- Svar: 67
- Visningar: 5 601
Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de senaste veckorna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej jag skulle faktiskt aldrig riskera att bli sparkad av en häst.Tycker dock inte att hästen såg särskilt sparkande och panikslagen ut? Hunden var ju inte heller jättenära hästen hela tiden. Och alltså, om mitt djur försöker skada ett annat djur så skulle jag absolut ta en del risker själv.
Som sagt, tycker att det ser ut som om hundägaren hade kunnat göra väldigt mycket mer UTAN att riskera sitt liv.Okej jag skulle faktiskt aldrig riskera att bli sparkad av en häst.
Mitt liv är värt mer.
Ja det är alltid mycket man kunnat göra mer eller annorlunda i efterhand.Som sagt, tycker att det ser ut som om hundägaren hade kunnat göra väldigt mycket mer UTAN att riskera sitt liv.
DET håller jag verkligen med om! Men, som sagt, nu hade han gjort det och därmed riskerade han livet på både hästen och ryttaren. Då får man vara lite mer handlingskraftig och riskera lite själv också, tycker jag.Ja det är alltid mycket man kunnat göra mer eller annorlunda i efterhand.
Framförallt kunde personen låtit bli att släppa den hunden lös på en strand full av störningar
Ja jag hade dock inte riskerat mitt eget liv. Jag hade ansett att hästen är så pass stor att den kan skydda sig själv när den får nog.DET håller jag verkligen med om! Men, som sagt, nu hade han gjort det och därmed riskerade han livet på både hästen och ryttaren. Då får man vara lite mer handlingskraftig och riskera lite själv också, tycker jag.
Det fetstils, Ja, det är väl en jättebra idé, det är ju precis det jag säger så varför säger du emot mig? Man hoppar av och gör det man kan, sparkar exvis mot hunden, så ägaren får tag på hunden.Stannar och hjälper till? Vad ska ryttaren göra släppa hästen? Det är bra mycket farligare. Som ryttare har jag fullt ansvar för hästen jag rider och det är även min första prioritet. Jag håller hästen säker, jag ser till att efter bästa förmåga inte få en häst som springer runt i ren panik. KOmmer en häst lös i vild panik då har man möjlighet till rejälla olyckor och eventuella dödsfall. Min "hjälpa till med hunden" i sådana här fall skulle gå ut på att få bort den från hästen, vilket skulle innebära en spark/sparkar ärligt talat.
Eller så gör man som @Sel skrev och rider ut i vattnet om man har möjligheter och hoppas hunden stannar på stranden så ägaren kan fånga den.Det fetstils, Ja, det är väl en jättebra idé, det är ju precis det jag säger så varför säger du emot mig? Man hoppar av och gör det man kan, sparkar exvis mot hunden, så ägaren får tag på hunden.
Eller så gör man som @Sel skrev och rider ut i vattnet om man har möjligheter och hoppas hunden stannar på stranden så ägaren kan fånga den.
Jag skulle tippa på att du har fått dom svar du har fått i tråden på grund av din otydlighet när du skrev det svaret. När folk läser ditt original inlägg så tolkar dom ditt inlägg som att ryttaren ska sitta av och hjälpa till att fånga in hunden så som att ta tag i hunden så den står still.Det fetstils, Ja, det är väl en jättebra idé, det är ju precis det jag säger så varför säger du emot mig? Man hoppar av och gör det man kan, sparkar exvis mot hunden, så ägaren får tag på hunden.
Att sjasa bort en hund hjälper som allra oftast ägaren att få tag på hunden. De hundar som leker, kommer med allra största sannolikhet väja från sparken och tycka du är obehaglig och fundera på att gå tillbaka till ägaren. En attackerande hund behöver bli avbruten och där kan en spark göra nytta. Jag tror verkligen ingen vill sparka en hund, man måste inte ta det bokstavligt, utan som att sjasa iväg den på valfritt sätt, sen om man väljer en sparkrörelse så gör man. Allt handlar till syvende och sist att vare sig häst el hund, eller sig själv för den delen, att bli skadade. Då man som människa kan agera på lite mer eftertänksamma sätt så kan man bidra till att lösa situationen på bästa sätt. Eller så skiter man i det.Jag skulle tippa på att du har fått dom svar du har fått i tråden på grund av din otydlighet när du skrev det svaret. När folk läser ditt original inlägg så tolkar dom ditt inlägg som att ryttaren ska sitta av och hjälpa till att fånga in hunden så som att ta tag i hunden så den står still.
Att sparka en hund är något dom flesta anser som inte hjälpsamt utan ett försvar. Det finns även folk som inte är villiga att sparka en hund även om det är i försvar.
Det säger jag inte emot. Jag säger att ditt ordval gav en viss tolkning. Ordet försvar eller sjasa bort hunden ger en helt annan tolkning av ditt original inlägg.Att sjasa bort en hund hjälper som allra oftast ägaren att få tag på hunden. De hundar som leker, kommer med allra största sannolikhet väja från sparken och tycka du är obehaglig och fundera på att gå tillbaka till ägaren. En attackerande hund behöver bli avbruten och där kan en spark göra nytta. Jag tror verkligen ingen vill sparka en hund, man måste inte ta det bokstavligt, utan som att sjasa iväg den på valfritt sätt, sen om man väljer en sparkrörelse så gör man. Allt handlar till syvende och sist att vare sig häst el hund, eller sig själv för den delen, att bli skadade. Då man som människa kan agera på lite mer eftertänksamma sätt så kan man bidra till att lösa situationen på bästa sätt. Eller så skiter man i det.
Jag tycker inte det då det är att hjälpa hundägaren.Det säger jag inte emot. Jag säger att ditt ordval gav en viss tolkning. Ordet försvar eller sjasa bort hunden ger en helt annan tolkning av ditt original inlägg.
Jag förstår din tanke gång. Men jag skulle säga att alla på detta ser denna situation från ryttarens perspektiv. Då blir formuleringen annorlunda, då ryttaren vill skydda.Jag tycker inte det då det är att hjälpa hundägaren.
Gick ju utmärkt att sitta av, eller inte.Det fetstils, Ja, det är väl en jättebra idé, det är ju precis det jag säger så varför säger du emot mig? Man hoppar av och gör det man kan, sparkar exvis mot hunden, så ägaren får tag på hunden.
Vill undvika att lära hästar att jaga hundar med ryttare på ryggen utan det får dom pyssla med om hund kommer in i hagen.Håller med jag har många gånger ridit rakt emot hundar och ingen har vågat stå pall för det.
Det beror ju på när man gör det, Givetvis… Väntar man till situationen är kaosartad är inga alternativ speciellt bra….Gick ju utmärkt att sitta av, eller inte.
Ser ingen kaosartad situation i klippet utav tycker det är men mycket tålamod häst hela tiden trots att den kommer lös tillslut.Det beror ju på när man gör det, Givetvis… Väntar man till situationen är kaosartad är inga alternativ speciellt bra….