Köpa häst stå kvar hos säljaren.

Diamant

Trådstartare
Hej.
Behöver hjälp från er experter!
Har hittat en jätte fin häst hos en hästhandlare och den ska troligtvis vetrinärbesiktigas i morgon. Provred den för andra gången idag, och allt kändes toppen. säljaren skulle vetrinärbesiktiga en annan häst i stallet och sa att hon skulle höra om veterinären kunde ta "min" häst oxå.

Ifall den går igenom i morgon sa hon att vi kunde göra klart hela köpet. Vi kan inte ta hem hästen förräns några veckor eftersom vi inte har möjlighet pga olika omständigheter.
Tyckte de lät konstigt att man betalar hela hästen och låter den stå kvar hos säljaren ett par veckor. Är det vanligt?
Trodde man la handpenning och betalade i anslutning när man tar hem hästen?

Hur har ni gjort vid hästköp? Behöver all vägledning jag kan få.

Mvh Linda
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av hästköp, så det här är enbart personliga åsikter.
Spontant känns det lite halvrisky att betala hästen och låta den stå kvar hos säljaren. Vem ansvarar för vet.kostnad om hästen skadar sig t.ex? Ska du betala stallhyra? Vad ingår i sådant fall? Tänk om hästen går igenom besiktningen, står kvar hos säljaren, något händer och plötsligt har den ett fel som gör att den INTE hade gått igenom en besiktning.
Nu har ju jag katastroftänk deluxe, förvisso, men det känns bara som att det finns stor risk för strul.
 
Säg åt säljaren att du vill beställa veterinär själv. Använd för all del inte "hennes" vet. Om möjligt bör du även närvära vid besiktningen.

Angående att betala och låta den stå kvar så är det inte helt ovanligt. Men se till att ha avtalat i förväg ang. kostnader för detta, skötsel m.m.
 
Ytterligare ett scenario som inte tagits upp, tänk om handlaren går i konkurs? Du har inte tagit din "vara" i besittning om den står kvar och riskerar att konkursförvaltaren räknar med den som en tillgång. Du kan inte hyra in den någon annanstans?
 
Jag har gjort det. Vi skrev in villkoren i kontraktet.

Eftersom det är du som inte kan ta hem hästen nu tycker jag inte att det är konstigt att säljaren vill ha betalt nu. Alternativet för säljaren kan ju vara att sälja till någon annan som kan ta hem hästen nu och betalar hela hästen nu.
 
Som säljare hade jag nog velat ha betalt när du bestämt att du faktiskt vill köpa hästen (och den går igenom besiktningen osv), om du ska ha den kvar pga du inte har möjlighet att ta hem den. Varför? För att inte riskera att du plötsligt går upp i rök och/eller ångrar dig efter ett par veckor, och då stå där och ha nobbat andra spekulanter eftersom jag trott att hästen varit såld.

Jag tänkte dock också på det som Mia_R nämner.

Avtala noga kring vad som gäller med kostnader för uppstallning och andra detaljer. Och som övriga sagt: beställ och betala för en egen veterinär, och var med vid besiktningen. Om du beställer tjänsten så "jobbar veterinären för dig". Är du med kan du också ställa frågor, ifrågasätta om något verkar konstigt osv.
 
Går säljaren i konkurs eller får betalningsproblem innan du flyttat hästen kan hästen mätas ut för säljarens skulder. Även om du betalt den och den är registrerad på dig.

Det måste ske en besittningsövergång, tex genom att hästen flyttas därifrån (och det räcker inte med att flytta den en stund och sen tillbaka)

Hyr in hästen någon annanstans b
 
Jag har köpt häst på det viset men från en uppfödare som jag vet har stabil ekonomi.

Givetvis betalade jag uppehälle och om han blev skadad där eftersom försäkringen gällde från den dagen jag köpte honom.

Jag tycker det verkar vanligt med köp av föl och/eller ston fram till avvänjning bland annat.
Det viktiga är att vara överens.
 
Jag har betalat handpenning och gjort en muntlig överenskommelse att hästen skulle stå kvar x tid hos säljaren.
Dock var detta en privatperson.

Betalade gjorde jag inte förrän efter besiktningen, som jag var med på.

Men att detta gick berodde ju bara på säljarens goda hjärta (hade berättat om omständigheterna innan provridning) och att hon ville sälja till mig som var intresserad av rasen.

Hade aldrig vågat betala hela hästen hos en hästhandlare och låta den stå kvar. Eller låta en hästhandlare välja veterinär/inte närvara vid besiktning.
 
Jag har betalat handpenning och gjort en muntlig överenskommelse att hästen skulle stå kvar x tid hos säljaren.
Dock var detta en privatperson.

Betalade gjorde jag inte förrän efter besiktningen, som jag var med på.

Men att detta gick berodde ju bara på säljarens goda hjärta (hade berättat om omständigheterna innan provridning) och att hon ville sälja till mig som var intresserad av rasen.

Hade aldrig vågat betala hela hästen hos en hästhandlare och låta den stå kvar. Eller låta en hästhandlare välja veterinär/inte närvara vid besiktning.

OM man någon gång ska inte ska närvara vid besiktning är det dock när man köper av handlare. Man har ett enormt skydd via konsumentköplagen. För det ekonomiska, det känslomässiga är en annan femma... (Dvs jag skulle både närvara och åtminstone ha ett ord med ang vet. Men skulle vara enormt mkt petigare med vilken vet om köper av privatperson)
 
OM man någon gång ska inte ska närvara vid besiktning är det dock när man köper av handlare. Man har ett enormt skydd via konsumentköplagen. För det ekonomiska, det känslomässiga är en annan femma... (Dvs jag skulle både närvara och åtminstone ha ett ord med ang vet. Men skulle vara enormt mkt petigare med vilken vet om köper av privatperson)

Sånt, men helst en fräsch häst oavsett säljare :p
Och oavsett skyddet är det ju inte alltid bara att lämna tillbaka ändå.. :cool:
 
Hej.
Behöver hjälp från er experter!
Har hittat en jätte fin häst hos en hästhandlare och den ska troligtvis vetrinärbesiktigas i morgon. Provred den för andra gången idag, och allt kändes toppen. säljaren skulle vetrinärbesiktiga en annan häst i stallet och sa att hon skulle höra om veterinären kunde ta "min" häst oxå.

Ifall den går igenom i morgon sa hon att vi kunde göra klart hela köpet. Vi kan inte ta hem hästen förräns några veckor eftersom vi inte har möjlighet pga olika omständigheter.
Tyckte de lät konstigt att man betalar hela hästen och låter den stå kvar hos säljaren ett par veckor. Är det vanligt?
Trodde man la handpenning och betalade i anslutning när man tar hem hästen?

Hur har ni gjort vid hästköp? Behöver all vägledning jag kan få.

Mvh Linda

Jag tänker så här: om man bestämt köp så fullbetalar man hästen efter vet. besiktning.
Om det nu är köparens "fel" att hästen måste stå kvar en period hos säljaren.
Säljaren behöver antagligen en "garanti" för att hästen avhämtas och en normal handpenning utgör ju ingen sådan garanti.
 
Skulle själv inte ligga med pengar ute för någon som inte kan ta hem sin nya häst.

Vad händer om hästen går igenom besiktning och skadar sig innan hämtning/betalning? Skulle aldrig lita på att någon kommer och betalar fullt pris om någonting händer.

Skulle det å andra sidan vara säljaren som vill behålla ett tag efter så tycker jag det ligger åt andra hållet.
 
Jag tänker så här: om man bestämt köp så fullbetalar man hästen efter vet. besiktning.
Om det nu är köparens "fel" att hästen måste stå kvar en period hos säljaren.
Säljaren behöver antagligen en "garanti" för att hästen avhämtas och en normal handpenning utgör ju ingen sådan garanti.
Tack för svar!! Då vet jag hur du tänker .
 
Skulle själv inte ligga med pengar ute för någon som inte kan ta hem sin nya häst.

Vad händer om hästen går igenom besiktning och skadar sig innan hämtning/betalning? Skulle aldrig lita på att någon kommer och betalar fullt pris om någonting händer.

Skulle det å andra sidan vara säljaren som vill behålla ett tag efter så tycker jag det ligger åt andra hållet.
 
Jag har köpt en häst som var tvungen att stå kvar några veckor. Självklart betalade jag vid köp och jag tyckte säljaren var generös som erbjöd hästen att stå kvar utan kostnad den nödvändiga tiden. Jag försäkrade förstås hästen från köpedagen och resonerar min häst=min risk.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 548
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 018
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 784
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp