Kolkraft, oljekraft o kärnkraft

Bränslepriser . Om regeringen byttes och vi kunde få bygga solelsanläggningar så kunde hela Sveriges traktorflotta bytas Mot eltraktorer. Två batterier som laddades under dagen och byttes efter behov. Bränsleceller kommer också.

Vem ska betala för den nya tekniken tänker du? Är batterierna miljövänliga? Om inte, hur säkerställer du att de tagits fram på ett säkert sätt? Varifrån kommer de? Kina? Är det okej tycker du?

Hur mycket tycker du att miljöprioriteringar får kosta, och är det alla som måste betala eller bara de som vill?
Solceller är ju ett exempel på "miljövänlig" el som redan nu subventioneras ganska kraftigt, ändå är återbetalningstiden drygt halva effektiva livstiden. Det är inte alla som har råd med det.

Det här med att ha råd är ganska intressant tycker jag. Har inte bensinpriserna skjutit i höjden toksnabbt? Är det inte väldigt billigt o tanka i USA fortf? Hur många i USA skulle säga att de hade råd med våra bränslepriser i Sverige? Säkert skulle de gå i taket o "inte ha råd o ta sig till sina jobb".

Vad man har råd med känner jag är mer relaterat till vad man är van vid att betala och vad man förväntar sig att något ska kosta än vad man faktiskt har råd med än vad man tror.

(nej jag är varken stenrik eller tjänar apmycket om nu någon skulle tro att jag sitter på höga hästar av den anledningen)

@athena_arabians man får inte fråga vilka partier som inte vill snabbavveckla kärnkraften? M o Fp vad jag fattat hittills?

De som ville snabbavveckla var C, KDS och VpK. De vågade dock inte säga det rent ut av rädsla att förlora väljare utan allt var väldigt snirkligt formulerat (det gäller alla tre linjerna).

M och Fp ville fortsätta driva den under reaktorernas livstid precis som S. Det som skiljde dem åt var hur de skulle ägas, S ville att staten skulle äga och M att de skulle drivas privat (att det var så är ju inte förvånande med tanke på vilka partier det rör sig om).

Det här är alltså enkelt sammanfattat.

Det här med att ha råd är ganska intressant tycker jag. Har inte bensinpriserna skjutit i höjden toksnabbt? Är det inte väldigt billigt o tanka i USA fortf? Hur många i USA skulle säga att de hade råd med våra bränslepriser i Sverige? Säkert skulle de gå i taket o "inte ha råd o ta sig till sina jobb".

Vad man har råd med känner jag är mer relaterat till vad man är van vid att betala och vad man förväntar sig att något ska kosta än vad man faktiskt har råd med än vad man tror.

(nej jag är varken stenrik eller tjänar apmycket om nu någon skulle tro att jag sitter på höga hästar av den anledningen)

Jag har diskuterat bränslepriserna med folk från USA (räknade om priset till dollar per gallon) och de höll på att dö :D och sa att de ville inte flytta till Sverige (och det är några år sedan nu).

Bor man i Norrland är priset för högt redan idag (om vi inte vill ha en avfolkning då). Det finns inte vettig kollektivtrafik där och det är extremt långa avstånd.

Det är en svår balans, det medger jag, men med tanke på att många andra EU-länder inte alls har samma bränsleskatt blir det väldigt snett konkurrensmässigt. Jag ser gärna en något sänkt bränsleskatt, kanske geografiskt bunden, just för att stimulera ekonomin. Dessutom slår den idag hårdare mot de som redan är fattiga jämfört med de som är rika så det är också en rättvisefråga.

Absolut och sådana scenarier måste man givetvis planera för. Det ska dock mycket till innan alla säkerhetsnivåer slås ut, såvida det inte är pga krig eller en större naturkatastrof (och nu menar jag inte stormarna som varit här utan på jordbävningar i nivå med den utanför Japan eller den som orsakade tsunamin i Thailand).
Nu menade jag inte att det skulle hända på exakt samma sätt utan elnätet och reservgeneratorer kanske slås ut av andra orsaker. Eller att det blir en stor olycka på grund av något annat.
Stickspår avseende kärnkraftsäkerhet:
Som ni redan är inne på så ska det mycket till för att en katastrof likt den i Japan ska kunna hända här. Händelser som riskerar att slå ut elnät och reservkraftgeneratorer kan aldrig uteslutas, vilket bland annat märktes i den så kallade Forsmarkshändelsen 2006.

Att det ska mycket till för att alla säkerhetsnivåer ska slås ut är en underdrift. Krigshändelser är såklart svåra att analysera, men rent krasst så ska det så mycket till för att orsaka ett större utsläpp att man då har värre saker att oroa sig för än utsläppet. Just större naturkatastrofscenarier analyserades väldigt flitigt efter Fukushima inom hela EU, och gick under namnet "stresstester".

En sak som förtjänar särskilt omnämnande är dock att svenska kärnkraftverk, till skillnad från Fukushima, inte skulle orsaka något märkbart aktivitetsutsläpp även om all ordinarie- och reservkraft slås ut och härdsmältan är ett faktum. Våra kärnkraftverk har haverifilter, där trycket avlastas och utsläppen filtreras. Detta är inget nytt - filtren installerades på alla svenska kärnkraftverk redan mot slutet av 80-talet. För den som är intresserad kan man googla på "frisk haverifilter". Finns dock inte i Japan eller USA...

Tillbaka till ordinarie spåret:
Som jag förstått det avseende oljekraftverken så beror deras återkommande status som en viktig pusselbit på att vårt svenska elnät inte kan transportera tillräcklig kapacitet från norr till söder när vi stängt Ringhals 1 och 2 en kall och vindstilla vinternatt - eftersom vår upplagrade vattenkraft eller el från Forsmark inte kommer igenom flaskhalsen. Elnätsområdena var dumt sektionerade redan från början, och inte blev det bättre efter nedläggningarna av Barsebäck och det kommande avvecklandet av Ringhals 1 och 2.
Sedan är det värt att nämna att oljekraft (och även gasturbiner) sedan länge utgjort energireserv. Detta är helt OK, så länge man inte förlitar sig på dem mer än nödvändigt. Fördelen med dessa kraftslag är att de kräver förhållandevis lite skötsel och kan stå vilande en längre tid utan större problem - jämfört med kärnkraften som mår bäst av att gå så jämnt och kontinuerligt som möjligt.

). Bla straffskatt på kärnkraft som gjorde den olönsam, .

Det finns inte och har aldrig funnits straffskatt på kärnkraft. Den avgift som finns är där för att finansiera lagring och nedläggning. Alla reaktoer måste förr eller senare läggas ner. Att man höjer avgiften beror på att kärnkraften inte klarat av att leverera så mycket ström att de täcker de utgifter man skapat.

Siffror på det tack?

Gör det enkelt för dig och titta på kärnkraften i Finland. Det senaste är väl tio år försenat och i nästa bråkar man om om ryssarna eller staten ska stå för fiolerna.

Vill du nörda lite hårdare kollar du vilka företag som kan exportera kärnkraft och ser att är det ryska.

Gör det enkelt för dig och titta på kärnkraften i Finland. Det senaste är väl tio år försenat och i nästa bråkar man om om ryssarna eller staten ska stå för fiolerna.

Vill du nörda lite hårdare kollar du vilka företag som kan exportera kärnkraft och ser att är det ryska.

Och så kan du ju svara på vilket affärsmässigt bolag som vill försäkra ett kärnkraftverk?

Okej. Nu har svenska folket röstat fram att kärnkraften ska snabbavvecklas.

Vad blir det istället för de typ uppåt 40 % (eller är jag fel på det nu?) som kärnkraften utgör idag?

Snälla vi behöver inte göra oss dumma över allt nu okej.

Jag vill veta hur jävla olönsamt det är. Enl min vän är det billigaste o renaste tillsammans m vattenkraft. O jag litar betydligt mer på honom just nu än när du slänger ur dig grejer bara sådär. Därav "Siffror på det tack?"

Och vadå försäkra ett kärnkraftverk?? Varför ska JAG ta reda på det? Vilka brukar försäkra vindkraftverk, vattenkraftverk, kolkraftverk osv?? INTE EN JÄVLA ANING. Gud vad rolig diskusion när du bara kastar ur dig grejer, sjuk konstruktivt.

. Ska vi höja bränsleskatterna ännu mer har vi snart inget folk som bor i Norrland.

Nej varför det? Även om det tagit tid så drar dagens bilar mycket mindre bränsle än förr. Finns ingenting som tyder på att den utvecklingen inte fortsätter. Ändrar vi dessutom beskattningen på entanol så går det att köra billigt och miljövändligt.

Sen är det visserligen avstånd i norrland, men det är inte där man pendlar längst.

Jag vill veta hur jävla olönsamt det är. Enl min vän är det billigaste o renaste tillsammans m vattenkraft. O jag litar betydligt mer på honom just nu än när du slänger ur dig grejer bara sådär. Därav "Siffror på det tack?"

Just nu nio år försenat

Konsortiet bakom bygget, Areva-Siemens, meddelar att det kraftigt försenade reaktorbygget ska vara klart 2016, men att kommersiell drift inte kan inledas förrän 2018.

Beställaren, energiföretaget TVO (industrins kraft) och leverantören ligger i fejd med varandra om orsaken till förseningarna och har riktat skadestånd mot varandra.

Ärendet behandlas i ett skiljedomsförfarande i internationella handelskammaren i Paris och ett beslut väntas under 2015. Areva kräver TVO på 2,7 miljarder euro för att ha försenat olika tillståndsgivanden. TVO tillbakavisar kraven och kräver 1,8 miljarder euro i förseningsavgifter från Areva.

Reaktionerna från TVO på beskedet om driftsstart är att man inte förstår varför den måste dröja till 2018. Jouni Silvennoinen som leder bygget från TVOs sida säger till Hufvudstadsbladet att man vet vilka arbeten som är nästan klara och vilka som är ogjorda. TVO ska nu utvärdera Arevas uppgifter.

För Areva-Siemens är bygget en förlustaffär. Siemens har under tiden dragit sig ur verksamheten inom kärnkraft, men är bundet av kontrakt att slutföra bygget i Finland. Förlusten anges till 3,9 miljarder euro

Harrisburg, Tjernobyl, Fukutjima
På vilket sätt anser du att dessa tre händelser skulle motivera att svenska kraftverk är osäkra? Läste du inlägget, eller namedroppar du kända katastrofer för att göra en poäng?

Harrisburg ledde till ekonomiska förluster, men inte till något direkt utsläpp till omgivningen på grund av sin robusta konstruktion. Dock ledde olyckan till en ny syn på säkerhetstänk, vilket gynnade hela världen. Värt att nämna är att svenska reaktorerna redan när de byggdes hade en ännu mer omfattande säkerhetsuppbyggnad.
Svenska reaktorer är, och har alltid varit, av en annan grundkonstruktion än den i Tjernobyl, och den som kan sin reaktorfysik inser att Tjernobylolyckan inte kan inträffa här.
Fukushimaförloppet kunde hända i Sverige fram till slutet av 80-talet, då man byggde haverifilter.

Ironiskt (i vissas ögon) nog har alla tre kända kärnkraftkatastrofer (och även mer okända incidenter) lett till kraftiga förbättringar i säkerheten.

Jag skulle för övrigt aldrig vilja gå nära ett vindkraftverk när det blåser storm.
Denna video "måste" ju bevisa att "alla vindkraftverk är osäkra".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka