Kolkraft, oljekraft o kärnkraft

Nej varför det? Även om det tagit tid så drar dagens bilar mycket mindre bränsle än förr. Finns ingenting som tyder på att den utvecklingen inte fortsätter. Ändrar vi dessutom beskattningen på entanol så går det att köra billigt och miljövändligt.

Sen är det visserligen avstånd i norrland, men det är inte där man pendlar längst.

Produktionen av etanol är inte okomplicerad ur miljövänlighetssynvinkel.

....

Det finns heller inget ekonomiskt incitament att stoppa en vindkraftspark vid överproduktion, istället tvingas vattenkraftsproducenter att spilla bort överproduktionen, alternativit får Sverige betala för att bli av med kraften på export medan vindkraften får sitt garanterade pris högt över elmarknadspriset och vem betalar? Jo, vi skattebetalare. O_o
Varför skulle vindkraften stoppas?
Nog för att det är lätt att stoppa den men det är ganska olämpligt att stoppa den energi som påverkar miljön minst.

Nog för att det är lätt att stoppa den men det är ganska olämpligt att stoppa den energi som påverkar miljön minst.
Varför är det bättre att spilla bort vatten? Hur påverkar befintlig vattenkraft miljön mer än en vindpark? Mig veterligen dödas inte t ex örnar av en vattenkraftstation medan det finns bevis att de dödas av vindkraften. Vindkraft är definitivt inte så miljövänligt som många påstår utan direkt förödande för såväl flora som fauna!

För den som är intresserad finns det gott om rapporter att ta del av via bl a SOF.

Jag skulle inte säga att den påverkar miljön minst. Det krävs råmaterial (från bla gruvor och grustag) för att bygga dem, det går åt en enorm mängd bränsle för att röja väg och transportera delarna dit de ska osv. Dessutom, vilken typ av miljö menar du? Utsläppsmässigt? Närmiljön? Alla sätt att producera energi påverkar de olika miljöaspekterna i olika hög grad. Att tvärsäkert säga att ett energislag påverkar mindre än något annat är att göra det alldeles för enkelt för sig. Plus att man måste också ta hänsyn till livslängden och effektiviteten när man gör en utvärdering. Jag tycker också att man ska ta med ekonomisk hållbarhet i ekvationen också och då är inte vindkraften alltför vacker.

Den med minst miljöpåverkan utsläppsmässigt är vattenkraft men vi har inte så många vattendrag kvar att bygga ut. Jag tycker absolut att vi ska utveckla och göra effektivare de vattenkraftverk vi har.

Fast problemet blir då att det inte är lönsamt att ha industri i Sverige, den flyttar utanlands och då blir vi av med de jobben och även exportintäkter för de produkterna.

Jag misstänker också att ingen kommer att gå med på ransonering av privatel. Det parti som framför det begår politiskt självmord.

Allt hänger ihop för mycket ;)
Jag är för sådan ransonering. Hade partiet i fråga haft bra tänk i övrigt hade det varit en kandidat för mig. Sen beror det också på hurdan ransoneringen blir. Man vill ju fortfarande kunna ladda telefonen och ha lampan tänd i rummet man befinner sig i men många har ju både nattlampa, myslampa, flera datorer som ibland är igång utan att användas osv.

Jag är för sådan ransonering. Hade partiet i fråga haft bra tänk i övrigt hade det varit en kandidat för mig. Sen beror det också på hurdan ransoneringen blir. Man vill ju fortfarande kunna ladda telefonen och ha lampan tänd i rummet man befinner sig i men många har ju både nattlampa, myslampa, flera datorer som ibland är igång utan att användas osv.

Fast en väldigt liten del av den privata elen förbrukas av lampor idag (om man varit smart och bytt till LED). Många av våra elektronikprylar drar dessutom inte mycket el. Det som framförallt drar el är spisar, kyl/frys (nej, jag tänker INTE slå av mina frysar 2h om dygnet, det vore förödande för maten och kompressorn), torktumlare, tvättmaskiner, diskmaskiner, varmvattenberedare, dammsugare samt uppvärmning.

En annan aspekt av det hela är att trots att jag inte är ultraliberal så kommer jag aldrig att gå med på att staten detaljpetar i min vardag. Det är inte förenligt med en demokrati.

Ransonering är sällan en bra åtgärd eftersom det skapar mer problem än det löser (förbudstiden i USA, matransonering under krig etc).

Svaerige är inte en isolerad ö utan ihopbyggd med resten av Norden och allt mer med resten av Europa, elen flyter fritt i ledningarna över gränserna så länge de inte tas ur drift. En ransonering i Sverige av svenska företag och boende här påverkar enbart Sverige negativt, det är fel väg att gå.

Svenska reaktorer är, och har alltid varit, av en annan grundkonstruktion än den i Tjernobyl, och den som kan sin reaktorfysik inser att Tjernobylolyckan inte kan inträffa här.
Ändå så har vi haft två seriösa incidenter i Sverige, som väldigt få känner till idag;
Ågesta 1968 och på morgonen den 1:a maj 1969, båda med radioaktivt vatten utsläppt i två närliggande sjöar. Vid det senare tillfället var det bara Guds försyn som såg till att det inte blev en härdsmälta tio kilometer från Gamla Stan i Stockholm.

Men svensk kärnkraftsteknik har blivit bättre se'n dess.

PS. Måste ge Marviken på Vikbolandet cred i denna tråd, världens enda oljedrivna kärnkraftverk.

Fast en väldigt liten del av den privata elen förbrukas av lampor idag (om man varit smart och bytt till LED). Många av våra elektronikprylar drar dessutom inte mycket el. Det som framförallt drar el är spisar, kyl/frys (nej, jag tänker INTE slå av mina frysar 2h om dygnet, det vore förödande för maten och kompressorn), torktumlare, tvättmaskiner, diskmaskiner, varmvattenberedare, dammsugare samt uppvärmning.

En annan aspekt av det hela är att trots att jag inte är ultraliberal så kommer jag aldrig att gå med på att staten detaljpetar i min vardag. Det är inte förenligt med en demokrati.

Ransonering är sällan en bra åtgärd eftersom det skapar mer problem än det löser (förbudstiden i USA, matransonering under krig etc).

Ransonering är inte rätt väg. Vill man styra så inför man ekonomiska incitament, exempelvis höjd skatt på el för privatpersoner eller företag. Det sistnämnda måste man vara mycket försiktig med eftersom det tar bort konkurrenskraft. Billig el är något svenska företag har som fördel.

Eftersom jag köper 35.000 kwh om året till bostaden så skulle det inte vara jätteroligt med en skattehöjning - men det finns helt klart vissa fördelar med att skapa större incitament för att konsumera mindre.

Ransonering är inte rätt väg. Vill man styra så inför man ekonomiska incitament, exempelvis höjd skatt på el för privatpersoner eller företag. Det sistnämnda måste man vara mycket försiktig med eftersom det tar bort konkurrenskraft. Billig el är något svenska företag har som fördel.

Eftersom jag köper 35.000 kwh om året till bostaden så skulle det inte vara jätteroligt med en skattehöjning - men det finns helt klart vissa fördelar med att skapa större incitament för att konsumera mindre.

Fast det finns också en smärtgräns för hur mycket man kan sänka sin elförbrukning och ändå kunna bo i det här landet på vintern. Jag har inte råd att slösa med el så jag har LED-lampor, tänker på hur jag tvättar och duschar osv. Jag tror faktiskt inte jag skulle kunna sänka min förbrukning så mycket mer utan att byta ut alla elvaror och bygga om en stor del av huset, vilket jag verkligen inte har råd med. Jag kan tillägga att jag förbrukar ca 12 000 kWh per år.

Varför är det bättre att spilla bort vatten? Hur påverkar befintlig vattenkraft miljön mer än en vindpark? Mig veterligen dödas inte t ex örnar av en vattenkraftstation medan det finns bevis att de dödas av vindkraften. Vindkraft är definitivt inte så miljövänligt som många påstår utan direkt förödande för såväl flora som fauna!

För den som är intresserad finns det gott om rapporter att ta del av via bl a SOF.

Förklara för mig varför man måste "spilla" bort vatten
Vattnet är en begränsad resurs ( är magasinet tomt så blir det ingen mer el) men vinden blåser oavsett om vi tar tillvara på den eller inte.
Samma med solkraft, den finns där oavsett om den används eller inte.

Är det då inte bättre att reglera med det som de inte finns "oändligt av"
De dagar det inte blåser kan man använda vattenkraften.

Vindkraftverket påverkar inte något i närområdet i den bemärkelsen att den tar ca 100kvm i anspråk på marken
Vattenkraften tar lite mer mark i anspråk som inte kan användas till något.

Och dessutom så tror jag att ett vattenverk har en hel del fiskliv på sitt samvete, både direkt och indirekt
(genom att de inte kan vandra för att leka)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4794052 de säger att 2 fåglar per vindkraftverk och år dödas
http://www.naturvardsverket.se/Milj...ige/Forskning/Vindval/Faglar-och-fladdermoss/ här skriver dem att ca 10 djur dödas per år
http://www.vindkraftsportalen.se/myter-om-vindkraft/vindkraftverk-dodar-faglar/

Förklara för mig varför man måste "spilla" bort vatten
Vattnet är en begränsad resurs ( är magasinet tomt så blir det ingen mer el) men vinden blåser oavsett om vi tar tillvara på den eller inte.
Samma med solkraft, den finns där oavsett om den används eller inte.

Är det då inte bättre att reglera med det som de inte finns "oändligt av"
De dagar det inte blåser kan man använda vattenkraften.

Vindkraftverket påverkar inte något i närområdet i den bemärkelsen att den tar ca 100kvm i anspråk på marken
Vattenkraften tar lite mer mark i anspråk som inte kan användas till något.

Och dessutom så tror jag att ett vattenverk har en hel del fiskliv på sitt samvete, både direkt och indirekt
(genom att de inte kan vandra för att leka)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4794052 de säger att 2 fåglar per vindkraftverk och år dödas
http://www.naturvardsverket.se/Milj...ige/Forskning/Vindval/Faglar-och-fladdermoss/ här skriver dem att ca 10 djur dödas per år
http://www.vindkraftsportalen.se/myter-om-vindkraft/vindkraftverk-dodar-faglar/

I Sverige är det inte någon brist på vatten plus att vatten är inte en ändlig resurs (det kanske inte alltid finns där vi vill ha det dock).

Däremot fungerar inte vindkraften om det blåser för mycket eller för lite. Vi har heller inte tillräckligt med soltimmar på vinterhalvåret (speciellt uppe i norr) när vi verkligen har behov av mer el. Närmiljöpåverkan av vindkraft har vi för lite koll på ännu, de flesta studier är gjorda på vindkraft som är på öppen mark och/eller hav. Det har visat sig att ljudet beter sig på ett helt annat sätt när vidkraftverken står på ett berg ute i skogen.

Jag tror solceller kan vara ett bra komplement för privat bruk men idag är det inte en realistisk teknik för industrin.

Senast ändrad:

Kul att man inte kan fundera i andra banor än att man måste göra det sämre.

Om du läser på lite om din frys så inser du att den säkert är avstängd en ganska betydande del av dagen redan idag.

Varför kan man inte med opartiska ögon se på sina saker.
Tex om man har en frånluftstumlare som skickar värmen ut ur huset istället välja en som behåller värmen i huset.
Tvätten blir torr och mindre energi förbrukas utan avkall på kvalitet eller komfort.
Eller en varmvattenberedare som värms med värmepump istället för direktverkande el och gärna en solpanel på sommaren.

Fast det finns också en smärtgräns för hur mycket man kan sänka sin elförbrukning och ändå kunna bo i det här landet på vintern. Jag har inte råd att slösa med el så jag har LED-lampor, tänker på hur jag tvättar och duschar osv. Jag tror faktiskt inte jag skulle kunna sänka min förbrukning så mycket mer utan att byta ut alla elvaror och bygga om en stor del av huset, vilket jag verkligen inte har råd med. Jag kan tillägga att jag förbrukar ca 12 000 kWh per år.

Och jag kan garantera dig att det finns åtgärder som på sikt hade dragit ner dina kostnader och sparat ännu mer energi energi.. utan att ändra din standard alls.
Många som säger att de inte har råd har oftast inte räknat på det i ett längre perspektiv

Kul att man inte kan fundera i andra banor än att man måste göra det sämre.

Om du läser på lite om din frys så inser du att den säkert är avstängd en ganska betydande del av dagen redan idag.

Varför kan man inte med opartiska ögon se på sina saker.
Tex om man har en frånluftstumlare som skickar värmen ut ur huset istället välja en som behåller värmen i huset.
Tvätten blir torr och mindre energi förbrukas utan avkall på kvalitet eller komfort.
Eller en varmvattenberedare som värms med värmepump istället för direktverkande el och gärna en solpanel på sommaren.

Kul att man inte ser fördelen med att faktiskt förbättra och effektivisera den traditionella teknik som finns (kärnkraft och vattenkraft). Jag skulle heller inte säga att du är direkt opartisk i dina inlägg.

Det kostar energi och råmaterial att tillverka torktumlaren som sedan har en begränsad livslängd. Solpaneler är som sagt ett mindre komplement för privatpersoner men fortfarande väldigt dyrt och för kort livslängd sett till kostnaden (plus att de kräver också energi och råvara för att produceras).

När man pratar om miljövänlighet måste man se till hela produktens påverkan, inte bara den den har när den används. Livscykelanalys helt enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka