Vill börja med att säga att jag inte kan ett smack om bilar (inte ens byta olja) men stod nyss inför situationen att jag var tvungen att köpa bil (har tidigare inte behövt någon bil, men förutsättningarna ändrades så att jag inte skulle klara mig utan). Mina krav var typ att den inte ska rasa i bitar stup i kvarten utan helst bara rulla utan att jag behöver fatta hur den fungerar, billig att köpa (max 30.000) och att äga, kombi (jag har hund). En allmänt enkel och billig bil som jag inte behöver bry mig om helt enkelt.
Jag pratade då med alla jag känner som kan något om bilar, och de pratade med sina kontakter och alla var rörande överens - Renault Megane nyare än -03 (innan dess var de tydligen betydligt sämre, sa de). De menade att de är bra bilar med ett lågt andrahandsvärde vilket innebär att man kan köpa en hyfsat ny bil som inte gått så långt inom min budget, vilket skulle vara ett bättre val än att köpa en bil av dyrare märke som var äldre, gått längre, är dyrare att äga och krånglar mer.
Jag köpte en Renault Megane från -07 som gått 10.000 mil för 29.000 på firma, visserligen skulle den besiktigas inom kort och därför hade de dragit ner priset, men den är fräsch och fin både in- och utvändigt och har hittills gått som en klocka. Väldigt bekväm att köra, rymlig och bensinsnål (kör enbart kortare sträckor i stan och då drar den i snitt 0,7), billig i skatt och försäkring. Numera är den dessutom besiktigad och gick igenom utan några anmärkningar
Kanske till viss del OT eftersom du egentligen inte undrade om tips på bilar, men kände ändå att det kunde vara relevant. Mamma har dessutom en Saab Aero från 05 med samma motor som din systers (tror jag, någon special är det i alla fall) som jag hatar eftersom den bara krånglar och går sönder hela tiden och man måste tänka så himla mycket på hur man kör den för att den ska hålla ihop, så jag är lite partisk från det hållet också