Kombinera bebis och häst, hur gör ni?

asaria

Trådstartare
Jag har en tremånaders bebis och en fyraårig häst. Dessa två försöker jag kombinera och ärligt talat så går det inte så bra. Räddningen har varit häst som är skadad och går på bete, dvs kräver inte så långa pass i stallet. Hur gör alla ni andra som försöker kombinera detta? Lämnar bebis hemma med någon? Tar med och bebis sover snällt i vagnen så ni kan motionera er häst?

Jag helammar och eftersom jag bor en bit från stallet så blir även de korta passen i stallet rätt långa eftersom vi tillbringar t o r 1h i bilen. Det gör att det blir för långt att lämna bebis hemma med pappan utan mat. Så bebis får följa med, problemet är bara att hon vill inte ligga i vagnen utan bara bli buren. Somnar hon så sover hon bara korta stunder. Jag har en bärsele som hon trivs i men tycker det är lite läskigt att gå in i hagen för att hämta hästen med henne i. Jag litar knappt på min egna häst och ännu mindre på de andra. Att hon nu sedan någon vecka bestämt sig för att bilen är hemsk att åka i gör det inte lättare. Just nu känns det bara taskigt att släpa med henne och många dagar så står jag mest och kollar på min häst innan vi åker hem igen..

Jag vet att det bara är en kort period och sedan kan jag lämna bebisen hemma. Men det vore intressant att höra hur alla andra löser det? Samt att det vore ju kul att kunna ha med bebisen så man kan åka ut dagtid till stallet under föräldraledigheten :)

Problemet du har är hur långt du har till stallet tror jag. Jag hade det perfekt med en promenad till stallet och mockade och fixade med barnet med mig på fm, sen åkte jag och red när pappan kom hem.

När dottern var som yngst och ammades varannan timme blev det bara snabba barbackaturer i princip. Lämnade henne hemma med pappan eller barnvakt.

Så snart dottern fått in riktiga sugtekniken började jag pumpa ur innan jag åkte iväg så fick den som var kvar hemma ge henne mjölk ur flaska.

Kunde vara borta 3-4 timmar i sträck på plugg eller till hästarna när vi gjorde så. :)

Steg 1: kan du flytta hästen närmare hem?

Det är en tidsbov och tid är ngt man ständigt jagar när man har småbarn.

Steg 2: hur mkt behöver du fixa i stall mm kan du köpa tjänster så du kan ägna dig åt ridning?

Dottern ville inte amma så gav ersättning. Första månaderna hade jag hästen hemma på bete, när jag red brukade min man gå ut och gå med dottern. När det var dags att stalla in, så åkte ofta dottern och jag till stallet på fm och mockade och gjorde i ordning allt så det bara var att åka tillbaka och rida på kvällen. Det svåraste tyckte jag var när föräldraledigheten var slut och båda började jobba. Men med planering och en medryttare så löste vi det med.

Inga egna barn men.
En kompis till mig var mycket i stallet när hon hade liten bebis. Nu var den bebisen väldigt "snäll"; han kunde sova flera timmar i sträck i vagnen (bara när de var i stallet, hemma sov han inte alls så). Då han hon ju med alla stallsysslor. Ibland ställde hon vagnen bredvis ridbanan och red eller longerade. Var bebis ledsen fick hon sitta av och ta honom, så det var naturligtvis inte optimalt, men det var enda sättet hon fick hästen motionerad.

Förstår att du inte vill ta med ett litet barn in i en hästhage. Du kan inte lämna den lilla i vagnen utanför hagen när du hämtar hästen, och sedan ta hästen i ena handen och köra vagnen med andra?

Jag har en liten dotter och tre hästar, har dock en häst utlånad så jag har bara haft 1 -2 hästar hemma sedan vi fick barn. Har ungefär 30 minuters bilresa enkel väg till stallet. När hon var jätteliten hade jag sådan tur att min mamma som jobbar oregelbundna tider ofta kunde hänga med till stallet och ta hand om henne medan jag mockade, red och fixade foder. Min dotter ville dock amma OFTA så det blev massor med amningspauser och tog därför sin tid i stallet varje gång :) När hon blev större, ca 5 månader, och kunde dricka ur en pipmugg pumpade jag ur så kunde pappan ge henne mjölk medan jag var borta. Då kunde jag vara borta i upp till tre timmar ungefär och han fick ringa direkt om det började bli katastrof så fick jag snabbt fixa klart det mest akuta och dra hem. När hon började äta riktig mat blev det lättare och lättare :)
När jag har varit själv i stallet och haft dottern med har jag ibland haft henne i bärselen när jag fixat foder, mockat osv. Sedan har jag sett till att hon är ordentligt mätt och trött och gått en promenad så hon har somnat i vagnen och sedan skött om hästen och fixat klart allt. Däremot vågar jag inte rida om jag är ensam med henne i stallet och jag vill inte heller handskas med hästar med dottern i bärselen.

Förstår att du inte vill ta med ett litet barn in i en hästhage. Du kan inte lämna den lilla i vagnen utanför hagen när du hämtar hästen, och sedan ta hästen i ena handen och köra vagnen med andra?

:eek: Leda en fyraåring med en barnvagn i andra handen? Låter verkligen helt livsfarligt, räcker ju att hästen skuttar till så flyger vagn och bebis all världens väg, en sån liten bebis tål ju inte smällar heller.

Steg 1: kan du flytta hästen närmare hem?

Det är en tidsbov och tid är ngt man ständigt jagar när man har småbarn.

Steg 2: hur mkt behöver du fixa i stall mm kan du köpa tjänster så du kan ägna dig åt ridning?

Det är det bästa stallet som är i "närheten" av mig så är inte sugen på att flytta. Mycket för att det är helinackordering och det enda jag behöver göra är att ta hand om min häst. Det gör så att jag inte behöver åka ut varje dag och när jag väl är där kan jag lägga all fokus på pyssel och ridning av hästen.

Tack för alla svar! Väldigt intressant att läsa om hur andra löser det. Att leda fyraårig häst med barnvagn törs jag nog inte heller. Men så fort de flyttar in från betet kan jag ställa barnvagnen vid stallet för att sedan hämta in hästen (lösdriften är i anslutning till stallet). Jag tror mycket att det handlar om hur hästen är, min kompis rider när hennes barn sover i vagnen och vaknar barnet så tröstar hon det. Hennes häst är dock äldre och rutinerad. Jag vågar nog inte det då min häst är så ung. Fördelen med att ha en unghäst är ju att man inte rider så långa pass och inte så många dagar i veckan. Så på så sätt känns det ju bra med att kombinera bebis med unghäst. Jag får nog ta hjälp den här första tiden (min sambo eller någon annan får följa med till stallet och passa bebis) tills bebis kan vara hemma, alltså när hon äter annat än bara amningen. Eller så får jag ta tag i det där med att pumpa ur, har dock inte lyckats få in någon teknik så tycker mest det är jobbigt.

Fortsätt gärna berätta hur ni kombinerar livet med bebis och häst :)

Jag har ju stallet hemma. Hade aldrig gått annars tror jag. Lämnade barnet till svärmor eller pappan och så red jag. När det var dags för installning var barnet runt 6 månader och då sov han i vagnen när jag mockade och så red jag när pappan kom hem. Tror bara jag vågat rida med honom sovandes i vagnen någon enstaka gång, och då fick jag avbryta efter 30 min och sen fick jag skritta av med hästen i ena handen och vagnen i andra. Ska tilläggas att jag har en otroligt vettig häst som inte hetsar upp sig i onödan så att gå med henne och barnvagn har aldrig varit några problem.
Mitt barn sov aldrig några längre stunder när han var liten, utan runt 45 min fast flera gånger per dag så jag hade aldrig några längre tidsintervall att hinna med något.

När vår son var liten bebis var han ofta med mig i stallet. Jag hade 10-15 min resväg till stallet och åkte ofta dit på dagen en stund innan jag visste att han skulle sova. Då hade jag honom i bärsele när jag mockade och fixade foder samt tog fram all utrustning. Sen tog jag en promenad med vagnen så han somnade och då kunde jag oftast rida ett pass med honom i vagnen vid ridbanan/ridhuset. Någon enstaka gång vaknade han och då var det bara att ta upp hästen till stallet. Red jag i ridhuset var jag dock tvungen att ta häst och vagn samtidigt, jag har dock ingen unghäst. Ibland var jag där på em/kväll och då kunde pappan vara med i stallet. Jag började också pumpa ganska tidigt så vi kombinerade amning/flaska ganska tidigt och det underlättade mycket.

Nu är barn nummer två på G så vi får se hur det kommer lösa sig den här gången. 3-åringen går knappast att ha med på läktaren när jag rider

Jag har en tremånaders bebis och en fyraårig häst. Dessa två försöker jag kombinera och ärligt talat så går det inte så bra. Räddningen har varit häst som är skadad och går på bete, dvs kräver inte så långa pass i stallet. Hur gör alla ni andra som försöker kombinera detta? Lämnar bebis hemma med någon? Tar med och bebis sover snällt i vagnen så ni kan motionera er häst?

Jag helammar och eftersom jag bor en bit från stallet så blir även de korta passen i stallet rätt långa eftersom vi tillbringar t o r 1h i bilen. Det gör att det blir för långt att lämna bebis hemma med pappan utan mat. Så bebis får följa med, problemet är bara att hon vill inte ligga i vagnen utan bara bli buren. Somnar hon så sover hon bara korta stunder. Jag har en bärsele som hon trivs i men tycker det är lite läskigt att gå in i hagen för att hämta hästen med henne i. Jag litar knappt på min egna häst och ännu mindre på de andra. Att hon nu sedan någon vecka bestämt sig för att bilen är hemsk att åka i gör det inte lättare. Just nu känns det bara taskigt att släpa med henne och många dagar så står jag mest och kollar på min häst innan vi åker hem igen..

Jag vet att det bara är en kort period och sedan kan jag lämna bebisen hemma. Men det vore intressant att höra hur alla andra löser det? Samt att det vore ju kul att kunna ha med bebisen så man kan åka ut dagtid till stallet under föräldraledigheten :)

Nej ush jag tycker det låter farligt att ha en bebis i bärsele samtidigt som man leder en häst, även om den är snäll.

Min bebis är nu 9 mån och jag ammar fortfarande men har ridit mesta av bebistiden. Då har jag lämnat bebisen hemma och om hon blir hungrig får hon ersättning, annars ammas hon mest fortfarande. Hade aldrig vågat ha henne i en vagn samtidigt som jag red eller så. Däremot får hon följa med i vagn till pållarna om jag bara ska fodra, fylla på vatten, byta täcke eller så :) Nu har jag bara 5 min promenad till stallet så det underlättar mycket.

Jag har stallet hemma och kunde lägga upp skötseln lite som jag ville när dottern var liten bäbis :) Longerade någon gång med henne i vagnen, men skulle aldrig våg rida. Red gjorde jag på kvällen när pappan var hemma. Började rida igen ca 7 veckor efter förlossningen och hade börjat pumpa då så det var aldrig några problem.

Har just nu bara en häst, en tvååring på lösdrift. Har suttit och hängt på honom redan lite, men inridningen kommer att påbörjas i mars/april. Har BF 13 december. Har en hästintresserad blivande mormor som kommer ställa upp mycket i stallet med hjälp och som barnvakt. :)

När mina barn var riktigt små bodde vi på gården där min häst stod och det underlättade en hel del. Då brukade jag mocka osv med barnet med i vagnen på dagen och sedan när min man kom hem från jobbet red jag. Eftersom jag inte hade någon restid kunde jag snabbt infinna mig för amning vid behov :)

Hade jag haft 30 min restid till stallet och bebisen inte gick att flaskmata hade jag nog ställt av hästen en period. Det verkar vara ett för stort stressmoment att få ihop ridning, amning och restider för att det ska vara värt det. Jag hade heller inte vågat leda häst/vara inne i hage med bebis. Som flera andra sagt krävs det så lite för att en olycka ska hända.

Nu är det många år sedan jag hade både hästar och bebisar men jag hade lite av samma problem.
När jag fick min första son var min häst en gammal och mycket vis herre så då gick det väldigt bra att ha med sonen till stallet men problemen kom när min andra son föddes. Pga. att han föddes 10 veckor för tidigt så blev vi kvar på sjukhuset i ca 8 veckor och det fanns ingen annan lösning än att skaffa medryttare. Då hade jag även en 1,5 åring som var under inkörning som jag fick inhysa hos en annan travtränare så länge vi var på sjukhus.
Efter hemkomsten så skötte jag mina hästar själv och hade stallet ca 2 mil bort. Sönerna var nästan alltid med och äldsta sonen hade lekkamrater genom stallägarens barn men minstingen låg alltid i vagnen.Minstingen ville ofta inte sova längre än 30 minuter åt gången så man fick dela upp jobbet i omgångar. Att ta ut hästen på en riktig körning var bara att glömma de dagar man hade barnen med sig utan då jobbade vi i paddocken med longering istället.

Man vill så gärna sköta om hästarna på bästa sätt och till slut så insåg jag att det var dags att skaffa hjälp igen,så det fick bli en fodervärd till min äldsta häst. Med bara en häst kvar så blev det genast lättare men det var tufft iallafall.
Minstingen började så småningom att sova längre,så pass att man hann med att motionera hästen på ett tillfredsställande sätt.
Han sondmatades de första veckorna på sjukhuset och det var svårt att få honom att amma riktigt så det gav vi upp och jag pumpade istället och gav i flaska,vilket underlättade en hel del de dagar som jag kunde lämna honom hemma hos pappa,farmor eller mormor.
När bebisen blev större så kunde han följa med på rundorna och vid 4 års ålder så var det han som höll i tömmarna när vi var ute på körrunda och hans hästintresse växte så pass att det var han som var mest ledsen den dagen jag var tvungen att ge upp hästeriet pga. min sjukdom.

Det är ju som du säger, en kort period men det var en tuff sådan.
Nu har ju du tur som har helinackordering men har du ingen som kan hjälpa dig med hästen? Någon som du litar på och kan hantera unghästar.
Om du tycker att det är svårt att få pumpningen att fungera så var inte rädd att ta hjälp från MVC. Jag hade stora problem att få det att fungera men jag fick mycket hjälp från sjukhuset eftersom jag fick pumpa redan från första början.
Skulle jag ha småbarn och häst idag så skulle jag planera mycket mer och i god tid men det är lätt att vara efterklok.

Pumpade ur och lämnade barn hemma, alternativt fick de ersättning. Jag tog nästan aldrig med någon av döttrarna till stallet när de var bäbisar, bara när jag behövde fixa på dagen för att jag eller mannen skulle göra något annat på kvällen. Jag tänkte nog från början att jag skulle mocka och greja mer på dagen men när barnen väl kom blev det härlig egentid att få stå och mocka i fred :). Mina barn har aldrig sovit så länge i sträck under dagen att jag ens har övervägt att rida med dem i närheten.

:eek: Leda en fyraåring med en barnvagn i andra handen? Låter verkligen helt livsfarligt, räcker ju att hästen skuttar till så flyger vagn och bebis all världens väg, en sån liten bebis tål ju inte smällar heller.
Beror ju kanske på vad man har för häst också! Säger inte att min häst är en ängel men på 5,5 år har hon hittills inte gjort en fluga illa i princip. Lite överdrivet kanske, men skulle inte vara rädd för att leda henne i ena handen och barnvagnen i andra! Jag kanske låter som världens sämsta människa men hennes smeknamn är "snälla-bella" av en anledning!:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur