Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Alexandra_W vilken klinik lämnar du katterna till för koll och fix av tänderna? Eftersom det var super bra priser Jag bor kanske hyffsat närma dig om det är du som bodde i Förslöv innan ialf
Min klinik röntgar alltid, brukar gå på 3000-4000 men har aldrig dragit mer än ett par tänder i taget.
Bra påminnelse, har tagit över en katt som behöver kollas igen.
Vad gäller tandhälsa så ser jag på mina katter ett tydligt samband mellan ute/innekatt eller snarare katt som äter levande föda vs bara kattmat. Här har de katter som fått vara ute och fånga möss i tillägg till den mat de får inne haft otroligt mycket bättre tänder än innekatterna/utekatterna som inte jagar. De får alla samma foder av mig (blötmat 3 ggr dagligen och fri tillgång på bra torrfoder). Min äldsta katt nu är 14 år och han kunde göra reklam för tandblekning!
Säkerligen inte hela förklaringen men en del av den. Raskatter får sällan vara ute så är inte så konstigt att de är överrepresenterade trots att de i regel får bättre foder och omvårdnad än många huskatter.
För mig är det ett viktigt argument i debatten inne/utekatt. Bor man i ett tryggt område utan trafik så bör man överväga att ha katten ute lite på dagen. Har släppt ut två till av mina nu så det är bara en ren innekatt kvar (fd hemlös och misshandlad, blir livrädd om hon kommer ut). Oroar mig såklart för dem och helst skulle jag för min egen egoistiska skuld aldrig släppa ut någon katt öht, men de verkar sundare och gladare nu som de får gå ut en sväng. De håller sig på gården och jag passar alltid på att de är inne i god tid innan det blir mörkt.
Hade dock aldrig vågat ha utekatter om jag bodde i stan eller tätort, då är tandproblem en bagatell jmf med alla andra faror som lurar...
Innekatter kan man ge köttben eller "ormmat". Man kan även ha rastgård så de kan gå ut i säkerhet eller ta koppelpromenader. Alla mina katter har jagat i rastgården.
Fast för att få fördelen måste de ju även äta bytet, ang jaga. Så t ex min farbror skulle det inte göra skillnad på om han var ute eller innekatt (han får gå ut om han vill. Han solar mest ute, inte jagar. Fast han tar ju möss inne vintertid). Han skulle dessvärre aldrig nedlåta sig att äta rått kött heller. Tur han har bra tänder.
Men BARF borde ge ungefär samma positiva effekt på tänderna som att jaga och äta möss ute ger väl? (Om man har en katt som går med på att äta BARF)
De flesta, om än inte alla, katter äter sina byten. Som allra minst sätter de iaf tänderna i bytet för att döda det. Men absolut, äter de inte sina byten är nyttan tveksam.
Jag tror ju att maten spelar stor roll rent allmänt för tand- och munhälsa. Har BARFat i över 10 år och faktiskt aldrig haft några problem med den biten hos mina katter, äldsta är 12 år nu,
Det måste vara en rejält stor rastgård om det ska gå att jaga möss i den. Ytterst få som har en så fin rastgård.
Nu blir det lite OT, men vingelsjuka har även hittats hos innekatter, det räcker med att de har rastgård eller balkong, misstanke finns om att fåglar sprider viruset.
Hade aldrig hört talas om sjukdomen innan jag flyttade hit, det verkar vara en helt okänd sjukdom i Norge. Det enda googleresultatet var agria.no och där har de ord för ord översatt svenska hemsidan.
En av mina katter fick diagnosen ryggmärgs- och hjärnhinneinflammation. Symptomen var neurologiska med mycket hög feber och kom plötsligt. Han var jättesjuk!! Hans veterinär hade klistrat en post it på buren: "Ägaren säger GÖR ALLT!" Tusen klarade sig mirakulöst men gick i cirklar åt vänster i flera veckor efteråt och blev döv på vänster öra. Matade honom med sked, som en bebis. Tog några månader innan han blev helt återställd. Han behandlades med antibiotika, kortison, akupunktur och homeopati, ab och kortison endast i det akuta skedet.Tusen var fd hemlös men hade när han blev sjuk varit innekatt i 3 år. På sommaren fick han vara med i koppel på min terrass när jag satt ute. Hur han blivit sjuk var och är ett mysterium för båda mig och veterinärerna på kliniken. De tyckte att det var ett mirakel att han klarade sig.
När jag läste om vingelsjuka och bornavirus många år senare så tänkte jag direkt på lilla Tusen, men det var öht inget veterinären var inne på eller nämnde.
Det måste vara en rejält stor rastgård om det ska gå att jaga möss i den. Ytterst få som har en så fin rastgård.