the_connemara
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej varför det? Även om det tagit tid så drar dagens bilar mycket mindre bränsle än förr. Finns ingenting som tyder på att den utvecklingen inte fortsätter. Ändrar vi dessutom beskattningen på entanol så går det att köra billigt och miljövändligt.
Sen är det visserligen avstånd i norrland, men det är inte där man pendlar längst.
Varför skulle vindkraften stoppas?....
Det finns heller inget ekonomiskt incitament att stoppa en vindkraftspark vid överproduktion, istället tvingas vattenkraftsproducenter att spilla bort överproduktionen, alternativit får Sverige betala för att bli av med kraften på export medan vindkraften får sitt garanterade pris högt över elmarknadspriset och vem betalar? Jo, vi skattebetalare.
Varför är det bättre att spilla bort vatten? Hur påverkar befintlig vattenkraft miljön mer än en vindpark? Mig veterligen dödas inte t ex örnar av en vattenkraftstation medan det finns bevis att de dödas av vindkraften. Vindkraft är definitivt inte så miljövänligt som många påstår utan direkt förödande för såväl flora som fauna!Varför skulle vindkraften stoppas?
Nog för att det är lätt att stoppa den men det är ganska olämpligt att stoppa den energi som påverkar miljön minst.
Varför skulle vindkraften stoppas?
Nog för att det är lätt att stoppa den men det är ganska olämpligt att stoppa den energi som påverkar miljön minst.
Jag är för sådan ransonering. Hade partiet i fråga haft bra tänk i övrigt hade det varit en kandidat för mig. Sen beror det också på hurdan ransoneringen blir. Man vill ju fortfarande kunna ladda telefonen och ha lampan tänd i rummet man befinner sig i men många har ju både nattlampa, myslampa, flera datorer som ibland är igång utan att användas osv.Fast problemet blir då att det inte är lönsamt att ha industri i Sverige, den flyttar utanlands och då blir vi av med de jobben och även exportintäkter för de produkterna.
Jag misstänker också att ingen kommer att gå med på ransonering av privatel. Det parti som framför det begår politiskt självmord.
Allt hänger ihop för mycket
Jag är för sådan ransonering. Hade partiet i fråga haft bra tänk i övrigt hade det varit en kandidat för mig. Sen beror det också på hurdan ransoneringen blir. Man vill ju fortfarande kunna ladda telefonen och ha lampan tänd i rummet man befinner sig i men många har ju både nattlampa, myslampa, flera datorer som ibland är igång utan att användas osv.
Svaerige är inte en isolerad ö utan ihopbyggd med resten av Norden och allt mer med resten av Europa, elen flyter fritt i ledningarna över gränserna så länge de inte tas ur drift. En ransonering i Sverige av svenska företag och boende här påverkar enbart Sverige negativt, det är fel väg att gå.Jag är för sådan ransonering. Hade partiet i fråga haft bra tänk i övrigt hade det varit en kandidat för mig. Sen beror det också på hurdan ransoneringen blir. Man vill ju fortfarande kunna ladda telefonen och ha lampan tänd i rummet man befinner sig i men många har ju både nattlampa, myslampa, flera datorer som ibland är igång utan att användas osv.
Och gav dem mat i form av Falu korv.Falu gruva finansierade stormaktstidens krig tex.
Och gav dem mat i form av Falu korv.
Ändå så har vi haft två seriösa incidenter i Sverige, som väldigt få känner till idag;Svenska reaktorer är, och har alltid varit, av en annan grundkonstruktion än den i Tjernobyl, och den som kan sin reaktorfysik inser att Tjernobylolyckan inte kan inträffa här.
Fast en väldigt liten del av den privata elen förbrukas av lampor idag (om man varit smart och bytt till LED). Många av våra elektronikprylar drar dessutom inte mycket el. Det som framförallt drar el är spisar, kyl/frys (nej, jag tänker INTE slå av mina frysar 2h om dygnet, det vore förödande för maten och kompressorn), torktumlare, tvättmaskiner, diskmaskiner, varmvattenberedare, dammsugare samt uppvärmning.
En annan aspekt av det hela är att trots att jag inte är ultraliberal så kommer jag aldrig att gå med på att staten detaljpetar i min vardag. Det är inte förenligt med en demokrati.
Ransonering är sällan en bra åtgärd eftersom det skapar mer problem än det löser (förbudstiden i USA, matransonering under krig etc).
Ransonering är inte rätt väg. Vill man styra så inför man ekonomiska incitament, exempelvis höjd skatt på el för privatpersoner eller företag. Det sistnämnda måste man vara mycket försiktig med eftersom det tar bort konkurrenskraft. Billig el är något svenska företag har som fördel.
Eftersom jag köper 35.000 kwh om året till bostaden så skulle det inte vara jätteroligt med en skattehöjning - men det finns helt klart vissa fördelar med att skapa större incitament för att konsumera mindre.
Varför är det bättre att spilla bort vatten? Hur påverkar befintlig vattenkraft miljön mer än en vindpark? Mig veterligen dödas inte t ex örnar av en vattenkraftstation medan det finns bevis att de dödas av vindkraften. Vindkraft är definitivt inte så miljövänligt som många påstår utan direkt förödande för såväl flora som fauna!
För den som är intresserad finns det gott om rapporter att ta del av via bl a SOF.
Förklara för mig varför man måste "spilla" bort vatten
Förklara för mig varför man måste "spilla" bort vatten
Vattnet är en begränsad resurs ( är magasinet tomt så blir det ingen mer el) men vinden blåser oavsett om vi tar tillvara på den eller inte.
Samma med solkraft, den finns där oavsett om den används eller inte.
Är det då inte bättre att reglera med det som de inte finns "oändligt av"
De dagar det inte blåser kan man använda vattenkraften.
Vindkraftverket påverkar inte något i närområdet i den bemärkelsen att den tar ca 100kvm i anspråk på marken
Vattenkraften tar lite mer mark i anspråk som inte kan användas till något.
Och dessutom så tror jag att ett vattenverk har en hel del fiskliv på sitt samvete, både direkt och indirekt
(genom att de inte kan vandra för att leka)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4794052 de säger att 2 fåglar per vindkraftverk och år dödas
http://www.naturvardsverket.se/Milj...ige/Forskning/Vindval/Faglar-och-fladdermoss/ här skriver dem att ca 10 djur dödas per år
http://www.vindkraftsportalen.se/myter-om-vindkraft/vindkraftverk-dodar-faglar/
Fast en väldigt liten del av den privata elen förbrukas av lampor idag (om man varit smart och bytt till LED). Många av våra elektronikprylar drar dessutom inte mycket el. Det som framförallt drar el är spisar, kyl/frys (nej, jag tänker INTE slå av mina frysar 2h om dygnet, det vore förödande för maten och kompressorn), torktumlare, tvättmaskiner, diskmaskiner, varmvattenberedare, dammsugare samt uppvärmning.
En annan aspekt av det hela är att trots att jag inte är ultraliberal så kommer jag aldrig att gå med på att staten detaljpetar i min vardag. Det är inte förenligt med en demokrati.
Ransonering är sällan en bra åtgärd eftersom det skapar mer problem än det löser (förbudstiden i USA, matransonering under krig etc).
Fast det finns också en smärtgräns för hur mycket man kan sänka sin elförbrukning och ändå kunna bo i det här landet på vintern. Jag har inte råd att slösa med el så jag har LED-lampor, tänker på hur jag tvättar och duschar osv. Jag tror faktiskt inte jag skulle kunna sänka min förbrukning så mycket mer utan att byta ut alla elvaror och bygga om en stor del av huset, vilket jag verkligen inte har råd med. Jag kan tillägga att jag förbrukar ca 12 000 kWh per år.
För att om magasinet är fullt, så måste man tappa det på vatten, går liksom inte att fylla det mer än fullt.
Kul att man inte kan fundera i andra banor än att man måste göra det sämre.
Om du läser på lite om din frys så inser du att den säkert är avstängd en ganska betydande del av dagen redan idag.
Varför kan man inte med opartiska ögon se på sina saker.
Tex om man har en frånluftstumlare som skickar värmen ut ur huset istället välja en som behåller värmen i huset.
Tvätten blir torr och mindre energi förbrukas utan avkall på kvalitet eller komfort.
Eller en varmvattenberedare som värms med värmepump istället för direktverkande el och gärna en solpanel på sommaren.