Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Referenser är ju färskvara, så det hjälper bara till en viss del. Alla som vanvårdade djur gör det inte från födseln, det kan vara en livshändelse som sätter igång det. All vanvård utförs heller inte av onda människor, många gör det pga sjukdom. En sjukdom kan dyka upp senare i livet.

Det är det absolut, men ska man tänka så långt i skräckscenarion så får man antingen ta den smällen fem år senare, "glömma och gå vidare" eller om man väljer att inte sälja alls, då har man gjort vad man kunnat. Klart det är fruktansvärt att det händer men man kan inte se framtiden :/
 
Du kan välja slakt med återtag, dvs du får tillbaka kroppen, det vanliga är nog istället att du säljer djuret till slakteriet och får betalt efter slaktvikt och kvalité på köttet.
När brukar själva ägaröverlåtelsen göras då om det sker före slakten? Vid lastning för transport, ankomst till anläggningen, direkt man avtalat att slakten ska göras...
 
Det är det absolut, men ska man tänka så långt i skräckscenarion så får man antingen ta den smällen fem år senare, "glömma och gå vidare" eller om man väljer att inte sälja alls, då har man gjort vad man kunnat. Klart det är fruktansvärt att det händer men man kan inte se framtiden :/

Oj. Ja, kan man rycka på axlarna åt en sån grej så har man troligen ett helt annat tänk än dom som gör allt för att hästen inte ska riskera lida.
 
Om du säljer en häst, sen får du reda på efter 2 år att ägarna du sålde till har låst in den i en ladugård och där har den fått svälta ihjäl. Hur tänker du då?

"Jaja, jag slapp ju avliva den i alla fall"
"Den fick faktiskt leva 2 år till"

Eller skulle du möjligtvis börja fundera på om du verkligen vågar sälja fler hästar utan att veta vilket öde den kan gå till mötes?

Då skulle jag må riktigt dåligt!
Precis som jag skulle ha mått dåligt om jag valt att avliva en fullt frisk häst för att jag trott att ingen annan människa är kapabel att ta hand om den lika bra som jag, eller bättre.
Det finns gott om goda hem. Bara för att en väljer att sälja en häst så betyder inte det att en behöver sälja till första bästa. En seriös köpare, referenser, ring tidigare stallägare eller liknande. Sälj till någon i närheten?
Det går givetvis inte att garantera att en häst inte kommer att bli misskött, men man kan göra sitt yttersta för att hitta ett bra hem där risken är minimal.
 
När brukar själva ägaröverlåtelsen göras då om det sker före slakten? Vid lastning för transport, ankomst till anläggningen, direkt man avtalat att slakten ska göras...
När du skriver på papperna, det är inget som man tar muntligt och nej, slakerierna i Sverige står inte och har några djur på boxar där de göds utan de slaktas eftersom de kommer in. I en del fall händer det att slaktdjur får stå en dag eller två beroende på belastning, de står ju inte kvar på transporterna tills det är dags utan de lastas av i väntan på slakt.
 
Då skulle jag må riktigt dåligt!
Precis som jag skulle ha mått dåligt om jag valt att avliva en fullt frisk häst för att jag trott att ingen annan människa är kapabel att ta hand om den lika bra som jag, eller bättre.
Det finns gott om goda hem. Bara för att en väljer att sälja en häst så betyder inte det att en behöver sälja till första bästa. En seriös köpare, referenser, ring tidigare stallägare eller liknande. Sälj till någon i närheten?
Det går givetvis inte att garantera att en häst inte kommer att bli misskött, men man kan göra sitt yttersta för att hitta ett bra hem där risken är minimal.
Ingen här slaktar ner friska hästar som är attraktiva på marknaden. Men när det handlar om vårdkrävande, farliga eller äldre individer har man i många fall inget annat val. De kräver kunniga, resursstarka hem och de är få. Antalet sådana hem som längtar efter att ägna timmar per dag och tusenlappar per månad åt att pyssla om någon annan familjs gamla spatte är ännu färre.

Folk vill inte ta beslutet att avliva och är beredda att tro vilka sagor som helst för att slippa. Det finns gott om folk som utnyttjar det och köper hästar som de sedan säljer vidare som friska eller sätter på slakttransporter för att dra nytta av exportbidtag eller subventioner. Det finns också gott om människor som i all väl mening vill rädda djur, men som sedan i realiteten saknar kunskapen, pengarna och tiden. Att ha ett gammalt och/eller skadat djur är dyrt, jobbigt och svårt. Det kan bli hur eländigt som helst.
Jag tror att du är ett troll.men du är ett farligt troll och därför svarar jag.
 
Ingen här slaktar ner friska hästar som är attraktiva på marknaden. Men när det handlar om vårdkrävande, farliga eller äldre individer har man i många fall inget annat val. De kräver kunniga, resursstarka hem och de är få. Antalet sådana hem som längtar efter att ägna timmar per dag och tusenlappar per månad åt att pyssla om någon annan familjs gamla spatte är ännu färre.

Folk vill inte ta beslutet att avliva och är beredda att tro vilka sagor som helst för att slippa. Det finns gott om folk som utnyttjar det och köper hästar som de sedan säljer vidare som friska eller sätter på slakttransporter för att dra nytta av exportbidtag eller subventioner. Det finns också gott om människor som i all väl mening vill rädda djur, men som sedan i realiteten saknar kunskapen, pengarna och tiden. Att ha ett gammalt och/eller skadat djur är dyrt, jobbigt och svårt. Det kan bli hur eländigt som helst.
Jag tror att du är ett troll.men du är ett farligt troll och därför svarar jag.

Personen jag svarade på i mitt första inlägg skrev att hen aldrig skulle sälja en häst, för att de kan bli vanvårdade. Att hästarna i fråga skulle vara farliga eller gamla framgick inte, därav ifrågasatte jag varför hen inte skulle kunna sälja en fullt frisk häst.
Vårdkrävande häst som pga sin "åkomma" är oattraktiv på marknaden anser jag i de flesta fall ej vara fullt frisk.
En 25-åring anser även jag är idioti att sälja för att slippa ansvar för avlivning. Att avliva en fullt frisk 5-åring för att ägaren tror att ett nytt hem för hästen = värre än döden är också idoti, i min mening.

Herregud. Ett farligt troll? Du är medveten om att det här är ett diskussionsforum? :grin:
 
Personen jag svarade på i mitt första inlägg skrev att hen aldrig skulle sälja en häst, för att de kan bli vanvårdade. Att hästarna i fråga skulle vara farliga eller gamla framgick inte, därav ifrågasatte jag varför hen inte skulle kunna sälja en fullt frisk häst.
Vårdkrävande häst som pga sin "åkomma" är oattraktiv på marknaden anser jag i de flesta fall ej vara fullt frisk.
En 25-åring anser även jag är idioti att sälja för att slippa ansvar för avlivning. Att avliva en fullt frisk 5-åring för att ägaren tror att ett nytt hem för hästen = värre än döden är också idoti, i min mening.

Herregud. Ett farligt troll? Du är medveten om att det här är ett diskussionsforum? :grin:
Fast vad spelar det dig för roll om en ägare väljer att avliva istället för att sälja? Denne kanske behöver bli av med hästen snabbt av olika anledningar och orkar inte med cirkusen att sälja med alla konstiga spekulanter som inte klarar av att läsa innantill i en annons. Det är ju svårt att sälja saker öht när folk inte orkar läsa annonsen utan frågar efter vad som redan står skrivet.
 
Fast vad spelar det dig för roll om en ägare väljer att avliva istället för att sälja? Denne kanske behöver bli av med hästen snabbt av olika anledningar och orkar inte med cirkusen att sälja med alla konstiga spekulanter som inte klarar av att läsa innantill i en annons. Det är ju svårt att sälja saker öht när folk inte orkar läsa annonsen utan frågar efter vad som redan står skrivet.

Jag påverkas inte personligen av att någon väljer att slakta sin friska häst, men jag tycker att det är djupt tragiskt att ett liv värderas så lågt.
 
Fast vad spelar det dig för roll om en ägare väljer att avliva istället för att sälja? Denne kanske behöver bli av med hästen snabbt av olika anledningar och orkar inte med cirkusen att sälja med alla konstiga spekulanter som inte klarar av att läsa innantill i en annons. Det är ju svårt att sälja saker öht när folk inte orkar läsa annonsen utan frågar efter vad som redan står skrivet.

Precis.
Och även till @Tennessee ; de "fullt friska" hästar som eventuellt slaktas torde ju vara antingen friska gamlingar, eller friska hästar som av annat skäl är dåligt attraktiva på marknaden.
Exempelvis "frisk men krävande i hanteringen" (jag har en sådan)
"frisk men svårriden"
"frisk men vbl-travare"

Jag har en fullt frisk häst, som jag hellre skickar på slakt än säljer om jag inte kan ha kvar den.
Den kan vara väldigt vass i hanteringen.
Jag hade tänkt sälja den, och lånade ut (vilket var väldigt klokt) inför ev försäljning. Hästen, som fungerat utmärkt hemma, skrämde den potentiella köparen ordentligt och blev tämligen ohanterlig. Man beskriver att hästen faktiskt attackerade oprovocerat i hagen. Något liknande har hästen inte gjort hos mig, men jag ser det inte som orimligt och tror inte att den potentiella köparen ljög eller hittade på.
Hästen kom hem betydligt tidigare än avtalat, fanns inget skäl att inte låta hästen komma tillbaka.
Hästen har därefter fungerat hemma hos mig igen.
Jag tror inte att den tänkta köparen var dålig eller klantig eller betedde sig dumt eller dåligt. Men den hästen visade upp tendenser som alltså är riktigt otrevliga utifrån beskrivning.

Den hästen säljer jag inte, eftersom det kan gå snett. Visst finns det säkert fler än jag som klarar av den utan problem, men hur vet man det i förväg?
En sådan häst riskerar definitivt att hamna tokigt.
Fullt frisk.
Men kan jag inte ha den kvar så blir det slakt.
 
Precis.
Och även till @Tennessee ; de "fullt friska" hästar som eventuellt slaktas torde ju vara antingen friska gamlingar, eller friska hästar som av annat skäl är dåligt attraktiva på marknaden.
Exempelvis "frisk men krävande i hanteringen" (jag har en sådan)
"frisk men svårriden"
"frisk men vbl-travare"

Jag har en fullt frisk häst, som jag hellre skickar på slakt än säljer om jag inte kan ha kvar den.
Den kan vara väldigt vass i hanteringen.
Jag hade tänkt sälja den, och lånade ut (vilket var väldigt klokt) inför ev försäljning. Hästen, som fungerat utmärkt hemma, skrämde den potentiella köparen ordentligt och blev tämligen ohanterlig. Man beskriver att hästen faktiskt attackerade oprovocerat i hagen. Något liknande har hästen inte gjort hos mig, men jag ser det inte som orimligt och tror inte att den potentiella köparen ljög eller hittade på.
Hästen kom hem betydligt tidigare än avtalat, fanns inget skäl att inte låta hästen komma tillbaka.
Hästen har därefter fungerat hemma hos mig igen.
Jag tror inte att den tänkta köparen var dålig eller klantig eller betedde sig dumt eller dåligt. Men den hästen visade upp tendenser som alltså är riktigt otrevliga utifrån beskrivning.

Den hästen säljer jag inte, eftersom det kan gå snett. Visst finns det säkert fler än jag som klarar av den utan problem, men hur vet man det i förväg?
En sådan häst riskerar definitivt att hamna tokigt.
Fullt frisk.
Men kan jag inte ha den kvar så blir det slakt.

Det är ändå en ganska stor skillnad att välja att avliva en specifik individ pga dåliga förutsättningar att få det bra, jämfört med att slakta alla hästar "en behöver bli av med" sas.
Det jag reagerade på var att hen aldrig mer skulle sälja en häst, utan alla skulle till slakt, oavsett ålder och hälsostatus. Det tycker jag är tragiskt.
Nu vet jag inte huruvida denna personen behöver bli av med en eller femton hästar i framtiden, därför frågade jag hur hen menade.

Kanske var dumt att mig att förutsätta att en "fullt frisk" häst är en häst med goda förutsättningar att hålla sig just frisk och kry ett tag till. Mao inte en gammal häst eller en som inte är helt rätt i huvudet.
 
Kanske var dumt att mig att förutsätta att en "fullt frisk" häst är en häst med goda förutsättningar att hålla sig just frisk och kry ett tag till. Mao inte en gammal häst eller en som inte är helt rätt i huvudet.

Just det grundantagandet kan tänkas vara orsaken till olika uppfattningar i sakfrågan.
 
Just det grundantagandet kan tänkas vara orsaken till olika uppfattningar i sakfrågan.

Inlägget var skrivet med viss ironi :idea:
Kikar man på de svar jag fått i frågan så är det en hel del grundantaganden från flera håll. Att det finns olika syn på vad som är en fullt frisk häst får man räkna med. Jag anser som sagt att en fullt frisk häst är frisk både fysiskt och psykiskt, och inte står med ena hoven i trapalanda pga ålder.
 
  • Gilla
Reactions: Kyo
Inlägget var skrivet med viss ironi :idea:
Kikar man på de svar jag fått i frågan så är det en hel del grundantaganden från flera håll. Att det finns olika syn på vad som är en fullt frisk häst får man räkna med. Jag anser som sagt att en fullt frisk häst är frisk både fysiskt och psykiskt, och inte står med ena hoven i trapalanda pga ålder.

Min häst som ovan beskriven är en fullt frisk välfungerande häst.
Hos mig.
Det finns gott om svårplacerade hästar.

Du generaliserar åt ditt håll utifrån dina förutsättningar och tänkta situationer; de användare som "aldrig" skulle sälja häst vidare gör det utifrån sina tänkta situationer.
Kanske en situation som i mitt exempel.
Eller utifrån situationen "fullt frisk och jättetrevlig 16-årig outbildad varmblodstravare"
 
Diskussionen blir lite märklig när man börjar prata om fullt friska, säljbara hästar. Dessa går ju i 99% av fallen inte till slakt ändå utan säljs istället. Det är ju en ekonomisk förlustaffär att sälja till slakt så det gör man ju bara om man inte ser någon annan utväg alternativt att man vill stjälpa över sitt eget ansvar på någon annan.

Ofta är det man ser annonser om hästar som är 25-30 år gamla som någon vill kränga iväg till ett "sista hem". Oftast är hästen inte ens ridbar. Varför kan man då inte låta sitt eget hem bli det sista hemmet istället för att stjälpa över ansvaret till någon annan?
 
Min häst som ovan beskriven är en fullt frisk välfungerande häst.
Hos mig.
Det finns gott om svårplacerade hästar.

Du generaliserar åt ditt håll utifrån dina förutsättningar och tänkta situationer; de användare som "aldrig" skulle sälja häst vidare gör det utifrån sina tänkta situationer.
Kanske en situation som i mitt exempel.
Eller utifrån situationen "fullt frisk och jättetrevlig 16-årig outbildad varmblodstravare"

Om du som äger och känner hästen har bedömt att den troligtvis kommer ha svårt att hitta ett fungerande hem i framtiden så får en ju lita på det.
Att en fullt frisk om ändock outbildad travare skulle vara omöjlig att hitta ett hem åt köper jag inte, främst då jag har förmedlat en "drös" travare som har kommit till fina hem.
Problemet där är i många fall att ägaren inte orkar ta itu med det och att slakt är en enkel utväg som innebär så lite arbete som möjligt för ägaren.
(Och här får jag gardera mig! När jag skriver "hitta ett hem åt" så innebär det inte att slänga iväg hästen till första bästa som vill ha den. Givetvis är avlivning bättre än vanvård, men det är sällan enbart de två alternativen som finns.)
Sedan finns det alltid undantag där det faktiskt inte går att hitta ett hem till hästen. Jag vidhåller att det är tragiskt, men då har en gjort vad en kunnat för att hitta ett gott hem till hästen. I ett sådant fall är avlivning en sista utväg.
Men då är vi ju fortfarande på individnivå.

Jag frågade om hen tycker att det är bättre att avliva fullt friska hästar än att försöka hitta bra hem åt dem, hade det handlat om en specifik häst så hade jag inte reagerat. När det nu handlade om att inte sälja vidare hästar för att de kan bli vanvårdade ifrågasatte jag det. Såvida hen nu inte är säker på att hen inte kommer ha något annat än problemhästar och gamla travare i framtiden så tycker jag att det är en tråkig syn på hästar.
 
Diskussionen blir lite märklig när man börjar prata om fullt friska, säljbara hästar. Dessa går ju i 99% av fallen inte till slakt ändå utan säljs istället. Det är ju en ekonomisk förlustaffär att sälja till slakt så det gör man ju bara om man inte ser någon annan utväg alternativt att man vill stjälpa över sitt eget ansvar på någon annan.

Ofta är det man ser annonser om hästar som är 25-30 år gamla som någon vill kränga iväg till ett "sista hem". Oftast är hästen inte ens ridbar. Varför kan man då inte låta sitt eget hem bli det sista hemmet istället för att stjälpa över ansvaret till någon annan?

(Vet inte om det var riktat till mig, men jag svarar ändå då jag känner mig träffad.)
Därav min fråga, "Menar du att det är bättre att slakta fullt friska hästar än att försöka hitta ett nytt hem till dem?
För att den -kan- bli illa skött?
Har jag missförstått?"

Jag vet folk som på allvar resonerar så då de inte verkar tro att någon annan kan ta hand om hästen lika bra som de själva, trots att det är en fullt frisk häst utan kända problem.
Är det en gammal häst så är det en helt annan sak, där håller jag med om att en får ta sitt ansvar som hästägare och avliva.
 
Jag påverkas inte personligen av att någon väljer att slakta sin friska häst, men jag tycker att det är djupt tragiskt att ett liv värderas så lågt.
Äter du kött? Använder du läder i skor, sadlar, handskar eller rent av äger kläder med päls? Är det skillnad på att en fullt frisk, trevligt 5-årigt halvblod med gröna papper avlivas eller att en 6-månaders gris går till slakt? Antagligen dör hästen en bra mycket stressfriare och snabbare död än vad alla grisar som åker till slakt nu gör, för att inte tala om pälsfarmade djur, industrihöns, broilers osv osv. .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 015
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 855
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp