Sv: kollektiv bestraffning
Det är bra tycker jag!!
Eller bra och bra -det är aldrig bra att det snattas och levs om så att affärsinnehavare tvingas göra så här.
Min lokala ICAaffär kör ungefär med samma sak, i entren står en skylt där det står
"
Skolungdomar välkomna in efter skollunchen ".
Det är en rätt stor kvantumbutik men på förmiddagarna före 11 är det lite personal ute i butiken och 1-3 kassor öppna bara -de har inte en chans att se efter vad horderna av ungar från högstadiet i närheten gör.
Jag arbetar med gamla, jag handlar flera gånger om dagen ibland till dem och ser verkligen hur kanske 30-50 ungar i sjunde-nionde klass vallfärdar mot affären.
Och det är ofta det står 10-15 ungar framför godishyllorna och sedan är det bara en unge av dem som betalar för en liten japp för en femma... inte så särskilt trovärdigt att alla andra glin bara är med som "stöd" vid dessa tillfällen
Jag förstår faktiskt inte heller
varför ungarna får ha med sig pengar till skolan övht?
Det är väl "bara" att se till att de inte har pengar på sig innan de går till skolan, och varför ser inte skolan till att ungarna äter riktig lunch???
Vissa av dom verkar leva på billig chokladbit och billig dricka i glasflaska.
qodrofenia skrev:
Sen kan man ju undra vad som gör att det blir så här..varför gör barnen så här?
Dom gör så här för att dom får, för att ingen som är ansvarig för dem säjer ifrån.
Affärspersonal ska inte uppfostra de där ungarna, det är det föräldrar och skolpersonal är till för tycker jag.
Konsekvenserna av kollektiv bestraffning på det här viset blir (antagligen) att vissa ungar känner sig orättvist behandlade för att de sköter sig bra. Och de kommer anse att vuxna beter sig som skräp.
Men jag är så upprörd över det där springet på affärerna att jag faktiskt inte bryr mig om det blir orättvist.
Livet är inte rättvist.