Kollektiv- stall- frågor!

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har lite frågor till er som har och hyr ut platser i mindre stall ( 3- 6 st ca) Även ni som har häst inhyrd får gärna svara!
1. Hur många hästar ni plats för?
2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Jag står inackorderad i ett kollektivstall
1. Hur många hästar ni plats för?
Finns 9 platser totalt (7 box, 2 lösdrift) men en av boxarna "tillhör" lösdriften och är min, även om jag inte betalar för den. Åtta hästar är fullt tillräckligt i stallet.

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
Fyra hästägare (stallägaren har tre, jag och en till två var och den sista en). Inga medryttare eller liknande. Jag är yngst, 25 år.

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Oftast sköter stallägaren utsläpp och nattmatning, jag lunchfodrar och någon av de andra tar in. Beror lite på hur alla jobbar. Man får mocka och sånt själv.

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Vi hjälper varandra väldigt mycket. Fullpris året om, oavsett omständigheter. Det fungerar väldigt bra, för det mesta. Tjänster och gentjänster.

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
En av inackorderingarna har lite svårt med att kommunicera med oss andra. Lämnar bara meddelanden på whiteboardtavlan, är aldrig med när vi hittar på något. Det är hennes första häst, hon kan inte mycket och verkar inte vilja lära sig (inte av oss i varje fall).
Vi andra tre har skitkul ihop, trots att vi är väldigt olika i både inriktning och ålder. Vi hjälps åt väldigt mycket, pratar och skojar mycket och har riktigt trevligt ihop.
Jag säger ofta "mitt stall" eller "vårt", så bra trivs jag :D Det är inte stallägarens, det är vårt. Man vill åka dit, bara för att få prata och umgås.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Hej! Jag har lite frågor till er som har och hyr ut platser i mindre stall ( 3- 6 st ca) Även ni som har häst inhyrd får gärna svara!
1. Hur många hästar ni plats för?
2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?

Vi har 8 stallplatser. Eget ridhus 20x40 (Lyx jag vet...)
Vi är sen ett ett par år tillbaka 6 personer i stallet, då några har 2 hästar vardera. Så en liten skara.
Några har medryttare ngn/några dagar i veckan. Dessa tar inte stallpass, undantaget kan vara en kvällsfodring, men inga andra hanteringar av hästarna utöver det.
Om ngn är bortrest brukar stallkompisar ställa upp och passa och fixa hästen den dagarna. Det är ett samarbete som jämnar ut sig.

alla betalar fullt pris året runt, konstaden är utslagen på årsbasis och blir därmed lugnt och stadigt och okomplicerat för alla.

Det mesta funkar helt ypperligt i vårt gäng, haft stallet i många år och även om några individer byts ut emellanåt så har vi låg omsättning på folk, vilket skapar en stabil tillvaro. Utöver det så är a och o tydlighet vad som gäller i alla sammanhang så folk vet vad det köper och förhåller sig till, då blir det aldrig problem i min erf i ngn större bemärkelse.
uppskattar vårt stall då man alltid känner sig trygg i att hästarna mår bra och ses över av alla. Hör man inget vet man att allt är ok med hästarna! Är verkligen guld, men det är samtidigt min ribba för ett bra fungerande stall att det skall vara så.

bra stämning och trevlig atmosfär i stallet oavsett individer genom åren. de fåtal fall när det inte klaffar så brukar det självsanera sig enligt ovan, folk som valt fel stannar inte. Uppskattar nivån i stallet otroligt mycket men det krävs som sagt en nivå som ibland kräver underhåll, och ger inte sig själv utan underhåll alltid utan ibland behöver man ingripa lite och nyansera så att säga i vissa situationer, så är det.
sen är det även så att alla behöver inte vara bästisar för att ha ett trevligt stall och ypperlig skötsel och trygghet i fråga om skötsel och omhändertagande av hästar osv. En reflektion rent allmänt, då jag ibland tycker folk förväxlar bra fungerande stall med att alla måste vara bästa vänner .
 
Senast ändrad:
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

(Jag står inhyrd i ett kollektivstall)

1. Hur många hästar ni plats för?
6 boxar hyrs ut och 2 plaster på lösdrifter, men det står totalt 10-11 hästar på gården
då stallägarna också har hästar men i egen del och sen finns en tillfällig lösdrift

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )? 7 inhyrda hästägare, 4 medryttare och sen är det ju stallägarna såklart 4 st totalt i familjen som är i stallet

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
In/utsläpp ingår per hyrd boxplats och då är det ett visst antal pass i veckan man har per person i utsläpp och insläpp m täckesbyten, sopning etc. Alla fodringar och skötsel av stallet på dagligt vis är altså kollektivt (förutom skötsel av den egna hästen såklart), även städning osv. Medryttare hoppar in ibland men det är inget tvång. Däremot har vi som krav att alla som ska sköta in/utsläpp måste skolas in och får inte bara rycka in hur som helst då vi håller hårt på rutiner så som tider och även säkerhetsmässigt ska inte vem som helst hantera hästarna utan att först lära känna dem.

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren? Eftersom att vårt stall sköts kollektivt så är inte vi beroende av stallägarna på så vis, däremot så hjälps vi alla åt i den mån det går och vi tittar tex till deras hästar om de åker bort, likaså kan de rycka in för oss om det verkligen blir panik.

Tidigare har jag stått i stall där det ingick utsläpp, men med ett undantag om stallägaren var bortrest eller jobbade. Man fick ändå betala fullt pris för detta och jag kommer aldrig stalla in på sådant koncept igen då stallägaren vissa månader kunde vara borta jämt och då blev det som ett kollektiv, utan någon som helst avdrag på hyran.

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Jag har nog inte mycket att klaga på.
Välskött stall, trevliga människor och välskötta hästar där jag verkligen fått erfarenheten om att kollektiv visst kan funka, bra många gånger bättre faktiskt än att stallägaren bestämmer helt och hållet hur allt ska vara, för i de stallen jag stått i tidigare har det varit kaosartat eller konstig stallägare som irriterar alla.
Det största pluset är nog att vi har så harmoniska hästar utefter både hästhållningen och de rutiner vi har.
Stallet känns väldigt "hemma/vårt" då det är så tillgängligt hela tiden.
Småsaker som städning kan funka sådär ibland, men så är det nog i alla stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Är inhyrd :).
1. Hur många hästar ni plats för?
Det är ett lösdriftsstall, och baserat på ligghallarnas storlek så är vi i taket nu med 7 hästar. Vi har 2 fullstora boxar i ett uppvärmt stall om någon behöver sova inne, samt en stallgång med avlopp och spolmöjligheter med rinnande varmvatten. Uppvärmd sadelkammare, upplyst ridbana.

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
Vi är 5 ägare och 1 medryttare just nu. Det kommer att bli fler medryttare.

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Stallägaren har hand om ena lösdriften och jag och hon delar på den andra. Till mitt förtret, jag önskar att den hästägaren jag delar lösdrift med skulle dra sitt strå till stackan så att vår snälla stallägare skulle slippa men jaja...

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Ja, det är inte så krävande skötsel, dom har fri tillgång på rundbal just nu, ena lösdriften har uppvärmd vattenkopp så det är egentligen bara att mocka ligghall + fylla vatten i andra lösdriften. Hon ska bort över nyår och då har jag ensam vattenjourer i "min" lösdrift men jag ska ju ändå dit så det gör inte så mycket :).

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Bäst: Det blir ju väldigt friktionsfritt iom att vi har så få ansvarstaganden som hästägare. Daglig skötsel, motion, eventuell kraftfodring och täcken har man själv helt eget ansvar för. Gemensamt så är det ju i princip bara att städa upp efter sig (ex om man tagit in hästen i stallet, att mocka boxen om den skitit i den och sopa stallgången efter sig, hänga upp sina grejer på rätt krokar).
Sämst: En hästägare, vars häst delar lösdrift med min, skiter i sin häst och det gör mig arg för jag kan aldrig räkna med att hon tar sina vattenjourer, eller mockar ligghallen, eller ens ser till sin häst. Jag tar in han ibland bara för att jag inte orkar med att han är så desperat på umgänge/tillsyn. Men jag har pratat med stallägaren som nu åtminstone har fått sko häststackaren och håller på att fixa en medryttare till honom.

Jag är för övrigt stallpedanten som kan petnoga-mocka båda boxarna emellanåt, sopar stallgången i oändlighet och har skruvat om krokar/sadelhängare när vi flyttade in för att alla skulle få plats på ett bättre sätt. Jag är mest nöjd över den fina raden med grimkrokar, ordning och reda ska det vara!

Tur att min stallägare står ut med mig, hon är bäst :love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

1. Hur många hästar ni plats för?
Tre stycken
2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
Vi är två. Jag har en häst och stallkompisen har två.
3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Min stallkompis bor precis vid stallet så hon släpper ut på morgonen och fixar natthöet, jag tar in på kvällarna på vardagarna. Helgerna sköter hon även insläpp. Vi tar hand om vår egen mockning men hjälps åt med allt övrigt.
4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Vår stallägare hyr egentligen bara ut stallet till oss men om någon av oss som sköter stallet är borta så tar den andra hand om stallet helt och hållet. Det brukar jämna ut sig i slutändan ändå :)
5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Jag tycker att allt fungerar jättebra! Förmodligen för att vi är få inblandade och har samma tänk kring hur det ska vara i stallet. Det som är "sämst" är att när vi är i stallet samtidigt tar det längre tid att komma därifrån för vi har så mycket att prata om jämt ;)

God Jul!
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

1. Hur många hästar ni plats för?
6st boxar

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )? Stallgaren har två, resten en häst var. en medryttare men de flesta i stallet så är makarna och barnen med.

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)? stallägaren släpper ut och fodrar alla dagar. Vi inhyrda mockar och gör iordning allt foder. Tror vatten i hagen igentligen ska ingå men fixar alltid det själv.

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt?
Stallägaren åker aldrig bort, men har bytt något in eller ut med henne mot att hon mockar och fixar mat åt mig en annan dag. (så hon kan få sovmorgon, eller en myskväll med familjen)

Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren? ja eftersom vi byter, så blir det samma hyra. Skulle hon åka bort och jag skulle ta ansvar skulle jag självklart få avdrag på hyran (tror inte detta kommer hända det närmsta)

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?[/QUOTE]

Det bästa är att alla är på samma nivå, vi har roligt ihop och alla gillar alla. Dottern på tre år är vällkommen. Hästen stortrivs!
det sämsta är att det är ganska rörigt i och runt stallet. Bara jag som sopar. Inget ridhus!
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

1. Hur många hästar ni plats för?
Finns "storstallet" där finns 10 boxar, "Lillstallet" 4 boxar och ute boxar 10. Men vi använder bara storstallet och har 10 häst
2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
10 st
3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Det är fullinakordering så man behöver inte göra nått
4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Som sagt, är folk som jobbar i stallet så ingen behöver göra något
5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Allt funkar precis som det ska !
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Fast det du beskriver är väl inget kollektiv utan snarare helinackordering? :p

För mig är kollektiv ett stall som sköts gemensamt av hyresgästerna vad gäller i princip all drift, i vissa fall sköter stallägare utsläpp men inget mer/altså att man delar på visst jobb men inga tjänster blir köpta. I många fall sköter stallägarna driften av byggnad och marker, men i många fall inte ens det utan hela driften ligger på ansvaret av de som hyr platserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

(Jag är inhyrd)

1. Hur många hästar ni plats för?
Vi har 6 boxar i stallet, och en lösdrift som inte används utan som just nu huserar hönor, kalkoner och gäss :D

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
Vi är 4 hästägare, en ponnymamma, en intresserad sambo och två medryttare

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Det är sagt att stallägaren alltid fixar in och utsläpp. Dock så är det så god stämning i stallet, alla är så hjälpsamma så att den som är där ute fixar det som behövs göras för tidpunkten. Är man i stallet runt kvällsmat, ja då tar man in hästarna osv. Ofta är det också så att den som är först i stallet på dagarna mockar åt alla. Ytterst sällan man "bara" tar sin egen box. Som folk sagt innan mig, tjänster och gentjänster! Våra in- och utsläpp är dock väldigt smidiga. Vi har dörr direkt från stallet ut till hagen (alla går tillsammans, funkar utmärkt!), så på morgonen öppnar man bara boxarna och stalldörren och så går de ut i tur och ordning. På kvällen samma sak, bara att öppna dörren så kommer dem in :)

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?

Vi har en VÄLDIGT billig stallhyra. Jag betalar 500kr/månad, och då ingår boxplats, hö, in/utsläpp, fodringar, hjälp vid resa/sjukdom, belyst paddock osv. Stallägaren sa att ska man stå här så ska hö ingå i stallhyran, då de slår eget hö blir det mycket smidigare att alla äter av samma och det inte är "mitt hö, ditt hö" och påsar hit och dit. Vi betalar 500kr/månad sep-maj, och har betalningsfritt sommarbete i stora kuperade hagar. Så för den hyran hjälper samtliga hyersgäster mer än gärna till om stallägare skulle vara bortrest eller sjuk.


5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?

Vi är ett väldigt bra gäng, med människor i alla åldrar. Vår sammanhållning är toppen, vi umgås även på fritiden. Det enda negativa är väl att lilla ponnyryttaren ibland dräller grejer runt sig och att man lånar grejer och sedan glömmer dem i bilen/på ridbanan/i fel sadelkammare så att ägare till grejerna får ett litet snespel nästa gång saken i fråga ska användas ;) Ingen dålig stämning, någonsin! Alla säger vad de tycker och tänker, kommer med tips och ideér och agerar banbyggare/tävlingsgroom/hobbyfotograf mer än gärna. Om stallhyran så skulle höjas till 10 000kr/mån skulle jag inte flytta därifrån!
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Jag tror det verkar vara skillnader i vad ett kollektiv är ?

I min värld är dock ett kollektiv = ingår inga tjänster överhuvudtaget utan det är box och hage som man hyr. Foder, strö mm får man köpa in själv och har man tur finns det att köpa från stallägarna men det är inget som ingår i hyran av platsen. Likaså ingår inga fodringar, täckesbyten, in eller utsläpp om det är helkollektiv. Halvkollektiv kan stallägaren eller någon annan enstaka person stå för tex utsläpp men det ingår inte i någon hyra utan personen gör sin "andel" i kollektivet eller för att vara snäll

Vid hel/halvinackordering så ingår det en del eller alla tjänster i hyran, även strö och allt foder ingår.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Fast kollektiv i ordets grund stallmässigt involverar definitivt inte full service .;):D

Utöver det finns inga hinder för att strö och foder mkt väl kan ingå . Inte heller att det finns en stallchef men passen sköts kollektivt .
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

kl

Medryttarhästen står i kollektivstall (hästägaren äger även stallet).

1. Hur många hästar ni plats för?
6 st. Med 20x60 ridhus :D (dessvärre sämre ridvägar, svårt att få allt!)

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
5 ägare (två ägs av samma), 7 medryttare (en häst har två, vissa medryttare är vänner som hjälper till ibland, räknar ändå med dem).

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Alla mockar och fixar höpåsar/kraftfoderhinkar till sin egen häst. Insläpp/utsläpp och fodringar delas upp rättvist per box, dvs du får fler pass om du har fler hästar. Medryttarna hjälper till vid behov men det är definitivt inget krav.

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Är man bortrest får man byta pass med någon annan, det brukar lösa sig väldigt bra.

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Tycker det funkar bra vad jag har märkt av.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Jag är inhyrd.

1. Hur många hästar ni plats för?

6 hästar på box samt finns tillgång till en fölbox som en i lösdriften använder ibland.
Sedan är det två lösdrifter. I ena går det fyra hästar och i den andra går det åtta hästar. Uppdelat på en för stora hästar och en för ponnyer.
Så totalt 18 st.

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet
( ägare, medryttare osv )?

Ägare är vi 14 st varav en av oss äger fyra st och en två st.
Sedan är det som jag vet fyra medryttare. Kan säkert vara någon mer.

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i
arbetet ( även medisarna?)?

Medryttarna är bara och rider.
Lösdrifterna sköter sig själva. Har scheman över mockning och fylla på vatten veckovis.
Vi som står i stallet fixar alla pass själva förutom dom som köpt sig fria. Dom tar stallägaren.
Jag har tex köpt mig fri från fodring på morgon och kväll samt utsläpp och insläpp på vardagar. Har bara en lunch var sjätte dag och en hel helg med sex pass fördelat hur jag vill under en sexveckorsperiod.

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser
ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även
då, om de måste täcka upp för stallägaren?

Eftersom vi sköter oss själva så behöver inte stallägaren någon hjälp men skulle denne resa bort under en vanlig vecka så får denne fixa så någon tar dom pass jag köpt mig fri från. Är säkerligen inga problem med att någon ställer upp och hjälper till. Tjänster och gentjänster. Så funkar det i vårat stall. Jag kan tänka mig att ta dom själv om det behövs mot reducerad hyra.

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?

Tycker vi är ett bra gäng som funkar ihop. Inget tjafs mer än för tillfället över en jävla bagatell men så är det ibland. Dock är det stallmöte senare i veckan för att prata om det. Så såna problem tas omhand direkt och det är bra tycker jag!
Stallägaren är bra!
Sämst är väl att det alltid är någon som klagar på något och jag vill inte höra gnällandet. Håll det för dig själv om du inte tänker göra något åt det.
Annars har jag inget att klaga på. Det är ett bra stall.
Alla ställer upp om det är något. Bra sammanhållning för att vara många i stallet.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

KL

1. Hur många hästar ni plats för?

Stallet är uppdelat på 3 enheter. Ett nytt stall, en lösdrift och ett äldre stall. Det finns paddock (belyst), ridhus (20x60), sommarbete och jättefina ridvägar.
Min står nu i gamla stallet där det finns plats för 7 hästar plus en extra box till lösdriften.

2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?

Vi är 7 ägare samt några medryttare. Lite osäker på antalet. Dessutom är det rätt många av våra sambos, män, killar och andra anhöriga som gärna är med och fixar och donar i stallet, så ganska många. :)

3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?

Utsläpp ingår i hyran, liksom fri tillgång på hö och vi kan köpa spån av stallägaren. För övrigt så delar vi upp passen. Man tar ett insläpp och en kvällsfodring/vecka. Skulle en medryttare ha hand om hästen så gör medryttaren den hästens rutiner inkl. insläpp/fodring. Var och en sköter naturligtvis sin häst/box/lägga upp mat.

4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?

Stallägaren har inte varit bortrest än vad jag vet, men hon sköter sin del så till vida att hon nog tar in en vikarie. :) Vi betalar självklart fullt pris, året runt.

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?

Bäst är den fantastiska gemenskapen! Jag har inte stått i stallet så länge men känner mig mer än välkommen och alla är så hjälpsamma. Jag känner mig trygg med alla och deras hantering av min häst och skulle lätt kunna lämna henne till vem som av dom att sköta henne.
Sämst... Inget faktiskt! :) Bästa stall jag haft hästen i.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Kl
1.7 boxar för häst 2 ponnyboxar
2.hästägare jag o en till tjej har 2 var , en häst har tvåägare, 3 hästar har en ägare hm a de blir 8 hästägare sen min dotter som rider min(hennes) shettis o barna i andra ponnyfamiljen. Arrendatorn + fru (kan inte rökta de till hästägare då det är deras dotters hästar men de e fullt involverade i stallet) o min medryttare. Mellan 15-20 pers i snitt ca två personer per häst om man räknar makor/makar som e inblandade i skötsel
4. Varje häst har ett fast pass i veckan utsläpp/intag i veckorna samt ett rullande på helgerna. De fasta passen brukar vi göra upp i början på terminen på stallmöte. Givetvis byter man pass med varandra när de inte går. Arrentatorn lunch/kvällsfodrar på vardagar o familjen äger två hästar så de är involverade i stallpassen. Vi har olika städ områden som vi ansvarar lite extra för någon gång i veckan. Alla hjälps åt att sopa och hålla rent. Min medis deltar i stallpassen men hon har varit medryttare i fyra år o känner till alla rutiner väl, vi brukar faktiskt ta upp på stallmöten innan en medryttare blir godkänd att ta pass själv. Bra för man vill ju gärna veta vem som hanterar mina hästar. Alla som kan hjälps åt när det kommer hö leverans även fast hö ingår i hyran. Kan vi så hjälper vi.
4. Har stallägaren varit bortrest vilket har hänt så har lunch/nattfodringen lejats ut mot betalning. Alltså den som hjälpt till att göra det har fått betalt för att göra det .
Jag har genom åren trivts väldigt bra ofta god stämning har hänt att de stått folk som gjort sig ovän med de flesta men de brukar oftast inte bli kvar så länge. Det jag tycker är bra är att det inte är helt kollektivt utan det finns en stallägaren/arrendator med i bilden som kan ha sista ordet om tvister skulle uppstå .
Just nu så är alla som har häst i stallet aktiva på något sätt vissa tränar mer och vissa mindre men alla hästar rids så man får ridsällskap om man vill.
De som e mindre bra e väl att det kan vara svårt att slita sig där ifrån när det finns så många olika människor i olika åldrar men alla gillar vi våra hästar så det blir gärna massa allmänt häng o stallsnack så allt tar längre tid fast det e ju så det ska vara.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

Är inhyrd.

Hur många hästar ni plats för?

Vi har plats för 8 hästar.

Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?

Just nu 1 hästägare per häst.

Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?

Arbetet fördelas per box, fodringar får endast göras av den som hyr boxen alternativt ryttaren. Detta gäller ej ev medryttare 1 - 2 dagar per vecka. Fråntaget är kontrakterade fodervärdar, som är fodervärd på häst installad i kollektivet.

När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?

I vårat fall har vi ingen stallägare, den som reser bort och behöver hjälp får hjälp med omvårdnad av hästen, såsom mockning mat, etc. När det kommer till foderpass så byter man dessa till andra mer passande pass.

Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?

Det som fungerar bäst är att de flesta är otroligt arbetsvilliga, och vill gärna lägga både tid och energi på att stallet och hästarna ska må bra. Det som fungerar sämst är att det finns enstaka individer som är väldigt negativa, avger mycket negativ energi. Något som finns i de flesta stall av och till, och något man enklast skiter i så mår man mycket bättre.
 
Sv: Kollektiv- stall- frågor!

1. Hur många hästar ni plats för?
4 boxar, men totalt 7 hästar i stallet, fyra går på lösdrift.
2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?5 hästägare, 5 medryttare och så är det ibland nån tillhörande sambo eller förälder med också
3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Passen och arbete fördelas över boxarna och det är hästägare som sköter dessa. Medryttare tar inga pass. Överlag hjälps vi dock åt väldigt mycket och kan fylla i för varandra och i gengäld för hjälp tillbaka när det behövs.
4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Har en inaktiv stallägaren, han putsar hagarna på sommaren och hjälper till om tex avloppet har slammat igen, men i övrigt sköts stallet helkollektivt av inhyrningarna.

om någon av hästägarna reser bort så byter vi pass med varandra och det funkar bra.

5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Hos oss gnölas det lite om att städningen sker på lite olika nivå. I övrigt flyter det mesta på som det ska. Har vi inte större problem än att nån tycker att någon sopar lite för slarvigt så har vi det rätt bra skulle jag säga:)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 600
Senast: svea
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 505
Senast: bollen__
·
Äldre Jag äger en lägenhet i ett hus med c:a 20 lägenheter, vi har en egen förening. Det finns ett 20-tal parkeringsplatser och 3-4...
Svar
8
· Visningar
1 260
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp