Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast lösningen kan ju knappast vara att det vore bättre om vi avlivade alla människor som löpte minsta risk att hoppa framför ett tåg, för att skapa en bättre arbetsmiljö för räddningstjänsten.
Nej det har väl ingen sagt men din kommentar om att mäniskor kan välja att ta livet av sig blir absurd i skenet av alla de svårt sjuka människor som inte vill leva längre som tvingas till år efter år av ständig plåga.
 
Ett djur är inte en människa, surprise, surprise.

Det är jag VÄL medveten om - jag är inte helt dum i huvudet. Dock är det en levande varelse, precis som en människa. Det jag avskyr är när man använder uttrycket för att rättfärdiga att ta bort en frisk häst. "En död häst lider inte"... Nej, men det ger en inte automatisk rätt att ta bort den bara för att det känns mest praktiskt för en själv.
 
Det där är det värsta uttryck jag vet! En död människa lider inte heller, men inte avlivar man dem för det...
Har själv slagits med den tanken när min mamma hade så ont av sin cancer, stå, sitta eller ligga ner spelade ingen roll trots höga doser av morfin.
Alla tankar snurrade under det halvåret, tankarna var bla jag vill inte att mamma dör till kan hon inte få slippa att lida mer (här var döden enda alternativet) och det gemensamma med alla tankar var vilket stort ego jag var som kunde tänka dom tankarna.

Så ja döda människor lider lika lite som döda hästar.
Men tror vi har olika utgången på hur vi ser på det.
 
Det är jag VÄL medveten om - jag är inte helt dum i huvudet. Dock är det en levande varelse, precis som en människa. Det jag avskyr är när man använder uttrycket för att rättfärdiga att ta bort en frisk häst. "En död häst lider inte"... Nej, men det ger en inte automatisk rätt att ta bort den bara för att det känns mest praktiskt för en själv.
Bättre då att sälja billigt/ge bort så hästen blir vandringspokal eller sätts på slaktbil till Italien?
 
Nej det har väl ingen sagt men din kommentar om att mäniskor kan välja att ta livet av sig blir absurd i skenet av alla de svårt sjuka människor som inte vill leva längre som tvingas till år efter år av ständig plåga.
Jag vet inte att de är så många. Det är svårt att hålla liv i en människa som vill dö. Enligt de erfarenheter jag tagit del av från sjukvårdspersonal. Om det vore så enkelt att hindra skulle ju ingen lyckats, men det händer ju hela tiden att människor begår självmord. Det är ett större problem att vi inte lyckas förebygga och förhindra självmord i tillräcklig utsträckning, än att folk inte har tillräckligt lätt att ta livet av sig, skulle jag säga.

Det är ju ändå så att vi människor vet att vi kan dö och att det är möjligt att ta livet av sig, medan djur inte har den insikten. Det gör ju en enorm skillnad.
 
Nu ska vi vara tacksamma då att det för dagen finns få slakterier som tar emot häst, men vill samtidigt påpeka ang uttrycket frisk häst. Hur vet man det? Det står inte skrivet i pannan på dom, hästen kan se frisk ut vid visuell inspektion. Men den kan ha skador som triggas igång vid olika påfrestningar, det händer om än ytterst sällan. Att hästar inte är riktigt som andra, och kan bli rent ut sagt farliga för sin omgivning. Jag skulle inte klandra ägare som här väljer avlivning, jag skulle däremot klandra ägaren om man hellre ser till pengarna och säljer sina problem till ny ägare. Det är inte snällt mot hästen.
 
Nej det har väl ingen sagt men din kommentar om att mäniskor kan välja att ta livet av sig blir absurd i skenet av alla de svårt sjuka människor som inte vill leva längre som tvingas till år efter år av ständig plåga.
Hospicevården byggs ut i Sverige, inte så vanligt längre att folk hålls vid liv bara för att.
 
Jag vet inte att de är så många. Det är svårt att hålla liv i en människa som vill dö. Enligt de erfarenheter jag tagit del av från sjukvårdspersonal. Om det vore så enkelt att hindra skulle ju ingen lyckats, men det händer ju hela tiden att människor begår självmord. Det är ett större problem att vi inte lyckas förebygga och förhindra självmord i tillräcklig utsträckning, än att folk inte har tillräckligt lätt att ta livet av sig, skulle jag säga.

Det är ju ändå så att vi människor vet att vi kan dö och att det är möjligt att ta livet av sig, medan djur inte har den insikten. Det gör ju en enorm skillnad.

Hospicevården byggs ut i Sverige, inte så vanligt längre att folk hålls vid liv bara för att.

Fast vad har det här med ämnet att göra eller med mitt första svar till Mabuse?
Jag funderar ibland på att sluta skriva eftersom man helt plötsligt får stå till svars för att folk läser in saker man inte skriver och liknande. En sak är iallafall säker. Ni får ta den här diskussionen med någon annan och förslagsvis i ett annat forum.
 
Nu är det här en väldigt gammal tråd men kände att jag behövde fråga. Menar du att det är bättre att slakta fullt friska hästar än att försöka hitta ett nytt hem till dem?
För att den -kan- bli illa skött?
Har jag missförstått? Väldigt tråkig inställning till djur.

Om du säljer en häst, sen får du reda på efter 2 år att ägarna du sålde till har låst in den i en ladugård och där har den fått svälta ihjäl. Hur tänker du då?

"Jaja, jag slapp ju avliva den i alla fall"
"Den fick faktiskt leva 2 år till"

Eller skulle du möjligtvis börja fundera på om du verkligen vågar sälja fler hästar utan att veta vilket öde den kan gå till mötes?
 
Man kan ju göra researsch om man nu måste sälja sin häst, be om referenser från tränare eller annan. En fullt frisk "normal" häst utan speciella åkommor ska ha en väldig otur att hamna i ett hem där den blir vanvårdad. Handlar det dock om en häat med speciella behov såsom fång, KS eller annat som kräver kunniga ägare så behöver man forska lite i vem man säljer till, eller kolla åt andra hållet. Men för mig vore det otänkbart hur någon skulle vilja strunta i vart ens häst hamnar, jag skulle själv aldrig sälja en häst, de stannar hos mig livet ut. Sedan vet man aldrig vad som händer, man kan bli dödssjuk och tvingas sälja ändå, men den striden skulle jag ta om den kommer. En häst är för mig som en hund, det är en familjemedlem.

Och ang att köpa häst från slakterier. Oavsett vart och av vem man köper så bör man se till att det dels är lagligt, för en häst som ska slaktas och väl kommit till slakteriet får inte säljas i de flesta länder. Det kan finnas en hel del fuffens där.

Referenser återigen. Och ordentliga funderare. Hoppas inte jag ska köpa häst på ett tag, de är inte lätt alltså. Lik förbannat kan man inte vara utan :)
 
Och ang att köpa häst från slakterier. Oavsett vart och av vem man köper så bör man se till att det dels är lagligt, för en häst som ska slaktas och väl kommit till slakteriet får inte säljas i de flesta länder. Det kan finnas en hel del fuffens där.
Måste fråga en näraliggande sak som jag undrar över efter jag läste (den gamla) trådstarten.
Är det vanligt att slakterierna köper de levande djuren före slakt?
Jag trodde man behöll ägandet och bara köpte utförandet av slakten som en tjänst.
Och sedan säljer kött/slaktkropp (om man inte väljer att behålla själv)
Så de sällan äger några djur de kan sälja ens. Men kanske jag har fel om det?
 
Man kan ju göra researsch om man nu måste sälja sin häst, be om referenser från tränare eller annan. En fullt frisk "normal" häst utan speciella åkommor ska ha en väldig otur att hamna i ett hem där den blir vanvårdad. Handlar det dock om en häat med speciella behov såsom fång, KS eller annat som kräver kunniga ägare så behöver man forska lite i vem man säljer till, eller kolla åt andra hållet. Men för mig vore det otänkbart hur någon skulle vilja strunta i vart ens häst hamnar, jag skulle själv aldrig sälja en häst, de stannar hos mig livet ut. Sedan vet man aldrig vad som händer, man kan bli dödssjuk och tvingas sälja ändå, men den striden skulle jag ta om den kommer. En häst är för mig som en hund, det är en familjemedlem.

Och ang att köpa häst från slakterier. Oavsett vart och av vem man köper så bör man se till att det dels är lagligt, för en häst som ska slaktas och väl kommit till slakteriet får inte säljas i de flesta länder. Det kan finnas en hel del fuffens där.

Referenser återigen. Och ordentliga funderare. Hoppas inte jag ska köpa häst på ett tag, de är inte lätt alltså. Lik förbannat kan man inte vara utan :)

Referenser är ju färskvara, så det hjälper bara till en viss del. Alla som vanvårdade djur gör det inte från födseln, det kan vara en livshändelse som sätter igång det. All vanvård utförs heller inte av onda människor, många gör det pga sjukdom. En sjukdom kan dyka upp senare i livet.
 
Måste fråga en näraliggande sak som jag undrar över efter jag läste (den gamla) trådstarten.
Är det vanligt att slakterierna köper de levande djuren före slakt?
Jag trodde man behöll ägandet och bara köpte utförandet av slakten som en tjänst.
Och sedan säljer kött/slaktkropp (om man inte väljer att behålla själv)
Så de sällan äger några djur de kan sälja ens. Men kanske jag har fel om det?
Du kan välja slakt med återtag, dvs du får tillbaka kroppen, det vanliga är nog istället att du säljer djuret till slakteriet och får betalt efter slaktvikt och kvalité på köttet.
 
Du kan välja slakt med återtag, dvs du får tillbaka kroppen, det vanliga är nog istället att du säljer djuret till slakteriet och får betalt efter slaktvikt och kvalité på köttet.

Om det är så som i södra europa att slakterier köper hästae och har dem på box och göder dem är det nog vanligare att de köps än här om man lämnar in en häst för slakt, då köper man ju en tjänst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 015
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 855
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp