det enda man skulle var noga att kolla efter i minerlaerna var om vitamin B12 fanns med, men eftersom det inte fanns det i denna mineralsorten skulle vi ge tillskott på det.


Han berätta oxå att det enda skälet till att "hästhuvudet" inte fanns med på "komineral" påsen mer var att Krafft tyckte det var fel för de ville sälja sina mineraler med enbart specielliserad på häst eller nåt sånt (kommer inte ihåg vad han sa) och att det egentligen inte spela nån roll vilken mineral man gav till hästen för alla mineraler innehåler samma enligt analysen bara det de hade olika kvot och man då bara behövde minska eller öka minerlagivan.

Själv har jag läst i Kraffts ABC om utfodring att många forfarande ger komineraler och att det är fel för de är anpassade till kor, men de mineraler vi ger har ju varit till både häst-ko och får men nu bara till ko och får för krafft inte ville att häst skulle finnas med på påsen mer för deras skull.

Detta belv svamligt men vad tycker ni?
Prata även med vetrinären och han ansåg oxå att det är ingen fara så länge hästens behov täcks, men man skulle akta sig för överdosering av vissa vitaminer som vitamin B och nån annan (minns inte riktigt vad han sa) för det kan leda till förgiftning.
 
Sv: "Komineraler"

Anledningen att det står i kraffts bok är väl den att de själva tillverkar mineraler och vill tjäna pengar på det. de är ju inte opartiska..
 
Sv: "Komineraler"

Jag skulle dock kräva "hästmineral" om du faktiskt betalar för mineraler i stallhyran för häst. :rofl:
 
Sv: "Komineraler"

Jag ger "komineraler" :eek:

Var på Svenska Foder o skulle köpa mineraler till häst, sade jag. Då visade hon mig JERMIN säcken och sa att det gentligen var till kor MEN det var många som använde det till hästar också.

När jag sedan räknade foderstat så tog jag med värdena från den säcken och jag behöver bara ge ca 40gram av det. Kan ju knappast bli någon förgiftning iaf.

När de BÅDE på Svenska Foder och Granngården ändå kan rekommendera dessa "komineraler" så tror jag inte det är någon fara. Och det blir betydligt billigare! En säck JERMIN (25kg, tror jag) kostade bara 180kr.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 626
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 443
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp