Köldgräns

Sv: Köldgräns

Tja, runt -20 grader. Vet att jag vid något tillfälle ridit vid -28 men då var det bara lugn skritt som gällde och vi red ca 30 minuter.
Ansträngning i riktig kyla är inte bra, varken för hästar eller människor.

när jag bodde hemma i Jämtland så brukade jag skritta barbacka ner tom -25. Här i Halland så är kylan ännu kallare pga av den fuktiga luften och är det -10 - -15 och blåsigt så skippar jag ridningen. Hua, fryser bara jag tänker tanken.

jag tror att runt -12 - 17 grader tar jag hellre en prom m hästen så min blodcirkulation funkar hyffsat. att sitta å frysa i skritt på hästryggen är inte min grej.. :)

typ -15 C eller nåt...tårar som rinner, röda lår, värkande fingrar och tår...brrr!:cool:

Jag är så imponerad av alla här. Folk rider när det är svin kallt, jätte mörkt ute, halt, blåser o.s.v....
Antar att jag är en lite chicken:angel:

Igår red jag och då var det 12 minus grader, och usch vad jag frös om figrar och tår trotts varma vantar och skor.
Nu är det 20 minus grader här, skulle ha ridit nu klockan 10 men vi har skjutit upp det lite för att se om det blir lite varmare under dagen. Det är ju inte bra för hästarna heller att jobba om det är alldeles för kallt....:confused:

Jag har ingen gräns, tror jag ahr ridit i -30 grader 3 ggr under 20 år så de blir liksom inte så kallt.
Dock skrittade vi bara i 30 minuter innan JAG höll på att frysa ihjäl och då vände jag.
Hästen såg dock nöjd och var pigg som f*n:)

Jag rider när de är mörkt.. förresten nu när snön är här är de ju aldrig mörkt.Rider dock även när inte snön ligger vit om marken=)
Blåst tja jag red för någon dag sedan då de var närmare 20 meter i sekunden, men de gick=)

Jag har ingen köldgräns när jag rider:smirk:
Jag red idag med min kompis och det var -22:bump: men bara man klär sig rätt så är det lugnt, Ett tips är att ta på värmande liniment innan man tar på vantarna och rider så håller händerna sig varma.;)

Idag är det -15 här så jag rider inte idag. Hade nog ridit om jag hade haft en varm overall,skidmask och ett varmt ländtäcke till hästen men det har jag inte, måste införskaffa sånt....

Igår var det -16 här och då red jag, lite kallt om tårna bara. Idag är det ca -20 och jag ger mig inte ut. Fick tina upp mina fingrar emellanåt när jag mockade trots handskar så det känns bara dumt att rida också.

Rider alltid i vilken temperatur som helst. Men är det så kallt att man håller på att förfrysa tror jag inte jag skulle rida.

det var minus 30 förra året lite, då skritta jag bara eftersom jag inte vill anstränga varken hästens eller mina lungor för mycket när det är kallt, men rider gör jag. Å andra sidan brukar det ju sällan passera -20 strecket här så jag får väl återkomma när det blir kallare än så här.

jag trotsar väder och vind, har ridit i nästintill snöstorm och hagel, spöregn osv. och ändå så står jag på ställen med ridhus. Men det är så tråkigt att rida i ridhus dag in och dag ut (säger hon som ridit i tridhus i snart 2 veckor.. men jag får inte rida ut så jag har inte så mycket val :()

Då jag själv tycker det är förjäkligt kallt;) men -15 kanske.. annars kanske jag löslongerar eller gör något annat från marken med hästen.

min gräns är lite varierande beroende på vad jag har tänkt göra är det 15- gör jag inte ett dressyrpass ute utan tar en lugn promenad i stället men vid 18 minus tar det emot att sticka ut på tur

-15 grader och snöstorm var det igår (pga blåsten så kändes det som -50 grader) då gällde långkalson, täckbyxor, flera par sockar, skoterkängor, tjock tröjor, fuskpolo, halsduk, handskar, täckjacka, reflexväst, hjälm och till sist slalomglasögonen:rofl: :rofl:
Bild082.jpg

Är det -15 rider jag inte, mellan -10 och -15 är det bara skritt som gäller. Fungerar bra, har inte varit så hemskt kallt i vinter. Har bara blivit någon extra vilodag men det gör ingen skada på konditionen. Ska tydligen bli kallt i helgen så får se hur det blir med ridningen då, men en dag ska det ridas iaf:p

Ang luftrören så är det sant att det inte är bra att rida när det är för kallt. Sen spelar det ingen roll hur mkt kläder man som ryttare har på sig, det hjälper inte för hästens luftrör..

Jag rider nästan alltid så länge det inte är på tok för kallt. har hört att hästens lungor kan ta skada om man anstränger den för mycket om det är kallare än -25, är inte säker på om detta stämmer. Nån annan kanske vet hur det ligger till???

Typ -30?
Vet inte vad jag har för köldgräns, är det -20 och blåser
massor så kanske jag inte far ut och rider men om det är
-28 och vindstilla, då rider jag ;)
Innan jul var jag ute och red i -28,9 grader och det gick
hur bra som helst :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?