Ko ensilage

A

angelhorse

i dett nya stallet jag står i fodrar dom hästarna med ko ensilage blandat med hö. MIn får bara hö.....tål inte ensilage.
Men jag har för mig att ensilage till kor är farligt för ponnyer/hästar eftersom det är så mycket starkare ioch med att kor ska ha det för att producera mjölkmm.Därrimot verkar det som ponnyerna gillar det det är ju nästan lika fuktigt som gräs...Är det verkligen lämligt till Hästar???

Sv: Ko ensilage

Vad är ko ensilage?

Vi har hösilage till våra hästar sen flera år tillbaka, det lever ännu och verkar även tycka att det är gott.;)
Märkligt nog verkar de flesta hästar föredra silage framför hö i de flesta fall, så det är inte konstigt att de gillar det.

Men ett hösilage behöver ju inte vara "starkare" än ett vanligt hö!?
Det beror väl på när man har slagit det? Alltså i vilket tillväxtstadie det befinner sig i när man slår det.

Men å andra sidan så är kanske ert ensilage ganska kraftigt eftersom de kallar det för "koensilage". Kossor ska väl ha rejält med "krydda" i sin mat om det är mjölkkor och då har de kanske slagit det när det är som kraftigast.

Min vanlige höbonde kallar i alla fall sitt ena silage för just "ko-ensilage" men sen har han ett annat också som han brukar sälja till hästägare.

i dett nya stallet jag står i fodrar dom hästarna med ko ensilage blandat med hö. MIn får bara hö.....tål inte ensilage.
Men jag har för mig att ensilage till kor är farligt för ponnyer/hästar eftersom det är så mycket starkare ioch med att kor ska ha det för att producera mjölkmm.Därrimot verkar det som ponnyerna gillar det det är ju nästan lika fuktigt som gräs...Är det verkligen lämligt till Hästar???

Mina hästar älskar det blötare ensilaget. Det där med att kalla ensilage för "för starkt" som många gör tycker jag är lite knepigt. Värdena på ett ensilage eller ett hö kan vara hur som helst. Jag kan ta fram massor av fall där ett hö har haft bättre värden än ett ensilage. Så det enda som styr vad som passar är väl värdena och sen vallblandningen, som påverkar smaken (märker jag på mina hästar)?

Eller är jag ute och cyklar??

det silage vi ger våra hästar är samma som producenten ger sina mjölk kossor. en mjölk bonde vill ha så hög MJ som möjligt i grovfodret, och även ett bra protein inehåll för att få så hög mjölkavkastning som möjligt.

den kvoten 9.3 täcker våra hästars behov helt på den fronten, vilket vi tackar för ;) hästarna mår bra och vi sparar massvis av pengar genom att inte behöva tillskottsfodra massvis av annat.

vårt silage innehåller 10.7 mj/kg ts. och 100 g. protein/kg ts. vilket innebär att vi inte behöver tillsätta något kraftfoder alls till hästarna utan endast lite mineraler, e-vitamin och selen (som vi blandar i lite lusern). även shettisarna mår väldigt bra på detta och är oehört fina i kroppen.

det finns ju fortfarande ett stort missförstånd om att tex. ponnys helst inte ska ha protein för "fångrisk" :crazy:

är silaget blött så är det många som blandar med hö eller halm för att inte hästarna ska bli lösa i magen.

Vad som avgör om det är ensilage, hösilage eller hö är TS-halten. Värdena kan vara precis lika vad det än är.

Ensilage med högt näringsinnehåll är vad alla stuteriinnehavare längtar efter, för att slippa ge en massa extra tillskott.
Det är kanske onödigt att ge en ridhäst ensilage som innehåller mycket av protein och energi, men farligt är det inte.

Alla mina hästar, halvblod, fullblod och shetlandsponnyer - vuxna och unghästar, dräktiga och inte - har fri tillgång på ensilage med högt näringsinnehåll på vinterhalvåret. De mår jättebra av det.

Om jag inte minns helt fel så är riktigt "ko_ensilage" ensilage med tillsatt myrsyra. Eller vilken syra det nu var, har minne som en guldfisk.

Jag vet att vi diskuterade det en del i skolan och svaret om hästarna kunde äta det var att det var olämpligt då de lätt fick munsår av det då de inte har samma pH värde i munnen och så var det ngt mer.... som sagt minnet är bra men kort

VAD är ko-ensilage egentligen ? Många svänger sig med detta ord utan att ens veta vad dom pratar om. Lämplig ts halt för hästar ligger mellan 45-60%, MEN många kallar ju allt under 50% för koensilage.

Så, kan någon skriva och tala om vad som är ko resp hästensilage ?

Så här säger man på SLU om fodret, mer matnyttigt i frågan finns att läsa på Hippocampus. Ämnet har debatterats vid flera tidigare tillfällen, så används sökmotorn så finns mer att läsa i frågan.

Ensilage är gräs som istället för att torkas till hö konserveras genom ensilering. Ensileringen bygger på att mjölksyrabakterier som finns naturligt på gräset producerar mjölksyra, som i sin tur sänker pH-värdet och skapar en kemiskt sur miljö. Sänkningen av pH-värdet och den syrefria miljön gör tillsammans att andra bakterier, jäst och mögel inte kan växa i fodret.
För att mjölksyrabakterierna skall kunna producera mjölksyra krävs att miljön är syrefri, därför måste tex ensilagebalar plastas in. Tillsatsmedel eller ensileringsmedel är olika preparat som kan tillsättas vid pressningen för att hjälpa mjölksyrabakterierna så att de snabbt kommer igång med att producera mjölksyra. Det finns flera olika typer av ensileringsmedel som verkar på lite olika sätt. Om bärgningsförhållandena under skörden är svåra kan det vara lämpligt att använda ensileringsmedel med god effekt mot klostridier. Likaså bör ensileringsmedel användas om ts-halten understiger 45 %.

Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.

Ts-halt är en förkortning för torrsubstanshalt. Ts-halten anger hur mycket vatten och hur mycket torr substans det finns i ett material. Det är i den torra substansen det finsn någon näring. Om ts-halten är 55 %, så består fodret av 55 % näringsrik torr substans och 45 % vatten. Den officiella ts-halten i hö är 84 %, medan ts-halten i ensilage kan variera från ca 25 ända upp till över 70 %.

Ensilagets ts-halt varierar både mellan olika balar och ibland också inom samma bal. Det beror på att det fält ensilaget kommer ifrån också varierar – på vissa ställen är det mycket sol under förtorkningen och på andra ställen är det skugga. På vissa ställen är vallen också tätare, vilket ger tjockare strängar som torkar långsammare. Om man känner sig osäker på ts-halten i ensilaget, kan man enkelt bestämma ts-halten själv;

Exempel: Ett prov tas ut från en bal på flera ställen i balen eller från flera strängar på fältet så att provet blir representativt. Från detta prov vägs 50 g upp och torkas i mikrovågsugn (nästhögsta effekten). Efter ca 2 minuter tas provet ut och blandas om och vänds, och torkas sedan färdigt i 2-minutersomgångar, totalt ca 10-12 minuter beroende på om provet är väldigt blött eller väldigt torrt. Var försiktig och torka hellre i omgångar än för lång tid i taget. Var särskilt försiktig med torra och grova grödor - de kan lätt fatta eld! Efter torkningen vägs provet igen, det väger då t ex 29 g. Det är dessa 29 g som finns kvar efter att allt vatten torkats bort som utgör torrsubstansen; 29 g / 50 g = 0,58. För att få ts-halten i procent multipliceras svaret med 100: 0,58 x 100 = 58 %. Torrsubstanshalten i ensilaget är 58 %. Var beredd på att det kommer att lukta lite gräs, men det får inte lukta bränt. Lämna aldrig ts-provet utan håll det under uppsikt under hela torkningen!

Källa:

Cecilia Müller, institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala.

Boj/moderator

VAD är ko-ensilage egentligen ? Många svänger sig med detta ord utan att ens veta vad dom pratar om. Lämplig ts halt för hästar ligger mellan 45-60%, MEN många kallar ju allt under 50% för koensilage.

Jag vet inte men min höbonde kallar det silaget han använder till sina kossor för "koensilage". Han brukar säga att "hästfolket vill inte ha så kraftigt så till dem har jag annat".

Det är väl kanske bara en benämning vissa slänger till med för att skilja det åt när de pratar om det? :)

Det kan det nog vara, ofta har ju "ko-bönder" ett väldigt kraftigt foder med höga värden som inte passar de flesta hobbyhästar.

Hästar och kor har ju väldigt olika matsmältningssystem och de flesta kor är högproducerande och behöver därför ett högvärdigt foder; vilket kanske inte lilla Lisa 10 år med en russvalack som rids i skogen behöver... :)

Hästfolk vill inte ha så höga värden - TROR kobönderna. för det är vad de fick lära sig på lantbruksskolan för 40 år sedan... DÅ ville man gärna ha lägre näringsinnehåll till hästarna, idag ser man oftast annorlunda på det och vill ha gansla höga värden även till hästarna.

Bönderna säjer nog ko-ensilage om det som har höga värden. Det innebär alltså inte att det är olämpligt till hästarna, bara att det ofta är så at hästägare väljer bort det, eller möjligen att bonden inte ens talar om för hästägaren att det alternativet finns.

Ja här kan jag inte annat än instämma! Och det är ju inte så att man automatiskt har under 45% ts-halt till kor och övrig nötkreatur. Vi pendlar mellan 45-55% ts till våra mjölkkor.

Kicki :)

Om jag inte minns helt fel så är riktigt "ko_ensilage" ensilage med tillsatt myrsyra. Eller vilken syra det nu var, har minne som en guldfisk.

Jag vet att vi diskuterade det en del i skolan och svaret om hästarna kunde äta det var att det var olämpligt då de lätt fick munsår av det då de inte har samma pH värde i munnen och så var det ngt mer.... som sagt minnet är bra men kort

Man kan ju ensilera med Kofasil Ultra åxå, samt att vid hög ts-halt så kan man köra utam tillsatser.

Hästfolk vill inte ha så höga värden - TROR kobönderna. för det är vad de fick lära sig på lantbruksskolan för 40 år sedan... DÅ ville man gärna ha lägre näringsinnehåll till hästarna, idag ser man oftast annorlunda på det och vill ha gansla höga värden även till hästarna.

Bönderna säjer nog ko-ensilage om det som har höga värden. Det innebär alltså inte att det är olämpligt till hästarna, bara att det ofta är så at hästägare väljer bort det, eller möjligen att bonden inte ens talar om för hästägaren att det alternativet finns.

Tycker mer att det är hästfolk som är rädda för att ge samma foder, nog vet vi att hästar kan käka samma grovfoder som korna.

För att ensileringsprocessen ska komma igång ordentligt i ensilage med lägre ts, alltså blötare, tillsätter man emellanåt medel som t ex myrsyra. När ensileringen väl kommit igång och processen är klar finns det ingen myrsyra kvar i fodret. Det är alltså ingen risk att ge sådant foder till vare sig kossor eller hästar.

Det enda problemet med ensilage med lågt ts är att hästarna måste äta stora mängder för att få i sig tillräcklig mängd ts. Det kan vara svårt därför att hästen helt enkelt inte orkar äta så mycket (gäller ffa stressade hästar, tävlingshästar m fl) - och då blir de dåliga i magen.

Hästar ska minst äta 1 kg ts per 100 kg och dag. Om en häst på 500 kg utfodras med ett ensilage med 30% ts ska den som allra minst äta 17 kg.

Tycker mer att det är hästfolk som är rädda för att ge samma foder, nog vet vi att hästar kan käka samma grovfoder som korna.

Det är säkert alldeles riktigt.
Jag känner flera som har både kor och hästar och som kör med samma foder rätt över.

Men, är det inte ofta så att kor vill ha blött foder? Hästarna brukar också gilla det, men då finns risken att de inte får i sig tillräckligt mycket TS.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 019
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur