Köldgräns

Sv: Köldgräns

spelar direkt ingen roll hur kallt det är men rider inte lika hårt om det går över -20, är helt ok om det går emot -25 och mer BARA DET INTE BLÅSER för då ger vi oss inte ut i onödan :crazy: då blir det förbaskat kallt

har varit ute och ridigt upp emot -30 minus för något år sedan

"lånar"

Jag har ingen köld gräns, däremot en regn/blåst/ruskgräns.

Jag tränar inte hårt när det är över -10, men skritta och jogga i trav och galopp går bra ända upp till - 25.

Det kallaste jag ridit i var - 32 grader.

är det kallare än 20 minus så rider jag inte, utan kanske promenerar eller liknande.. men sen så är det sällan under 10 minus här så =)

På våran ridksola har de en köldgräns -13 typ, då ställer de in lektionerna den dagen. Men då har vi inget isolerat ridhus heller.
Jag själv har ingen direkt köldgräns. Svider det i mina luftrör av kylan en dag, så gör det ju det i hästens med, och då är det lugna puckar. Mkt skrittarbete, lr en härlig skrittur i skogen. Bara man har mycket kläder på sig är det ingen större fara med kyla tycker jag. Hellre rida i - 30, än rida i snöblask, spöregn, lr blåst. Är det sånt väder, så finns det ett par ursäkter att kusen och jag får vila just den dagen:p

Min gräns går vid -22.Börjar det närma sig -20 blir det kortare svängar och mest skritt.Brrrrrr...

Kallare än - 20 - 25 grader = skritt. :)

Största problemet är djävulskt kalla tår - smärtar upp i låren att hoppa av! :eek: HUR håller man värmen i stigbyglarna?

Norrland

Kallaste jag har ridit i var -20... Och det är inget problem! Galopp blir lite kyligt, ögonen rinnger och ögonfransarna fryser ihop när man blinkar ;)

Jag brukar bara dra på mig långkalsonger, ridbyxor, chaps, massor med tröjor och vinterjacka, halsduk och mina fodrade läderhandkar :love:

Så länge inte hästen klagar! Dock om det blåser känns ju -20 som -30 eller mer, så då stannar jag nog hellre inne :smirk:

Om du ändå bara ska skritta... Rid barbacka? Det är ju dels stigbyglarna som gör tårna så kalla, så skippa dem eller skaffa sådana i trä! Annars kan du ju klä in stigbyglarna med något ludd eller fårskinn...

Och så brukar jag alltid vicka på tårna sista metrarna innan jag ska hoppa av, så de mjuknar ordentligt! :)

Jag har nog inte direkt någon gräns..
Beror lite på om jag känner att hästen "måste" få röra på sig eller inte.
Är nog ganska tålig för kyla, och det går ju att klä på sig ganska ordentligt.
Hatar däremot kombinationen blåst och regn, så jag rider hellre i -25 grader än det :)

Med de äldre hästarna rider vi alltid barbacka - oavsett gradtal gångart. :) Men likförbenat är det svinkallt om fötterna - även utan stigbyglar.
Unghästen rider vi inte barbacka - ens i skritt. Skulle kunna ta ända med förskräckelse!

Norrland

Det blir inte så kallt här att det hindrar mig från att rida.
Däremot ger jag mig inte ut när det är runt noll, ösregn och halv storm, vilket tyvärr är fallet alltför ofta.

Jag har tidigare aldrig stoppats av väder eller kyla...som kallast var det - 37 grader och jag såg ut som en "michelingubbe"...nå, detta ofog har resulterat i ledvärk och så har jag astma så jag måste nu ge mig vid ca - 20 grader...retfullt:mad:

Moej skrev:
När rider ni inte? Alltså, vad har ni för gräns?

Minusgrader + hård blåst, sätter gränsen för mig.
Det kan vara ganska kallt och stilla när jag rider, men börjar det dessutom blåsa, är det vinden som ställer till problem.
Men vid stilla väder, ca -5 grader.
Jag bor i ett fuktigt område, så det det känns mycket kallare än vad det egentligen är.
Jag flyttar gärna in i ridhus när det blir mörkt och snålblåsigt ute.
Klara och kalla dagar med sol och annat trevligt, rider vi gärna ut!

-20 när jag rider, men det brukade i bland krypa ner åt -25 när jag körde (jag har blivit fjantigare nu:o )

norrland65 skrev:
Kallare än - 20 - 25 grader = skritt. :)

Största problemet är djävulskt kalla tår - smärtar upp i låren att hoppa av! :eek: HUR håller man värmen i stigbyglarna?

Norrland
Det upptäckte jag igår! Det var -15 och jag hade OFODRADE MH skor (Fy vad jag frös på backen), men eftersom jag rider i läderklädda stirrups (stigbyglar) så var det inte ett dugg kallt:idea:
Så prova vira in dom i läder:angel:

Yllesockar direkt mot huden(om du inte är superkänslig och tycker det kliar) gärna två el tre par.Förut hade jag alltid tunn bomullssock först innan tjocksockarna men bomull kyler ju.
Sen kan man också ha fårskinnssulor i skorna:idea:

Jag har ingen köldgräns, skulle inte få rida mycket i jan-feb om jag hade ex. -20 som gräns:crazy: Blåser det storm överväger vi nog att stanna hemma, eller ta en kortare skrittur:p

Jag rider alltid för det blir aldrig mer än -15 på vintern och även det är sällan. Det brukar ligga runt -10. Desutom har vi två stora ridhus som jag oftast rider i.:banana:

Blir det under -15 så skrittar jag bara, tycker de är jobbigt att rida "ordentligt" men fyra lager kläder på sig.

Vid 30minus vägrar jag. För min egna skull, men annars rider jag. Kan jag vara ute och röra på mig kan min häst också det.

Bara att ta på sig och hästen nog med kläder. ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar