Knölar på ryggen

Sv: Knölar på ryggen

Jag har klämt på dessa o fått ut guck.
Jag vill att de ska gå upp o sen förbli borta.

Jag har inte haft knölproblem på snart 2o år. Vet hur jag ska mota Olle i grind

En häst som jag red fick oxå knölar på ryggen, det var tydligen för att han gick med täcke på sig på vintern så mkt och det fick inte lufta, men sen när det blev varmare och han inte hade täcke på sej så mkt så försvann knölarna. Tror det var Uv-strålningen från solen som gjorde så det försvann...

På min häst går det inte att klämma, knölarna är alldeles platta och snustorra....

Är alsolsprit bättre än alsollösning? Masseras det in? Eller var det bara med arninka?
Läst att nån annan hade massarat bort dom; fler som har erfarenhet av det?

Vet inte vad det är för skillnad på alsollösning och alsolsprit. Alsolspriten tvättar man med. Arnikan masserar man in.

Lösningen är svagare än spriten.
"spriten" är inte särskilt stark den heller. Vet ej % halten.

Det är ofta relaterat till foderomvandlingen. Om du kontrollerat proteinhalt och den är OK så kan det vara kraftfodret. Många hästar får dessa besvär av korn.

Jag som hade tänkt att börja med korn :(....
Nån som har koll på vilka kraftfoder (med mycket protein och fett) som är lämpliga när man har problem med sadelknölar?

kan vara hårsäcksinflammation. flera hästar i mitt stall har haft det på ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: super
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 117
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka