knyta tyglarna runt magen

Mirre

Trådstartare
Varför?
sett många som gör så.
vad är meningen med det och hur påverkar det hästen?

Sv: knyta tyglarna runt magen

Inget jag själv tillämpat men jag kan tänka mig att en del gör det för att få bort omedvetna händer. Att man tränar sig att rida mer med vikt och skänkel...för jag fattade så att du menar när ryttaren sätter tyglarna runt magen...eller?

Många?
Jag har aldrig sett det?

Beror kanske på vem man tränar för?

I mitt gamla område (Stockholm) så har jag mest sett att folk plockar av huvudlaget helt och hänger det runt halsen mot slutet av ridpasset. En bra test för att se om vikthjälperna fungerar.

tänkte mest på att man gör det vid arbete på marken

Varför vill man göra det?

Kan du inte ta och fråga nästa gång någon gör det?

Menar du att tyglarna går genom hästens framben och upp runt magen på hästen? Eller menar du att tyglarna sitter runt ryttarens mage?

Det första har jag oxå sett, är väll en slags inspänning, det andra har jag däremot inte sett :confused:

Det är en variant för hästar som "slåss" med bettet... Genom att man knyter så pass slackt att när hästen går "som den ska" händer ingenting, men om hästen däremot kastar upp huvudet drar den sig själv i munnen... Detta då för att den ska "lära" sig tänka "ah, shit, om jag kastar med huvudet, gör det ont"... Observera dock, att detta inte är något jag varken rekomenderar eller fördömmer, bara förklarar....

Knyter man sådär på hästen så vill jag tillägga att de är lätt att hästen går för lågt och snubblar alt. trampar på tyglarna. Bättre att använda sadel o knyta i den istället.

Tyglar runt magen på en människa...hm.. låter konstigt o farligt...

syftade på att knyta mellan frambenen och ´runt magen

mustang: okej tack :bow:

QH´S skrev:
Knyter man sådär på hästen så vill jag tillägga att de är lätt att hästen går för lågt och snubblar alt. trampar på tyglarna. Bättre att använda sadel o knyta i den istället.

Tyglar runt magen på en människa...hm.. låter konstigt o farligt...

Håller med att det är en risk att hästen går för lågt när man har tyglarna mellan frambenen...jag sätter dom hellre genom stigbygeln alternativt att jag har en tömkörningsjord.

En del knyter i hornet eller mer i bältet...något som praktiseras av portugisiska ryttarna bl.a. Man får händerna fria till arbetet. Inget som ska provas av vem som helst då det föreligger massor av träning för saken.
:cool:

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 623
Senast: Badger
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 552
Senast: MiaMia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka