Kollektivavtal

grodan21

Trådstartare
Vart får man reda på vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen? På fackets sida står det okänt avtal, jag vet att vi har ett! Men bara inte vilket.
 
Sv: Kollektivavtal

Ring dem eller om det finns fackligt förtroendevald på jobbet fråga dem. Du kan också fråga arbetsgivaren, har för mig att msn har rätt att få se avtalet av arbetsgivaren. Vad jobbar du som?
 
Sv: Kollektivavtal

Vågar inte riktigt prata med ägarna av företaget om det, så tänkte att man kanske kunde ta reda på det ändå. Är ett litet familjeföretag. Är idag medlem hos Sveriges ingenjörer. Men när jag skrev på anställningsavtalet pratade om industri, men hittar inget som heter så. :/
 
Sv: Kollektivavtal

Ok. Vad är det för yrke/ vad är du anställd som? Jag jobbar på fackförbund så kanske kan hjälpa dig.
Du kan skicka meddelande om du inte vill berätta här.
 
Sv: Kollektivavtal

Är cad-ritare. Även att jag går under samma som de som är ute i företagets produktion, då jag är enda kontorsanställda.
 
Sv: Kollektivavtal

Vågar inte riktigt prata med ägarna av företaget om det, så tänkte att man kanske kunde ta reda på det ändå. Är ett litet familjeföretag. Är idag medlem hos Sveriges ingenjörer. Men när jag skrev på anställningsavtalet pratade om industri, men hittar inget som heter så. :/

Gissningsvis har Sveriges Ingenjörer kollektivavtal. Om du nu inte skulle råka vara den enda tjänstemannen på företaget.

Kollektivavtalet tecknas gemensamt för flera fackförbund i en avtalsorganisation.

Din arbetsgivare är förmodligen ansluten till en organisation, den organisationen träffar avtal med arbetstagarnas (avtals)organisationer.

SACO är en sån (avtals)organisation där ingenjörerna ingår.
 
Sv: Kollektivavtal

Är vad jag vet enda tjänstemannen, vilket gör att det inte finns något specifikt för mig. Utan antagligen går jag under samma som mina kollegor, vilka jag tror räknas som industriarbetare.

SI verkar ju inte heller veta vilket avtal det är som företaget har.
 
Sv: Kollektivavtal

Är vad jag vet enda tjänstemannen, vilket gör att det inte finns något specifikt för mig. Utan antagligen går jag under samma som mina kollegor, vilka jag tror räknas som industriarbetare.

SI verkar ju inte heller veta vilket avtal det är som företaget har.

nja.. om din arbetsgivare har kollektivavtal, så har har han det normalt sett från sin organisation, som då i sin tur har avtal med LO och SACO-förbund där ingenjörerna ingår.

så mellan tummen och pekfingret gäller avtalet ingenjörerna-arbetsgivarna.

i och för sig vad du är anställd som... Sen kan man alltid hävda att att om du är anställd som svetsare och CAD-ritar... så är det inte rätt anställning.

Men som det låter... Du jobbar som ingenjör och är med i rätt fack. Din arbetsgivare har kollektivavtal via SACO till Sveriges Ingenjörer.

.... Sen är det liksom inte hoppsan hejsan eftersom de har avsagt sig en massa fackliga rättigheter, men ändå bättre än ledarna som inte ens vill vara fack.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
4 860
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: VLMF
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 121
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp