Jag är part i målet eftersom jag bla jobbar med uranprospektering men jag anser det VANSINNE att byta ut fungerande inhemsk kärnkraft mot importerad "smutsig" el.
Moderna kärnkraftverk är väldigt effektiva och det finns en ny variant som använder sig av det vi idag kallar avfall, dvs ett ännu effektivare utnyttjande av kärnmaterialet.
Vad många inte vet är att Sverige har två av världens största obrutna uranfyndigheter (jag jobbar med den ena
) dvs vi skulle vara självförsörjande på uran i många år. Det är dessutom inte höga halter, dvs brytningen är inte alls så farlig som tex många av gruvorna i Kanada och Afrika (i Kanada har man robotar som sköter brytningen på vissa ställen, det är för farligt att skicka ner folk).
Vad som gör mig rädd är att snart har vi ingen industri kvar i landet för den är beroende av relativt billig el. Vad ska folk jobba med då? Och, i förlängningen, vem ska betala för de flyktingar som kommer hit? Jag anser absolut att vi ska ta emot dem men någon måste betala också och den sittande regeringen är väldigt fientlig mot våra största exportindustrier: Gruvnäringen, skogsbruket och den tunga industrin (Atlas Copco, Sandvik etc). Ta bort de intäkterna så är vi ett väldigt fattigt land.
Tyskland slår ju sig för bröstet och talar om att de minsann inte har någon kärnkraft. Varför skulle be behöva ha det? Det är ju bara att importera fransk kärnkraftsel
Jag undrar också vad som kommer att hända med vindsnurrorna när de passerat bäst före? Eftersom jag är en misstänksam jävel är jag inte övertygad om att det sätts av pengar för att byta ut dem när de är utslitna. Plus att vem är ansvarig för att plocka ner dem ifall energibolaget gått i konkurs? Den stackars markägaren? Eller ska vi, genom vår skattsedel, få betala IGEN?