Köldkramp i tassen?

B

beda

Får era hundar kramp i tassarna på vintern? Hur reagerar de då?
Boris får det ibland, om han står stilla en stund, men det brukar räcka med att han hoppar på tre ben några steg så går det bort.

Häromdagen hade vi -17 grader, och var ute en stund. Jag hämtade ved, mockade stallet mm och Boris lufsade runt bakom mig hela tiden. Vi kanske var ute en timme, men då även inne i stallet där det är plusgrader.
Sedan gick vi och hämtade posten, och jag sade åt Boris att gå in på sidan eftersom det kom en bil. Han (klantig som han är) backade rakt under postlådan och slog i skallen litegrann, "bonk" lät det.

Sedan ger han ifrån sig ett avgrundsvrål :eek: , han rent av SKRIKER! Jag ser att han hoppar på tre ben, och håller upp vänster framtass. Han fortsätter skrika jättelänge (det kändes i alla fall länge...) och jag börjar bli orolig. Det såg precis ut som om benet var av!
Kände mig ganska hjälplös där ute, det är ju inte bara att slänga upp honom på axeln precis... Som tur var kom just grannen hem, och kom springande för att se vad som hänt. Boris skrek fortfarande, och tryckte sig mot mig som om han ville upp i knät.
Grannen tyckte att jag skulle prova gå en bit för att se om han började stödja på benet, så jag gick iväg. Boris följde med, hoppandes på tre ben. Efter kanske 20 meter började han så smått att gå på det, för att tillslut gå som vanligt.
Väl inne i värmen somnade han och sov hela eftermiddagen, helt utslagen. (vilket är ovanligt en sådan passiv dag)

Jag är som ett frågetecken ännu - vad hände?
Kan det ha varit vanlig tasskramp eller var det något annat?
Jag har undersökt honom noga och hittar ingenting. :confused:
Kan tillägga att han är världshistoriens smärtkänsligaste hund... piper för minsta lilla. (vaccinationssprutan är en plåga, han skriker som en stucken gris :eek: ) Men det här slog alla rekord, det var som om någon stuckit kniven i honom...

Teorier?

Sv: Köldkramp i tassen?

Kan förresten tillägga att Boris är en stor blandras på ca 57 kilo. Han är röntgad HD A och AD ua.
Jag är orolig för att det kan ha varit något kroppsligt, något med lederna eller så. Genom att han är så stor och samtidigt aktiv (motioneras ganska mycket) är påfrestningen säkert stor på hans kropp. Men pga mentaliteten behöver han aktiveras, både fysiskt och psykiskt för att må bra.
Kanske låter töntigt att oroa sig för en sådan här liten grej, men är man hönsmatte så är man... ;)

Svårt att svara på eftersom att du inte ens kan det själv och du var där! :D

Men visst kan de få köldkrampäven i framtassarna. Ta och värm tassen mellan händerna ett litet tag om det behövs.

Fleecesockar skyddar mot köldkramp (och snöklumpar under tassarna), men är så pass tunna att hundarna fortfarande får grepp i snön med klorna!

Småtaxarna får fort ont i småfossingarna. Då lägger de sig upp och ned med alla fyra i luften, så då är det bara att börja bära. Är det kallare än 25 minus så måste någon följa med och bära för jag orkar inte båda.

En Nyårsafton hade vi -38 och då fick jag bära dem till ett träd och så gjorde de sina behov och så bar jag in dem igen. Fick upprepa proceduren flera gånger i timmen + att jag skulle laga mat åt 16 pers. Ingen rolig kväll vill jag minnas. :crazy:

Taxarna har ju dålig cirkulation i småbenen. De är inte så lätta att sätta dropp på heller. Det kan min veterinär intyga! :angel:

Ja jag vet :o ... Synd att de inte kan prata ;) .

Har funderat på sockar. Men samtidigt är han ju inte känslig annars. Vi är ute mycket på vintern, och det enda jag gör är att lägga på honom täcke om det är extremt kallt, annars fryser han sällan så länge han rör på sig.
Men det kan ju bero på att vädret har slagit om och blivit tvärkallt över en natt. Att han helt enkelt inte är van.
Men OM det var vanlig köldkramp så har jag nog världens fjantigaste hund. :D

Ja det får hon. Hon slutar stödja på den utsatta tassen och kommer till mig.. Jag tar upp henne och värmer tassen med händerna.
Försöker att alltid gå snabbt med henne för att förhindra, men det ska ju stannas, luktas och kissas. Har hört (läst) från kanske inte världens mest pålitliga källor att allt möjligt hemskt kommer av köldkramp. Har försökt hitta mer information, men det är tunnt med det. Så jag tar det säkra före det osäkra och är väldigt försiktig när det gäller hennes tassar.
Funderar även på ett par "skor".

Man kan ju ta med ett par sockor och sätta på om det råkar vara en "sån där" dag. Jag har aldrig täcke på mina hundar, det är om tassarna de fryser. Så sockor bak om det är jättekallt. Sisådär över -25 eller nått sånt =)

Jotack

vi har också råkat ut för det.
Jycken skrek också rakt ut, jag trodde att han hade skurit sig på något.
Efter den dagen har han blivit jättefjantig/känslig.
Är det kallare än -15 så vill han helst inte ut.
Innan dess så gick det rätt hyfsat att gå en sväng även i -30.

Att han blivit en äldre herre hjälper väl också till, han har blivit bekvämare.
Kanske man ska testa sockor?
Förut så blev han jätteglad när man kom med hans täcke. Numera slokar svansen när han ser det. Nu har han ju lärt sig att när matte tar fram den så är det kallt ute.

Ja herregud, jag tycker så synd om min lillskrutt nu (dvärgpinscher). Hon fryser fruktansvärt om tassarna (närmare -20 här nu). Hon skuttar omkring på 3 ben, sätter sig på rumpan med framtassarna i vädret och ibland lägger hon sig på rygg med alla 4 tassarna upp i vädret. Så nu blir det många och korta promenader, bara ut på gården och kissa, sen in igen. Sen efter ett tag ut på gården och bajsa, och så in igen.
Ska förbi på djuaffären och höra om dom har sockar till en hund i hennes storlek, annars får jag se till att fixa det själv på nåt vis.

Någon som har några tips på hemmagjorda sockar?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar