knott och flugor...

Filur F

Trådstartare
Har en otroligt känslig halvblods valack på 15 år... man märker redan nu att han blir irriterad på alla flugor och värre blir han på sommaren.. Han får panik när knotten kommer och springer då hela tiden...
Har ett flugtäcke på honom när det är som värst och jag switchar även honom och har tonvis med andra flug medel..
Det flugtäcke jag har täcker inte hela honom och knotten kommer ändå igenom och biter honom..

Vad finns det för andra alternativ? eksemtäcke?
Hur gör ni andra med otroligt känsliga hästar?

Vill inte ha honom inne på nätterna under sommaren... då vi ska måla om i stallet..

vore tacksam för råd!!!

//F

Sv: knott och flugor...

Eksemtäcke fungerar klockrent på den känsliga ponnyn.

Han går ute dygnet runt på sommarbetet 6-7 veckor och mår toppen i sitt täcke. Vi har dock två täcken så vi kan byta när det behöver lagas och så...

Granngården , det är till kor o får egentligen. Ungefär samma som switch, men oljigare i konsistensen.

du måste ha ett eksemtäcke! med huva, magplatta o allt. och ta in hästen på kvällen innan knotten blir för hemsk.

har beställt ett heltäcknade flugtäcke för någon dag sen... Men tror ni eksemtäcke täcker mer?

//F

Jag säger som några andra, använd heltäckande exemtäcke. Det blir skonsammare än en massa medel.
Jag har två exemponnysar och jag har aldrig vart med om att knott och sånt går innanför täcket. Har Boetts täcke. Det du ska tänka på att skydda är dock vid snoppen/spenorna, för där skyddar inte täcket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 126
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka