Sv: Kollektiv- stall- frågor!
Är inhyrd
.
1. Hur många hästar ni plats för?
Det är ett lösdriftsstall, och baserat på ligghallarnas storlek så är vi i taket nu med 7 hästar. Vi har 2 fullstora boxar i ett uppvärmt stall om någon behöver sova inne, samt en stallgång med avlopp och spolmöjligheter med rinnande varmvatten. Uppvärmd sadelkammare, upplyst ridbana.
2. Hur många personer är ni sammanlagt i stallet ( ägare, medryttare osv )?
Vi är 5 ägare och 1 medryttare just nu. Det kommer att bli fler medryttare.
3. Hur delar ni upp stallarbetet? Deltar samtliga i arbetet ( även medisarna?)?
Stallägaren har hand om ena lösdriften och jag och hon delar på den andra. Till mitt förtret, jag önskar att den hästägaren jag delar lösdrift med skulle dra sitt strå till stackan så att vår snälla stallägare skulle slippa men jaja...
4. När någon är bortrest ( t.ex stallägaren ), hur löser ni det praktiskt? Betalar dom inhyrda fullt pris även då, om de måste täcka upp för stallägaren?
Ja, det är inte så krävande skötsel, dom har fri tillgång på rundbal just nu, ena lösdriften har uppvärmd vattenkopp så det är egentligen bara att mocka ligghall + fylla vatten i andra lösdriften. Hon ska bort över nyår och då har jag ensam vattenjourer i "min" lösdrift men jag ska ju ändå dit så det gör inte så mycket
.
5. Vad funkar bäst resp sämst i ert gäng?
Bäst: Det blir ju väldigt friktionsfritt iom att vi har så få ansvarstaganden som hästägare. Daglig skötsel, motion, eventuell kraftfodring och täcken har man själv helt eget ansvar för. Gemensamt så är det ju i princip bara att städa upp efter sig (ex om man tagit in hästen i stallet, att mocka boxen om den skitit i den och sopa stallgången efter sig, hänga upp sina grejer på rätt krokar).
Sämst: En hästägare, vars häst delar lösdrift med min, skiter i sin häst och det gör mig arg för jag kan aldrig räkna med att hon tar sina vattenjourer, eller mockar ligghallen, eller ens ser till sin häst. Jag tar in han ibland bara för att jag inte orkar med att han är så desperat på umgänge/tillsyn. Men jag har pratat med stallägaren som nu åtminstone har fått sko häststackaren och håller på att fixa en medryttare till honom.
Jag är för övrigt stallpedanten som kan petnoga-mocka båda boxarna emellanåt, sopar stallgången i oändlighet och har skruvat om krokar/sadelhängare när vi flyttade in för att alla skulle få plats på ett bättre sätt. Jag är mest nöjd över den fina raden med grimkrokar, ordning och reda ska det vara!
Tur att min stallägare står ut med mig, hon är bäst