Komforttemp. zonen som man nu.......

axel

Trådstartare
har gått efter sen agronomen på SLU gjorde sin studie 2004 o att det är anpassat för att man ska kunna ha samma täcke inne som ute. Det förklarar saken.:rofl:
Det hon ser i SIN vardag:crazy:

K. Morgan
Samma täcke ute och inne

- Hästen kan anpassa sig inom en temperatursvängning på cirka 20 grader, så det går ofta bra att ha samma täcke inne och ute, säger Karin. Tänk bara på att det måste vara regnsäkert, så att hästen håller sig torr när den är i hagen. - Ett alternativ kan vara att lägga ett tunt och lätt regntäcke över innetäcket. Regntäcket håller hästen torr och innetäcket rent, tipsar Karin och fortsätter: - Så gör vi här på Strömsholm, eftersom de flesta av våra skolhästar halvklipps vintertid och därför täckas. Till och från ridhuset har de i allmänhet inte täcke.
Hon har inte en susning om hur helklippta hästar mår i en vindpinad hage i mer än 4 h. eller än mindre 10-16h.

Sv: Komforttemp. zonen som man nu.......

Folk har anammat hennes studie om att hästar har en komfortzon på 20 grader. Du kan ha samma täcke på om det är 20+ eller noll.

Om hästen har sommarpäls eller lurv är det en STOR skillnad

Nu fick iallafall jag en förklaring på hur hon tänkte.

På det grundar hon även att dubbla täcken, halstäcken mm är helt onödigt.

hästar som står i varma stallar mest hela dagarna o rids mer än de flesta.

Inte för att jag förstår hur du kan läsa ut allt det av det citatet du klippt in? Men vad bra att du fattar. :grin:

Tänker inte lägga mig i diskussionen mer än att det är så skönt att det äntligen kommer folk som ifrågasätter och tvivlar på korrektheten i allt som sägs i den där studien.

Fast om man läser hela studien och faktiskt pratar med Karin om hur hon menar så känner iallafall jag att det är bra mycket mer relevant än hur många täckar sina hästar ute i stall... Men det kanske bara är vad jag tycker. ;)

Var kan man läsa studien? Gjorde bara en snabb sökning på Diva och hittar den inte där.

ja studier är alltid studier under vissa omständigheter, man kan aldrig få med alla variabler som finns i verkligheten. Hästar är otroligt olika ang när de fryser, precis som människor faktiskt är. Man får se till varje häst och omständigheterna.

KL
Men jag tänker också att det handlar om VILKA täcken man pratar om. Idag finns bra täcken som faktiskt håller hästen lagom varm inom ett stort spann, Jag har ett sånt på 470 gram tror jag. Det håller hästen lagom från några plusgrader till -25 eller nåt sånt. När jag känner på hästar som har alla möjliga täcken så är det hästar med dessa täcken och bla min som alltid känns lagom behagligt varma, oavsett temperatur. Gå runt i ett stall och känn på hästarna under täckena, eller i en hage då. Variationer beror nog även på täckestyp.
Egentligen känns diskussionen om täcken helt fel för det beror på vilka täcken man pratar om, vissa blir de svettiga i och vissa inte, vissa håller värme bättre än andra. Det finns nog täcken dom hellre kunde vara utan och täcken som gör diskussionen onödig, de går faktiskt att använda över ett stort temperaturspann.
Ja om vi pratar om täckade hästar.
Otäckade hästar av mindre grova raser, ja jag tror många är för optimistiska där, men det är bekvämt förstås att kasta ut dessa stora ensilagebalar och ha gott samvete;) Det är ju väldigt individuellt och även beror det på hur mycket de faktiskt rör sej.

Folk har anammat hennes studie om att hästar har en komfortzon på 20 grader. Du kan ha samma täcke på om det är 20+ eller noll.

Om hästen har sommarpäls eller lurv är det en STOR skillnad

Nu fick iallafall jag en förklaring på hur hon tänkte.

På det grundar hon även att dubbla täcken, halstäcken mm är helt onödigt.

hästar som står i varma stallar mest hela dagarna o rids mer än de flesta.

ett litet tips:
Läs gärna artikeln som jag länkade till.
Jag förstår det bl.a. som att hon menar att ett täcke kan ersätta den bortklippta pälsen. Det framgår också att olika hästar har olika temperaturgränser och att det är stor skillnad på om det blåser, regnar osv,

Det här stycket är strålande.

I samma veva så diskuterar man det ökande antalet kolikhästar.

Om det är kallt söker den skydd, ändrar ställning och ökar
temporärt sin aktivitet (tillfällig värmeökning), för att sedan minska sin aktivitet för att spara
på energi. Hästen kan på temporärt minska blodflödet till huden och resa pälsen och på längre
sikt öka pälsens längd och täthet. Hästen ökar sitt foderintag, sin ämnesomsättning och sin
fibersmältning samt dricker mindre. V

Det är ju strålande.
Det står inte -Ge hästen mer mat, men se till att den även dricker- mer.

Det funkar säkert oxå på Strömsholms hästar som troligen inte ens får hö ute....för att de inte går ute särskilt mkt alls.

Det finns ej heller ngt om att överviktiga hästar inte behöver mer mat då de har fett att ta av- därav vi får ännu fler feta hästar.

Senast ändrad:

Det är en text som är avsedd att användas i en undervisning. Den handlar om hästens temperaturreglering och inte om utfodring och råd för feta hästar. Man kan kanske förvänta sig att den som läser texten inser att hästen behöver mer mat när det är tillräckligt kallt. ;)

Återigen så bör du läsa hela texten och gärna också de studier som det hänvisas till om du vill komma med kritik. Det går inte att plocka ut lösryckta stycken i en text och påstå att den/de studie/studier som ligger till grund för informationen är felaktiga. det blir ju, ursäkta mig, lite för tramsigt.

Det tycker i alla fall jag.

God Jul!

Senast ändrad:

Ärligt. hur ser det ut i buskarna?

Tror du att folk läser hela studien?
Den är ej heller korrekt då det handlar om individer o hennes temperatur innehåller inga beräkningar. Bara vad som tempen visas.
Hur fort kyls hästen ner om det blåser 20 m/s o hur mår den efter 10h. under dessa omständigheter?

Tycker du att det är sunt att hästarna har samma täcke inne som ute?
Det står inte att man ska undvika det- för att det funkar där hon håller till- eller är så pga praktiska skäl för att hästarna är så otroligt många. Människans bekvämlighet.

Om hon stog i ett litet stall på vischan skulle hennes värderingar se annorlunda ut.

Vi kan oxå sitta med jackan på inne, så vår komfortzon är lika stor. Andra här har hävdat att vi har vår NKT vid 20 grader- löjeväckande.

Det jag blir upprörd över är att JBV gör sin lagstadgning efter dessa studier. Hästar FÅR möjligen ha täcke.
De utgår från att de flesta hästarna är raggiga knappt ridna hästar som bara lodar i hagen.

God Jul på dig med:laugh:

Senast ändrad:

Ärligt. hur ser det ut i buskarna?

En fråga.

Ser det så fruktansvärt illa ut i buskarna egentligen? Är majoriteten av alla hästägare som bor i buskarna verkligen fullständiga idioter och inte kan ett smack om hästar?

En fråga.

Ser det så fruktansvärt illa ut i buskarna egentligen? Är majoriteten av alla hästägare som bor i buskarna verkligen fullständiga idioter och inte kan ett smack om hästar?

Nej det är dom verkligen inte. Axel läser som fan läser bibeln.
God Jul

Jag fattade som att Axel menade att hästarna ute i buskarna lever nog inte som hästarna på strömsholm. Jag har en häst som är spårklippt och täckar henne när det är nederbörd och/eller blåser. Är det vindstilla och uppehåll så tycker hon att det är skönt utan täcke. Hon har på sig samma täcke inne, eftersom jag har en bebis och har begränsat med tid på morgonen. Jag byter täcke varje kväll så att det inte blir skav eller tryck på manken. Nu tar jag in hästarna när det är busväder så de slipper stå ute och frysa, för det gör de, även fjordhästarna.

Jo jag har sett hästar ute i buskarna som behandlas precis som dom på S. På gott och ont.

Jag uppfattade också Axel som att studien är gjord på hästar som lever ett helt annat liv än vad större delen av sveriges hästar egentligen lever.

Men om var och en sköter sin häst efter hur den hästen behöver skötas så lär hästen leva gott. Som ex, jag skiter i att folk hävdar att dubbla täcken inte hjälper. Min häst fryser och kräver tre täcken( när det är kallare än -20 och blåst här i fjällvärlden). Tjocka dessutom. Då får han det, det är han som bestämmer vad han behöver för att må bra. Inte en studie gjord på helt andra förhållanden än hur min häst lever eller vad andra människor tycker som inte har intresse i min häst. Den andra hästen fryser inte alls och är inte klippt, då räcker regntäcket om det är dåligt väder. Då får han ha så.
Jag förstår precis vad Axel menar och håller med.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·
Utrustning Dåligt! eller? Vi har en häst här i stallet som helklipptes på senhösten. Han had emed sina förra ägare täcke jämt, han har haft täcke...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 250
Senast: Osten1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka