Kollektivtransport?

Leoni

Trådstartare
Jag kör inte mina hästar så ofta och har därför en ganska fjösig budgettransport som inte känns så jättesäker, och så ser det ut i grannskapet också. De flesta har någon gammal kärra som rullar ett par gånger om året högst.

Så jag funderar på om det går att ha en kollektivtransport? Dvs man går ihop ett gäng och införskaffar något nytt och rejält som man delar bruk och kostnader med. Tror ni det hade fungerat i praktiken? Vad bör man ha tänka på och med i ett sådant avtal?

Sv: Kollektivtransport?

Nej, jag tror inte det fungerar i praktiken. Folk på på tok för ovarsamma med grejor som inte är deras egna.

Själv skulle jag inte gå in i en sådan lösning. Känner dock några som gått ihop och långtidshyr ett nytt släp inkl alla kostnader som försäkring mm vilket fungerar bra för dem. Då kommer man ifrån problematiken med att äga tillsammans. Nackdelen är ju att det blir dyrare men det är lätt att avsluta när någon vill dra sig ur och man behöver inte oroa sig för vanligt slitage och värdeminskning på samma sätt. Händer något får den personen som orsakat skadan stå för självrisken.

Köpa känns tveksamt då folk kommer bli oense.
Alla använder släpet olika mkt = orättvist.
Vem betalar om släpet skadas?
Vad händer om några vill använda släpet samtidigt?
Vem ansvarar för städ/tvätt/service/däckbyten? Antagligen samma människa varje gång.
En del är petnoga medan andra oförskämt slarviga.

Kanske kan det fungera att leasa ett tillsammans där alla kostnader ingår i leasingsumman (jmfr leasa nybil). Men man måste nog vara ett gäng som har samma tyck och tänk, ungefär lika noggranna, skriva riktiga avtal, se till att alla vågar säga vad de egentligen tycker och bestämma i förväg hur allt ska skötas.

Mvh JV

Nej, och sen ska alla använda den samtidigt. Vet hur där är att försöka låna mina grannars buss, tävlingar är ofta i samband med helger och då vill alla ha den.:(

Varför inte bara hyra när du själv behöver den?
Vi har både bensinmackar och en återförsäljare som hyr ut vissa av sina släp. Säkra, moderna, rymliga, du slipper underhållet, någonstans att ha den uppställd och alla löpande kostnader.
Nu bor ju jag lägligt till nära Huvudstaden, det kanske inte är så lyckligt lottat i resten av landet iofs....

Att dela en trailer på det sätt du föreslagit tror jag skulle bli en konflikthärd precis som andra skrivit.
Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 977
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 205
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Min bil går sönder hela tiden och jag är så less på det... Det senaste året har vi fått laga startmotorn, drivremmen, tändningsspolarna... 2
Svar
27
· Visningar
2 040
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka