Kolkraft, oljekraft o kärnkraft

Är du villig att sänka din levnadsstandard REJÄLT? Sluta åka bil (inte ens äga en bil förmodligen)? Glöm det mesta av high tech vi har idag för det behövs energi och råvara för att tillverka elektroniken.

Har du ens sett ett område där det brutits uran i Sverige?
Ja sänka levnadsstandarden lite, jag är inte lika pessimistisk, men effektivisering är bra också förutom förnyelsebar energi. Energieffektivare industri, energieffektivare elnät, kanske lite lokala lösningar med solceller där det funkar och så, smart konsumtion.

Men om det här med bridreaktorer nu fungerar, vi får hoppas på det bästa och se hur det går med det där i Ryssland, så visst, kan man ta hand om sin skit så är jag inte omöjlig.

JAG VET. Nackdelen med demokrati är ju helt klart att vi korkade har lika stor rösträtt som de som fattar sambanden. O fördelen vet vi ju alla, att sådana knäppgökar hindras (om de inte omvänder på tok för många i farten såklart).

Var det en släng mot mig? Ja, jag har god kunskap i ämnet pga min utbildning eftersom jag är geolog. Jag har dessutom ett intresse för ekonomisk/politisk historia och nationalekonomi fast jag inte studerat det men jag har läst mycket av kurslitteraturen de använde för introduktionskurserna i de ämnena i Uppsala. Ska jag skämmas för det? Eller låta bli att svara i tråden? Det är inte många i Sverige som jobbat med det jag gör (uranprospektering) så jag trodde i min enfald att min input kanske var intressant, även om man inte håller med mig.

Jag har aldrig sagt att någon inte förtjänar sin rösträtt eller att jag är smartare än alla andra. Jag bemötte vad du sa, inget annat. Var ditt inlägg jag citerat nu riktat mot mig blev jag faktiskt lite ledsen.

Sedan medger jag att många som säger sig värna om miljön gör mig enormt frustrerad eftersom de inte har någon aning om konsekvenserna om vi tex stänger av kärnkraften tvärt eller lägger ner alla gruvor i Sverige.

Det kommer att behövas nytt bränsle så uranbrytningen blir vi inte av med men materialet används mer effektivt i en bridreaktor. Uranbrytning går att göra väldigt säker i Sverige med dagens metoder.

Vad gäller katastrofolyckor och slutförvaring bor vi på bästa möjliga läge rent geologiskt. Sveriges berggrund är enormt stabil och på många ställen av bra kvalité, tex utanför Östhammar där man planerar för slutförvaring. Googla "fennoskandiska skölden" om du vill veta mer.
Jaha jag läste att eftersom man kan använda redan uppgrävt uran-238 så kan man fasa ut uranbrytningen.

Med katastrofolyckor menar jag typ det som hände i Japan och Ukraina och sådant men slutförvaringen är ju också ett problem, tack för tips!

Var det en släng mot mig? Ja, jag har god kunskap i ämnet pga min utbildning eftersom jag är geolog. Jag har dessutom ett intresse för ekonomisk/politisk historia och nationalekonomi fast jag inte studerat det men jag har läst mycket av kurslitteraturen de använde för introduktionskurserna i de ämnena i Uppsala. Ska jag skämmas för det? Eller låta bli att svara i tråden? Det är inte många i Sverige som jobbat med det jag gör (uranprospektering) så jag trodde i min enfald att min input kanske var intressant, även om man inte håller med mig.

Jag har aldrig sagt att någon inte förtjänar sin rösträtt eller att jag är smartare än alla andra. Jag bemötte vad du sa, inget annat. Var ditt inlägg jag citerat nu riktat mot mig blev jag faktiskt lite ledsen.

Sedan medger jag att många som säger sig värna om miljön gör mig enormt frustrerad eftersom de inte har någon aning om konsekvenserna om vi tex stänger av kärnkraften tvärt eller lägger ner alla gruvor i Sverige.

Verkligen inte. Jag är bra så sur på mänskligheten! Jag vet inte om jag röstade smart senast tex, det var mer mig själv jag syftade på alltså med korkad.

Skulle haft en OT eller nåt först! :)

Edit: Citatet var ju alltså likheten med sovjet. Jag vet att det blir helt sjukt att reglera på detaljnivå men jag blir så trött när det bara är pengar, egoism o trångsynthet som verkar få bestämma.

Eller låta bli att svara i tråden? Det är inte många i Sverige som jobbat med det jag gör (uranprospektering) så jag trodde i min enfald att min input kanske var intressant, även om man inte håller med mig.
Din input ÄR jätteintressant även om du kanske är lite partisk. :D Det är alltid kul att läsa svar från folk med kött på benen även om man inte håller med alla gånger.

Jaha jag läste att eftersom man kan använda redan uppgrävt uran-238 så kan man fasa ut uranbrytningen.

Med katastrofolyckor menar jag typ det som hände i Japan och Ukraina och sådant men slutförvaringen är ju också ett problem, tack för tips!

Givetvis kan man använda det som finns med det går ju inte att använda hur länge som helst heller, dvs mer brytning behövs.

Det som hände i Japan kommer inte att hända här på många miljoner år pga hur geologin ser ut (med reservation för vad som händer efter nästa nedisning men då är det pga isens tillbakadragande, inte tektonik).

Givetvis kan man använda det som finns med det går ju inte att använda hur länge som helst heller, dvs mer brytning behövs.

Det som hände i Japan kommer inte att hända här på många miljoner år pga hur geologin ser ut (med reservation för vad som händer efter nästa nedisning men då är det pga isens tillbakadragande, inte tektonik).
Nu menade jag inte att det skulle hända på exakt samma sätt utan elnätet och reservgeneratorer kanske slås ut av andra orsaker. Eller att det blir en stor olycka på grund av något annat.

Verkligen inte. Jag är bra så sur på mänskligheten! Jag vet inte om jag röstade smart senast tex, det var mer mig själv jag syftade på alltså med korkad.

Skulle haft en OT eller nåt först! :)

Edit: Citatet var ju alltså likheten med sovjet. Jag vet att det blir helt sjukt att reglera på detaljnivå men jag blir så trött när det bara är pengar, egoism o trångsynthet som verkar få bestämma.

Det är lugnt. Jag är väl kanske lite känslig men jag har fått "du våldtar moder jord" kastat i ansiktet på mig och blivit hotad i min yrkesutövning av aktivister. Min bil blev nästan rammad en gång när jag jobbade, av en aktivist. Det gör att man kanske tar saker personligt för fort.

Visst är det jobbigt att se för mycket hur allt hänger samman och att drar man i en tåt lossnar 10? ;) :D Jag säger verkligen inte att jag nödvändigtvis har rätt eller att jag kan lösningen på allt men gemene man fattar inte hur mycket de använder som är baserat på geologi. Eller att vårt lands välfärd historiskt är byggd av vår gruvdrift tillsammans med skogsbruket. Falu gruva finansierade stormaktstidens krig tex.

Och ja, jag älskar geologi och mitt jobb :D

Nu menade jag inte att det skulle hända på exakt samma sätt utan elnätet och reservgeneratorer kanske slås ut av andra orsaker. Eller att det blir en stor olycka på grund av något annat.

Absolut och sådana scenarier måste man givetvis planera för. Det ska dock mycket till innan alla säkerhetsnivåer slås ut, såvida det inte är pga krig eller en större naturkatastrof (och nu menar jag inte stormarna som varit här utan på jordbävningar i nivå med den utanför Japan eller den som orsakade tsunamin i Thailand).

@athena_arabians Jag står på din sida i det här, och lägger mig inte i (=sabbar) debatten mer än såhär :angel::up: Ville bara markera +1 liksom :D

Alltså... jag är inte naiv eller blind inför problemen med både gruvdrift och energiförsörjning och jag är definitivt för återvinning (är ju bonnjänta, inget ska förfaras :p) och förnyelsebar el.

Det som gör mig bekymrad är när man köper lösningar som inte blivit ordentligt genomlysta. Ett perfekt exempel är lågenergilampor. Visst, jättebra i teorin men de har gjort att vi nu har kvicksilver i naturen igen, något som vi faktiskt hade fått bort till stor del i Sverige. Man kan liksom inte räkna med att folk återvinner dem som man ska. Hade vi väntat i några år till hade LED-tekniken varit tillräckligt utvecklad.

Jag ser en parallell i dagens energi- och gruvpolitik. Det är lätt att vara idealistisk när man bor i en stad och förmodligen inte har koll på var allt vi konsumerar och använder kommer ifrån eller när man har tillgång till vettig kollektivtrafik. Ska vi höja bränsleskatterna ännu mer har vi snart inget folk som bor i Norrland. Vet ni var majoriteten av Sveriges inhemska energi produceras någonstans? I Norrland men inte mycket av de intäkterna går tillbaka till de som bor där.

Bränslepriserna är också en sak som slår hårt emot bönderna som lägger ner sina jordbruk. Ändå vill man ha ekologiskt producerad mat. De två sakerna går bara inte ihop.

Vi förfäras över arbetarnas förhållanden i länder som Kina och många länder i Afrika. Ändå ska vi lägga ner och inte starta nya gruvor i Sverige utan importera det vi behöver, förmodligen från Afrika och/eller Kina. Vi ska inte ha tung industri utan där också importera, förmodligen från Kina för där är det billigt (och det kommer det att behöva vara om vi lägger ner det som genererar exportintäkter).

Det går liksom inte ihop och hittills har ingen miljöpartist kunnat svara på de här frågorna. Jag har frågat av genuint intresse för jag vill verkligen veta om någon har en lösning på det här som jag inte ser.

Jag är part i målet eftersom jag bla jobbar med uranprospektering men jag anser det VANSINNE att byta ut fungerande inhemsk kärnkraft mot importerad "smutsig" el.

Moderna kärnkraftverk är väldigt effektiva och det finns en ny variant som använder sig av det vi idag kallar avfall, dvs ett ännu effektivare utnyttjande av kärnmaterialet.

Vad många inte vet är att Sverige har två av världens största obrutna uranfyndigheter (jag jobbar med den ena ;)) dvs vi skulle vara självförsörjande på uran i många år. Det är dessutom inte höga halter, dvs brytningen är inte alls så farlig som tex många av gruvorna i Kanada och Afrika (i Kanada har man robotar som sköter brytningen på vissa ställen, det är för farligt att skicka ner folk).

Vad som gör mig rädd är att snart har vi ingen industri kvar i landet för den är beroende av relativt billig el. Vad ska folk jobba med då? Och, i förlängningen, vem ska betala för de flyktingar som kommer hit? Jag anser absolut att vi ska ta emot dem men någon måste betala också och den sittande regeringen är väldigt fientlig mot våra största exportindustrier: Gruvnäringen, skogsbruket och den tunga industrin (Atlas Copco, Sandvik etc). Ta bort de intäkterna så är vi ett väldigt fattigt land.

Tyskland slår ju sig för bröstet och talar om att de minsann inte har någon kärnkraft. Varför skulle be behöva ha det? Det är ju bara att importera fransk kärnkraftsel :grin:

Jag undrar också vad som kommer att hända med vindsnurrorna när de passerat bäst före? Eftersom jag är en misstänksam jävel är jag inte övertygad om att det sätts av pengar för att byta ut dem när de är utslitna. Plus att vem är ansvarig för att plocka ner dem ifall energibolaget gått i konkurs? Den stackars markägaren? Eller ska vi, genom vår skattsedel, få betala IGEN?
Fasen dig, bor vid den ena. Sluta ens försöka att bryta uran i Sverige. Byt jobb. Fast markintrångspengarna blir väl saftigt.

En annan intressant aspekt på miljövänligt vs miljöovänligt: Många miljöaktivister protesterar mot en gruva i Norra Kärr utanför Gränna. Det är en av världens största fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller. Vet ni vad man bla använder sådana till? Dessa sabla vindsnurror som miljöaktivisterna gillar! :banghead:

Lägg dessutom till att dagens jordartsmetaller kommer i huvudsak från Kina. Ni vet, landet med så fina miljö- och arbetsmiljöregler :grin:

Det krävs också stål för att bygga vindsnurrorna. Det har miljöaktivisterna också sett till kommer att blir mycket dyrare och svårare i framtiden att framställa i Sverige genom fridlysningen av hela Ojnareskogen utan att kunna ta undan den lilla areal som var intressant för kalkbrytning. Det hotar hela vår stålindustri och tunga industri.
Vindsnurror är fina. Ståtliga, fina, rörliga.

Byt regering så vi får mer pengar att bygga solelsanläggningar för

Fasen dig, bor vid den ena. Sluta ens försöka att bryta uran i Sverige. Byt jobb. Fast markintrångspengarna blir väl saftigt.

Var det ett hot? Det bryter mot forumreglerna och jag har rapporterat ditt inlägg. Det kanske är lämpligt att hålla sig till saken utan personliga påhopp.

Alltså... jag är inte naiv eller blind inför problemen med både gruvdrift och energiförsörjning och jag är definitivt för återvinning (är ju bonnjänta, inget ska förfaras :p) och förnyelsebar el.

Det som gör mig bekymrad är när man köper lösningar som inte blivit ordentligt genomlysta. Ett perfekt exempel är lågenergilampor. Visst, jättebra i teorin men de har gjort att vi nu har kvicksilver i naturen igen, något som vi faktiskt hade fått bort till stor del i Sverige. Man kan liksom inte räkna med att folk återvinner dem som man ska. Hade vi väntat i några år till hade LED-tekniken varit tillräckligt utvecklad.

Jag ser en parallell i dagens energi- och gruvpolitik. Det är lätt att vara idealistisk när man bor i en stad och förmodligen inte har koll på var allt vi konsumerar och använder kommer ifrån eller när man har tillgång till vettig kollektivtrafik. Ska vi höja bränsleskatterna ännu mer har vi snart inget folk som bor i Norrland. Vet ni var majoriteten av Sveriges inhemska energi produceras någonstans? I Norrland men inte mycket av de intäkterna går tillbaka till de som bor där.

Bränslepriserna är också en sak som slår hårt emot bönderna som lägger ner sina jordbruk. Ändå vill man ha ekologiskt producerad mat. De två sakerna går bara inte ihop.

Vi förfäras över arbetarnas förhållanden i länder som Kina och många länder i Afrika. Ändå ska vi lägga ner och inte starta nya gruvor i Sverige utan importera det vi behöver, förmodligen från Afrika och/eller Kina. Vi ska inte ha tung industri utan där också importera, förmodligen från Kina för där är det billigt (och det kommer det att behöva vara om vi lägger ner det som genererar exportintäkter).

Det går liksom inte ihop och hittills har ingen miljöpartist kunnat svara på de här frågorna. Jag har frågat av genuint intresse för jag vill verkligen veta om någon har en lösning på det här som jag inte ser.
Bränslepriser . Om regeringen byttes och vi kunde få bygga solelsanläggningar så kunde hela Sveriges traktorflotta bytas Mot eltraktorer. Två batterier som laddades under dagen och byttes efter behov. Bränsleceller kommer också.

Vindsnurror är fina. Ståtliga, fina, rörliga.

Byt regering så vi får mer pengar att bygga solelsanläggningar för

Hur ska vi reglera sol o vind tänker du?

Jag älskar sol o vind o är absolut för men ser ju begränsningarna i att inte ha något stilla molniga dagar när det är kallt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka