Köldgräns

Sv: Köldgräns

Mount Never Rest skrev:
Det upptäckte jag igår! Det var -15 och jag hade OFODRADE MH skor (Fy vad jag frös på backen), men eftersom jag rider i läderklädda stirrups (stigbyglar) så var det inte ett dugg kallt:idea:
Så prova vira in dom i läder:angel:

Vira in dom i läder?! Ja, kanske! :)

Norrland

majblomma skrev:
Yllesockar direkt mot huden(om du inte är superkänslig och tycker det kliar) gärna två el tre par.Förut hade jag alltid tunn bomullssock först innan tjocksockarna men bomull kyler ju.
Sen kan man också ha fårskinnssulor i skorna:idea:

Yllesockar ja, det är nog det säkraste kortet! :) Får ge mig ut och köpa imorgon.

Norrland

Jag brukar inte gå efter termometern så noga när det gäller jobbet med hästarna - jag känner ju när jag är ute hur det känns att jobba, andas osv. Har märkt att ner till -20 funderar jag inte ens på temperaturen. Men när det börjar närma sej -25 så brukar det inte bli mer än lugna barbackaturer (varmare barbacka) och vid -30 så har jag nog aldrig fått för mej att rida. ;) :D

Jag har ingen gräns. Känns det extra jobbigt så håller vi oss i ridhuset. En standard är att skritta på långtur på nyårsdagen, oavsett väder. Ett år var vi ute i över tre timmar i -25 grader. Håller man igång och har kläder både på sej själv och hästen kan man ju skritta hur kallt det än är. Man ska väl äkta sej för att trava och galoppera när det blir bortåt -15 grader kan jag tycka.

jag har ingen gräns, behöver jag rida om det är kallt gör jag det, sätter på mig mera kläder bara.

vi har haft hoppträning vid -20 och det gick alldeles utmärkt :D

Sjunker temperaturen under -20, -25 så tar vi det lugnt och skrittar barbacka eller något liknande. Men det skall nog bli väldans kallt om vi skall hoppa över ridningen! :D

Jag brukar dra mig för att rida om det är mer än -20...
Blåser det räcker det gott o väl med -15...

Har i princip ingen gräns. Brukar dock inte köra långa turer om det är under -25. Fryser för mkt om händer och tår då. Fast slädtur kan det bli iom att de inte är så långa.

Det är bara för min egen skull. Hästarna tar inte skada av kyla, de har långt ner till lungorna. Travet har en gräns på -25 och då är det ju topprestationer vi talar om.

Moej skrev:
När rider ni inte? Alltså, vad har ni för gräns?

Så kallt har det aldrig varit, jag bor i Stockholm så här blir det i o f s inte särskilt kallt. Uppåt -25 har det väl varit som värst, då har jag sett ut som en michelingubbe med dubbla långkalsonger, dubbla sockor, underställ+två fleecar+försvarets yllekappa, dubbla vantar och yllemössa.

När det ösregnar, och man måste rida ute, har jag ställt in någon gång. Hästen gick på sommarbete och skulle ha varit genomblöt, + att alla grejor blir så förstörda om man rider i regn.

red flera gånger i vintras när det var -16 grader vid ingången till stallet, ca 20 utomhus med andra ord. Ländtäcke och tjooooooocka vantar är ju ett måste ;)

Nedre gräns är väl 25 minus i alla fall. Kanske något mindre, -22 är inte trevligt...

ja har ingen gräns, rider hur kallt det än är . För här ja bor blir det oftast inte mer än 15- grader eller så.

Men är det kallt sätter ja på mej mycke kläder och rider lite lungnare så inte hästen anstränger sej när det är så kallt.:D

Har ingen gräns, har ridit ut när det var -27.

Men däremot rider jag inte ut när det är för mkt nederbörd eller för mkt blåst.

Är det -30 så blir det bara kortare skrittrundor.
Hästen knatar då på som vanligt å bryr sej inte om kylan,blåser det mycket däremot får hon stå för varken jag eller hon gillar blåst,vi skrämmer bara upp varandra ;)

-25kanske,brukar aldrig ställa in för attdet är kallt man får anpassa ridningen efter väder,fryser inte så lätt heller, det går inte att vara frysen om man bor norrut och har häst,då kan man ju ställa in hela vintern:smirk:

Moej skrev:
När rider ni inte? Alltså, vad har ni för gräns?
äh! enligt min mening finns det ingen gräns!! :) bara man är tillräckligt klädd är det okej hela året..;P

*knappen*
Kyla tycker inte jag är något bekymmer. De (fåtal) gånger jag varit på skidsemester, en gång i Idre och ett par gånger i Alperna, har det varit ner mot -35, och vi åkte glatt skidor i backarna hela dagarna.

Det som däremot tar knäcken på mig, det är Skåne-vintrarna. 0 till -2 grader, och ständigt FUKTIGT.Dimman, fukten, regnet i kombination med de kalla vindarna, DET är något som håller mig borta från paddockar och ridvägar. Det går inte att beskriva detta jävulska, för nån som inte varit här en vinter. Det är olidligt, går inte att klä sig mot heller, för fukten kryper in precis överallt.
Skulle mycket hellre rida omkring i -30 i Norrland än i -2-3, snålblåst och dimma här i skåne.

Det har aldrig hänt att jag inte ridit pga att det är för kallt, tror jag inte i alla fall:) Här är det inte ovanligt med -20 och över

Jag brukar leda hästen första och sista biten, då hinner inte fötterna börja frysa under ridturen. Och till på köpet får man upp värmen i hela kroppen!

Till trådskaparen: Jag har inte någon köldgräns, de få gånger det är under -20 så drar jag på mig massor med kläder, både overall och jacka brukar jag ha, och massa under. Men om det blåser mycket och e skitkallt, då tänker jag nog två gånger innan jag ger mig ut...:smirk:

ca -17 om det inte blåser kallt:p rider i långkallingar å ett par riktigt tjocka fleecbyxor. fryser aldrig;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?