kollektiv bestraffning

Qodrofenia

Trådstartare
Är det ok?
här i min komun har en matvarubutik beslutat att inga elever från skolan öht är välkommna i butiken på dagtid.
Anledningen till detta är snatteri och nedskräpning.
Länk till aktuell artikel

Så nu undrar jag kollektiv bestraffning är det ok? för och nackdelar?
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag förstår butiksinnehavaren. Men visst är det synd om de oskyldiga. Måste de handla på dagen? De får väl mat i skolan?

Det borde ju ändå vara enklast att bara stoppa de som snattar tycker man. Trist att det ska bli så ändå.
 
Sv: kollektiv bestraffning

HUR ska butiksägaren annars lösa problemet tycker du?

Ja, det är okej att stänga ute skolelever, tycker jag. Och vaddå bestraffning? Det är väl tveksamt om det är ett "straff", det är väl snarare en såtgärd för att skydda sina egna varor. Det ungdomarna stjäl får butiksägaren betala ur egen ficka.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Är det ok?
här i min komun har en matvarubutik beslutat att inga elever från skolan öht är välkommna i butiken på dagtid.
Anledningen till detta är snatteri och nedskräpning.
Länk till aktuell artikel

Så nu undrar jag kollektiv bestraffning är det ok? för och nackdelar?

Negativt. Jag tycker alltid att man ska "straffa" individer, om man vet vilka som har misskött sig.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag håller på butiksägaren faktiskt det är svårt att driva en liten butik på landsbyggden ändå som det är i dag .och jag begriper faktiskt inte vad eleverna gör i affären öht på skoltid.som någon annan skrev så får dom ju faktist mat i skolan.

Nu låter jag gammal men på min tid fick man inte lämna skolområdet på skoltid om man inte hadde en bra anledning.och är inte det mer än rätt att det ska vara så? så är det ju i arbetslivet oxå man kan ju inte lämna sitt arbete hur som helst under arbetstid .är inte det nått som barnen bör få lära sig?
 
Sv: kollektiv bestraffning

Nu har iof jag varit i gällande butik och det är inte roligt att vara där dagtid.Det kryllar av ungar dom skriker skränar ..jagar varandra slänger skräp bråkar mm.så det handlar ju inte bara om snattning igentligen utan om att även om annat.

sen är det nog inte så lätt att urskilja vem som snattar heller när ungdomarna kommer i grupper om 10-15 st.och då blir ju frågan om dom kommer så många och två av dem snattar varor men de andra följer med som täckmantel så de två kan plocka på sig..är det de två som är skyldiga eller alla 15?

Sen kan man ju undra vad som gör att det blir så här..varför gör barnen så här?
 
Sv: kollektiv bestraffning

knapplån

så har de det även på en ICA-affär här i Umeå som ligger nära en stor högstadieskola där var det så illa med slams, trams och bråk samt snatterier i affären på skoltid att andra kunder började välja bort dem.

Först tillät de två i taget men det fungerade ICKE sen har det varit total stopp. Herregud de var i stort sett tvungen att avsätta en personal att städa upp, kasta ut stökiga ungar mm.

HELT RÄTT med totalförbud, ungar behöver inte köpa godis mitt i dagen och krisar det så får de väl gå på statoil bredvid, eller kanske planera en dag i förväg. Det var så syyyynd om de barn som inte kunde få gå och köpa en smörgås innan träningen utan var TVUNGEN att ta med matsäck hemifrån... snyft, snyft.

Själv är jag inte bered att betala högre matpriser för att de ska måsta ha extra personal på en tid som i vanliga fall inte är högbemannad (mitt i dagen)

Javan

Javan
 
Senast ändrad:
Sv: kollektiv bestraffning

Det är bra tycker jag!!

Eller bra och bra -det är aldrig bra att det snattas och levs om så att affärsinnehavare tvingas göra så här.
Min lokala ICAaffär kör ungefär med samma sak, i entren står en skylt där det står
"Skolungdomar välkomna in efter skollunchen ".
Det är en rätt stor kvantumbutik men på förmiddagarna före 11 är det lite personal ute i butiken och 1-3 kassor öppna bara -de har inte en chans att se efter vad horderna av ungar från högstadiet i närheten gör.
Jag arbetar med gamla, jag handlar flera gånger om dagen ibland till dem och ser verkligen hur kanske 30-50 ungar i sjunde-nionde klass vallfärdar mot affären.
Och det är ofta det står 10-15 ungar framför godishyllorna och sedan är det bara en unge av dem som betalar för en liten japp för en femma... inte så särskilt trovärdigt att alla andra glin bara är med som "stöd" vid dessa tillfällen :crazy:

Jag förstår faktiskt inte heller varför ungarna får ha med sig pengar till skolan övht?
Det är väl "bara" att se till att de inte har pengar på sig innan de går till skolan, och varför ser inte skolan till att ungarna äter riktig lunch???
Vissa av dom verkar leva på billig chokladbit och billig dricka i glasflaska.

qodrofenia skrev:
Sen kan man ju undra vad som gör att det blir så här..varför gör barnen så här?
Dom gör så här för att dom får, för att ingen som är ansvarig för dem säjer ifrån.
Affärspersonal ska inte uppfostra de där ungarna, det är det föräldrar och skolpersonal är till för tycker jag.

Konsekvenserna av kollektiv bestraffning på det här viset blir (antagligen) att vissa ungar känner sig orättvist behandlade för att de sköter sig bra. Och de kommer anse att vuxna beter sig som skräp.
Men jag är så upprörd över det där springet på affärerna att jag faktiskt inte bryr mig om det blir orättvist.
Livet är inte rättvist.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag är väldigt anti kollektiv bestraffning, men i sådana här fall kan jag faktiskt tycka att det är OK. Svinn och butikskontrollanter kostar, vilket ger konsekvenser för ärliga kunder i form av höjda matpriser.

Samma sak har en butik här i Lund gjort (men vet ej om skolungdomarna fortfarande är portade). Jag har själv gått på skolan i fråga och handlat i den butiken, men DÅ upplevde jag inte situationen så alarmerande som den tydligen blev sen, även om det vid några tillfällen hände att jag skämdes för skrikiga, skräniga skolkamrater som handlade samtidigt som mig.

Sen kan man ju undra vad det är som gör att ungdomar anser sig ha rätt att ta saker utan att betala. Diskussionen har dykt upp på ÄU några gånger där någon anser att "det skadar ingen". Mitt ex och hans kompisgäng bedrev organiserade stölder när de var i mellan-/högstadieålder. Fick bl.a. berättat för mig hur en utsågs till offer och fick starta larmet (distraktion) medan de övriga plockade på sig varor. En gång tog de med sig en hockeytrunk till en kiosk och fyllde den med glasslådor under tiden som några distraherade innehavaren. Det här var något som gjordes "för att man ville vara en i gänget", "det var kul" o.s.v.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Nu låter jag gammal men på min tid fick man inte lämna skolområdet på skoltid om man inte hadde en bra anledning.och är inte det mer än rätt att det ska vara så? så är det ju i arbetslivet oxå man kan ju inte lämna sitt arbete hur som helst under arbetstid .är inte det nått som barnen bör få lära sig?
Jag behövde då inte hålla mig på skolans område när jag gick på högstadiet. Det är väl meningen att du ska jobba under hela din arbetstid, i skolan har du schemalagda timmar när du ska jobba (lektioner) som ofta ligger utsridda under dagen.
Jag tycker inte att man kan tvinga eleverna att stanna på skolans område av den anledningen. Vad ska de göra under tex en håltimma på två timmar?
Ang. affären hade jag nog gjort likadant som butiksinnehavaren.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Missade att skriva det.. de är inte där bara på rasterna..dom skolkar och ränner i affären då.
 
Sv: kollektiv bestraffning

skolan är inte en jätte liten skola och heller ingen jättestor det går ca 335 elever där åk 7-9 och 160 elever åk F-6. och sammhället är litet ..lite så där alla känner alla..
 
Sv: kollektiv bestraffning

Det är väl "bara" att se till att de inte har pengar på sig innan de går till skolan, och varför ser inte skolan till att ungarna äter riktig lunch???

Vad tycker du vi ska göra? Tvångsmata dem?

Nu har jag bara åk 3 och 4 i år och de som inte tycker om maten uppmuntrar jag att äta kanske bara ris och sås (om det duger) eller åtminstone bröd och sallad. Men du skulle bara veta hur kräsna vissa barn är.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Antar att de inte har ngt annat val:crazy:
Trist för de som faktiskt inte är kriminella eller gjort ngt dumt, men samtidigt tycker jag inte barn ska springa på affärer på skoltid & raster & köpa godis.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Nu låter jag gammal men på min tid fick man inte lämna skolområdet på skoltid om man inte hadde en bra anledning.och är inte det mer än rätt att det ska vara så? så är det ju i arbetslivet oxå man kan ju inte lämna sitt arbete hur som helst under arbetstid .är inte det nått som barnen bör få lära sig?

Fats det där är väl inte riktigt sant? När du arbetar kan du väl mycket väl åka iväg och ta en lunch på stan? precis som att elever kan göra vad de vill på sina håltimmar.

Skolk är ett helt annat problem. Slutar ungar att skolka för att affären är stängd?
 
Sv: kollektiv bestraffning

Jag förstår faktiskt inte heller varför ungarna får ha med sig pengar till skolan övht?
Det är väl "bara" att se till att de inte har pengar på sig innan de går till skolan och varför ser inte skolan till att ungarna äter riktig lunch???
Men hur skulle det gå till och vem skulle kolla det? Ska föräldrarna muddra sina barn innan de går till skolan? Många på högstadiet har fått sitt första bankomatkort och uppmuntras av föräldrarna att lära sig sköta sin ekonomi själva.
Ska man göra som på lågstadiet där man placerar minst en lärare vid varje bord för att hålla koll på att eleverna äter? Eller speciella matsalsvakter kanske, inget jag har lust att betala extra skatt för iaf.
Högstadieelever är faktiskt inga småbarn längre.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Så var det i matbutiken där jag hade bostadsrätt förrut... det låg nära ett högstadium och många ungar sprang där på rasterna... så det blev barnförbjudet lunchtid har jag för mig... det var faktiskt oerhört stökigt där med ungar som köpte godis och läsk och levde rövare framför allt utanför butiken.....
 
Sv: kollektiv bestraffning

Vad tycker du vi ska göra? Tvångsmata dem?

Nu har jag bara åk 3 och 4 i år och de som inte tycker om maten uppmuntrar jag att äta kanske bara ris och sås (om det duger) eller åtminstone bröd och sallad. Men du skulle bara veta hur kräsna vissa barn är.
Kräsna barn mår bra av lite svält då o då. I Sverige går inga barn och dör av undernäring (bortsett från ett fåtal extrema möjligtvis)

KL
Även här på ön så ser man hur killarna vallfärdar ner till affären på torget. Är man där och handlar samtidigt så ser man hur personalen förföljer ungarna genom butiken. Här är godiset samlat till ett ställe brevid kassan vilket försvårar för snattning.

Jag har själv en kräsen dotter som inte får gå och handla på skoltid. Gillar hon inte dagens mat så är det bara till att lida pin och äta av det som "ätbart", det finns alltid bröd och sallad om det kniper.
 
Sv: kollektiv bestraffning

Nu låter jag gammal men på min tid fick man inte lämna skolområdet på skoltid om man inte hadde en bra anledning
Då är du nóg inte så gammal, det gäller ff för min son som går i fyran som ligger mitt i stan och det är jag mycket tacksam för.

Åter till frågan så är ju en poäng med kollektiv bestraffning att klasskamraterna kan sätta press på de som fått butiksägaren till åtgärden. Men det kan inte vara något stort problem, barnen ska ju vara i skolan på dagarna.
 

Liknande trådar

Utrustning jag funderar på att införskaffa mig en bomlös sadel. tänkte då en en sån kudde variant, typ Hidalgo bomlös, treadstone bomlös. googlade...
Svar
11
· Visningar
2 210
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp