Sv: Kolik

Minifom är samma sak som dimetikon som ger till människor med uppblåst mage. Finns som emulsion/oraladropparpå apoteket. Tror det är receptfritt. Dock osäker på doseringen. Men det vet nog TantEster ;)

På kursen jag var berättade djurvårdaren att man forslat en häst på färjan från Danmark till Helsingborg som då ansågs vara ena jäklar på kolikfall. Hästen var riktigt illa däran men färjeturen med ordentlig sjögång hade tydligen gjort sitt och när de kom från klev en lycklig häst ut och transporten var fullskiten.

Ja det beror ju på vilken sorts kolik de får, min fick ett anfall i söndags, det värsta hittills!!! Hovslagaren hade precis varit häroch slagit på en tappsko, hästen stod som vanligt snälltpå gången, bajsade... sen fick han gå ut i hagen igen. Gick två meter sen la han sig. Studerade honom i 5 min, jagade upp honom,,,, han gick 4 meter och sen la sig igen. Saken va klar...jag gick o gick...Släppte in han i boxen för att hämta Beviplex och dra upp i spruta, då låg han på bredsida när jag kom ut (ca 2 min senare). Sprutade och sen gick och gick igen, han bajsade ggr flera men hade fortfarande besvär, släppte han på ridbanan där han brallade lös och sen va det hela över. Misstänker att det va gaskolik denna gång.

Då ska jag skriva upp minifom till inköpslistan nästa gång jag ska till apoteket. tack TantEster och _jezzie_ för all info!

Min förra sköthäst led av kolik eftersom han var krubbitare, vi var ute och gick med honom, provade medicin, osvosv, han fick tyvärr avlivas. Menjag tycker att alternativ 2 är bättre till enbörjan, och hjälper inte det får man gå vidare och börja medicinera osv.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 772
Senast: morgaine
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur