Knölar, protein eller vad???

Sv: Knölar, protein eller vad???

Det kan inte var så att hon är allergisk mot soja o reagerar så här? Har du provat o ta bort sojan o se om utslagen försvinner?

Hårsäcksinflammation- veterinär kan spruta ngt i "knölarna" så de försvinner. Annars tänkte jag på tvättmedel/sköljmedel- bytat på sistone?

Min ena häst fick sådana utslag av just soja. Enligt veterinär på Stenestad så var det troligen proteinutslag. Jag tog bort sojan och det tog flera månader innan utslagen försvann, men de kom aldrig mer igen. Hörde med förra ägaren och där hade samma sak häst då de gett soja.. Så det beror säkerligen på det. Håll ut, de försvinner men det tar lite tid, och du, pilla inte på dem, då tar det längre tid.!!
Ok, då håller jag tummarna att min pållas knölar också går bort. De är fortfarande lika dana och jag har nu gett foderjäst i en vecka. Tack för svaret.

Nu finns det ju inget som heter proteinutslag eller knölar. Ska vi inte ta och avliva detta felaktiga påstående snart ?? Foderknölar är närmare sanningen, knappast protein. För villket protein av alla de 20 olika kedjor skulle det vara då ??
Nä, jag vet. Kanske skulle ha skrivit Soja allergi, men proteinknölar är så vedertaget att det bara blev så :angel: . Tack för inlägget, vi lär oss alla efter hand :D .

Min ena häst har oxå det... När jag fick hem honom hade han massor, nästan över hela ryggen...

Har lyckats bli av med dem , men det kommer nya med jämna mellanrum... Just nu är han avställd o går på ca 6 kg hösilage o nästan ingen müsli o mycket lite betfor. Knutorna dyker lik förbenat upp...
Funderar på om man ska ta ett skrap på det o se så det inte är "staffar" eller nåt?
Oj, har han fortfarade knölar. Hur länge har han haft det? Hade jag varit du hade jag nog kallat in vet och tagit prover.

Det kan inte var så att hon är allergisk mot soja o reagerar så här? Har du provat o ta bort sojan o se om utslagen försvinner?
Jag har tagit bort sojan (hon har varit utan i fyra veckor nu) men knölarna försvinner inte ändå. Det är det som förbryllar mig så. ska ringa vet i veckan och se vad han säger.

Vet har kollat o sagt att det bara är knölar som kommer hos vissa hästar men som man inte riktigt vet varför...
Kan vara stressrelaterat såväl som foderrelaterat.

Oj, kan de få knölar av stress också. Tror inte min häst är stressad (eller är det önsketänkande), man vet aldrig. Hon ska få vintervila i ett par veckor i dec. kanske bra.

Nu finns det ju inget som heter proteinutslag eller knölar. Ska vi inte ta och avliva detta felaktiga påstående snart ?? Foderknölar är närmare sanningen, knappast protein. För villket protein av alla de 20 olika kedjor skulle det vara då ??

Aminosyror som bygger upp proteiner finns det ca olika 20 av, men antalet olika proteiner tror jag ingen ens har räknat, de är otroligt många. Bara ett påpekande. Jag tror att smutsig vojlock är en vanlig orsak till knölar just under sadeln, så tvätta den ofta.

Tycker det var ett bra påpekande. Bättre att använda rätt uttryck istället för att befästa gamla oriktiga!

Använder bara vita shabrak så de åker ofta i tvättmaskinen :)....

är bara tvungen att säga att för några månader sedan slutade jag att ge jäst eftersom jag kände att det inte fanns något behov av det längre. (gav ju som sagt för att få bort dessa knölar)
Och vips! Så har dom kommit tillbaka, travade till granngården och köpte en hink, nu efter ca en vecka börjar de gå ner igen. Verkar som man får mata häst med detta på livstid!:d

Min häst hade likadana knölar. Efter några veckors vila utan sadel försvann så gott som knölarna av sig själv. Använder nu också renskinn närmast hästen och det verkar som att knölarna håller sig borta då.

Min unghäst hade som små små knölar/bulor utspridda över hela kroppen... tog ut veterinär som då rekomenderade filmjölk :d
Så jag gav henne en liter, och vips, så var alla knölar borta :banana:
Det tog ca 2 dagar för dom och försvinna, och dom har inte kommit åter... antagligen så hade hon en störning i mage/tarm:crazy:

Korrekt info, inget annat. :D Det finns ohyggligt många fler proteiner att välja på än 20.

sadelstadsknutar skulle jag tro att det är. kan liknas vid finnar på människa.

orsak:
ORENHET! lortiga vojlokar, svett som gror in, tät päls, dålig rykt.

lösning:
raka bort pälsen, borsta noga, alltid rena schabrak och en 14-dagarskur med fucudindroppar, 2-3 ggr/dag och tvätta rent med alsolsprit när hästen blivit svett. eller ännu bättre, tvätta ryggen med antibaktriellt schampoo, om du har tillgång till dusch.

har precis avslutat en kur på min pålla och äntligen har jag hittat nått som funkar!!!!!!! (har slitit med dom i över ett år och testat allt vad dunderkurer heter)

hoppas du får bort dom, det är ett rent h**vete och få sånna knälar på hästen..:eek:

Ja, jag hatar dom äckliga knölarna. Tror de kom tillbaka nu när hästen fick längre päls (är helklippt men har ju ändå lite kvar under sadeln.).

Filmjölk? intressant...är ju magkära bakterier i det med iofs..:)

Min häst går INTE med smustiga grejor, har normal päls, ingen svett gror in o han borstas regelbundet... Han får ändå knölar...

Har provat det mesta , men det kommer o går. Just nu har han inga som sitter vid sadeln o därför har jag valt att ignorera dem o pilla så lite som möjligt. De har faktiskt blivit mindre!:p

Frågade vet senast i förra veckan om dem o hon sa att man inte riktigt vet varför vissa av de här knölarna kommer.
Alla de orsaker du räknar upp är ju bidragande! Men det finns hästar som får det ändå, som min... Suck...

Hejsan
Jag tror att han får för mycket proteiner & vitaminer i sig. Min foderhäst har knölar över hela kroppen men vi har minskat ner på fodret och det är bättre nu(han fick typ över 10 kg foder + hö per dag) ge din häst mera hö istället mycket hö det är mycket bättre för att det innehåller mycket proteiner i och vad ger du din häst för foder? om du t ex ger korn så kanske du ger för mycket av det alla hästar tål inte t ex korn så då tycker jag om du använder det att du minskar ner men annars tycker jag du ska använda fodret fibergi. I det fodret innehåller allt hästen måste få i sig så då kan du bara ge hästen hö
& det varje dag istället
lycka till:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24