Knuta på magen

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en stallkatt på ca 7 mån som har fått en knuta på magen.
Knutan har hon haft i ca 2 mån men nu har den plötsligt börjat växa tycker jag.
Detta är min första katt, har aldrigt ägt en katt och kan inte så mycket om katter då.
Är det vanligt att katter typ kanske får fettknutor, brock eller liknade??
Ska såklart åka till vet med henne, men är ej försäkrad och inköpt för 10 kr.
Är kostnaderna lika som för hund eller mindre eftersom djuret är mindre?
Är det lönt att försäkra henne när hon är en stallkatt??

Tacksam för svar:bow:

Sv: Knuta på magen

Ring en veterinär och få en tid till att undersöka knutan.

Vi hade en med liknande symptom, det var en tumör. Det fanns inget att göra, den hade spritt sig ordentlig inåt innan svullnaden utåt kom, katten visade inga sjukdomstecken.

Huruvida det är "lönt" att försäkra ett djur, kan bara du som ägare ta ställning till.

Det finns mycket som kan hända en katt.En av mina jourkattungar bröt benet när hon hoppade ner från en blomkruka som stod på fönsterbrädan.Hon hade hoppat från många olika ställen tidigare men är oturen framme så kan vad som helst hända.
Hon var försäkrad och blev helt återställd efter en operation.
Kostnaden för perationen gick på c.a 20.000 kr men vi behövde ju bara betala en del av den summan.
Gå in och titta på Agria, If och Sveland hemsidor och läs om försäkring.
Jag tror att folksam försäkrar katter också.
Om det är en knöl eller bråck som kan opereras kan du passa på att få henne kastrerad också.

Det är alltid lönt att ha sina djur försäkrade, oavsett om det är häst, hund, eller katt. Olyckan kan vara framme och då kanske man inte har råd med en nödvändig behandling/operation. Kolla på de olika försäkringsbolaget, för de är inte dyra alls och det är klart värt det när kronorna börjar rulla.

Om knutan säger jag: sök veterinär. Då får du svar på vad det är. Min katt hade en knuta på halsen som visade sig vara en lymfknuta. Hon undersöktes när jag hittat den, och veterinären bedömde att den var ofarlig så länge den inte växte. Den hade hon ett par år, men sen började den växa och togs bort och hon mår bra efter operationen. Operationen kostade 9000 kr, och täcktes av försäkringen. (även en op efter denna pga en böld, som kostade 4500 kr gick på samma självrisk). Totalt betalade jag 2000 kr med självrisk och opkostnad, resten tog försäkringen.

Mammas katt hade knuta på magen, det var en juvertumör och hon fick fler med åren, o efter ett tag avlivade vi henne, då hon började känna av dem. Hon hade då gått på p-piller hela sitt liv (pga anledningar jag inte orkar gå in på). Veterinären bedömde från början att chansen med op inte förlängde hennes liv, så hon behandlades inte för dem.

Hankatten har en fettknöl, som är helt ofarlig, kommer inte att opereras. Men fettknölar växer sällan.

Hurvida kostnaderna skiljer sig mot hund vet jag inte. Du kan ju ringa din vet och fråga?
Jag skulle i alla fall rekomendera försäkring. OM det händer nåt.

Lycka till!

Jag skulle i alla fall rekomendera försäkring. OM det händer nåt.

Det svåra i det här fallet är ju att katten redan har ett problem, antar att det är svårare att få en försäkring till rimligt pris då.

Det svåra i det här fallet är ju att katten redan har ett problem, antar att det är svårare att få en försäkring till rimligt pris då.

Jo, det är sant, dessutom är det väl karens i 30 dagar eller nåt liknande när man skaffar en försäkring. Men det kan ju vara nåt att tänka på till efter katten varit hos veterinären :)

Hejsan!

Tack för era svar:bow:

jag har beställt tid på djursjukhuset nu och ska dit på Tisdag.

Är det så det inte är något farligt så ska jag försäkra henne direkt, men jag förmodar att jag inte kan försäkra henne nu när hon är sjuk:crazy:

Jag får se vad vet säger och vad räkningen slutar på:crazy:
Hoppas att det är en fettknuta eller något annat ofarligt:smirk:

:bump:

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 483
Senast: busfro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar