Kolla kattens tänder! FORL?

Lilla Skutt

Trådstartare
Efter att min favviskisse nu blivit nyopererad i munnen pga FORL,som jag inget visste om förut:crazy: så kanske fler behöver info om detta tandlidande.Så katter slipper lida i onödan!

Läs mer här:
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/399

Min katt hade nog rejält ont i munnen pga att en kindtand gått sönder plus tre tänder till fick opereras bort pga att de var angripna,blev dyr historia eftersom min katt var oförsäkrad..men värt varje öre.;)

Ju fler som lär sig om denna sjukdom ju färre katter behöver ha ont i onödan,det är inte enbart tandsten som behöver kollas upp.

Läs och lär mer!

Detta var den bästa infosidan jag hittat hittills ,vill inte göra reklam för försäkringsbolaget,bara sprida kunskap om tandsjukdomen FORL.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Försäkringar täcker inte detta, så behöver du inte gräma dig över det.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Man kan teckna tilläggsförsäkring, då ingår tandvård och en massa annat det är undantag på i basförsäkringen.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Tror jag inte, men du får gärna motbevisa mig.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Vad du är skeptisk till allt! Det står på Agrias sida, välj katt, försäkringar och sen Agria plus. Dock finns det ett motkrav, att katten varit försäkrad hos dom sen 4 månaders ålder.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Hmmm.... jag fick teckna den försäkringen ändå...

Ring och kolla, om man snackar med en säljare kan man förhandla en del om det ena och det andra...
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Jag är inte skeptisk. Jag har bara inte hört talas om någon försäkring som täcker FORL. Om du visste om en försäkring som täckte detta så skulle jag bara bli väldigt tacksam om jag fick veta vilken så att jag kan rekommendera den. Jag blir fortfarande tacksam om någon säkert vet en försäkring som täcker detta. Det är så tråkigt om någon förväntar sig att försäkringen täcker ett ingrepp för flera tusen och sedan får stå för hela summan själv.

Klippt från Agrias hemsida:
"Agrias hund- och kattförsäkring ersätter tandskador vid olycksfall. Vi ersätter också kostnaderna vid rotspetsabscesser.

Borttagande av tandsten, komplikationer till tandsten, karies eller andra tandsjukdomar omfattas inte av försäkringen."
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Jag måste kolla upp detta, trodde FORL skulle ingå i tillägget... Återkommer...
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Agria Plus täcker även FORL. Jag hade min katt inne för tandvård i december, och pratade med dem om just det. (Nu var det inte FORL utan en rejäl rotspetsabcess).
Agria Bas täcker det inte.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Edit: de täcker alltså en första utredning och akut behandling, ej vidare behandling när sjukdomen är diagnosticerad. (Dessvärre, det är ju då kostanderna kommer). Har man bara basförsäkring kan man åka på alla utredningskostander när man får diagnosen FORL, även allt som gjorts innan diagnos. (Likadant för FIP vad jag förstått, bättre att inte få diagnos på pappret då...)
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Okej. Så vid osäker FIP så ska man inte obducera om det inte rä absolut nödvändigt eftersom det bara är då man kan få diagnosen?
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Saxat från Agrias hemsida om Agria plus veterinärvårdsförsäkring:

7.2 Övriga begränsningar: Du kan inte få ersättning

Punkt 6.1-6.2: För kostnader för
- undersökning. behandling och vård av FORL (emaljsjukdom) samt
borttagning av tandsten och behandling av komplikationer till
tandsten
- plastikoperationer, om inte annat anges i punkt 6.1
- utredning av förekomst av leukos, FIP eller ringorm i en
kattbesättning
- förebyggande vård
- undersökning. behandling och vård av beteenderubbningar, lynnesfel
eller andra ovanor
- tandvård, om inte annat ange i punkt 6.1 och 6.2
- alternativbehandling, t.ex. akupunktur, kiropraktik, stötvågsterapi
och laserbehandling, om inte annat anges i punkt 6.1
- MR- (magnetresonans) och CT- (datortomografi ) undersökningar
- fakturering, intygsskrivning och liknande åtgärder
- jouravgifter och motsvarande kostnader, om det inte har varit
medicinskt motiverat att ge katten vård under jourtid
- läkemedel (receptförskrivet eller utlämnat av veterinär), medicinskt
foder, schampo och andra produkter ordinerade eller försålda av
veterinären, om inte annat anges i punkt 6.4
- veterinärens resor, transport av katten eller andra resor, om inte annat
anges i punkt 6.2
- avlivning, obduktion, kremering eller nedgrävning, om inte annat
anges i punkt 6.5.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

De täcker fortfarande utredning och behandling FRAM TILL diagnos, vilket de inte gör med bas. Då kan man dra igång en utredning och sedan i efterhand bli nekad pengar och stå där med hela kalset själv...
Pågående FORL täcks inte. Kanske borde man spela in samtalen med ombuden man pratar med, eftersom deras ord i 99% av fallen gäller även om villkorstexten formulerar sig annorlunda.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Fast under en sövning ställer du diagnosen FORL och därmed täcks inte undersökningen och behandlingen. Innan dess har du ju inte mer än ett besök och det går ju inte upp i självrisken, så i praktiken blir det ju ingen skillnad.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Hej
Så bra att du sprider detta vidare. Jag har nyss fått operera min halvperser som är 10 år p.g.a Forl. Han fick dra ut 6 tänder i underkäken. En katt har ju 30 tänder så han klarar ju sig ändå. Man måste göra detta för sin katt för det innebär ett otroligt lidande för katten om man inte åtgärdar detta. Jag ska på återbesök om tre veckor till veterinären för att kolla upp så att allt är okej. Men det finns två tänder till på min katt som ska dras lite längre fram sa veterinären men var för friska att dra nu. Jag upptäckte detta av att han luktade mycket illa i munnen. Vi människor vet ju hur ont det gör att ha tandvärk så för att spara detta lidande för katten så måste man kolla deras tandstatus. Visst blir det en dyr historia för att försäkringen inte täcker detta (man kan ju undra ibland vad man har försäkringar för) men vad gör man inte för sina älsklingar. Man har ju tagit på sig ett ansvar att ta hand om sina djur så då måste man se till att dom mår bra. Katten väljer ju inte familj tyvärr. Jag är glad att jag gjorde detta så att min katt kan må bra igen och slippa att ha ont.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

För friska för att dra nu? Är katten tandröntgad? Bara för att det inte syns så tydligt så kan de ju ha väldigt ont, då det börjar i tandroten och den löses upp...
En katt i våra miljöer klarar sig bra utan tänder, det finns så bra mjukmat men jag hoppas att din katt inte behöver komma till det stadiet.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Ja, det verkar som om FORL egentligen bara kan konstateras vid röntgen och då borde man ju kunna se det relativt tidigt. Jag är så glad över att jag inte har nån erfarenhet av denna hemska sjukdom, men som du skriver så kan katten ofta klara sig utan tänder. Även torrfoder kan dom äta utan tänder om man som jag har en notorisk blötmatvägrare.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

KL

Bra att veta.
Några förebyggande tips på hur man kan slippa detta? Eller är det genetiskt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 942
Senast: Sol
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 672
Senast: LenaH
·
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 948
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp