Kombinera bebis och häst, hur gör ni?

@Fille , det handlar inte om snällhet. Det handlar om att hästar är stora djur med hårda hovar som är gjorda för att fly från faror. Även om din häst är stabil på alla sätt kan hon bli skrämd eller kanske biten av en broms. Hästar är alltid hästar.

@Fille , det handlar inte om snällhet. Det handlar om att hästar är stora djur med hårda hovar som är gjorda för att fly från faror. Även om din häst är stabil på alla sätt kan hon bli skrämd eller kanske biten av en broms. Hästar är alltid hästar.
Absolut, men jag litar mer på min häst än på människor i många lägen!

Jag tog med min bebis i vagn när han var liten o gick med häsrarna så fick de lite motion iaf hade hunden med också.
hade barnet i bärsele första tiden men blev tungt sen speciellt i djupsnö o utan kondis efter grav.
men då har jag islandshästar.
men det är stor skillnad på häst o häst min ena är cool som jag vet inte vad vi har känt varann i 9år och han är inte rädd för något.
Min andra var unghäst då o mer nervig o okoncentrerad så med honom fick jag vara mer vaken men han höll koll på vart alla grejer var o skulke aldrig mejat ner vagnen.
sen skulke jag nog aldrig vågat gå med vagnen om jag jaft en stor nervig häst man får ju känna av hästen själv.

Nu är min son 3.5år o vi går fortfarande med vagn o häst o hund ibland sen följer han med o åker när jag kör min islänning och nu senast har vi börjat rida ut ihop han sitter antingen framför eller bakom mig sååå undrrbart.
själv har han ridit sen han var bebis när jag lett hästen.
perfekt med liten trygg islänning som passar både mor o barn.
han är speciell med för han går slltid mkt lugnare när han kännee ett barn på sin rygg eller en ovan.
men som unghäst var han mkt mer nervig o var rädd för barn nu är han 14år och en perfekt familjehäst.

älskar min fantastiska häst.

@Fille, ja det händer ju ofta att folk springer omkull barnvagnar för att de blir rädda... Not... Större delen av hästolyckorna sker just när folk resonerar som du och @Gullan86 ; "min häst är sååå snäll". Som sagt handlar det inte om snällhet utan om hästar och deras natur.

/Ako; förälder, hästägare och diplomerad ridlärare

@Fille, ja det händer ju ofta att folk springer omkull barnvagnar för att de blir rädda... Not... Större delen av hästolyckorna sker just när folk resonerar som du och @Gullan86 ; "min häst är sååå snäll". Som sagt handlar det inte om snällhet utan om hästar och deras natur.

/Ako; förälder, hästägare och diplomerad ridlärare

Nä men finns många idioter som sätter sig bakom en ratt för exempel! Har sett många fler bilolycker under åren jag ägt min häst, än skador som min häst orsakat!

@Fille, det kan ju bero på att det är rätt många fler människor som kör bil än som hanterar din häst- eller hästar överhuvudtaget...

Vad har andra människors bilkörande för samband med olycksrisken du utsätter ditt barn för när du hanterar hästar med det o vagnen, förresten? Får inte i hop logiken.

@Fille, det kan ju bero på att det är rätt många fler människor som kör bil än som hanterar din häst- eller hästar överhuvudtaget...

Vad har andra människors bilkörande för samband med olycksrisken du utsätter ditt barn för när du hanterar hästar med det o vagnen, förresten? Får inte i hop logiken.

Jag ser det som större risk för en olycka när det gäller att vistas ute i trafiken än att hantera min häst!

Jag tycker fortfarande att du jämför äpplen och päron. Det är absolut en risk att vistas i trafiken- för alla, stora som små, men det gör väl inte att risken att något händer om man hanterar hästar med spädbarn i vagn försvinner för det? Det är dessutom en så himla onödig risk att ta, att vistas i trafiken är något man liksom måste göra mer eller mindre för att få livet att fungera.

Som sagt, de allra flesta hästolyckor inträffar när folk litar för mycket på hästarna, förmänskligar dem och lägger säkerhetstänket åt sidan...

Jag ser det som större risk för en olycka när det gäller att vistas ute i trafiken än att hantera min häst!

Min valack är också dumsnäll.

Ändå orsakade han ett besök på akuten och tre veckors smärta och framtida ärrbildningar.

Trafiken spenderar jag ca 50 timmar i veckan i och tja huvudvärk är det värsta än så länge.

Men det är helt ointressant, för trafiken är de flesta skyddade och det är man inte när man håller på med häst.

Kämpar också med denna problematik ts.

Har en bebis på 7 veckor och ett sto på 9 år, och har nyligen bestämt mig för att ta upp ridningen. Så sugen! Inte ridit på 5 månader pga foglossning under graviditeten. Jag har haft medryttare sen innan jag blev gravid och hon har tagit alltmer ansvar, tagit all träning av hästen. Dessutom står pållen på lösdrift så vi slipper stallsysslor.

Kommer försöka åka ut själv med bebis i veckorna, kommer nog inte kunna rida men kanske träna från marken om hon sover i vagnen. Annars blir det bara pyssel i stallet med henne i bärsele. Skulle dock inte våga gå ut i hagen med bärselen på. Dock på helgerna kan pappan följa med så jag kan rida. Alt. stanna hemma med henne och ge utpumpad mjölk. Så förhoppningsvis kan jag vara ute iaf 1-3 ggr i veckan, det är mitt mål.

Jag har en tremånaders bebis och en fyraårig häst. Dessa två försöker jag kombinera och ärligt talat så går det inte så bra. Räddningen har varit häst som är skadad och går på bete, dvs kräver inte så långa pass i stallet. Hur gör alla ni andra som försöker kombinera detta? Lämnar bebis hemma med någon? Tar med och bebis sover snällt i vagnen så ni kan motionera er häst?

Jag helammar och eftersom jag bor en bit från stallet så blir även de korta passen i stallet rätt långa eftersom vi tillbringar t o r 1h i bilen. Det gör att det blir för långt att lämna bebis hemma med pappan utan mat. Så bebis får följa med, problemet är bara att hon vill inte ligga i vagnen utan bara bli buren. Somnar hon så sover hon bara korta stunder. Jag har en bärsele som hon trivs i men tycker det är lite läskigt att gå in i hagen för att hämta hästen med henne i. Jag litar knappt på min egna häst och ännu mindre på de andra. Att hon nu sedan någon vecka bestämt sig för att bilen är hemsk att åka i gör det inte lättare. Just nu känns det bara taskigt att släpa med henne och många dagar så står jag mest och kollar på min häst innan vi åker hem igen..

Jag vet att det bara är en kort period och sedan kan jag lämna bebisen hemma. Men det vore intressant att höra hur alla andra löser det? Samt att det vore ju kul att kunna ha med bebisen så man kan åka ut dagtid till stallet under föräldraledigheten :)

Jag hade definitivt sökt ett stall som låg närmare till. När mina stora barn var små stod hästen på lösdrift ca 5 min bilfärd från stallet. Åkte dit när pappan kommit hem ( hade urmjölkad mjölk i reserv) när jag skulle rida och åkte dit med bebisarna under deras sovtid då jag bara skulle sköta om eller tömköra ( då jag kunde känna mig rätt säker på att inte skada mig).

Tack för alla svar! Att hitta ett stall närmare är tyvärr inget alternativ eftersom det inte finns något som motsvarar det jag har nu.. Eftersom ingen stalltjänst ingår så kan jag lägga all tid på hästen när jag väl är där. Så nu har jag löst det genom att lämna bebis hemma 2-3 dagar i veckan med pappan och urpumpad mjölk. Nu är hon nästan 6 månader så hon börjar även äta lite mer mat. Det har fungerat väldigt bra! Jag har även tillgång till tränare som kan hjälpa mig att rida hästen de veckorna som det kör till sig. Så på så sätt blir hästen inte lidande och får gå regelbundet.

Jag åker dessutom ut 1-2 gånger i veckan tillsammans med bebis. Nu börjar hon nämligen att acceptera att sova i vagnen :) Så då hinner jag ta in och pyssla med hästen åtminstone, det blir som en utflykt mer än göra något nytta med hästen :). Dock så funderar jag på om jag skulle kunna arbeta honom från marken nu när hon sover. Men det var det där att dra barnvagn tillsammans med häst.. Ridbanan/ridhuset är inte riktigt inom synhåll så vågar inte springa ner med barnvagn först för att sedan hämta hästen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 216
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka