knölar under svansroten??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Angela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 734
A

Angela

hej,min vallak har en massa knölar under svansroten,,nån som vet varför de dykt upp o vad de kan vara??hur får man bort dem??
tacksam för svar..

Sv: knölar under svansroten??

Är det en skimmel?

I så fall är det melanom och det finns eg ingenting att göra.

hej,japp de är en skimmel,men han har haft en förut ,inte såhär många..vad är menanom o va kommer de från?:confused:

Sök på melanom, skimmelknölar, "skimmelsjuka" etc, det finns massor av information på forumet och på nätet :)

Det bästa du kan göra är att ta upp en vette för att kolla så det inte är skimmelcancer. Det börjar ofta under svansroten kring ändtarmen och runt struphuvudet. Jag har haft två skimlar som båda drabbades av skimmelcancer. Nu får jag hoppas att det inte är det din häst har. Men kolla upp det.

Min häst har oxå haft nån småknöl nån gång, men efter några dar brukar dem försvinna! Men hon är inte skimmel!

knölar på en skimmel ÄR i 99.9% av fallen just skimmelcancer.... dock är benämningen ganska vilseledande, då det är sällan att tumörerna är maligna.

så gott som alla skimmlar får dom om dom lever tillräckligt länge. även andra gammla hästar får cancer, men då inuti kroppen, vilket är allvarligare. jag läste en undersökning för några år sen där det stod att dom flesta ha¨star över 15 år hade någon form av tumörer invändigt.

tycker inte du ska oroa dig! håll koll på dom, börjar dom växa snabbt eller plötsligt öka i antal kan vet. göra en biopsi.

min skimmel är 26 år gammal och har haft knölar det mesta av sitt liv. han har fått flera inuti skapet på senare år men det är inget han plågas av än sålänge. skulle han utveckla cancer så märks det att dom blir almänt dåliga, och då får han få somna in. men oftast är dom som sagt godartade och dom problem som evt uppstår beror på att knölerna sitter på såna ställen att det stör.

Mitt skimmelsto som är 15 år har också knölar på svansroten. Dessa har hon haft åtminstone de tre år jag ägt henne och de är oförändrade i storlek- jag håller koll på dem. Kan man då förmoda att de är benigna? Eftersom de inte ändrat sig varken i form, storlek eller antal på flera år? Hon är fullt frisk och verkar inte alls besväras av dem. Heller inga pigmentförändringar eller knölar på andra ställen.

Min gamla C-ponny var också skimmel och hade knölar. På henne gjorde en biopsi då hon fick problem med ögonen (liknande ögoninflammation på människa - många år sedan, jag minns inte riktigt).

I alla fall så skrev vet. ut något som vi skulle spruta i ögonen när det blev besvärligt för henne. Hon lever än idag livets glada dagar och får ibland komma ut på tävlingsbanorna i lätta klasser. Ingen fara med andra ord så länge knölarna inte växer. :)

herregud,så min häst kan bära på cancer??Han reagerar inte när man känner på knölarna,och de är stenhårda.Han har haft nån förut men nu är det massor,under svansroten..:cry:
han är ju pigg osv som vanligt,men blir dom sjuka av det här eller hur fortlöper allt?Kan han leva utan problem av det,eller bör man ta bort honom?Fy vad hemskt,jag är helt chockad..
han har även sen förut,vita 'skorver' i öronen,är det nåt samband??

Som sagt, det är förmodligen skimmelcancer. Men det är INGET att oroa sig för om de inte plötlsigt börjar såra, vätska sig eller växa onaturligt mycket på kort tid.

Min häst hade det redan som SJUåring, då förra ägaren köpte henne. När jag köpte henne för sex år sen, hade de inte ändrat sig ett DUGG. Idag är min häst 23 år och det har tillkommit några längre ut på svansroten. Men de stör inte hästen, gör inte ont och är inte såriga, variga eller konstiga.

Jag har för skoj skull visat dem ett par gånger för veterinär när denne varit i stallet för att vaccinera och han har sagt att det är INGEN fara.

:bow::bow::bow:

men snälla du, läs vad jag skriver. det är INTE cancer i den förstånd att hästarna blir sjuka av det!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Ponylove
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
11 990
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
Svar
18
· Visningar
1 963
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka