Ko ensilage

Sv: Ko ensilage

Tycker mer att det är hästfolk som är rädda för att ge samma foder, nog vet vi att hästar kan käka samma grovfoder som korna.

Kicki :)
Det är kanske både och - Du som är hästmänniska vet nog skillnaden men jag har hört alltför många bönder med gammal lantbruksskola i bakgrunden som har sagt just att "hästar ska ha låga värden på höet".

Det är säkert alldeles riktigt.
Jag känner flera som har både kor och hästar och som kör med samma foder rätt över.

Men, är det inte ofta så att kor vill ha blött foder? Hästarna brukar också gilla det, men då finns risken att de inte får i sig tillräckligt mycket TS.

Immer

Kor vill inte ha alltför hög ts-halt men det behöver inte vara blött. Vi har aldrig ensilage som blir en massa pressvatten i, även för korna så blir det för mycket vatten att käka i sig. Och det är jätteviktigt för produktionen att de få i sig mycker grovfoder. Vi försöker att ligga på c:a 50 % ts.

Det är kanske både och - Du som är hästmänniska vet nog skillnaden men jag har hört alltför många bönder med gammal lantbruksskola i bakgrunden som har sagt just att "hästar ska ha låga värden på höet".

Skulle tro att de är så pass gamla att de fortfarande är inne på att ta grovfoder till producerande nötkreatur i juli, de finns ju fortfarande kvar! :) Men för de flesta yngre, och då räknar jag yngre som 60 och nedåt ;) :angel: Samt aktiva i sin produktion så är man helt på det klara med vikten av bra värden till alla djurslag.

Kan du förklara hur man "får igång" ensileringen genom att tillsätta myrsyra, som hämmar processen? Och vart menar du att myrsyran tar vägen under ensileringen om den inte finns kvar efteråt?

David

Den senaste jag diskuterade saken med producerar och säljer förvisso hö med höga värden i, för att det efterfrågas, men han är definitivt under 60 och är egentligen av åsikten att det han säljer till hästar egentligen är alldeles för bra för hästar.

Det enda "problemet" som jag ser det med att ge hästarna samma grovfoder som korna är att de kan få lite strå. Av den anledningen så slår vi senare till hästarna, c:a 2 veckor efter det att vi slagit ut till korna. Då passar fodret lättare för flera typer av pållar åxå, vår NF t.ex. som på en liten mängd grovfoder skulle bli rätt trind alltför snabbt. Värderna är fortfarande väldigt bra men inte "onödigt" höga.

anledningen att man ej ska ge hästar sk ko ensilage enligt min vetrinär var at ph värdet var för lågt till häst ,kunde få svamp mm.
till häst bör det ej vara under 4,5(tror jag att det var).....

anledningen att man ej ska ge hästar sk ko ensilage enligt min vetrinär var at ph värdet var för lågt till häst ,kunde få svamp mm.
till häst bör det ej vara under 4,5(tror jag att det var).....

Vilket trams, där tycker jag att vet. borde läsa på lite mer! Under 4,5 vad?? Varför skulle de få svamp? Här är ju återigen den MYCKET felaktiga tron att det ensilage man ger till kor alltid har lägre ts-halt än c:a 40%.

Till mjölkkor kan man göra ensilage med baljväxter t.ex ärtor eller havre (hela axet ensileras) antingen rent eller uppblandat med gräs.

Utomlands ensilerar man även majs till mjölkkor, kolv,blad och stam som hackas och ensileras

Denna sorten "ko-ensilage" innehåller för mycket krut för att ges som grovfoder till häst men dom lär inte dö på fläcken om man ger dem en tuss

Senast ändrad:

Tycker mer att det är hästfolk som är rädda för att ge samma foder, nog vet vi att hästar kan käka samma grovfoder som korna.

Och det verkar även vara så att en häst måste äta kraftfoder minst 4 ggr om dagen. Vilket de bara behöver om det är "för klent" hö.

Tänk vad med pengar man spar på att ge sina hästar bara "ko-ensilage" då hade de inte funnits produkter som sport, extra, groove osv osv.

Och det verkar även vara så att en häst måste äta kraftfoder minst 4 ggr om dagen. Vilket de bara behöver om det är "för klent" hö.

Tänk vad med pengar man spar på att ge sina hästar bara "ko-ensilage" då hade de inte funnits produkter som sport, extra, groove osv osv.

Så sant, så sant! Min häst är uppfödd på det ensilage som vi ger till korna. Och under perioder där träningen toppades rejält så blev det pelleterat kraftfoder för mjölkkor, men bara för att orken att äta i sig mängden grovfoder tog slut.

Och just det där pluttrandet med kraftfoder några dl. flera gånger per dag har åxå förbryllat mig.

Kan man inte ge detta till hästar? (Det passar nog inte mina lättfödda ponnyer men andra?)

Man kan nog anse det som kraftfoder. Fri tillgång eller i samma mängd man ger ensilage som bara är gjort på gräs skulle jag inte våga pga fångrisk - speciellt inte om det är ensilage på baljväxter

Va ? Varför skulle det vara en överhängande fångrisk menar du ? Vad skulle i så fall utlösa fången ?

Man kan nog anse det som kraftfoder. Fri tillgång eller i samma mängd man ger ensilage som bara är gjort på gräs skulle jag inte våga pga fångrisk - speciellt inte om det är ensilage på baljväxter

Ditt inlägg tidigare handlade väl egentligen om två olika slags foder - ensilage på havre kan väl knappast vara samma sorts foder som ett ensilage på ärtväxter?
Men jag vet inte om jag skulle anse ngt av dem vara kraftfoder. Om man gör det på hela havre-"växten" (ursäkta kan inte de rätta orden) så får man ju med fibrerna också dvs den delen som annars blir halm. Då kan man väl inte anse det vara ett kraftfoder? Eller har jag fel? Det är kanske inte så nyttigt för en fånghäst ändå eftersom det innehåller en del stärkelse.

Men det andra på baljväxter skulle väl inte medföra ökad fångrisk? Lusern tillhör vad jag vet samma typ av växt och det är ju ett foder som är bra för fånghästar. På vilket sött skulle det öka fångrisken?

Ditt inlägg tidigare handlade väl egentligen om två olika slags foder - ensilage på havre kan väl knappast vara samma sorts foder som ett ensilage på ärtväxter??
Nä- jag menade två olika foder

Men jag vet inte om jag skulle anse ngt av dem vara kraftfoder. Om man gör det på hela havre-"växten" (ursäkta kan inte de rätta orden) så får man ju med fibrerna också dvs den delen som annars blir halm. Då kan man väl inte anse det vara ett kraftfoder? Eller har jag fel? Det är kanske inte så nyttigt för en fånghäst ändå eftersom det innehåller en del stärkelse.?

Det är nog en tolkningsfråga var man drar gränsen. Om man normalt ger sin häst 15 kg ensilage så kanske de skulle innhålla 2-3 kg havre?
Sen fodrar man ju aldrig hästar med färsk havre. Den skall ju ligga i 6 månader helst. Och ensilerad blir den ju synnerligen färsk

Men det andra på baljväxter skulle väl inte medföra ökad fångrisk? Lusern tillhör vad jag vet samma typ av växt och det är ju ett foder som är bra för fånghästar. På vilket sött skulle det öka fångrisken?

En del menar att socker och stärkelse utlöser fång och ärtor innehåller nästan ca 40% av detta. Vad Lusern innehåller i den vägen vet jag inte. Å andra påstår att det är för mycket protein som ger fång och ärtor innehåller massor av det också typ 25 % om jag minns rätt

Senast ändrad:

Lusern är ett mycket snällt fodermedel för fånghästar. Och fång orsakas inte av protein vilket har varit känt en tid nu. Den största orsaken till fång är hastigt foderbyte.

Att säga att det skulle bli 2-3 kg havre var väl att ta i. Sedan så är det en myt att den ska behöva ligga till sig i 6 mån. Och hur kan den bli färsk när den är ensilerad? Vi ensilerar all tröskad spannmål. Och fodrar med den så snart fjolårets spannmål är slut, vilket inte är efter 6 mån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 019
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31