Kolla skillnaden nu!!!

Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Hej igen!

Nej inte behöver du ge LUSERN om de går på bete - gräs är det bästa de kan äta och det äter hon väl gott om av??
Du kan sluta med lusern när gräset växer bra (hur ser det ut nu i er hage?) och så kan du med fördel ge Kraffts pellets istället. Äter hon i princip hur mkt som helst av Kraffts pellets?
Egentligen ska ju gräs täcka alla behov men eftersom hon är så svår att hålla i hull så bör du fortsätta med nåt som ger henne mer kompakt energi/protein.
Då är frågan VILKEN av Krafftspellets du ska ge? Hmm... proteinbrist borde hon INTE få om hon går på ett bra bete (är det det?) . Så kanske kunde du ge Sport då? Iaf tills säcken är slut som du har hemma... sen kanske Grund räcker? Och 1dl olja på det. Soja behöver du INTE ge under betet heller.

Jag skulle ge henne lusern, så mycket som du får i henne, hela maj månad ut. 1dl soja kan du också fortsätta med månaden ut, tror jag.
Sen skulle jag bara ge Sport/Grund 1-2kg och 1dl olja på det hela betestiden. :idea:
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

haha ursäkta men jag hade en högt uppsatt "höna" från alternativförening ute och hon var SÅ säker på sin sak och om orsaken. När hästen sedan åkte till klinik så var det hon påstod vara grundordsaken till hästen problem det enda som var friskt på hästen.

Hon är inte den ende som inte kunnat sin sak så jag har lite svårt att lita på deras kunskaper, därför undrade jag medd tanke på hur din häst ser ut i kroppen.

Sommarbetet har en period då det är riktigt malla i det under försommaren och ev. en kort tid i slutet av sommaren, men ganska snart så ser man att vissa hästar börjar tappa så därför anser jag att har man en häst som varit smal eller som lätt går ner sig behöver ha stödfodring året om och man korrigerar mängden utifrån mallat i gräset eller höt.

Om du anser att hästen blir finast på lucern så varför inte ge det över sommaren istället för att byta fodersort en kort period. Gräset i sig som varierar så är stressigt nog för magarna, så mycket fibrer med olja i om du inte vill ge betfor är ju bra kompliment, fibergi har också hög halt fibrer och finns i olika fetthalter och smrp så det kan vara ett alternativ också att varva med över sommaren som sedan kan fortsättas över vintern.

Man kan ju inte säga något exakt eftersom det inte finns analyser utan då får man utgå från hur hästen ser ut och hur den verkar vara att föda, svår eller lätt.

Man kan inte säga att hästar ska klara sig på bara gräs, så ser inte verkligheten ut, näringen varierar och hästarna är individer.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Att det inte syns någon skillnad, ni måste skämta...
Bild 1) tanig, senig, omusklad (inga runda muskler alltså), pälsen ovårdad o allmänt ser det inte ut mycket för världen..

Bilserna efter) bättre & bättre... jätte fint jobb du lagt ner:p grattis till en som bryr sig om sin häst..

bara en sak, stallet, takhöjden så väldigt låg ut.. kan vara farligt.. tänk på det..
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

sissu skrev:
Om du anser att hästen blir finast på lucern så varför inte ge det över sommaren istället för att byta fodersort en kort period.

För att hästen hennes inte VILL äta lusern så gärna att det är svårt att få i henne mer än si sådär ett halvt kilo/dag... och bara DET tar en timme för hästen att få i sig. LIte jobbigt/svårt när hästen går på bete.Tidigare hade den hela natten på sig att pilla i sig de 2kg och DÅ gick det bra.
Då tycker jag att hon kan ge Krafft Grund eller Groov istället, under betessäsongen, som den kräsna hästen GÄRNA äter. Groov 125 innehåller ungefär samma kvot som lusern...
Och så kort är väl inte betessäsongen? Minst 3-4månader ju för de flesta fritidshästar och så tror jag är fallet i Jennys fall också. (rätta mig Jenny om jag har fel! ;) )
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

VILKEN SKILLNAD!!! :love:

Hon har ju fått ett fint hull och en snygg rumpa.
Ryggen är ju fin och hästen ser ut att må bättre nu än då.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Vilken skillnad!!!
Tänk dig om en månad till...:love:
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Lazio skrev:
Hästen har fällt päls annars tycker jag inte det var så mkt skillnad i muskler. Du har inte tagit kort från samma sida.


Jag tycker mig se att trådskaparen skrivit hull i sitt inlägg.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Jenny1 skrev:
Jag vet - men ett av bekymren med att få upp min häst i hull är ju just att hon är så :devil: kräsen... Hon äter inte vetekli... Det enda hon egentligen äter med god aptit är Kraffts pelletsfoder, Grund och sport har jag provat. Groov är väl proteinrikt har jag för mig, det är därför jag funderar på om det kan vara ett alternativ nu... Lusern blir hon ju finast av, men det funkar inte nu då när hon ska gå ute...

Varför kan du inte blanda i ett par nävar pellets i lusernen då? Fungerar Jätte bra på min häst :idea: jag blandade med ganska mycket men nu kan jag bara ha två nävar kornkross och en näve havrekrossuppe på toppen Fast självklart blandat, då kommer hon igång med ätandet. ;) Men funktionen är ju den samma även om du har pellets. Om du har en säck hemma så kan det ju vara värt ett försök :)
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Nu kommer jag nog hamna lite ur spår men......

Jag anser att 3-4 månader är en kort period (och ännu kortare om hästen under den kraftigaste perioden kanske bara behöver ha nån näve för bakteriernas skull) med tanke på resterande månader av året. Under dessa månader så skiftar gräset otroligt mycket t.o.m. från dag till dag om man skall vara riktigt noggrann.

Alla gör ju som de själva vill och alla har vad de anser vara en bra lösning, men i min värld så bör hästen ha ett kraftfoder som fungerar året om för bakteriernas skull ( i de fall det behövs stödfodring, vilket är mer ofta än inte i min omgivning). Gräset är tillräckligt stressigt för hästen mage....att följa vad som skrivs - att gräset är fullgott och tillräckligt är ju inte verklighet för alla och kan få förödande koncekvenser, för hur många har ett SÅ bra bete under en hel sommar???

Alldeles för många hästar går omkring och har brister mot slutet av sommaren för att folket fortfarande tror att en rund bukig häst är fet så man inte följer den med stödfodring utan istället anser att den skall bantas hela hösten.


Lägger man ut hö så kan det var orört under flera dagar, men så plötligt en dag kanske efter ett regn eller ökad fuktighet så märker man att höt har minskat, då kan man ju fråga sig vad det beror på, själv tror jag ju på teorin att hästen behöver mer torrsubstans fibrer för magens skull, så stödfodra hö sommartid är inte heller en sådan dum idé.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Okej du har en point i det där med att hålla samma foder för att bakteriebalansen i god form MEN hur kan GRÄS som hästarna är gjorda för att livnära sig på störa den balansen? SEN är det annat att gräset kanske inte alltid räcker... beroende på hästtyp och vad det är för bete hästen går på.

Oftast brukar ju de flesta magproblem försvinna udner sommarhalvåret då hästarna lever i sitt naturligast tillstånd som de kan i fångenskap... betar dygnet runt... Så ajg förstår inte alls att gräs skulle stressa hästens mage. :confused:

Sen så vill jag återigen påpeka att hästen inte VILL äta lusern så gärna att det går knappt att få i den 0.5kg/dag nu under betessäsongen (coh även DET är tidskrävande). DESSUTOM är ju inte lusern kraftfoder! Så jag förstår inte varför det skulle vara så farligt att istället använda Grund eller Groov under sommaren?
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Gräsets sammansättning, kolhydratmässigt ändrar sig gräset flera gånger över ett dygn. Ibland från timme till timme beroende på om det regnar eller blir sol eller mulet så kan stärkelsesammansättningen fara upp och ner och på så vis blir det hela tiden en förändring i hästens mage, säkraste och lugnaste tiden gräsmässigt är nattetid när det är märkt ute då är gräset som minst stressat. Att många blir bättre ex bajsmässigt/magmässigt sommartid KAN bero på att det är just grovfoder som de äter och är gjorda för och inte får något annat inblandat som gör toleransen bättre. Men det är bara gissningar, eftersom många hästar å andra sidan får obalanser och fång istället sommartid, än så länge ngt. mer än på vinterhalvåret.

Att hästen inte vill äta lucern är ju en sak.. Den kan väl äta vad den vill ha så länge fodret som ges följer gräset och hästen, jag är bara för att ge samma foder som går att ändra upp och ner för att passa in efter årstiden året om när det behövs, kraft som grovfoder, jag tycker det är lika galet att vissa hästar får ny leverans av grovfoder varannan var tredje månad hela vinterhalvåret.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

sissu skrev:
Att hästen inte vill äta lucern är ju en sak.. Den kan väl äta vad den vill ha så länge fodret som ges följer gräset och hästen, jag är bara för att ge samma foder som går att ändra upp och ner för att passa in efter årstiden året om när det behövs, kraft som grovfoder, jag tycker det är lika galet att vissa hästar får ny leverans av grovfoder varannan var tredje månad hela vinterhalvåret.

Okej.
Men jag tycker det känns överdrivet att tänka som så att gräset varierar från dag till dag, från timme till timme... Gräs är väl ändå det bästa en häst kan äta, det naturligaste, det som den är gjord för. Fånghästar är ett undantag.

Och att ta bort lusernet sommartid är ju som att ta bort höet... och successivt vänja hästen vid gräs istället. Sen att hon ska vara försiktig när hon tillsätter en ny sorts kraftfoder är ju självklart!
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

vilken skillnad ! Bra gjort ! :)
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

sissu skrev:
Lägger man ut hö så kan det var orört under flera dagar, men så plötligt en dag kanske efter ett regn eller ökad fuktighet så märker man att höt har minskat, då kan man ju fråga sig vad det beror på, själv tror jag ju på teorin att hästen behöver mer torrsubstans fibrer för magens skull, så stödfodra hö sommartid är inte heller en sådan dum idé.

Förresten ang. detta med att stödfodra med hö... Menar du till svårfödda hästar? Och/eller när man har dåligt/magert med bete?

Min erfarenhet är att de absolut inte ens vill TITTA åt hö när det finns gräs i hagen och då är det väldigt glupska kallblod det gäller. Vi har lagt ut hö i slutet av sommaren/hösten för att se om de vill äta men det har fått ligga kvar orört och ruttna bort i regnet.
Och i de hästar det i mitt fall brukar handla om behövs det KNAPPAST ;) - de blir feta bara av att titta på gräs :p .
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Alla hästar över lag är i behov av torrsubstansen titt som tätt. Andra mer andra mindre..

När det gäller hästar så handlar det ju inte om vad man själv tycker utan det handlar ju om verkligheten.

Varför tycka ex. att det är överdrivet att tänka på hur gräset fungerar? Om man vet hur det fungerar så kan man ju göra det bästa för hästen och är olyckan ändå framme så vet man varför.

Personligen tycker jag det handlar om att införskaffa sig kunskap istället för att tycka att det är överdrivet att tänka på, vad jag tycker och hur en häst fungerar kan ibland gå helt isär.

Det är ju ytterst sällan som boken stämmer överrens med verkligheten, finns alldeles för lite som inte kommer på print tycker jag.

Att kallblod oftas är så glupska ser jag ingen annan grundorsak i en att de oftast får gå resterande årsmånader förutom somaren med bristande foderstater så klart som attan att de slukar allt som kommer i deras väg. Det är ytterst få som inte kan hejda sig p.g.a. bullemiliknande beteénde oftas är deras tarmar skadade av felaktig foderstat som gör att de hela tiden måste äta ibland går det att hejda ofta sitter det kvar hela livet.
Några få är det förstås inget fel på alls utan de bara älskar mat.

Det behöver inte ens vara kallblod, vi har en i stallet som är så p.g.a att den mestadel går med näringsbrist hela vinterhalvåret.

Vi har ju alla våra olika erfarenheter och kunskaper och man har införskaffat dem på olika vis. Man kan dock inte säga att bara för att man inte har stött på en grej att den inte finns eller att den skulle vara fel.

Denna kommentar - de blir feta av att bara titta på gräs eller mat, gör mig väldigt irriterad eftersom det i ca 7-9 fall av 10 inte är sant utan handlar om felbalanser eller fel bete.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

milly skrev:
Då är frågan VILKEN av Krafftspellets du ska ge? Hmm... proteinbrist borde hon INTE få om hon går på ett bra bete (är det det?) . Så kanske kunde du ge Sport då? Iaf tills säcken är slut som du har hemma... sen kanske Grund räcker? Och 1dl olja på det. Soja behöver du INTE ge under betet heller.

Jag skulle ge henne lusern, så mycket som du får i henne, hela maj månad ut. 1dl soja kan du också fortsätta med månaden ut, tror jag.
Sen skulle jag bara ge Sport/Grund 1-2kg och 1dl olja på det hela betestiden. :idea:
Vilken typ av olja?
Vad är den oljan bra för? Pälsen, tarmarna, energi eller?
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

milly skrev:
Hej igen!

Nej inte behöver du ge LUSERN om de går på bete - gräs är det bästa de kan äta och det äter hon väl gott om av??
Du kan sluta med lusern när gräset växer bra (hur ser det ut nu i er hage?) och så kan du med fördel ge Kraffts pellets istället. Äter hon i princip hur mkt som helst av Kraffts pellets?
Egentligen ska ju gräs täcka alla behov men eftersom hon är så svår att hålla i hull så bör du fortsätta med nåt som ger henne mer kompakt energi/protein.
Då är frågan VILKEN av Krafftspellets du ska ge? Hmm... proteinbrist borde hon INTE få om hon går på ett bra bete (är det det?) . Så kanske kunde du ge Sport då? Iaf tills säcken är slut som du har hemma... sen kanske Grund räcker? Och 1dl olja på det. Soja behöver du INTE ge under betet heller.

Jag skulle ge henne lusern, så mycket som du får i henne, hela maj månad ut. 1dl soja kan du också fortsätta med månaden ut, tror jag.
Sen skulle jag bara ge Sport/Grund 1-2kg och 1dl olja på det hela betestiden. :idea:

Tack Milly! :bow: :bow: Det är bra råd tycker jag, och ungefär som jag funderade själv! :idea: Det är ju hopplöst att få i henne lusern nu när de går ute, så jag ska försöka få i henne lite lusern + soja + olja och Krafft Sport, har börjat med ett halvt kg, maj ut. Sen kan jag kanske gå över på enbart Krafft. Håller hon sig fin på betet så går jag nog över på Grund när Sportsäcken är slut. Krafftpelletsen äter hon ju upp på nolltid, så det är mycket enklare... Just nu kan jag tyvärr inte rida, eftersom jag for av igår och drog på mig en hjärnskakning, så nu får hon vila i hagen, men jag hoppas jag är okej snart...

I hagen nu är det lite grönt, de går ju i vinterhagen fortfarande, men den är rätt stor för tre hästar, så det hinner bli en del gräs i den i alla fall. Jag hade hoppats få upp dem till sommarhagen till helgen, men nu vet jag ju inte hur jag hinner kolla och fixa stängningen där eftersom jag är mörbultad och har hjärnskakning. Vi får se...
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

sissu skrev:
haha ursäkta men jag hade en högt uppsatt "höna" från alternativförening ute och hon var SÅ säker på sin sak och om orsaken. När hästen sedan åkte till klinik så var det hon påstod vara grundordsaken till hästen problem det enda som var friskt på hästen.

Hon är inte den ende som inte kunnat sin sak så jag har lite svårt att lita på deras kunskaper, därför undrade jag medd tanke på hur din häst ser ut i kroppen.

Sommarbetet har en period då det är riktigt malla i det under försommaren och ev. en kort tid i slutet av sommaren, men ganska snart så ser man att vissa hästar börjar tappa så därför anser jag att har man en häst som varit smal eller som lätt går ner sig behöver ha stödfodring året om och man korrigerar mängden utifrån mallat i gräset eller höt.

Om du anser att hästen blir finast på lucern så varför inte ge det över sommaren istället för att byta fodersort en kort period. Gräset i sig som varierar så är stressigt nog för magarna, så mycket fibrer med olja i om du inte vill ge betfor är ju bra kompliment, fibergi har också hög halt fibrer och finns i olika fetthalter och smrp så det kan vara ett alternativ också att varva med över sommaren som sedan kan fortsättas över vintern.

Man kan ju inte säga något exakt eftersom det inte finns analyser utan då får man utgå från hur hästen ser ut och hur den verkar vara att föda, svår eller lätt.

Man kan inte säga att hästar ska klara sig på bara gräs, så ser inte verkligheten ut, näringen varierar och hästarna är individer.

Milly har ju egentligen redan svarat åt mig, men jag vill bara bekräfta.. Jag vet ju också att det inte är bra att byta foder, men lusern är ju jättesvårt att få i henne... Hon gillar det inte och behöver lååååång tid att pilla i sig det. Det går inte ens med handmatning, jag har provat.. :o Blandar jag i Krafftpellets, som någon annan här föreslog, så pillar hon ur dem först, jättefint... Lusernet tar lika lång tid, möjligen får hon i sig lite mer ihop med pelletesen, så det är så jag gör nu, men sen frångår jag nog lusernet över sommaren och ger henne det efter bete i stället. De har bra bete och går där 3-4 månader, beroende på vädret. Jag ska flytta upp dem nu så snart min hjärnskakning tillåter mig att stänga hage!

Fibergi äter hon inte, det har jag provat... Jag tror att det är så att hon inte gillar fuktigt/uppblött foder överlag... Fibergi är ju lite småfuktigt också... Kli och lusern gillar hon inte.. Hon vill ha fodret torrt.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

jamjam skrev:
Vilken skillnad!!!
Tänk dig om en månad till...:love:

Tack alla för era glada tillrop! :bow: Jag tycker ju själv att det är stor skillnad på henne, även om det finns en del kvar att göra. Men jag jobbar på, ville bara visa vad som hänt sen sist! Equiterapeuten är ju inte klar med sin behandling heller, har bara varit ute två gånger, så där finns också jobb kvar att göra, med hennes rygg och bäcken. Men det är kul att det syns resultat på det jobb jag lägger ner i alla fall!! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 931
Senast: Phadrah
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Majskolven
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp