Kolla skillnaden nu!!!

Sv: Kolla skillnaden nu!!!

sissu skrev:
Jag tycker inte skillnaden är större än att hästen har fått protein och lite mer muskler, men hullmässigt är skillnaden långt från stor likaså över ryggen.

Jag skulle tippa på att denna häst rör sig ganska så stel och spänt och att musklerna som finns är ganska spända och hårda. Sedan så har den bara muskler i bogen och i låren, men titta över korset och kruppan, den är toppigare och mer inskjunken än på de tidigare korten. Magen är fortfarande lika uppdragen om inte mer, antingen p.g.a för lite grovfoder alt. att hästen har ont i sina muskler.

På tidiga bilderna så fick hästen för lite av protein och energi men såg ändå mer avslappnad och harmonisk ut i kroppen och nu får den för mycket protein och ser spänd och stel ut med ännu mer uppdragen buk.

Mer grovfoder (om den inte redan har så mycket den kan äta) och sänk kvoten så kommer hästen förändra sig ännu mer till det bättre på alla vis.


Som jag skrivit har hon inte fått lusernet så länge än, jag bytte foderstat i april, ca fyra - fem veckor sedan. Det jag ville visa här var inte att jag tycker hon är perfekt, utan bara att det hänt något och att jag tycker det går åt rätt håll, eftersom jag fick råd och tips här innan jag bytte foderstat. Vi jobbar vidare... Hon behöver få lite mer hull, ja, och jag har ju inte slutat med lusernet precis... Dessutom börjar ju äntligen gröngräset titta upp!! Till saken hör också att hon är amerikansk varmblodstravare, de är inte grova alls. Det är skillnad på dem och andra, t ex franska varmblodstravare. Det glömmer man ofta, att det finns olika varianter av varmblodstravare också, som ser olika ut.. Hon har inte riktigt generna för att bli jättegrov, men lite grövre hoppas jag ju att hon blir, att hon får lite mer muskler. För nu är hon lagom tjock över revbenen, där var hon för mager tidigare.

Hennes muskler är inte speciellt stela och spända, det finns lite spänningar kvar över korset som jag och equiterapeuten jobbar med. Hennes bogar får jag bara beröm för equiterapeuten för, hon säger att det inte är vanligt att de är så mjuka och fina där. Kanske inte är så lätt att se på ett par foton bara, om musklerna är mjuka eller stela... ;) Hon har inte ont längre i sina muskler och ländrygg som hon hade när hon kom till mig, nu är hon betydligt mjukare och mer avslappnad.

För lite grovfoder finns det ingen risk att hon får med tanke på att hon har fri tillgång på hö, står på halm och får 2 kg lusern/dag. Det kan väl knappast bli för lite???

För att till sist svara på det sista du skrev så var det en allt annat än avslappnad och harmonisk häst jag fick från travet. Den första bilden är iofs tagen när jag haft henne någon månad. Den första tiden la jag ner jobb från marken, med förtroende och för att hon skulle slappna av, så hon mådde något bättre då. Men inte lika bra som nu!

Som sagt, det här är bara början! Vi jobbar på!! Och jag har en equiterapeut som jobbar med henne också.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Glömde fråga... Du skrev "..sänk kvoten så kommer hästen förändra sig ännu mer till det bättre.." Hur menar du att jag ska göra då?? Kan du precisera? Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!! För, som sagt, jobbet med att få henne ännu finare fortsätter!!!

Förresten kanske någon kan hjälpa mig med hur länge jag ska fortsätta med lusernet nu när gröngräset börjar spira i hagen? Jag tänker på om hon får i sig för mycket protein, eller är det ingen fara så länge det är grovfodret även om det blir både lusern och bete??
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

När jag menade mer avslapnad och harmoniskt ut så pratade jag uteslutande om kroppens hållning, hur hon var i huvudet tänkte jag inte ens på.

Vet att de olika sorters travare ser olika ut, men för den skull så kan alla se avslappnade och musklade ut även i hela överlinjen.

Med sänkt kvot menade jag att i ditt fall så skulle proteinet ligga kvar (lite beroende på kvot) men att du höjer upp energin, om hästen tål det gärna genom betfor, olja gör ofta att hästen tar åt sig smrp bättre så det är inte att föredra mer när kvoten behöver sänkas.

Varefter som gräset nu kommer så sänk lucernet så att hon kanske får runt kg + betfor under sommaren för att så fort näringen sjunker i gräset åter börja höja upp.

Har du en aning om värdena på höt? Vet du hur många kg hon äter? För det ser inte "normal" ut med den uppdragna buken och ihopdragande av kruppan som hon visar på bilderna, så ngt. står inte helt rätt till.

Hon var inte lika insjunken i höjd med svansroten på kruppan på de första korten som andra korten muskelmässigt.

Bra att du har en ET som hjälper dig, hoppas den vet vad den gör, finns så många med olika kunskaper.
Det säjs att protein från grovfoder inte är farligt, men jag har sett hästar som inte mått bra i sina kroppar av just för kraftigt grovfoder, så jag "köper" inte att det är helt hälsosamt.

Sedan har lucernet ett ämne i sig som jag aldrig kommer ihåg vad det heter som gör att hästarna kan bli ljuskänsliga i huden av för hög giva, har själv råkat ut för reaktion på hästså jag är försiktig sommartid med hög lucerngiva.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

*kl*
Jag tyckte inte hästen var speciellt mager på fösta bilden. Vad jag tittade mest på var den fula pälsen!
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

ser verkligen skillnad på henne, jätte fin har hon blivigt ju :rofl:
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Louise skrev:
*kl*
Jag tyckte inte hästen var speciellt mager på fösta bilden. Vad jag tittade mest på var den fula pälsen!

Hästen är ju väldigt ful och har tydlig proteinbrist på bilden - tycker du att den ser normal ut i hullet? :confused:
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

majsolja är jätte bra för tarmarna..om du vill ha ännu finare häst kan du även ge linfrön. Mkt bra för tarmarna och är väldigt bra till mugghästar eftersom mugg oftast kommer från tarmen..alltså att hästen är dålig i magen. Det kan man känna om man luktar i munnen på hästen. om Den luktar rabarber så mår inte magen bra och man ska ge majsolja o linfrön:)
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Louise skrev:
Nej det sa jag aldrig, men mager? nä

Ja det beror ju på vad man jämför med... men den har ju inget hull alls iaf och har en uppenbar proteinbrist på den bilden.
På nästa bild är den TUNN och på sista har den BÖRJAT få hull.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

milly skrev:
Ja det beror ju på vad man jämför med... men den har ju inget hull alls iaf och har en uppenbar proteinbrist på den bilden.
På nästa bild är den TUNN och på sista har den BÖRJAT få hull.

Precis! BÖRJAT var ordet, vi jobbar vidare... :bump:
 
vad ska jag ge min häst ?

Jag ska köpa lusern till min häst,
jag är inte bra på a tt göra foderstat elelr kolal vad hästen ska ha för mat så gick in på krafft och så gjorde jag så man skulle vad hästen skulle ha så stod det Lusern, vad är det för ngt & var köper man det ??
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

sissu skrev:
När jag menade mer avslapnad och harmoniskt ut så pratade jag uteslutande om kroppens hållning, hur hon var i huvudet tänkte jag inte ens på.

Vet att de olika sorters travare ser olika ut, men för den skull så kan alla se avslappnade och musklade ut även i hela överlinjen.

Med sänkt kvot menade jag att i ditt fall så skulle proteinet ligga kvar (lite beroende på kvot) men att du höjer upp energin, om hästen tål det gärna genom betfor, olja gör ofta att hästen tar åt sig smrp bättre så det är inte att föredra mer när kvoten behöver sänkas.

Varefter som gräset nu kommer så sänk lucernet så att hon kanske får runt kg + betfor under sommaren för att så fort näringen sjunker i gräset åter börja höja upp.

Har du en aning om värdena på höt? Vet du hur många kg hon äter? För det ser inte "normal" ut med den uppdragna buken och ihopdragande av kruppan som hon visar på bilderna, så ngt. står inte helt rätt till.

Hon var inte lika insjunken i höjd med svansroten på kruppan på de första korten som andra korten muskelmässigt.

Bra att du har en ET som hjälper dig, hoppas den vet vad den gör, finns så många med olika kunskaper.
Det säjs att protein från grovfoder inte är farligt, men jag har sett hästar som inte mått bra i sina kroppar av just för kraftigt grovfoder, så jag "köper" inte att det är helt hälsosamt.

Sedan har lucernet ett ämne i sig som jag aldrig kommer ihåg vad det heter som gör att hästarna kan bli ljuskänsliga i huden av för hög giva, har själv råkat ut för reaktion på hästså jag är försiktig sommartid med hög lucerngiva.


Ett par frågor till då... :bow: :bow: Mer energi går väl att ge henne, men hon blir ju inte så rolig att rida.. Hon hoppar och far och ser spöken överallt... Exploderar lite nu och då, hon blir het med andra ord... Det var ju det som gjorde att jag hade problem med hur jag skulle få upp henne i hull. Finns det något annat jag kan göra, något som inte ger så mycket direkt energi som betfor?? Kanske Krafft Groov kunde vara något?? Krafft Sport har jag hemma!? Borde jag ta bort oljan menar du?? Hon får soja också, det glömde jag skriva förut.. :crazy: 1 dl om dagen...

Menar du alltså att jag ska ge lusern under hela sommaren? 1 kg? Tyvärr har jag ingen aning om värdena på höet. Mina hästar står på en gård med en massa nötdjur. Det är stor omsättning på höet, alltså flera olika skördar från flera olika gärden under hela vintern... Svåranalyserat... Hur många kg hon äter kan jag inte heller riktigt säga... Inne till natten får hon 4-5 kg och det brukar hon ha ätit upp. Sen har de fri tillgång ute, men är tre hästar som äter, så det är ju svårt att säga hur mycket Viva äter.

Jag litar på min ET, hon har goda vitsord och är med i Equiterapeutföreningen -eller vad det nu heter, minns inte riktigt... :crazy:
 
Sv: vad ska jag ge min häst ?

Socker_ skrev:
Jag ska köpa lusern till min häst,
jag är inte bra på a tt göra foderstat elelr kolal vad hästen ska ha för mat så gick in på krafft och så gjorde jag så man skulle vad hästen skulle ha så stod det Lusern, vad är det för ngt & var köper man det ??

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår din fråga.. Vi får se om jag lyckas svara på rätt sak! Lusern är ett grovfoder, alltså som hö kan man säga, inte ett kraftfoder. Det köps på säck hos t ex Granngården. Det finns som pellets och som hackat strå. Hackat strå har de att göra med lite längre tid när de äter. Pellets går fortare att äta upp. Lusern ska blötläggas innan hästen får det! Det är proteinrikt och ges ofta när det behövs mer protein i foderstaten.

Var det vad du ville veta???
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Det ska jag skaffa till min häst också. Hon kan gott lägga på sig lite. (Tack för bra beskrivning föresten!)
men är det nödvändigt att ge lusern under sommarhalvåret också, när det finns en massa bete?
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

PROBLEM!!! Jag har nu lämnat mina hästar ute för natten, de har en skyddad skogsbacke som är alldeles torr och fin och här är det rena sommarvärmen så de ville inte gå in när jag var där nu i kväll. Jag gav dem då hö ute och låter dem vara ute. Men då blir det bekymmer med Vivas foder... IGEN... Jag tog in henne en stund för att hon skulle äta sitt kraftfoder tänkte jag, hon är ju kräsen och inte så förtjust i lusernet egentligen men hon har ju fått i sig sina två kg när hon haft hela natten på sig. Men nu... En timme stod hon inne, jag mockade och grejjade under tiden. Hon kanske har fått i sig ett halvt kg, MAX, av lusernet... Sen tog jag ut henne igen.

Hur ska jag då göra under sommaren för att få henne att fortsätta lägga på sig hull och muskler?? Kan jag övergå till Krafft Groov t ex eller Krafft Sport?? För Kraffts pellets äter hon med god aptit. Men lusernet lär det bli svårt att få i henne. Än så länge är det ju inget bete att tala om utan de får hö ute. Och även sen när det är bete så lär hon förmodligen behöva kraftfoder också. Det blir väl bökigt att släpa hem alla tre hästarna till stallet och ha dem stå inne i flera timmar för att Viva ska äta sin lusern...

Ge lusern i hagen är inget alternativ, vår feta ponny sätter i sig alltihop då eftersom Viva inte är speciellt intresserad av det... Snälla alla kloka människor, :bow: hur ska jag göra nu??
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Ärligt talat så är den enda skillnaden att den fällt pälsen, den är fortfarande uppdragen i buken (grovfoderbrist?) och den är fruktansvärt spänd i muskulaturen.
Magproblem?
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

vetekli och soja innehåller lixom lusern mycket protein. Prova det ist om hon inte tycker om lusernet.
 
Sv: Kolla skillnaden nu!!!

Salasolen skrev:
vetekli och soja innehåller lixom lusern mycket protein. Prova det ist om hon inte tycker om lusernet.

Jag vet - men ett av bekymren med att få upp min häst i hull är ju just att hon är så :devil: kräsen... Hon äter inte vetekli... Det enda hon egentligen äter med god aptit är Kraffts pelletsfoder, Grund och sport har jag provat. Groov är väl proteinrikt har jag för mig, det är därför jag funderar på om det kan vara ett alternativ nu... Lusern blir hon ju finast av, men det funkar inte nu då när hon ska gå ute...
 

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 931
Senast: Phadrah
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Majskolven
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp