Kolugn vs toknervös häst i stallet

J

Jolly Jumper

Grubblar och grubblar, i flera dagar är min häst kolugn som en filbunke i stallet helst plötsligt vänder det och han är jättenervös i stallet! springer runt i boxen och tokväver i dörren springer några varv till, bajsar och väver igen. De andra hästarna står lugnt och äter sitt hö. VAD är det som utlöser detta??:confused: fattar verkligen ingenting!!
ingenting i stallet är förändrat alla hästar står på sina platser och är lugna. Någon som har några ideer`???
Efter några dagar blir han lugn igen -filbunke. Behöver verkligen lite ideer här! Kan det vara något han hör utanför som han blir rädd för? fattar ingenting!:confused:

Sv: Kolugn vs toknervös häst i stallet

Svårt att veta, så jag spånar lite :-)
Eftersom det är höst - finns det någon risk att den har fått en älgfluga eller annat kliande på sig? Älgflugor kan göra en del hästar helt hysteriska, medans andra inte verkar ha så ont av dem. Men då borde det inte sluta av sig själv.
Vissa hästar är mer ljudkänsliga, så visst kan det vara något han hör. Jag har sett i ett stall när traktorn kör på vintern och plogar i gruset så blir en häst helt hysterisk, medan de andra inte bryr sig.
Den kan höra/lukta en älg/hund/vad som helst som den har fått dåliga erfarenheter av någon gång?

Tänkte också på älgloppa, men borde han inte rulla sig då? Ibland stanna han o tittat ut genom fönstret men där finns bara buskar utanför så det finns inget att titta på.:confused:
Idag var han så tokig så fort han kom in:confused: Tycker synd om honom för jag vet inte vad jag skall göra för honom och han ser så ledsen du:cry: Om det är något han hör borde väl de andra hästarna också reagera? Fattar ingenting!

Ni har inte ändrat något i stallet, eller några rutiner? Ingen ny häst, eller någon häst som har flyttat? Ny hage?
Om någon häst har flyttat så får kompisen ibland svår separationsångest och väntar på att kompisen ska komma in så att flocken blir komplett.
Om det blåser mycket blir hästar oroligare, en del mer än andra, då buskar/träd mm rör sig mer utomhus (=större risk för lejon i buskarna :-), och att de inte hör lika bra. Blåser det mera de dagar han är orolig?

Tack för dina svar! Nej, Allting är precis som kvällen innan då han var kolugn. Ingenting alls har förändrats inne i stallet. Igår blåste det ingenting ute alls. Men det måste vara någonting utanför stallet då... ?? Får klättra runt i buskarna utanför och se om jag hittar något... vad nu det skulle vara?? Ibland önskar man att de kunde prata!
Det är iallafall jättekonstigt!

Ont i magen tror jag.

Eller överskottsenergi.

För snabbt byte av foder kanske?

Ont i magen tror jag.

Eller överskottsenergi.

För snabbt byte av foder kanske?

Nej, inte ont i magen, inte ont någonstans. Han är Nervös=rädd orolig. Han väver och nervösbajsar. Har inte bytt någonting!

hmm, vad är det för ras?

Hur gammal är han?

hur länge har du haft han?

Inte bytt stall,hästkompisar,bete?

Ibland kan det va "krut" i höstbetet.

Uppdragen i flankerna,öm ihuden,pälssättning?

Tack för hjälpen med brainstormning!Det är fullblod såklart (ingen annan ras beter väl sig sådär...)
Han är 10 år
Inte bytt stall eller kompisar nyligen..ett halvår sedan men har hela tiden stortrivts! (det är ifos första hösten i detta stall)
Jag har haft honom hela hans liv och läser honom väldigt väl som man gör när man känner varandra väl - det är därför jag blir tokig av detta som jag inte förstår!
Det har varit rätt mkt knott sista tiden, kan det vara det tro? Men det har det varit hela veckan och han blev nervös igår...:confused:
Eller om det är en älgloppa iallafall?? Igår hade han plockat av sig grimma o täcke i hagen,vilket han inte brukar, undrar om det har hänt ngt...

Knott såklart:idea:

Har själv haft ett fullblod med knottallergi.

Hon försökte "springa " från dom ihagen.

Jag säger bara SWITCH !

Men kan det vara knott inne i stallet då? bara igårkväll och inte de andra kvällarna? Det har inte funnits knott där han har bott förut så det är nytt för både honom och mig...
Får köpa switch iallafall o prova, hjälper det?
Hur ser man om de är allergiska? förmodligen är han bara irriterad..

Ja, knotten följer med in, eller kommer in mot ljuset i stallet på kvällarna.

Mitt sto hade inte det innan heller ,men iår hade vi vääldigt mycket knott.

Täcke hjälper inte mot de små :devil:

Switch hjälpte direkt, det kan ju inte skada att prova iallafall.

Det är det som är allergin, att de blir tokiga, vissa kanske får utslag också, vet inte riktigt!

Det är ju jakttider. Kan han vara skotträdd?

Har själv haft ett sto, som blev vettskrämd av skott, nyårsraketer m.m. Hon uppförde sig som din häst, sprang runt i boxen, kunde inte äta, svettades. Det kunde ta upp till två dygn innan hon lugnade ner sig. Hon föredrog att vara ute i hagen på öppna ytor, där hon kunde ha ordentlig koll på situationen.

Det är ju jakttider. Kan han vara skotträdd?

Har själv haft ett sto, som blev vettskrämd av skott, nyårsraketer m.m. Hon uppförde sig som din häst, sprang runt i boxen, kunde inte äta, svettades. Det kunde ta upp till två dygn innan hon lugnade ner sig. Hon föredrog att vara ute i hagen på öppna ytor, där hon kunde ha ordentlig koll på situationen.

DET låter som något troligt!! Han kanske hör skott som itne jag hör! Det är mkt vilt i området och då borde det förekomma jakt också!`?
Han är ockå coolare ute när han kan ha koll...TACK!! Vad gjorde du? bomull i öronen? :smirk:

Det är nog inte knotten iallafall.
De följer nog inte med in i stallet,de gillar ju skymning och fukt:confused:

Dessutom kliar sig hästen väl och får små sår!

Tror nog också på skotteorin:smirk:

Fast i mitt fall var det knott eftersom switch hjälpte.

Det är nog inte knotten iallafall.
De följer nog inte med in i stallet,de gillar ju skymning och fukt:confused:

Dessutom kliar sig hästen väl och får små sår!

Tror nog också på skotteorin:smirk:

Fast i mitt fall var det knott eftersom switch hjälpte.

Ja borde han inte rulla sig om det vore för knotten? att det kliar lixom?

Det fanns tyvärr inte mycket mer att göra än att låta henne vara ute så mycket som möjligt. I hagen lugnade hon ner sig betydligt snabbare efter skottet.

Värre var nyårsafton, valborgsmäss och liknande. Då fick jag täcka för fönstren, ha ljuset tänt, radion på samt sällskapa. Kanske finns det metoder att träna bort skotträdslan, det brukar ju fungera på hundar ibland.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar