Remix

Trådstartare
Jag har fått massor med olika "lärosätt" hur jag ska behandla kolik, så nu skulle jag veta vilket som är rätt och hur ni gör?

1. Ge hästen parafinolja och släppa den i ridhuset så den får springa av sig/rulla.
Då är min fråga hur mycket parafinolja ska man ge hästen?

2. Gå med hästen tills den bajsar och massera magen, kalla på vetrinär, ta temp och bara ge den vatten.
Vilket är rätt eller är båda rätt?
Tacksam för svar :)

Sv: Kolik

Jag röstar för tvåan. Har hästen redan kolik är det så mycket paraffinolja den behöver så det ska ges av veterinär. Kolik är ett allvarligt tillstånd där man inte ska avvakta med att tillkalla vet. Massera magen tycker jag låter meningslöst eftersom det brukar sitta i tarmen.

Men gå med hästen, pulsa den för att kunna mäta graden av smärta, temp absolut och ta bort allt foder är vad jag gör. Och givetvis tillkallar veterinär om jag märker att det inte hjälper med några korta promenader.

Så här har jag gjort.

1. Ut med hästen och longera/gå med hästen. Stannar med jämna mellanrum fr att kolla läget. Trötta INTE ut hästen!!
2. Lyssna efter tarmljud
3. Ge olja
4. Tempa
5. Ring veterinär om ingen förändring sker. Eller hästen har feber

Veterinären har på plats gjort detta:
- Gett olja
- Gett kramplösande
- Tagit avföringsprov (kontrollera om det är sandkolik)

-Hästen skall ej rulla. Därför hade jag ej släppt den lös i ridhuset.
-Du kan ge hur mycket olja som helst. Och det måste ej vara paraffinolja.
-Har hästen förstoppning ska man INTE ge den något att äta eller dricka utan veterinärs inrådan.

Viktigt är att låta hästen pausa när man går med den. Att trötta ut hästen kan göra mer skada än nytta.

Detta har jag gjort vid de 2 kolikanfall som jag haft med häst. Alla gör vi säkert olika.

Det som MaRomer skriver att inte trötta ut hästen är jätteviktigt. När jag var på kurs med djurvårdare från Helsingborg underströk de särskilt att en häst som har kolik är ofta intorkad. Detta innebär en stor fara vad gäller exvis longering. Svettas hästen torkar den in ännu mer.

De gånger min häst fått kolik så har jag gjort såhär

Ut och gå, ca 15-20 min, vila en stund. Ut och gå. vila osv.
Tempa

När hästen har bajsat så har det akuta stadiet gått över FÖR OSS, inte säkert att det är lika för andra.
När min häst börjar intressera sig för mat igen så börjar han må bättre.

Ett säkert tecken på att något inte är som det ska på min häst, är att jag får hålla om hans huvud en lång stund. När han mår bra får jag hålla några sekunder, sen räcker det, men om han är sjuk får jag hålla läänge. Lär dig läsa av din häst, och tecken som kan visa på att den börjar må dåligt.

Sen, får du försöka klura ut varför din häst får kolik. Jag har insett att någonstans i ekvationen fri tillgång på hö och vatten och lösdrift gör att min häst INTE får kolik.
Under alla år han stått på stall så har koliken kommit som ett brev på posten runt feb-mars. Knepigt.

Ge aldrig en kolikhäst olja, vatten etc förens du vet varför hästen har kolik!! Innan man tillför hästen vatten eller olja så ska man kolla så att hästen inte har någon magsäcksöverfyllnad (dvs stopp i systemet). Olja eller vatten kommer i det fall hästen har magsäcksöverfyllnad inte att hjälpa den på något sätt utan tvärtom.

Jag gör såhär:

1. Kolla temp, slemhinnor, puls, andningsfrekvens samt tarmljud
Om hästen har hög temp, fula slh, mycket hög puls/af och/eller mycket dåliga tarmljud så ringer jag vet. på en gång!

2. Om läget verkar hanterbart så lägger jag ev. på ett täcke (beronde på årstid) och promenerar hästen i ca 10 - 15 minuter åt gången.

3. Har hästen inte blivit bättre inom någon timme så kontaktar jag veterinär

Det där är inte helt rätt. Hästen kan få rulla sig, om den kan göra det utan att göra sig illa. Den kan faktiskt få skaer att släppa om den rullar sig. Det fick jag lära mig på djursjukvårdarutbildningen. ;)

Det är faktiskt vad jag hört också. Däremot ska de inte ligga efter den info jag fått. Rulla sig men upp.

Det gäller ju att kunna avgöra om den rullar sig för mycket !
Ett annat tips om man har en kolikhäst är att försöka lasta den.
Dom flesta hästar brukar bajsa då OM dom inte är allt för förstoppade
Kolla även om det finns sand i Bajset genom att ta någta bollar i en plastpåse med ljummet vatten om det då finns sand i så sjunker det till botten efter ett tag . Vanligt nu på Hösten

Hej från Hambo

Ge aldrig en kolikhäst olja,

Jag funderar över det där.

När kaninen hade förstoppning och var RIKTIGT dålig, så ordinerade veterinären olja för att få igång magen igen. Jag tycker kaniner och hästar har lite liknande magar så jag tycker det borde fungera på hästar också.

Jag skulle aldrig jämföra en hästmage med en kaninmage, lite som äpplen och päron.

Visst är det bra att ge parafinolja om hästen har förstoppning MEN du kan inte veta om det rör sig om en förstoppning förens en veterinär har varit ute och, genom en rektalisering, konstaterat förstoppning. Innan man vet varför hästen har kolik ska man varken ge vatten eller olja!

Okej tack :)
Så man ska alltså ta temp, puls, ringa vetrinär och gå med hästen? Även lägga på ett täcke? :)

Jag har fått lära mig att man ska gå med hästen en stund kanske 15 min, sen pausa och försöka få den dricka melassvatten, sen gå igen osvosv.
Om det inte släpper efter ett tag så släpper man den i t.ex ridhuset och se till så att den springer, gärna att den bockar då de ofta brukar släppa lite(beroende på vad det är för ngn kolik såklart). Men viktigt att bara göra detta en gång och att inte trötta ut hästen då man inte kan söva hästen om det skulle bli nödvändigt med operation.
Men det är bara vad jag har lärt mej ;)

Jag skulle aldrig jämföra en hästmage med en kaninmage, lite som äpplen och päron.

Visst är det bra att ge parafinolja om hästen har förstoppning MEN du kan inte veta om det rör sig om en förstoppning förens en veterinär har varit ute och, genom en rektalisering, konstaterat förstoppning. Innan man vet varför hästen har kolik ska man varken ge vatten eller olja!

Jag tänkte på de likheterna att de inte kan kräkas upp maten. Blir det stopp så blir det stopp.

Om hästen drabbas aw kolik ska man åtminstone se till att ta bort all mat i dess närhet; inte äta förrän anfallet släppt ordentligt.

Man bör också kolla
- kurrar det i magen? (lägg örat mot flanken och lyssna) Har den bajsat
- pulsen (träna på att känna den på en frisk häst, det kan wara lite knepigt innan man hittar rätt. Man brukar känna på ganaschen; leta på insidan aw underkäkesgrenen).
- andningen - räkna antalet andetag per minut
- slemhinnorna - lyft läppen och kika; rött, witt, blåaktigt? Kolla på frisk häst så du får en referens. Man kan också kolla den kapillära återfyllnadstiden - tryck hårt med pekfingret mot den rosa slemhinnan, ta bort fingret (nu är det witt där du tryckt) och räkna sedan sekunderna tills märket inte syns igen.

Inget kurr i magen, hög puls, snabb andning och lång kapillär återfyllnadstid är dåliga tecken och då bör man kontakta weterinär snarast. Likaså om hästen wisar andra tecken på att wara ordentligt smärtpåwerkad, te slänger sig och rullar, swettas mm. Det är bättre att kontakta weterinären direkt, då får man bra råd och weterinären wet att det kan bli aktuellt med en sjukresa åt ditt håll lite senare.

Om anfallet är lindrig (wilket de allra flesta är) ska man knata runt med hästen tills den mår bra igen och gärna släpper sig eller bajsar. Ge den sedan bara en liten tuss uppblött hö samt watten och titta till den flera gånger de kommande timmarna.

Att hälla i paraffinolja eller watten är inte nån bra idé, dels kan det wara så illa att hästen har ett stopp i tarmarna som gör att den inte kan tömma magsäcken - och eftersom den inte kan kräkas kommer magsäcken att bli större o större. Här får man riktigt akuta symptom och weterinären kan tömma magsäcken med sin sond. Men det är dumt att hälla ner aldrig så lite etra.

Dessutom ska det till flera liter paraffinolja och watten för att få någon effekt, och sådana wolymer måste slangas ner.

Kaniner har ganska likt tarmsystem som hästar, men de drabbas ofta aw trumsjuka (kraftig gas och skumbildning i magsäcken) och då kan olja bryta processen. Minifom är dock bättre!

Minifom är ett läkemedel som främst anwänds wid spädbarnskolik. Det bryter helt enkelt ner skum och bubblor som bildas wid gasansamlingar i magsäcken. Eller i kons wåm... Fast till kor behöws det så mkt att mna brukar testa matolja eller Yes istället. Ej att rekommendera till barn alltså, och hela skum-grejen gäller för kaniner och kor, inte hästar!!

Skriw upp alla normalwärden också, sånt glömmer man lätt i en stressad situation. Och man bör förstås äwen tempa hästen, glömde nog det.

Om koliken inte släpper på någon timme bör man kontakta wet äwen om symptomen är låggradiga. Förstoppningskolik, sandkolik m fl ger sälla så dramatiska symptom.

Att lasta hästen eller jaga runt i ridhuset så den bockar eller longerar fungerar ju faktiskt ofta bra, men så länge man inte wet orsaken ska man ändå wara försiktig med sådant. Det kan gå riktigt illa. Hästen få ligga ner och wila, man behöwer inte dra upp den hela tiden. Rullar den hej wilt ska man alltid ringa en weterinär och försöka hålla hästen på benen och röra på den.

Jag war en gång ute hos en häst med riktigt kraftiga koliksymptom, den låg swettig och flåsande mot en wägg och stirrade framför sig. Elände, tänkte jag, ska wi kunna rädda denna. I samma sekund brann det aw ett skott i närheten - det war i älgjaktstider. Hästen for upp och fes så att det smattrade. Sen började den äta hö igen... Hade det warit tarmwred el liknande hade det förstås inte hjälpt, men lite festligt war det ju!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 772
Senast: morgaine
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka