kollektiv bestraffning

Sv: kollektiv bestraffning

Men vad jag förstår så är det frågan om en högstadieskola.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Vad tycker du vi ska göra? Tvångsmata dem?
.

Jo jag vet att många ungar är kräsna, väldigt väl tillochmed.
Vill dom inte ha lunch så låt dom vara utan, det är inte barns kräsenhet det är fel på i det här sammanhanget.
Det är beteendet de har, att byta ut en normal lunch mot godis.
Men det i sig skiter jag egentligen i, vill man som förälder att ens barn ska leva på en japp om dagen så kör på det -men då kommer automatisk rövarliv-beteèndet inne på ICA, vilket jag inte tycker om.
Inte från alla, det har jag inte sagt -inte alla stjäl. Men det räcker att ett par stycken av dem gör det för att det ska märkas i det stora hela.


_Blippan66_ skrev:
Men hur skulle det gå till och vem skulle kolla det? Ska föräldrarna muddra sina barn innan de går till skolan? Många på högstadiet har fått sitt första bankomatkort och uppmuntras av föräldrarna att lära sig sköta sin ekonomi själva.
Ska man göra som på lågstadiet där man placerar minst en lärare vid varje bord för att hålla koll på att eleverna äter? Eller speciella matsalsvakter kanske, inget jag har lust att betala extra skatt för iaf.
Högstadieelever är faktiskt inga småbarn längre.

Jag har då inga problem med det, om inte jag ville att barnen skulle ha pengar med till skolan får man se till att de inte har det. Och nej de kanske är inte är småbarn. Men inte vuxna heller.
Och, än igen -dom kan strunta i att äta om dom vill, men jag tycker att det är fel att konstant använda sina pengar till godis istället för mat. Och hade jag vart mamma till en sådan unge hade jag blivit rätt förbannad.
Och vad lär sig ungarna av det? (Ang. lära sig hantera kontokort.) Att det går att ta ut pengar så länge det finns till godis.
Det var ju en fin lärdom (!!) jag tycker man ska lära sig göra budget och se till att pengarna räcker till allt.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag tycker att ungdomarna ska halla sig pa skolgarden pa rasterna och haltimmar inte ranna i butiker eller nan annanstans heller for den delen :)
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag har då inga problem med det, om inte jag ville att barnen skulle ha pengar med till skolan får man se till att de inte har det. Och nej de kanske är inte är småbarn. Men inte vuxna heller.
Och, än igen -dom kan strunta i att äta om dom vill, men jag tycker att det är fel att konstant använda sina pengar till godis istället för mat. Och hade jag vart mamma till en sådan unge hade jag blivit rätt förbannad.
Och vad lär sig ungarna av det? (Ang. lära sig hantera kontokort.) Att det går att ta ut pengar så länge det finns till godis.
Det var ju en fin lärdom (!!) jag tycker man ska lära sig göra budget och se till att pengarna räcker till allt.

Nej, de är inte heller vuxna. Det finns liksom ett mellanting mellan barn och vuxen, det är där de befinner sig just nu.
Hur vet du att de inte äter lunch i skolan innan de beger sig till affären? De gjorde vi ofta på högstadiet.
Med ansvaret att få ha hand om sitt kontokort kommer ofta regler som att de pengarna som kommer in på kontot ska räcka till vissa saker tex. kläder. Barnet kommer att inse ganska snart att gör jag av med alla mina pengar på godis har jag helt enkelt inga till kläder. Då får jag vara utan kläder tills det kommer mer pengar och då fördelas de förmodligen klokare. Vem är det som säger att man inte lär sig att se till så att pengarna räcker till allt??
Vad skulle det hjälpa dig och ditt barn om du blev förbannad? Att istället lära det kostlära tex (om det nu var godisätandet du skulle bli arg för?) hade väl varit klokare.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag är emot kollektiv bestraffning.

Men det där är inte bestraffning, det är en säkerhetsåtgärd.
Det är för att skydda affären inte för att straffa eleverna.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag håller på butiksägaren faktiskt det är svårt att driva en liten butik på landsbyggden ändå som det är i dag .och jag begriper faktiskt inte vad eleverna gör i affären öht på skoltid.som någon annan skrev så får dom ju faktist mat i skolan.

*Hoppar in från U*

Har du sett skolornas vegetariska mat? När jag förevisade en tallrik för tre lärare undrade samtliga om det verkligen var tänkt att någon skulle äta det där... Jag får dagligen liknande kommentarer av kompisar.

Så att man får mat i skolan...nja, det beror på vad man kallar mat :crazy:

Jag brukar dock lösa det med att ta med mig frukt hemifrån, men ibland glömmer man, och då är det väldigt bra att kunna köpa något.
 
Sv: kollektiv bestraffning

*Hoppar in från U*

Har du sett skolornas vegetariska mat? När jag förevisade en tallrik för tre lärare undrade samtliga om det verkligen var tänkt att någon skulle äta det där... Jag får dagligen liknande kommentarer av kompisar.

Så att man får mat i skolan...nja, det beror på vad man kallar mat :crazy:

Jag brukar dock lösa det med att ta med mig frukt hemifrån, men ibland glömmer man, och då är det väldigt bra att kunna köpa något.
Nu ska du nog inte dra alla skolmatsalar över samma kam... Att det är dåligt på din skola innebär inte nödvändigtvis att de har lika dålig veg.mat på alla andra skolor. När jag själv gick gymnasiet och började äta vegetariskt så var faktiskt den vegetariska maten MYCKET bättre än den "vanliga". Och detta var då alltså för 20+ år sedan, medan vegmaten generellt var tämligen trist...
 

Liknande trådar

Utrustning jag funderar på att införskaffa mig en bomlös sadel. tänkte då en en sån kudde variant, typ Hidalgo bomlös, treadstone bomlös. googlade...
Svar
11
· Visningar
2 210
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp