"Knuffig" häst

N

nalita

Jag har köpt en häst för 3 månader sedan, en ung snäll häst. Men på dom senaste dagarna i stallet så "knuffar" han mig i stallet med huvudet. Hela tiden, när jag står och borstar. Och jag kliar honom i ansiktet men han gör så hela tiden på en, och tillslut gör det ont. Och sedan efter ridningen när han är svettig så knuffar han på en, han är rätt stark och man kan få knuffarna i ryggen, armarna osv.

Min förra häst kunde buffa lite på en efter ridning 2 gånger sen var det bra, men han knuffar hela tiden på en. Och hur ska jag göra? Ska jag klia honom? Varför han gör så vet jag inte... Kanske en dum tråd men tänkte bara höra om ni har lite buffiga hästar och hur gör man så att det slutar? Han gör så hela tiden spelar inge roll om man är i hagen, stallet, boxen osv. Tacksam för era svar :)

Sv: "Knuffig" häst

Om det hade varit min häst så hade jag inte kliat honom i de situationerna. Säg till honom när han gör så. Hästar är ju starka och tillåter du det så kanske han blir mer och mer bufflig, hårdare och hårdare. Jag vet inte men det kan ju också vara ett sätt att visa att det inte är du som är ledaren.

Jag har köpt en häst för 3 månader sedan, en ung snäll häst. Men på dom senaste dagarna i stallet så "knuffar" han mig i stallet med huvudet. Hela tiden, när jag står och borstar. Och jag kliar honom i ansiktet men han gör så hela tiden på en, och tillslut gör det ont. Och sedan efter ridningen när han är svettig så knuffar han på en, han är rätt stark och man kan få knuffarna i ryggen, armarna osv.

Min förra häst kunde buffa lite på en efter ridning 2 gånger sen var det bra, men han knuffar hela tiden på en. Och hur ska jag göra? Ska jag klia honom? Varför han gör så vet jag inte... Kanske en dum tråd men tänkte bara höra om ni har lite buffiga hästar och hur gör man så att det slutar? Han gör så hela tiden spelar inge roll om man är i hagen, stallet, boxen osv. Tacksam för era svar :)

Buffar han hårt när du borstar, eller mer för att "vara med"? Vissa hästar vill vara aktiva under rykten, står gärna och nosar på dig/pillar med läpparna etc. Sådant brukar jag inte bry mig om. Men om han knuffar till dig så att du blir störd är väl det enklaste att säga till honom? "Morra" till och flytta bort hans huvud (kan krävas många repetioner), eller bind upp honom kortare så att han inte kommer åt att knuffa.

Att han knuffar när han är svettig beror troligen på att det kliar under tränset. Vill du inte att han ska knuffas så gör på samma sätt, för bort huvudet. Jag brukar klia lite grann, men jag tänker inte bli runtskuffad eller behandlad om en klipåle...

Oroa dig inte över en massa ledarskapstjosan, bara markera att du inte vill bli knuffad på. Han gör det inte för att vara elak (antar jag utan att ha sett honom...) utan är klumpig och har inte riktigt reglerna klara för sig. Är han social och glad iövrigt så borde du inte ha några problem med att lära honom att vara mer försiktig. Markera såpass tydligt att han fattar vinken, men ta inte i så stalltaket lyfter ;).

Tänk så här: Hade det varit en människa, hade du tillåtit att han/hon kliade sig på dig? -skulle kännas lite snopet om någon började klia sig på en, helt respektlöst! -samma sak med hästar.. Låt hästen inte klia sig på dig!

Min häst får gärna klia sig om det kliar, men absolut inte på mig. Det spelar inte så stor roll vad du gör, utan hur det gör det. Få bort huvudet. Du kan ex. knuffa bort huvudet, vifta med armar/händer, rygga hästen några steg, slå till, peta till med pisken, eller vad du nu gör för att visa att du inte vill bli knuffad på. Det du väljer att göra -gör det bestämt och konsekvent.

Jag skulle inte tillåtit detta beteende.. Om inte annat är det obekvämt för dig och då finns det ingen anledning att låta hästen hålla på med det. Rätt vad det är går nåns dyra glasögon sönder eller dyl. och då är det inte så kul längre..

Ur ledarskapssynpunkt.. Är detta ett respektlöst beteende från din häst..

Kliar det så kan den klia sig på andra saker.. Inte på dig..

Du skriver att hästen är ung. Många unghästar som söker kontakt mot en människa vet av förklarliga anledningar inte vart gränsen går. Du som ska ha en ledarroll gentemot din häst, ska vara den som sätter gränser och genom att du hanterar din häst lär den "människo-socialkompetens", dvs vad är ok och inte när den blir hanterad. Buffas är inte ok, av olika anledningar som många skriver här. Uppmuntra inte beteendet, fös bort huvudet om han kommer åt att buffa, eller kliv åt sidan om du ser att han är på väg att buffa dig..

TAck så jätte mycket för svar, "morrade" till honom igår då han var jätte knuffig, knuffar gärna på en när man går till och från hagen och tillslut blir det jobbigt.
Och jag förde bort huvudet på honom så han inte knuffade på mig.

Det kan kanske låta lite bryskt men, jag hade smällt till hästen en gång eller två när den är för bufflig. Det brukar räcka så, men det är jätteviktigt med tajming för att hästen ska förstå. Sen brukar det räcka med att göra sig lite större och hota när hästen är på gång om den glömmer av sig, den aktar sig, för den tar ditt hot på allvar.

Är hästen jätteknuffig och bufflig vill jag klargöra tydligt var min personliga sfär går och att hästen måste ta det försiktigt när han kommer så nära mig, lättare knuffar kanske är ok om det är för att påkalla uppmärksamhet.
Men knuffar hästen mig så hårt att jag tappar balansen är det absolut förbjudet, då säger jag till så att hästen får backa undan från mig. Jag brukar då vifta lite med händerna (gärna så snabbt och plötsligt att hästen blir rädd för överraskningsmomentet), hjälper inte det får dom en smäll eller en knuff så dom aktar på sig. fortsätt vifta med händerna och se så att hästen aktar sig för ditt hot, beröm och klappa när hästen gjort rätt (dvs backat undan för dig). Det hela ska vara över på några sekunder.
Titta på hur hästarna agerar i hagen gentemot varandra. Vad händer när en ranglåg häst knör på en ranghög? Det händer inte så ofta för dom ranglåga vet att passa sig, den ranghöga markerar tydligt och är inte den andra inte snabb nog att flytta sig blir den jagad ett par meter och riskerar att bli biten eller sparkad om den inte aktar sig kvickt nog.

Jag anser att en smäll en till två gånger är mycket bättre än 40 stycken bortknuffningar.

Angående att hästen vill klia sig när den är svettig, gör en "överenskommelse" (rutin) att när du tagit av tränset är det fritt fram att klia sig på tex väggen eller sina egna ben eller något annat, och när han är klar sätter du på grimman och det är färdigkliat. Det kliar ju och hästen måste få klia sig, om det finns en rutin för när man får klia sig och på vad så blir det lättare för hästen att inte slänga sig över dig för att klia sig.

Titta på hur hästarna agerar i hagen gentemot varandra. Vad händer när en ranglåg häst knör på en ranghög? Det händer inte så ofta för dom ranglåga vet att passa sig, den ranghöga markerar tydligt och är inte den andra inte snabb nog att flytta sig blir den jagad ett par meter och riskerar att bli biten eller sparkad om den inte aktar sig kvickt nog.

Fast jag observerar faktiskt ofta hur mina hästar knör och kliar på varandra oavsett rang faktiskt. Den lägst i rang kan skrubba pannan mot rumpan på den högst i rang och den högst i rang tolererar det till fullo. Men de har gått tillsammans i många år nu och är verkligen goda vänner så de kanske har en överenskommelse sig emellan ;)

Tycker du att det är ett problem så gör en sfär runt omkring dig dit hästen inte är tillåten utan inbjudan. Låt säga att du har en area omkring på en halvmeter, kommer hästen för nära din gräns så förpassas den därifrån. Hur hårt du måste ta i, bestämmer hästen.

För övrigt är det där med ledarskap ett humbug som bara inte vill döööö. Hur tror vi att vi ska vara nån sorts ledare för en häst som vi kanske spenderar tre-fyra timmar per dygn med? Ska hästen vara utan ledare då i 20 timmar?
Knappast.
Sen utgår helt ledarskapssnacket om prägling dvs att vi på något sätt skulle fungera som tvåbenta hästar i hästars ögon.
Det är vetenskapligt bevisat att av bla av (Konrad Lorentz) att det inte går att prägla djur med gott luktsinne.

Men respektera dig, det ska din häst göra ändå, även om han inte tror att du är nån häst.

Jag tycker att du gjorde helt rätt.
Var konsekvent och för bort huvudet. Försök läsa av innan det händer och säg nej och sätt upp handen bestämt för att säga hit men inte längre.

Jag har sett att du fått råd att slå till honom här i tråden. Gör aldrig det! han lär sig bara att bli snabbare än dig och slåss du så vinner du inte med respekt och förtroende på rätt sätt.

Man slår ju inte precis sina medmännsiskor när man blir förbannad och för oss ligger det också långt tillbaka att ta till nävarna men de flesta använder hjärnan istället;)

Jag tror mycket på det här med ledarskap och att vi kan bli mycket goda ledare för vår partner med respekt och förtroende.

Det är alltid någon som tar initiativen som är "född ledare" och andra följer efter.. Så inget konstigt alls. Det finns goda ledare och dåliga ledare och det vi som hästmännsikor skall lära oss är att bli goda ledare.. Guider som visar vägen för våra vänner :)

Senast ändrad:

Jag kanske var otydlig jag menade typ "springer-rakt-över knör" alltså så att den ranghöga måste flytta på sig mot sin vilja. Fast visst hästar som är riktigt sammansvetsade kan nog tillåta det.
I en sådan grupp kanske det är lättare att se vad jag menar när (om?) någon av hästarna försvarar sin mat, eller vaktar vattnet och ska stå ensam och dricka först. Först hot - sen jaga bort.

Det handlar om att försvara sitt space, Hästen är välkommen in att snuffla och gosa med mig men på mina villkor. Jag vill inte bli knuffad hårt, kliad på (för det kan göra ont och man blir smutsig) eller bli översprungen.

Ja min "flock" är väldigt tight men om ledarstoet grinar illa flyttar de andra på sig fast inte så långt;). Och det är inte så ofta hon grinar mot någon. De både äter, dricker, står och går väldigt nära varandra. Inte alltid förstås men ganska ofta står de nästan på varandra utan att någon för den skull verkar tycka illa om det. De är helt enkelt väldigt goda vänner tolkar jag det som.

..//"knuffar" han mig i stallet med huvudet. Hela tiden, när jag står och borstar. Och jag kliar honom i ansiktet men han gör så hela tiden på en, och tillslut gör det ont..//

När du läser vad du skrev inser du nog att han faktiskt fått beröm för detta beteende och då fortsätter han förstås.

Jag tror det kan vara bättre att "lära om" istället för att hålla på att korrigera. Beröm honom på samma sätt (klia i ansiktet, eller hur du nu gör) när han står som du vill att han ska stå.

Alltså - du lär honom förstå vad han SKA göra istället för vad han INTE ska. :)

Hade aldrig tollererat att min pålla hade använt mig som en rotborste på två ben, Du har din sfär och hästen har sin och sen är det inget snack om saken.
Lika lite som att du skulle börja buffa och knö på honom och tvärs om.
Är ju som sagt inte så kul om ett par dyra briller eller dyl åker i golvet.

Tror inte att ledarhästen i pållans flock hade uppskattat om hon kom och började knö på honom, såvida det inte är ömsesidigt.

Du kan ju se det ur en säkerhetssynpunkt att tänk om det går förbi ett barn som blir rädd för hästar resten av livet, eller som min mamma som blev knuffad utav våran gamle fjording i 8e månaden, kunde slutat illa men det gjode det inte.

Visa hästen ditt "Space" och respektera hästens tillbaka. annars så bara konsekvent visa att du inte tycker att det är okej.
Endel hästar räcker det med att bara "ta bort" huvudet, endel får man "Markera" hårdare, använd dock INGA TILLHYGGEN du vill ju inte att den ska bli rädd för dig, utan bara lixom veta att -detta är inte ok.

Är ju bättre att ha kul med pålle än att få ont utav dom istället och vem vet, först är det huvudet som far runt på hästen, nästa gång kanske det är ett ben som kommer flygande?!

Lycka till :)

Om det hade varit min häst så hade jag inte kliat honom i de situationerna. Säg till honom när han gör så. Hästar är ju starka och tillåter du det så kanske han blir mer och mer bufflig, hårdare och hårdare. Jag vet inte men det kan ju också vara ett sätt att visa att det inte är du som är ledaren.

Det är inte ett sätt att markera att människan inte är ledaren, men de flesta människor gillar inte att en häst på 600 kg kliar sig på dom.
Som vissa i tråden har skrivit en del hästar gör så på varandra och det är ok.

Lika lite som att det inte är okej att hästen ställer sig på bakbenen och viftar med frambenen för att dom vill leka (föl kan göra så). En häst som inte vet att detta är förbjudet gör det inte för att den vill dominera människan, den gör det för att den vill leka. Då måste man säga att detta tolerarar inte jag - där kommer "ledarskapet" in.

Gör hästen något den vet är förbjudet, är det däremot så att den testar gränserna och ser om den kan göra som den vill mot människan. Då är den respektlös.

En respektlös häst och en "outbildad" häst är precis lika farliga och jobbiga. Det är lättare att lära en häst första gången än att lära om ett felaktigt beteende.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar