Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, då håller jag tummarna att min pållas knölar också går bort. De är fortfarande lika dana och jag har nu gett foderjäst i en vecka. Tack för svaret.Min ena häst fick sådana utslag av just soja. Enligt veterinär på Stenestad så var det troligen proteinutslag. Jag tog bort sojan och det tog flera månader innan utslagen försvann, men de kom aldrig mer igen. Hörde med förra ägaren och där hade samma sak häst då de gett soja.. Så det beror säkerligen på det. Håll ut, de försvinner men det tar lite tid, och du, pilla inte på dem, då tar det längre tid.!!
Nä, jag vet. Kanske skulle ha skrivit Soja allergi, men proteinknölar är så vedertaget att det bara blev så . Tack för inlägget, vi lär oss alla efter hand .Nu finns det ju inget som heter proteinutslag eller knölar. Ska vi inte ta och avliva detta felaktiga påstående snart ?? Foderknölar är närmare sanningen, knappast protein. För villket protein av alla de 20 olika kedjor skulle det vara då ??
Oj, har han fortfarade knölar. Hur länge har han haft det? Hade jag varit du hade jag nog kallat in vet och tagit prover.Min ena häst har oxå det... När jag fick hem honom hade han massor, nästan över hela ryggen...
Har lyckats bli av med dem , men det kommer nya med jämna mellanrum... Just nu är han avställd o går på ca 6 kg hösilage o nästan ingen müsli o mycket lite betfor. Knutorna dyker lik förbenat upp...
Funderar på om man ska ta ett skrap på det o se så det inte är "staffar" eller nåt?
Jag har tagit bort sojan (hon har varit utan i fyra veckor nu) men knölarna försvinner inte ändå. Det är det som förbryllar mig så. ska ringa vet i veckan och se vad han säger.Det kan inte var så att hon är allergisk mot soja o reagerar så här? Har du provat o ta bort sojan o se om utslagen försvinner?
Inget byte av tvättmedel eller liknande. Tack för ínputen.Hårsäcksinflammation- veterinär kan spruta ngt i "knölarna" så de försvinner. Annars tänkte jag på tvättmedel/sköljmedel- bytat på sistone?
Nu finns det ju inget som heter proteinutslag eller knölar. Ska vi inte ta och avliva detta felaktiga påstående snart ?? Foderknölar är närmare sanningen, knappast protein. För villket protein av alla de 20 olika kedjor skulle det vara då ??