O
Orzon
Sv: Ko ensilage
Mycke bra läsning. Jag sparar den!![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Mycke bra läsning. Jag sparar den!
![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är kanske både och - Du som är hästmänniska vet nog skillnaden men jag har hört alltför många bönder med gammal lantbruksskola i bakgrunden som har sagt just att "hästar ska ha låga värden på höet".Tycker mer att det är hästfolk som är rädda för att ge samma foder, nog vet vi att hästar kan käka samma grovfoder som korna.
Kicki![]()
Det är säkert alldeles riktigt.
Jag känner flera som har både kor och hästar och som kör med samma foder rätt över.
Men, är det inte ofta så att kor vill ha blött foder? Hästarna brukar också gilla det, men då finns risken att de inte får i sig tillräckligt mycket TS.
Immer
Det är kanske både och - Du som är hästmänniska vet nog skillnaden men jag har hört alltför många bönder med gammal lantbruksskola i bakgrunden som har sagt just att "hästar ska ha låga värden på höet".
anledningen att man ej ska ge hästar sk ko ensilage enligt min vetrinär var at ph värdet var för lågt till häst ,kunde få svamp mm.
till häst bör det ej vara under 4,5(tror jag att det var).....
Tycker mer att det är hästfolk som är rädda för att ge samma foder, nog vet vi att hästar kan käka samma grovfoder som korna.
Kicki![]()
Till mjölkkor kan man göra ensilage med baljväxter t.ex ärtor eller havre (hela axet ensileras) antingen rent eller uppblandat med gräs.
Och det verkar även vara så att en häst måste äta kraftfoder minst 4 ggr om dagen. Vilket de bara behöver om det är "för klent" hö.
Tänk vad med pengar man spar på att ge sina hästar bara "ko-ensilage" då hade de inte funnits produkter som sport, extra, groove osv osv.
Kan man inte ge detta till hästar? (Det passar nog inte mina lättfödda ponnyer men andra?)
Kan man inte ge detta till hästar? (Det passar nog inte mina lättfödda ponnyer men andra?)
Man kan nog anse det som kraftfoder. Fri tillgång eller i samma mängd man ger ensilage som bara är gjort på gräs skulle jag inte våga pga fångrisk - speciellt inte om det är ensilage på baljväxter
Nä- jag menade två olika foderDitt inlägg tidigare handlade väl egentligen om två olika slags foder - ensilage på havre kan väl knappast vara samma sorts foder som ett ensilage på ärtväxter??
Men jag vet inte om jag skulle anse ngt av dem vara kraftfoder. Om man gör det på hela havre-"växten" (ursäkta kan inte de rätta orden) så får man ju med fibrerna också dvs den delen som annars blir halm. Då kan man väl inte anse det vara ett kraftfoder? Eller har jag fel? Det är kanske inte så nyttigt för en fånghäst ändå eftersom det innehåller en del stärkelse.?
Men det andra på baljväxter skulle väl inte medföra ökad fångrisk? Lusern tillhör vad jag vet samma typ av växt och det är ju ett foder som är bra för fånghästar. På vilket sött skulle det öka fångrisken?