Kolla tänder på åring!

Fashionistan

Trådstartare
När ska man börja med att regelbundet ta ut en hästtandläkare för rapsning och kollning ( ca 1 gång om året är väl vanligast?!)

Nu är lillan kollad och fin i munnen :) Men så är hon bara 15 månader och har en lång period av växling framför sig också :D

Sv: Kolla tänder på åring!

jag ber veterinären kolla över när dom vacc. eller om vi är in för något annat. behöver något åtgärdas så bokar vi tid för det på kliniken ;)

dom hästar här som har specifika problem åtgärdas utefter sina problem. vi har en som behöver tittas till/behandlats 2 ggr/år medans en annan är på kontroll 1 gång/år men aldrig har behövt behandling ( honom har vi haft sedan han va föl. är 10 år nu)

Jag kollar tänderna innan inridningen eller i samband med den och sedan regelbundet därefter. Annars vid förmodat behov.

Jag skulle råda att kolla fölet en gång i halvåret då de växer snabbt i munnen och då hinner man märka om det går åt fel håll... Lycka till :)

Har för mej att man ska kolla tänder på unghästar oftare typ varje halvår. För tänderna kommer ju upp på dom typ tills dom är 5 år tror jag det är.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka