Kolla kattens tänder! FORL?

Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Nej, det verkar inte idag finnas nån vetskap om varför FORL dyker upp. Bara att det är väldigt vanligt. Om antalet fall har ökat eller om det beror på bättre kontroller vet jag inte.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Att FORL ses oftare beror på att man är medveten om bekymret och letar efter det. FORL finns hos alla kattdjur även vilda som tiger och lejon. Det går inte att förebygga på något sätt utan är ärftligt.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Man har ingen arvsgång fastställd, men på tandkursen jag var på i förra veckan sa de att det är genetiskt så då måste det ju finnas en ärftlig faktor. Det kan även drabba hundar men är inte alls lika vanligt hos hund som hos kattdjur.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Eftersom det verkar drabba huskatter likväl som raskatter så känns en enbart genetiskt faktor inte säker ju. Sen att man har en större risk för att drabbas om man har det genetiskt kan jag tänka mig, men att det helt skulle vara genetiskt?
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Jeps - finns det någonstans man kan läsa mer? Jag hade inte sett att man ens vågat slå fast är det genetiskt och jag vill gärna veta, eftersom jag haft en FORL-katt och har kvar hans helbror.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Jag ska kolla på jobbet i morgon. Vår mest kattintresserade veterinär har säkert nåt att komma med.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Ska väl tillägga att jag bara upprepar vad de sa på kursen jag var på. Man har förresten hittat FORL förändringar på kattskelett från medeltiden så det verkar inte vara något nytt problem.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Har nu frågat mig runt lite på jobbet och man tror att det är ärftligt, men har ännu inte lyckats hitta genen. Detta enligt vår "kattvet".
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Min katt diagnostiserad FORL idag..:(
Hon är född maj 09..

Raskatt.. Maine Coon..
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Vad tråkigt att hon fått det så tidigt:(

Min katt som hade det var bondkatt. Det verkar väldigt spritt på olika raser.
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

Hon är ung, har googlat lite, det verkar ju som en katt klarar sig utan tänder.. Men Är det rimligt?! Måste ju kännas hemskt för katten kan Jag tycka..

Funderar på att kontakta uppfödaren, man vet ju inte om det är ärftligt, så dom kanske vill veta?!
 
Sv: Kolla kattens tänder! FORL?

En del tycker att det är rimligt, själv tycker jag det inte. Jag tycker att en katt ska ha tänder, dessutom skulle det ju innebära upprepade jobbiga tandutdragningar med nya smärtsamma insjuknanden innan man var framme. Men man kan se olika på det där.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 942
Senast: Sol
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 672
Senast: LenaH
·
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 948
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp